دریافت نسخه PDF مقاله - 139KB
تاریخ نگارش : بیست و ششم مهر 1396
قرآن و شناخت عترت در قرآن - اثبات امامت در قرآن
فاطمه پورشفیع
هر زمان و دوره ای یک انسان کامل و معصوم وجود دارد که حامل معنویت کلی و انسانیت است او به مقام ولایت خدا رسیده ومظهر اجلای و اتم جمیع صفات جمال و جلال الهی است که از شئون آن دو مرجعیت دینی و سیاسی است و امامتی که شیعه برای امامان خود ثابت کرده از این قبیل است .وجوب فقهی "وجوب علی الناس" و وجوب امامت وجوب کلامی است از باب "وجوب علی الله
کلید واژه : بررسی آیات- شناخت معصوم در آیات- شناخت دشمنان اسلام در آیات
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ادله ی شیعه دراثبات ولایت در قرآن
پژوهشگر: فاطمه پورشفیع
کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
8/8/84
مقدمه:
امام شناسی در قرآن:
امام رضا( علیه السلام ): امامت زمام دین و نظام مسلمین و صلاح دنیا و عزّت مؤمنین است.
سیصد آیه قرآن و در بعضی از روایات کمی بیشتر از آن دروصف امامت و ولایت اهل بیت (علیهم السلام)است، و در این راستا ابتداء باید دیدگاه اهل سنت و شیعه را در فلسفه امام شناسی بررسی کرد . هر کدام از اهل سنت و شیعه در مذاهب خود دیدگاه خاصی به امامت دارند. اهل سنت امامت را ریاست در امور دین ودنیا میداند و وهابیت امامت را واجب کفائی می داند وحکمرانی بر مردم در تعبیرات آنهاست و متولی شدن در تدبیر امور مسلمین از نظرات مطلق آنهاست. شیعه در راٌی و قیاس نظری ندارد زیرا قیاس از نظر شیعه حجیت شرعی ندارد . شیعه امامت را از مصادیق لطف خداوند می داند و آنرا در اجرای حدود الهی و جلوگیری از گناه و برقراری عدالت اجتماعی و تکالیف اجتماعی و احیاء سنت شرعی و تکالیف شرعی می داند. مرحوم علامه طباطبائی(ره) در گفت و گوی خود با پروفسور هانری کربن می گوید: این به معنای آن نیست که شیعه این مفهوم امامت را از متصوفه اخذ کرده باشد . بلکه صوفیان آن را از شیعه گرفته اند. زیرا این مسئله در میان شیعه مطرح بود که هنوز تصّوف صورتی به خود نگرفته بود و یا این مسئله در میان آنها مطرح نبود. این معنا ، همان انسان کامل است و به تعبیر دیگر حجت زمان است. یعنی هر زمان و دوره ای یک انسان کامل و معصوم وجود دارد که حامل معنویت کلی و انسانیت است او به مقام ولایت خدا رسیده ومظهر اجلای و اتم جمیع صفات جمال و جلال الهی است که از شئون آن دو مرجعیت دینی و سیاسی است و امامتی که شیعه برای امامان خود ثابت کرده از این قبیل است .وجوب فقهی "وجوب علی الناس" و وجوب امامت وجوب کلامی است از باب "وجوب علی الله" )
قرآن و وحدت اسلامی و نهی از تفرقه.
سیصد آیه در قرآن در باره ی امامت و ولایت
سوره الفاتحه
صراط المستقیم و انعمت(7- 6/ 1 ) " ولایت امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام
سوره البقره
1- ذلک الکتاب لا ریب فیه "کتاب "علی (ع) "بحارالانوارجلد82ص 199"یؤمنون بالغیب ( 3-2)
2-الذین ینقضون عهدالله (27-2)
3- اوفو ا بعهدی (40- 2)
4- اقیموالصلوة و آتوالزکاة( 43-2 )
5- ماظلمونا و لکن کانوا انفسهم یظلمون (57-2) اذ اخذنا میثاقکم – عهد وپیمان الهی در مورد ولایت ائمه(ع)-(63-2)
6- فبدّل الذین ظلموا قولاً (59- 2 )تغییر حکم خدا که غصب ولایت و امامت است.
7- احاطت به خطیئته . انکار ولایت علی (ع) (81-2)
8- والذین آمنوا و عملوا الصالحات ( 82-2)
9- آفکلّما جاءکم (محمد) بما لا تهوی انفسکم –به ولایت علی (ع) گردنکشی نکنید.(87-2)
10- بئسما اشتروا به انفسهم ان یکفروا بما انزل الیه (چه بد خود را فروختید بدانچه که خدا در باره ی علی (ع) نازل کرد و از روی ستم منکر شدید)- (90-2)
11- عدواً لجبریل – دشمنان ولایت (97-2)
12- قولوا امّنا بالله (103-2) با ولایت علی (ع)
13- و اذا ابتلی ابراهیم بکلمات فاتمهّن قال انی جاعلک للناس اماماً قال و من ذریتی قال لا ینال عهد ی الظالمین – امامت عهد الهی است. (124-2)
14- امة مسلمة لک-" امة" ولایت ائمه (ع) –(128-2)
15- یعلمهم الکتاب والحکمة- الحکمة اهل بیت (ع)-(129-2)
16- قولوا امنّا بالله و ما انزل الینا – ولا یت ائمه (ع)- (136-2)
17- فان امنوا بمثل ما آمنتم....مردم ایمان آوردند به ولایت علی(ع)و اولادش همانطور که باید ایمان بیاورند .(137-2)
18- صبغة الله- رنگ خدائی همان رنگ امامت وولایت است.(138-2)
19- فاستقبوا الخیرات-ولایت اهل بیت(ع) (148-2)
20- انّ الذین یکتمون ما انزلنا من البینات والهدی - علی (ع) (159- 2)
21- سبیل الله- علی (ع)- (190-2)
22-افاض الناس- امام حسین (ع): ما "ناس" هستیم. (197-2)
23- من الناس من یشری- ولایت علی (ع)- (207-2)
24 - الذین ینفقون اموالهم فی سبیل اللّه- ولایت علی (ع)- (262 -2)
25- ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله – ولایت ائمه (ع)- (265- 2)
26- او لوالالباب- ائمه (ع)- (269-2)
27- الذین ینفقون اموالهم باللیل و النهار سراً و علانیّة فلهم اجرهم عند اللّه- علی (ع)- (274-2)
سوره آل عمران :
28- الراسخون فی العلم – ائمه (ع)- (7-3)
29- انّ الدین عند اللّه الا سلام- تسلیم در برابر ولایت علی (ع)- (19-3)
30- انّ الله اصطفی ادم و......(33-3) ذریة بعضها من بعض – (34-3)
31- فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابناءکم و نسائنا و نسا ئکم و انفسنا و انفسکم..به ترتیب مصداق حسن وحسین (علیهما السلام)و فاطمه (س) نسائنا –انفسنا علی (ع) – (61-3)
32- اولی الناس بابراهیم للّذین اتّبعوه و هذا النبیّ و الذین امنوا و اللّه ولیّ المؤ منین –ولایت ائمه (ع)-(68-3)
33- ....لما معکم لتومننّ به و لتنصرنّه- ایمان به خدا و رسول و یاری علی (ع)- (81-3)
34- واعتصموا بحبل اللّه و لا تفرقوا – رشته و ریسمان الهی همانا آل محمّد اند.(ص)- (103-3)
35- کنتم خیر امّةاخرجت للناس تاًمرون بالمعروف و تنهون عن المنکرو تؤمنون باللّه- ولایت ائمه (ع)-(110-3)
حبل من الله= قرآن و حبل من الناس= علی ابن ابیطالب تفسیر عیاشی از امام صادق(ع)- (112-3)
36- ..........واللّه یحب المحسنین- ولایت ائمه (ع)- (134-3)
37- و لا تحسبنّ الذین قتلوا فی سبیل اللّه امواتًا بل احیاء عند ربّهم یرزقون . ولایت ائمه (ع)- (169-3)
38- فرحین بما اتاهم اللّه من فضله... ائمه (ع)- (170-3)
39- یستبشرون بنعمة اللّه من اللّه و فضلٍ-ائمه (ع)- (171-3)
40- ....وابتغوا رضوان اللّه واللّه ذو فضلٍ عظیم-ائمه (ع)- (174-3)- از آیات 162 الی 174 آیات امامت وولایت
41- فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم.اهل بیت (ع)- (195-3)
42- یا ایهاالذین امنوا صبروا و صابروا و رابطوا.....ارتباط با امام (ع)-(200-3)
سوره النساء
43- واعبدوا لله ولا تشرکوا به شیئاً بالوالدین احساناً- در شاًن حضرت رسول (ص)و علی (ع)- (36-4)
44- یا ایهاالذین اوتواالکتاب امنوا بما نزّلنامصدقاً- در شأن علی (ع) و امامت ایشان-(47-4)
45- ام یحسدون الناس علی ما آتاهم الله- محمد بن علی الباقر (ع)در جوامع الشیعه : بخدا سوگند ما همان مردمی هستیم که حسد بردند. در الدر المنثور:"الناس" پیغمبر و اهل بیت (ع)- (54-4)
46- ان الذین کفروا بایاتنا –" آیاتنا"امامت و ولایت- (56-4)
47- .. یأمرکم ان تودوا الامانات الی اهلها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل- مقصود از امانت امامت و ولایت برخلق نه حکومت بین مردم . (58- 4)
48- اطیعوا الله و اطیعواالرسول و اولی الامر منکم- فخر رازی می نویسد : صاحبان امر غیر معصومین کسی دیگر نیست. (59-4)
49- صدّیقین و الشّهداء والصّالحین- ائمه (ع)-(69-4)
50- لو لا فضل الله علیکم و رحمته- فضل خدا و رحمت خدا ولایت ائمه (ع)- (83-4)-تفسیر عیاشی از امام باقر وصادق(ع) 51- یا ایهاالذین امنوا ......و ان تلوا او تعرضوا از چه کسی اعراض می کنی و روی بر می گردانی- ولایت(ع)-(135-4)
52- انّ الذین امنوا ثمّ کفروا .......آنان که بعد از رسول به ولایت علی(ع) و خلافت او کفر ورزیدند.(137-4)
53- لکن اللّه یشهد بما انزل الیک. ولایت علی(ع)-(166-4)
54- انّ الذین کفروا و ظلموا .....نسبت به آل محمد(ص)ظلم کردند.(168-4)
55- یا ایهاالناس........الرّسول بالحقّ من ربّکم و امنوا خیراً لکم و ان تکفروا..... - ولایت علی(ع)- (170-4)
56- نوراً مبینا- ولایت علی(ع)- (174-4)
57- فامّاالذین امنوا بالله واعتصموا به فسیدخلهم فی رحمة منه و فضل ویهدیهم الیه صراطاً مستقیماٌ-آیۀ ولایت- (175-4)
سورۀ المائده
58- یا ایهاالذین آمنوا . .....مراد امیرالمؤمنین علی (ع)(1- 5)
59- الیوم اکملت لکم دینکم........آیه ی غدیر- ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) –(3-5)
60- ...... ومن یکفر باالایمان فقد حبط عمله......هر کس ایمان به علی (ع) را انکار کند اعمالش باطل میشود. (5-5)از بصائر از امام محمّد باقر(ع).
61- واذکروا نعمة الله علیکم.......اسلام و ولایت علی(ع)و فرزندان او نعمتی است برای شما. (7-5)
62- یا ایهاالذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم...."قوم" حضرت علی (ع) است که با ناکثین و مارقین و قاسطین پیکار کردند.(مجمع البیان-امام باقر و صادق (ع)- (54-5)
63- انّما ولیکم الله و رسوله........و هم راکعون- منظور از رکوع خضوع در همه حال امیرالمؤمنین علی (ع) است.(55-5)
64- و لو ........و ماانزل الیهم من ربّهم – آنچه نازل شد ولایت است.(66-5)
65- یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربّک- به اتفاق علمای شیعه و طبق نظر جماعت کثیری از دانشمندان اهل سنت این آیه در روز عید غدیر در شأن علی (ع) است . (67-5)
سوره الانعام
66- اوحی الیّ هذاالقران لانذرکم به و من بلغ........ولایت اهل بیت (ع)و انذار مردم توسط ایشان – (19-6)
67- الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن....اهل بیت (ع)- (82-6)
68- انّ هذا صراطی مستقیماٌ-علی (ع)- (153-6)
69- ........لاینفع نفساً ایمانها........او کسبت فی ایمانها خیراً –منظور از ایمان پیغمبر(ص) و از کار نیک اقرار به ولایت است . جلد دوم کافی
سوره الاعراف
70- من خفّت موازینه ........بما کانوا بایاتنا یظلمون – مراد از ظلم کسانی هستند که امامت اهل بیت (ع) را انکار میکنند.
(9-7)- تفسیر قمی-
71- الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لو لا ان هدانالله- ولایت علی (ع)و اولاد ایشان- (43-7)
72- فا ذن مؤذّن بینهم.....آن مؤذن علی (ع) است. کافی از محمّد بن فضیل از امام رضا (ع)(44-7)
73- علی الاعراف رجال یعرفون...... ائمه (ع) : مائیم اصحاب اعراف- بصائر الدرجات از ابی بصیر ازامام صادق (ع)-
(46-7)
74- یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کلّ مسجد –ائمه (ع)- تفسیر عیاشی از حسین بن مهران از ابی عبدالله (ع)- (31-7)
75- البلد الطیب = امام (ع)- (58-7)
76- فاذکروا الاءَالله.... نعمت ولایت- (69-7)
77- .....و رحمتی وسعت کل شی فساکتبها الذین یتقّون – علم امام رحمت است و آن علم امامت ویتقون امام علی(ع)
است. (156-7) کافی جلذ "2"
78- و یامرهم بالمعروف و ینها هم عن المنکر و یحلّ لهم الطیبات و یحّرم علیهم الخبائث –این آیه حرمت خبائث یعنی پلیدی ها و گفتار مخالفان –وطیبات ومعروف ائمه (ع) را نشان می دهد. (157-7)
79- الذی یجدونه مکتوباً عند هم فی التوراة والانجیل –آنچه در تورات و انجیل آمده پیغمبر و وصیش و امام قائم (ع) است. (157-7) کافی جلد "2"
80- ممن خلقنا امة یهدون بالحق... مراد از امة ائمه (ع) است تفسیر قمی- (181-7)
81- ان الذین عند ربک لا یستکبرون عن عبادته ....مراد ائمه (ع) است.- بعد از انبیاء و رسل- (206-7)
سوره الانفال
82- واعلموا انّما غنتم من شی فآنّ لله خمسه و للرسول و لذی القربی – لذی القربا علی(ع) (41-8)
83- ان جنحوا للسلم فاجنح لها ......داخل شدن در امر ولایت علی(ع)-(61-8)
84- هوالذی ایّدک بنصره وبالمؤمنین.در حق علی (ع)تفسیر برهان از شرف الدین نجفی-(62-8)
85- یا ایهاالنبی حسبک الله و من اتبعک من المؤمنین..مؤمنین علی (ع) را پیروی می کنند. (64-8)
86- اولوالارحام بعضهم اولی ببعض... اثبات امامت (75-8)
سوره التّوبه
87- براءة من الله و رسول الی الذین عاهدتم من المشرکین- کسانی که از اهل بیت رسول (ص) دوری می جویند مشرک هستند و با مشرکین پیمان بستند بر علیه علی ابن ابیطالب (1-9)
89- اذان من الله و رسوله.... مقصود اعلا ن، امیرالمؤمنین (ع) است –(3-9)
90- و لم یتخذوا من دون الله و لا رسوله ولا المؤمنین....ائمه (ع)- (16-9)
91-اجعلتم سقایة الحاج و عمارة المسجد الحرام کمن امن بالله و الیوم الاخر و جاهد فی سبیل الله تفسیر طبری از قول علی (ع): که من مجاهد راه خدا هستم. (19-9)
92- الذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله.... ایه در شان علی ابن ابیطالب (ع)- (20-9)
93- یا ایهااّلذین امنوا لا تتخذوا اباء کم و اخوانکم اولیاءَ ان استحبّوا الکفرعلی الایمان.تفسیر برهان از ابن شهر آشوب-ایمان عبارت از ولایت علی(ع)- (23-9)
94- هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الّدین کلّه و لو کره المشرکین. دین حق ولایت علی (ع) و اولاد اوست." ولو کره المشرکین" کافرین به ولایت- (33-9)
95- والمؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر – مردان و زنان با ایمان یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می کنند چون دوستان یکدیگر ند واین نیست جزء دوستی و ولایت ائمه(ع)-(71-9)
96- قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله والمؤمنون...مراد از مؤمنون علی(ع)- (105-9)
97- کونوا مع الصادقین - تفسیر برهان ابن شهر آشوب پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) – در منثور مقصود علی (ع) است. (119-9)
سوره یونس
98- بشرالذین امنوا انّ لهم قدم صدق – قدم صدق پایگاه ولایتی علی (ع)- (2-10)
99- ائت باالقران غیر هذا او بدلّه .مشرکین می گفتند: اگر می خواهی به تو ایمان آوریم آیاتیکه مربوط به فضیلت علی (ع) است عوض کن وفضلیت دیگر بجای آن بیاور.(15-10)
100- یهدی من یشاء الی صراط المستقیم- ولایت امیرالمومنین علی (ع)-(25-10)
101- یستنبئونک احقّ هو- انّه لحق و ما انتم بمعجزین – از تو در باره ی علی ( ع) می پرسند که آیا بر حق است- ولایت حق است و از آن مفرّی ندارید. (53-10)- کافی باب حجت
102- قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون-فضل الله =پیغمبر (ص)- برحمته=علی (ع)-هوخیر= ولایت محّمد و آل محمّد(ص)آن بهتر است.(58-10)
103- الا انّ او لیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون- اولیاءو دوستان خدا کسانی هستند که با دیدن آنها به یاد خدا می افتید و این از آثار ولایت است. (62-10)- الدّرالمنثور
104- لهم البشری فی الحیوة الدنّیا و فی الاخرة لا تبدیل لکلمات الله- بشارت در دنیا و آخرت قیام مهدی (ع) است و کشته شدن دشمنان آنها-(64-10)
105- و ما تغنی الایات و النذر عن قوم لا یومنون-{الایات = ائمه (ع)}- {نذر = پیامبران}-(101-10)
سوره هود
106- أفمن کان علی بیّنة من ربه و یتلوه شاهد منه. شاهد امیرالمؤمنین علی (ع) است. (17-11)
107- و لا یزالون مختلفین الاّ من رحم ربک- ولایت ائمه (ع)- (118-11)
سوره یوسف
108- قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة انا و من اتبعنی-مقصود رسول خدا (ص)و امیرالمؤمنین علی (ع)است.(110-12)
سوره الرعد
109- جنات من اعناب و زرع و نخیل صنوان و غیر صنوان- رسول خدا(ص)می فرمودند: ای علی مردم از شجره های مختلف و من وتو یا علی هر دو از یک شجره هستیم.الّدر المنثوراز جابر- (4-13)
110- انّما انت منذر و لکل قوم هاد-{ منذر = رسول خدا (ص) }- {هاد= هادی علی (ع)}-(7-13)
111- الذین امنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله- تفسیر عیاشی از حضرت رسول اکرم(ص)منظور اهل بیت و شیعیان ما-(28-13)
112- طوبی لهم و حسن ماب- بوی درخت طوبی عطر فاطمه (س) است – کافی از جبرئیل که رسول خدا به فاطمه (س) فرمود: ای فاطمه بشارتی از ناحیه پروردگارم در خصوص برادرم و پسرعم به من رسیده و آن اینست که خداوند فاطمه را بعلی تزویج کرده و به خازن بهشت دستور داده تا درخت طوبی را تکان دهد به عدد دوستداران اهل بیت (ع).(29-13)
113-و من عنده علم الکتاب- تفسیر برهان و عیاشی: این آیه در شأن علی (ع) است.(43-13)
سوره ابرهیم
114- کلمة طیبه کشجرة طیبه – اصلها ثابت و فرعها فی السماء-امام صادق (ع) در کافی- اصل ، رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین علی(ع)" فرعها " امامان از نسل آنها شاخه های آن و علم ائمه
میوه ی آن و شیعیان برگهای آن است . سوال شد : آیا چیز دیگری در آن است ؟ عرض کردم: نه بخدا چون مؤمنی متولد شود برگی در آن درخت پیدا شود و چون مؤمنی می میرد برگی از آن درخت می افتد.(24-14)
سوره الحجر
115-انّ فی ذلک لایات للمتّوسمین –و انّها لبسبیل مقیم-{ متوسمین=ائمه (ع)-}-{ سبیل مقیم= ولایت در ائمه (ع) پا برجاست هیچگاه از میان آنها خارج نشود }-(75-76/15)
سوره النحل
116- بالنجم هم یهتدون- ائمه (ع)- (16- 16)
117- فسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون – اهل ذکر حضرت علی (ع)و خاندان اوست-(43-16)
118- انزلنا الیک الذکر لتبیّن للناس مانزل الیهم و لعّلهم یتفکرون- منظور از ذکر حضرت علی (ع) است –(44-16)
119-و من یامر بالعدل و هو علی صراط مستقیم- امر به عدل منظور علی(ع) و فرزندان اوست. (76-16)
120- یعرفون نعمة الله ثم ینکرونها – تفسیر برهان از ابن شهر آشوب از امام محمّد باقر (ع)-منظور از نعمت ،نعمت ولایت است. (83-16)
121- انّ الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی – {ذی القربی =امام علی(ع) }- (90-16)
122-هی اربی من امة- در آنچه اختلاف دارید در ولایت اهل بیت (ع) روز قیامت بر شما واضح می گردد.(92-16)
123- تذوقوا السوء بما صددتم عن سبیل الله- راه خدا راه علی(ع) است که بر شما رویگردانان عذابی دردناک است.(94-16)
سوره الاسراء
124- انّ هذاالقران یهدی للتی هی اقوم- {یهدی للتی هی اقوم ائمه (ع) است }- کافی از امام صادق(ع)- (9-17)
125- و آت ذی القربی حقه – خویشاوندان حضرت علی(ع) وصی پیغمبر است- (26-17)
سوره الکهف
126- قیماٌ لینذر باساٌ شدیدا من لدنه= باس شدید علی(ع) است- (2-18)
127- قل الحق من ربکم (ولایت علی (ع)- فمن شاء فلیومن (هر کس دنبال آن باشد مؤمن است)- و من شاء فلیکفر انّا اعتدنا للظالمین نارا – و آن که کفران کند و حق را کتمان کند و ولایت علی را قبول نکند به آل محمّد (ص) ظلم کرده و مستحق آـش است.(29-18)
128- هنا لک الولایة لله الحق- ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) است که به حق فرمان میدهد و این ولایت خاص خدا است. (44-18)کافی جلد 2
سوره مریم
129- وهبنا لهم من رحمتنا . مراد به رحمت امامت است. (50- 19)
130- ممّن هدینا واجتبینا- از علی بن الحسین(ع) در مجمع البیان:مراد ما هستیم. (58-19)
131- و کم اهلکنا قبلهم من قرن هم احسن اثاثا ورءیا- قل من کان فی الضلالة – آنان که ولایت را قبول ندارند گمراه هستند. (75-74-} 19)
132- اطلّع الغیب ام اتّخذ عند الرّحمن عهداٌ – پیمان نزد خدا و آن پیمان ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) و فرزندان اوست. کافی جلد 2- (78-19)
133- انّ الذین امنوا و عملوالصالحات سیجعل لهم الرّحمن ودّا- محبتّی که خدا وند در دل مؤمنان نهاده دوستی امیرالمؤمنین علی (ع) است. کافی جلد 2- (96-19)
134- فانّما یسّرناه بلسانک لتبشّر به المتقیّن و تنذر به قوماٌ لّدا- قران را روان کردیم تا بشارت برای متقین باشد و انذار برای قوم سرسخت-و ناطق قران علی (ع) است. (97-19)
سوره طه
135- لمن تاب امن و عمل صالحا ثمّ اهتدی- اهتداء به ولایت و اهل بیت (ع) دلالت دارد. کافی و تفسیر قمی- (82-20)
136- و لقد عهد نا الی آدم من قبل فنسی و لم نجد له عزماٌ- عهد ما از پیش با آدم در باره ی محمد (ص) و فرزندان و اهل او بود که آدم فراموش کرد و پایداری در او ندیدم. (115-20)
137- و اذ قلنا للملائکة اسجدوا لادم فسجدوا الاّ ابلیس ابی. اینها کسانی هستند که وصی تو را اطاعت نمی کنند. (116-20)
138- فمن اتبع هدای فلا یضلّ و لا یشقی – هر کس از هدایت من ولایت علی (ع) پیروی کند گمراه نشود و بدبخت نگردد. (123-20)
139- و من اعرض عن ذکری فانّ معیشة ضنکا – ذکری یاد علی (ع) است. (124-20)
140- ربّ لم حشرتنی اعمی – چون در دنیا در ولایت علی (ع) سرگردان و کور بودند در آخرت هم کور محشور می شوند- (125-20)
141- قال کذلک اتتک ایاتنا فنسیتها... تو آیات ما را فراموش کردی در دنیا ، پس امروز فراموش می شوی و در آتش رها میشوی چنانچه ائمه را رها کردی و امرشان را نشنیدی و گفتارشان را نشیندی.(126-20)
142- و کذلک نجزی من اسرف و لم یومن بایات ربّه و لعذاب الاخرة اشدّ و ابقی- کسی که در ولایت اسراف کند و دیگری را بجای امیرالمؤمنین علی (ع) معرفی کند و به آیات پروردگاارش ایمان نیاورد و از روی دشمنی آنها را رها کند عذاب شدید ی در آخرت در انتظارشان است- کافی جلد 2 – باب صحت اشاره و نص بر امیرالمؤمنین علی (ع) در قران- (127-20)
143- وامر اهلک بالصلوة – اهل بیت (ع)- (132-20)
سوره الانبیاء
144- ووهبنا له اسحاق و یعقوب نافلة و کلاٌ جعلنا صالحین- امامت مقام خاصی است که خدا بر هر کس که بخواهد روزی دهد.اینان قبل از رسیدن به مقام امامت دارای مقام هدایت و امامت تشریعی به جهت نبوت بوده اند.(72-21)
145- وجعلنا هم ائمة یهدون بامرنا- امامت و هدایت تکوینی- (73-21)
سوره الحج
146- هذان خصمان اختصموا فی ربهم فالذین کفروا (به ولایت علی (ع)کافر شدند)- قطعت لهم ثیاب من نار – دو دشمن هستند که در باره ی پروردگار خود دشمنی می کنند.(19-22)
147- هدوا الی صراط الحمید – صراط الحمید ولایت است. تفسیر قمی و اصول کافی-(24-22)
148- و من یرد فیه بالحاد بظلم نذقه من عذاب الیم – کفر وانکار علی(ع) بعد از پیمان و قرار داد با یکدیگر وظلم به رسول خدا (ص) واولادش پس دوری از رحمت خدا بر ستمگران باد. (25-22)-اصول کافی از امام صادق(ع)
149- الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق- مجمع البیان از امام جعفر صادق(ع)- آل محمد (ع) است- روضه کافی: آیه در حق امام حسین (ع) است. (40-22)
150- بئر معطلّة و قصر مشید- کافی ومعانی و کمال الدین از امام صادق(ع)و کاظم (ع):
{ قصر مشید= امام ناطق }{ بئر معطلة = امامی است که سکوت کرد}. چاه عاطل مانده آن است که آب دارد و مردم از آن استفاده نمی کنند و این تشبیه است زیرا آب مایه حیات صوری و ظاهری و علم امام مایه حیات معنوی و روحانی است و آن هنگامی است که مولای ما را خانه نشین کردند و قصر مشید زمان غیبت امام زمان است . و کاخ برافراشته اشاره به زمان خلافت و حکومت آن حضرت و زمان ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. (45-22) (کافی- باب حجة)
سوره المؤمنون
151- شجرة تخرج من طور سیناء تنبت بالدهن و صبغ للاکلین- منظور درخت زیتون است و آیه مثلی است برای رسول خدا (ص) و علی(ع)(20-23)
سوره النور
152- والطیبات للطیبین....این مردان و زنان پاک علی بن ابی طالب (ع)و اصحاب و شیعیان اویند.احتجاج از حسن بن علی(ع)(26-24)
153- الله نور السّموات و الارض مثل نوره کمشکوة فیها مصباح المصباح ............مصباح= اماامام حسن (ع) زجاجه= امام حسین(ع) مشکاة= فاطمةالزهراء(س) شجرة مبارکة= ابراهیم خلیل لا شرقیه و لا غربیه= یهود و نصرانی نور علی نور= امامی بعد از امام دیگر یهدی الله لنوره من یشاء= هر که را خداوند بخواهد بسوی ائمه (ع) راهنمایی می کند. (35-24)
154- انمّا کان قول المؤمنین – امیرالمؤمنین علی(ع) مجمع البیان از ابی جعفر (ع)- (51- 24)
155- وعد الله الّذین امنوا منکم .......مجمع البیان از ابی جعفر (ع)- منظور مهدی عجل الله تعالی الشریف از آل محمّد (ع) است- (55-24)
سوره الفرقان
156- و هو الذی خلق من الماء بشرا – این آیه در خصوص رسول خدا (ص) و علی (ع) است که دخترش را به علی (ع) تزویج نمود پس علی(ع) هم نسب اوست و هم داماد ایشان – مجمع البیان از ابن سیرین (54- 25)
157- الذین یمشون علی الارض هونا- کسانی که بر زمین آهسته راه میروند اوصیاء هستند که تقیّه میکنند. (63- 25)
158- واجعلنا للمتقین اماما- منظور ولایت است. (74- 25)
سوره الشعراء
159- واجعل لی لسان صدق فی الاخرین- علی (ع) تفسیر قمی – ( 84-26)
سوره النمل
160- امن یجیب مضطر اذا دعاه- آیه در مورد قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف –تفسیر قمی – ( 62- 27)
161- و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلنهم الوارثین- ولایت ائمه (ع)- (5- 28)
162- و لقد وصّلنا لهم القول لعلهم یتذکرون – امامی را به امام دیگر پیوستیم تا زمین از حجت خالی نماند- (51- 28)
163- نزعنا من کل امة شهیدا – شهید از این امت امام این امت است- ولایت در تفسیرقمی- (75- 28)
سوره العنکبوت
164-ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر- به وجود امیرالمؤمنین تأویل شده است.یعنی ظاهر نماز همین رکعات مخصوص است و باطن نماز حقیقت و روح و معنی نماز مطابق بیانیکه ذکر شد امیرالمؤمنین علی (ع) است.(45-29)
165- بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوا العلم – کسانی که علم داده شد ائمه (ع) است-اصول کافی باب حجت- (49-29)
166- والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا- آیه در مورد آل محمد (ص) و شیعیان اوست – تفسیر قمی -از ابی جعفر(ع)-(69-29)
سوره روم
167- فاقم وجهک للدین حنیفاٌ ...فطرت الله التی فطر الناس علیها – کافی از امام صادق(ع)- دین حنیف ولایت است – آن فطرت لا اله الا الله (توحید)- و محمد رسول الله (ص)( نبوت )- و ولایت و امامت علی (ع) است. (30-30)
سوره لقمان
168- واصبر علی ما اصابک – مشقت ها و اذیت هائی که در اثر امر به معروف و نهی از منکر به انسان می رسد این تفسیر را به علی (ع) نسبت داده اند – (17 -31)
169- واسبع علیکم نعمة ظاهره و باطنه – ظاهره = امام ظاهر باطنه= امام غایب { تفسیر قمی }– (20- 31)
170- ان اشکر لی- سپاس خدا را به نعمت ولایت (14-31)(کافی باب حجت)
سوره سجده
171- و جعلنا منهم ائمة یهدون بامرنا و کانوا بایاتنا یوقنون – (24- 32)
سوره الاحزاب
172- اولوالارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله- (6-33)در باره امر ولایت و امامت نازل شده.
173- انّما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهّرکم تطهیرا – فضیلت اهل بیت (ع)- (33-33)
174- ما کان لکم ان توذوا رسول الله- شما حق نداشتید رسول خدا (ص) را آزار دهید در رابطه با اهل بیت (ع) – (53- 33)کافی باب ولایت
175- و من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزا عظیما – در ولایت علی (ع)و اولاد ایشان- (71- 33)
176- انّا عرضنا الامانة - امانت ما ولایت ماست و هرکس اهل امانت نباشد زیانکار و خائب است. (72- 33)
سوره سبا
177- قل انّما اعظکم بواحدة . ابو حمزه از امام باقر (ع): فقط یک اندرز به شما میدهم ولایت علی (ع)- انذار تنها به ولایت علی (ع)- (46- 34)
سوره فاطر
178- ....الیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه – امام صادق (ع) کلمه طیب ولایت ماست و عمل صالح که بالا میرود و بعد به سینه خود اشاره کرد کسی که ولایت ما را نپذیرد خدا هیچ عملی را از او قبول نمی کند.(10- 35)
179- ثّم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات باذن الله- منهم ظالم= کسی که امام را نمی شناسد . مقتصد =العارف بامام (ع)- سابق بالخیرات = امام (ع)(32-35)
سوره یس
180- لتنذر قوما ما انذر اباؤهم فهم غافلون – انذار برای قومی که به ولایت علی (ع) ایمان نیاوردندو غافل بودند(6-36)
181- انآ جعلنا فی اعناقهم اغلالا فهی الی الاذقان فهم مقمحون و جعلنا من بین ایدیهم و من خلفهم سدّا فاغشیناهم فهم لایبصرون- اصول کافی- پس غل و زنجیرها گردنهای آنها نهادیم تا به چانه های آنها برسد و سرشان بیحرکت ماند و از پیش رو و پشت سر آنها را بپوشانیم که جائی را نبینند و این کیفر کسانی است که به ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) کافر شدند و آنرا انکار کردند.(9-8-6- {36} )
182- و سواءُ علیهم ءاًنذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون چه بترسانی و چه نترسانی ایمان به ولایت نمی آورند – (10-36)
183- انّما تنذر من اتبع الذکر و خشی الرحمن بالغیب فبشره (یا محمّد به مغفرت)بمغفرة. ای محمّد بیم بده آنها را به ولایت علی(ع) و جانشینان او که پاداش و آمرزش بزرگی است {اصول کافی}. اجر کریم – منظور کرامت است که ائمه (ع) ریشه اصلی کرامت هستند (جوادی آملی).(11- 36)
184- کل شیِ احصیناه فی امام مبین . امام مبین علی (ع) است . (12- 36)
185- لینذر من کان حیاً و یحق القول علی الکافرین. خداوند بوسیله ائمه اطهار (ع) دین خود را زنده می کند وانسانها بر اثر ارتباط دلشان زنده می ماند. (جوادی آملی) (70- 36)
سوره الصافات
186- الذین یعلمون والذین لا یعلمون . آیه دلالت بر ائمه(ع) و ولایت دارد. که باید ائمه را شناخت و آنهایی که ایشان را نمی شناسند دشمن بداریم.(9- 39)
187- اً فمن شرح الله صدره. ( ولایت) (22-39)
188- والذی جاء بالصدق و صدّق به. منظور از صدق رسول خدا (ص)و منظور از آنکه وی را تصدیق کرد علی(ع) است.(33-39)
189-وقفوهم انّهم مسئولون. تفسیر قمی – مردم از ولایت علی (ع) باز خواست میشوند. (24-37)
190- و انیبوا الی ربکم و اسلموا له . تسلیم در برابر فرمان خدا که آن ولایت است.(54-37)
191- و لقد اوحی الیک.......لئن اشرکت .امر خدا امر ولایت است پس کسی را شریک ولایت قرار ندهید. (66-37)
192- سلام علی آل یس. آل محمد (ص)(130-37)
سوره المؤمن-(غافر)
193- ذلکم بانّه اذا دعی الله وحده کفرتم . بعد از وحده در تاویل و تنزیل این آیه اهل ولایت است. چون بر یگانگی خداوند بر ولایت خوانده شوند کافر شوند. (12-40)-
سوره فصلت
194- فلنذیقن الذین کفروا و لنجزینهم اسوالذی کانوا یعملون. شما که به ولایت علی (ع) کافر شدید وپشت کردید عذابی دردناک و بدتر از آنچه که کردید مجازات میکنیم (27- 41)
195- قالوا ربّنا الله ثم استقاموا ....ولایت علی (ع) (30- 41)
196- حتی یتبیّن لهم انه الحق..... امامت و قائم آل محمد (ع)- (53- 41)
سوره الشوری
197- کبر علی المشرکین . بولایت علی (ع) (13-42)
198- الله لطیف بعباده یرزق من یشاء. ولایت علی (ع)- (19- 42)
199- قل لا اسئلکم علیه امراً الاّ المودة فی القربی. دوستی حضرت علی (ع) و خاندان ایشان (23-42)
200- یحق الحق بکلماته- کلمات ائمه (ع) است. (24-42) کل آیات از اصول کافی
سوره الزخرف
201- و جعلها کلمة باقیه فی عقبه – مجمع البیان از امام صادق (ع). منظور از کلمه باقیه امامت است تا قیامت – (28- 43)
202- فاستمسک بالذی اوحی الیک انک علی صراط مستقیم – انّک علی (ع)- علی صراط مستقیم –علی (ع) و امامت ایشان (42-43)
203- و انّه لذکر لک و لقومک و سوف تسئلون – لذکر قرآن – لقومک. ائمه (ع)- (44- 43)
204- ام ابرموا امراًو انّا مبرمون- ولایت ائمه (ع)- (79- 43)
سوره الدخان
205- الاّ من رحم الله- استثناء شدگان که بدرد مردم بخورند ائمه (ع) است.کافی از امام صادق (ع)- (42- 44)
سوره محمّد
206- ذلک بانّهم کرهوا ما انزل الله- به اّنچه که خدا در حق علی (ع) نازل کرده است کراهت دارند . (9- 47) مجمع البیان
207- انّ الذین ارتدّوا علی ادبارهم من بعد ماتبیّن لهم الهدی....ارتدوا علی ادبارهم پشت به ولایت کردن..(25-47)کافی
208- ذلک بانهم قالوا للّذین کرهوا مانزّل الله سنطیعکم فی بعض الامر..نزّل الله آنچه را که خدا واجب کرده است ولایت است.کافی(26-47)
سوره الحجرات
209- حبّب الیکم الایمان وزیّنه فی قلوبکم –امر ولایت و دوستی آن- (7-49)
سوره الذاریات
210- یوفک عنه من افک- اقوال مختلف در مورد ولایت و آن کس که از ولایت دور شود . کافی (9- 51)
211- فاخرجنا من کان فیها من المؤمنین - فما وجدنا فیها غیر بیت من المسلمین - امام محمد باقر (ع) خانواده حضرت رسول (ص) از مطیعان هستند. (35و36-51)
سوره الرحمن
212- مرج البحرین یلتقیان- منظور از دو دریا علی(ع) و فاطمه (س) است (19- 55)
213- یخرج منهما اللوَلو و المرجان – حسن و حسین (ع)(22-55)
214- و یبقی وجه ربک از قول امام صادق (ع) در مناقب وجه الله مائیم- (27-55)
215- فبای الاء ربکما تکذّبان- ایه مکرر در شان ولایت –
سوره الواقعه
216- السابقون السابقون اولئک المقربون – (ائمه (ع)) –(10 و11-56)
217- اصحاب الیمین ......... فی سدر مخضود ......– حضرت علی (ع)و شیعیان او (27-56)
218- و اصحاب الشمال ما اصحاب الشمال..........لا بارد و لا کریم.....کسانی که اعتقاد به هیچ امامی ندارند داخل در اصحاب شمال هستند.(کتاب امامت در قران-رضوانی) (41-44=56)
سوره الحدید
219- یوتکم کفلین من رحمته – دو رحمت بهشتی امام حسن و امام حسین (ع) و یجعل لکم نوراً تمشون به-امامی که پیروی میشود. (28-57)
سوره الصف
220- یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم والله متّم نوره- میخواهند نور ولایت را خاموش کنند خدا تمام کننده نور خود است که نور ولایت است.(8- 61)
سوره المنافقین
221- اذا جاءک المنافقون – منافقین به ولایت وصی پیغمبر (ص)-" والله یشهد انّ المنافقین" به ولایت علی (ع)" لکاذبون" دروغگویان هستند. (1- 63)
222- اتّخذوا ایمانهم جنّة فصدوا عن سبیل الله – از راه ولایت مردم را باز داشتند. (2-63)
223- ذلک بانّهم آمنوا ثم کفروا. به ولایت وصی پیغمبر کافر شدند.. فطبع علی قلوبهم ... و خداوند مهر نهاد بر دلهایشان به سبب نپذیرفتن ولایت (3-63)
224- و اذا قیل لهم تعالوا یستغفر لکم رسول الله – به منافقین گفته شد بیائید توبه کنید و وصی پیامبر (ص) را قبول کنید و به ولایت علی (ع) ایمان آورید تا رسول خدا (ص) برای شما استغفار گوید.(5- 63)
225- سواء علیهم استغفرت لهم ام لم تستغفر لهم لن یغفرالله لهم- برای منافقین چه آمرزش بخواهی یا نخواهی یکسان است. زیرا خداوند "لا یهدی القوم الفاسقین" گروه منافق را هدایت نمی کند.(6- 63)
{{اکثر آیات بررسی شده از اصول کافی و از قول امام باقر(ع) وامام صادق (ع) است.}}
سوره التغابن
226- فمنکم کافر و منکم مؤمن- بولایت علی(ع) بعضی مؤمن هستند و بعضی کافر، زیرا دنبال یافتن حق نیستند.(2-64)
227- فامنوا بالله و رسوله والنور الذی انزلنا – نور همان امام در آیات است. (8- 64)
228- اطیعوا الله و اطیعوا الرسول فان تولیتم فانما علی رسولنا البلاغ المبین- در روایت است که پیشینیان شما هلاک نشدند و هیچکس هم تا زمان قیام مهدی (ع) هلاک نشود جز به سبب ترک نمودن ولایت ما و انکار حق ما که رسول ما ابلاغ آشکار را نمود. (12- 64)- کافی
سوره التحریم
229- ان تتوبا الی الله.... ....و صالح المؤمنین و الملائکة... منظور از صالح المؤمنین علی (ع) است. تفسیر قمی(4- 66)
230- لایعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون – در اطاعت وبندگی و امام شناسی سرپیچی ندارند. (6- 66)
سوره الملک
231- افمن یمشی مکباً علی وجهه اهدی امّن یمشی سویّا علی صراط مستقیم – پیروان علی(ع) با قامت راست و به راه مستقیم هستند و آنهائی که از ولایت علی (ع) برگشته مثل کسانی است که به رو افتاده راه میرود و در کار خود گمراه است . کافی /جلد دو – (22- 67)
232- فلمّا راوه زلفة سیئت وجوه الذین کفروا و قیل هذالذی کنتم به تدّعون-(27-67)دشمنان اهل بیت (ع) در قیامت می بینند که امیرالمؤمنین در مقامی است که همه به او غبطه می خورند.
233- فستعلمون من هو فی ضلال مبین- انکار کنندگان ولایت - (29- 67)
234- ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماء معین- ولایت حضرت مهدی (ع) و ظهور ایشان –(30- 67)
سوره الحاقه
235- و تعیها اذن واعیة- گوش شنوا گوش علی (ع) است. (12-69)
236-انّه لقول رسول کریم- جبرئیل از طرف خدا در ولایت ایرالمؤمنین علی (ع)- (40- 69)
237- و ما هو بقول شاعر قلیلاً ما یومنون- آنها اندکی ایمان می آورند که می گویند رسول خدا دروغ بسته و خدا امر به ولایت علی (ع) نداده پس خداوند آیه ای فرستاد.(41- 69)
238- انّ ولایت علی (ع) تنزیل من درب العالمین- (43-69)
239- و لو تقّول علینا بعض الاقاویل- اگر پیامبر در مورد ولایت دروغ می بست(44-69)
240- لاخذنا منه بالیمین- ما دست راستش را می گرفتیم (45-69)
241- ثمّ لقطعنا منه الوتین –(46-69)شریان قلبش را قطع می کردیم. (47-69)
242- انّه لتذکرة للمتقین- همانا ولایت علی (ع) برای خوبان جهان است.(48-69)
243- انّا لنعلم انّ منکم مکذّبین- ما میدانیم که شما تکذیب کنندگان ولایت هستید.(49- 69)
244- و انّه لحسرة علی الکافرین- همانا علی (ع) مایۀ افسوس و حسرت کافر است چون ولایت او حقّ است. {انّه لحق الیقین }-(50و51-69)
245- فسبّح باسم ربک العظیم- پس پروردگار خود را تسبیح گو زیرا بتو این فضیلت را عطا کرده است. (52-69)
سوره المعارج
246- سئل سائل بعذاب واقع- ولایت علی (ع) درنظر کافر دردناک است. (1-70)
247- للکافرین لیس له دافع- برای کافران به ولایت علی (ع) مدافعی برای دوری از عذاب الهی نیست. (2-70)
سوره نوح
248- ربّ اغفرلی و لوالدیّ و لمن دخل بیتی مؤمناً و للمؤمنین و المؤمنات – (28- 71) من دخل- داخل شدن در ولایت – داخل شدن در رسالت-
سوره الجن
249- ائتونی بکتاب من قبل هذا او اثارة من علم ان کنتم صادقین- ولایت امیرالمؤمنین و ائمه (ع)
250- انّا لمّا سمعنا الهدی امنّا به . هدایت همان ولایت علی(ع) است. (13- 72)
251- فمن یومن بربّه فلا یخاف بخساً و لا رهقاً. کسی که ایمان آورد و ولایت را قبول کند ترسی و زیانی بر او نیست. (13-72)
252- انّی لا املک لکم ضراً و لا رشداً- هر که نافرمانی خدا و رسولش بکند(در باره ولایت)آتش دوزخ برای او جاودانه خواهد بود.(21-72)
253- ان لو استقاموا علی الطریقه لاسقیناهم ماء غدقاً- طریق و آن راه ولایت است که پا بر جاست.و تشنگی را رفع می کند. (16- 72)
254- قل انی لا املک لکم ضراً و لارشداً . قل انّی لن یجیرنی من الله احد و لن اجد من دونه ملتحداً پیامبر فرمودند: اختیار هدایت شما (قبول ولایت)و زیان شما(انکار ولایت) با من نیست بلکه با خداست. و من پناهی جزء خدا ندارم. (22- 72)
255- الاّ بلاغاً من الله و رسالاته – مگر اینکه ابلاغ کنم پیغامهای او را در بارۀ وصی خود علی (ع)- (23-72)
256- انّ المساجد لله فلا تدعوا مع الله احداً- مقصود از مساجد ائمه (ع) است. (18- 72)
257- و من یعص الله و رسوله فانّ له نار جهنّم خالدین فیها ابداً. کسی که نافرمانی خدا و رسول او را می کند مخلد در جهنّم است ( در امر ولایت)- ( 23-72)
258- حتی اذا راو ما یوعدون فسیعلمون من اضعف ناصراً و اقلُ عدداً- تا اینکه عذاب موجود را ببینند و خواهند دانست کیست که یارانش ناتوانتر و سپاهش کمتر است{انکار امام زمان و یاران او }
(24-72)
سوره المزمّل
259 الی 260- واصبر علی ما یقولون واهجرهم هجرا جمیلاً- (10-73) و ذرنی والمکذبین اولی نعمة و مهّلهم قلیلاً(11-73) – صاحب نعمت را اندکی مهلتشان بده زیرا آنها دارای نعمت ولایت هستند در حالیکه آنرا تکذیب می کنند.
سوره المدّثر
261- لیستیقن الذین اوتوالکتاب- باید یقین کنند که خدا و پیغمبر و وصیش برحقند. (31- 74)
262- یزدادالذین امنوا ایماناً- ایمان افزوده می شود برای مؤمنان به ولایت علی (ع)- (31- 74)
263- و ما سلککم فی سقر- چه چیز شما را به دوزخ کشانید{تکذیب ولایت}- (42- 74)
264- قالوا لم نک من المصّلین- ما از نمازگزاران نبودیم یعنی از امامان (ع) پیروی نکردیم.
( 43- 74)
سوره الدهر
265- یو فون بالنذر- میثاق ولایت که از انسانها گرفته شده است – (7- 76)
266- انّا نحن نزّلنا علیک القران تنزیلاً - نازل شدن این قرآن بر تو یعنی در تأویل آیه ولایت علی (ع) است. ( 23- 76)
267- یدخل من یشاء فی رحمته – خداوند هر کس را بخواهد نعمت ولایت را به او عطا می کند.
(31- 76)
268- والظّالمین اعدّ لهم عذابأ الیمأ- وای بر تکذیب کنندگان ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) . که عذابی دردناک را برای آنها آماده کرده ایم.(31-76)
سوره المرسلات
269- ویلٌ یومئذ للمکذّبین- وای بر دروغگویان به ولایت علی (ع) که بتو وحی کردیم. (15-77)
سوره النبا
270- عمّ یتسائلون عن النباء العظیم – نبأ عظیم خبر مهم ، خبر ولایت است. از امام باقر (ع) : این آیه در باره امیرالمؤمنین علی (ع) است . آنحضرت (ع) مِی فرمود: خدا را آیه بزرگتر از من نیست، خدا را خبری بزرگتر از من نیست. (کافی جلد 1)-(1- 78)
271- یوم یقوم الرّوح و الملائکة صفاً لا یتکلمون الاّ من اذن له الرحمن قال صواباً – به خدا ما(ائمه (ع) هستیم که روز قیامت اجازه داریم سخن گوئیم و درست گوئیم. (38- 78)
سوره الانفطار
272- ان الابرار لفی نعیم- ابرار ائمه (ع) است-(13-82)
سوره المطففّین
273-انّ کتاب الفجّار لفی سجّین- کارنامه بدکاران آنان که به ائمه (ع)ظلم کردند و نافرمانی آنان را کردند در سجّین است.(7-83)
274- و اذا مرّوابهم یتغامزون. در شأن حضرت علی(ع)- (30- 83)
275- فالیوم الذّین امنوا من الکفار یضحکون- کسانی که به ولایت ایمان آورده اند-(34-83)
سوره الانشقاق
276- لترکبنّ طبقاً عن طبق- امام بعد از امام دیگر-(19-84)
سوره ا لبروج
277- و شاهد ومشهود- پیغمبر و امیرالمؤمنین (ع) است – پیغمبر(ص) به امامت علی(ع)گواهی دادو علی (ع) مورد گواهی آن حضرت قرار گرفت.(3-85)
سوره الاعلی
278 الی 282- قد افلح من تزکی- و ذکر ربه فصّلی- بل تؤثرون الحیوة الدّنیا- انّ هذا لفی الصحف الاولی- صحف ابراهیم و موسی-رستگاری در ولایت علی(ع) است . ولایت او در کتابهای نخستین است. و الاخرة خیر و ابقی – آخرت در ولایت است .(14الی 19-87)
سوره الفجر
283- والفجر(ولایت)
284- والشفع والوتر- الشفع= حسن و حسین(ع) والوتر= امیرالمؤمنین علی(ع)(3-89){تفسیر قمی}
سوره البلد
285- فلااقتحم العقبه- ما آن گردنه ای هستیم که هر کس وارد شود نجات یابد.امام صادق(ع){کافی جلد2}—(11-90)
286- فکّ رقبة- آزاد کردن بنده – امام صادق(ع) فرمودند: مردم همگی برده دوزخند و خداوند به برکت ولایت ما خاندان گردن شما را از آتش دوزخ رهائی بخشید . (13-90)
سوره الشمس
287- والشمس وضحها- امام حسین (ع) و رسول خدا- (1-91)
288- والقمر اذا تلها- امیرالمؤمنین علی (ع) (2-91)
289- والنّهار اذا جلّها- قائم آل محمد (ص) که زمین را پر از عدل وداد می کند. (3-91) { والیل اذا یغشها = بنی امیه لعنةالله}
سوره اضحی
290- و لسوف یعطیک ربک فترضی- سیوطی در منثور : رسول خدا فرمودند: ما اهل بیت هستیم که خدا وند تعالی برای ما آخرت را بر دنیا برگزید و ترجیح داد. (5-93)
سوره انشراح
291- و 292- فاذا فرغت فانصب(7)و الی ربک فارغب(8-94)چون از تبلیغ و رسالت فراغ یافتی پرچم و نشانه ات یعنی علی را نصب کن و وصیت را آشکار کن: "هر کس من مولای اویم علی هم مولای اوست"و پیغمبر فضیلت علی را آشکار نمود.
سوره التین
293- الی 295 والتّین و الزّیتون = حسن و حسین و طور سینین =علی (ع) و هذاالبلد الامین= امین رسول خدا {به نقل از موسی بن جعفر(ع) از حضرت رسول (ص)} تفسیر قمی(1الی3- 95)
سوره البینة
296- ان الذین امنوا و عملوالصّالحات(علی(ع)اولئک هم خیرالبریة- رسول خدا هر وقت علی(ع) را می دیدند که دارد می آید می گفتند:خیرالبریة (7-98)
سوره الزلزلة
297- قال الانسان مالها – که این انسان امیرالمؤمنین علی (ع) است- تفسیر قمی(3- 99)
سوره العادیات
298- عادیات در شان حضرت علی (ع) در پیروزی در جنگ ذات السلاسل(1الی 11-100)
سوره التکاثر
299- یومئذ عن النّعیم- نعمت خدا که نعمت رسول الله(ص) که نعمت ولایت است باز خواست می شود (8-102)
سوره الکوثر
300- خیر و برکت در نسل رسول خدا محمّد (ص) است.(1الی 3- 108)
والسلام علی من اتبع الهدی
منابع: تفسیر قمی- تفسیر المیزان – تفسیرالصافی- الدرالمنثور- تفسیرعیاشی- کافی باب حجت –مجمع البیان -
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.