قیام امام حسین(ع) نیم قرن استحاله فکری و فرهنگی را از بین برد
 تاریخ نگارش : بیست و دوم دي 1390
قیام امام حسین(ع) نیم قرن استحاله فکری و فرهنگی را از بین برد
حاجیه تقی زاده فانید
بعد از نیم قرن جامعه نبوی دچار استحاله فکری و فرهنگی شد و انحراف‌ها و دروغ‌پردازی‌ها اتفاق افتاد و بر چهره اصیل و حقیقی اسلام گرد و غبار‌هایی نشست و جنگ حق و باطل و توحید و شرک تبدیل شد به جنگ حق با نفاق!
 کلید واژه : قیام امام حسین(ع)
بعد از نیم قرن جامعه نبوی دچار استحاله فکری و فرهنگی شد و انحراف‌ها و دروغ‌پردازی‌ها اتفاق افتاد و بر چهره اصیل و حقیقی اسلام گرد و غبار‌هایی نشست و جنگ حق و باطل و توحید و شرک تبدیل شد به جنگ حق با نفاق!

در مورد فقه عزاداری و شیوه‌های مورد تأیید ائمه(ع) برای عزاداری گفت: در باب عزاداری برای امام حسین(ع) و در باب رنج‌هایی که بر این امام همام رفت از ابتدا یعنی از زمان آدم ابوالبشر و در ذیل آیه «فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ کَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» روایات که هنگامی که اسماء خمسه برای حضرت آدم بیان شد وقتی که به نام امام حسین(ع) رسید، قلبش را حزنی فراگرفت و برای امام حسین(ع) گریست.
روایات زیادی در مورد گریستن پیامبران برای امام حسین(ع) به دست ما رسیده است و این مسئله نشان می‌دهد پیامبران زمینه تاریخی‌ و مناسبی را با توجه به فلسفه گریه برای امام حسین(ع) و نقشی که آن حضرت در اسلام داشته‌اند برای عزاداری برای آن حضرت ایجاد کرده‌اند.
به روایت پیامبر(ص) که فرمودند: «حسین منی و انا من حسین»اظهار کرد: عزاداری پیامبران با استفاده از این روایت تفسیر پذیر می‌شد به این معنا که اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقا است.
پیامبر اسلام (ص) هم برای امام حسین(ع) گریستند منطق اسلام به وسیله قیام کربلا بیمه می‌شود و لذا گریه بر امام حسین(ع) و بیان مصائب آن حضرت ارتباط مستقیمی با بقا مکتب نبوی دارد که بعثت اگر به وسیله پیامبر (ص) در قار حرا آغاز شد و تکون پیدا کرد و در طول 23 سال استمرار پیدا کرد در سرزمین کربلا و در روز عاشورا بیمه شد.
درزمینه‌های حادثه کربلا بایدگفت: بعد از نیم قرن جامعه نبوی دچار استحاله فکری و فرهنگی شد و انحراف‌ها و دروغ‌پردازی‌ها اتفاق افتاد و روی چهره اصیل و حقیقی اسلام گرد و غبار‌هایی نشست و جنگ حق با باطل و جنگ توحید و شرک تبدیل شد به جنگ حق با نفاق!
نفاق فکری با استفاده از نقاب دارانی که نقاب اسلام بر چهره خود زده بودند در حال از بین رفتن بود و بار دیگر حادثه کربلا نقاب‌ها را کنار زد و مردم را هدایت کرد و بار دیگر جنگ حق با نفاق تبدیل شد به جنگ حق و باطل و این فلسفه قیام امام حسین (ع) است.
امیرالمومنین(ع) برای امام حسین(ع) گریستند، امام حسن مجتبی(ع) هم برای ایشان گریستند و عبارت «لایومک کیومک یا ابا عبدالله» از آن حضرت است و در واقع خود این عبارت پرده برداری از قیام امام حسین(ع) است.
امام سجاد(ع) 30 سال برای پدر مظلوم خود گریست؛ امام باقر(ع) که چهار ساله بودند و در واقعه کربلا حضور داشتند بعدها در هر مناسبتی که پیش می‌آمد قیام کربلا را زنده می‌کردند.
گریه برای امام حسین(ع) صرفا گریه عاطفی نیست این گریه گریستنی نیست که در آن صرفا دل بسوزد؛ در این واقعه باید از گریه عاطفی به گریه عقلانی و از گریه عقلانی به گریه عرفانی و از مجموع گریه عاطفی، عقلانی و عرفانی به گریه جهادی و حماسی و عدالت‌خواهانه و ظلم‌گریزانه برسیم و در متن جامعه حرکت ایجاد کنیم.
در واقع این گریه باید گریه حرکت‌زا و تعهد آفرین باشد و مسئولیت برای انسان تولید کند عنوان کرد: این نوع گریستن گریه‌ای بوده است که ائمه ما آن را احیا می‌کردند و فراوان هم بر آن تاکید داشتند.
عبارت«کل ارض کربلا کل یوم عاشورا و کل شهر محرم» از امام صادق(ع) اگر به درستی تفسیر شود روایت بسیار عجیبی است و نشان از این واقعیت دارد که ما در هر لحظه باید به دنبال احیا نام امام حسین(ع) باشیم.
حضرت زینب(س) آنچنان در مدینه برای امام حسین(ع) عزاداری کردند که بنا به روایات مجبور شدند که آن حضرت را تبعید کنند این امر نشان می‌دهد این عزاداری‌ها این قدرت را دارد که پایه‌های حکومت ظلم را بلرزاند.
با اشاره به عزاداری موسى بن جعفر(ع)، على بن موسى (ع) و سایر ائمه(ع) برای امام حسین(ع) در زیارت مقدسه ناحیه حضرت حجت بن الحسن، قائم آل محمد(ص) واقعه عاشورا را به تفضیل بیان می‌کند و می‌فرماید اگر اشک چشمانم تمام شود برای شما خون گریه می‌کنم!
مامی انبیا از حضرت آدم(ع) تا خاتم و از امیرالمومنین(ع) تا خاتم الاوصیا(ع) تلاش می‌کردند که این جریان زنده بماند و تحریفی در آن صورت نگیرد و اهداف آن در جامعه زنده بماند.
عزاداری باید عاطفی، عقلانی و عرفانی باشد و ما نباید اجازه بدهیم که عزاداری‌ها با خرافات آمیخته شود و یا از شیوه‌ها و سبک‌های غیر متعارف برای عزاداری استفاده شود.
شیوه‌های عزاداری برای امام حسین(ع) یک امر عرفی است و ممکن است هر منطقه و قومی به شیوه‌ای خاص برای آن حضرت عزاداری کنند اما در عزاداری‌ها باید این قاعده کلی که هیچ فعل حرامی نباید انجام شود مد نظر قرار بگیرد.
منبع-رئیس پژوهشکده دین‌پژوهی فرهنگ و اندیشه اسلامی حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر


امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.