1)
حویزاوی : در این ایه شریفه خداوند ما را به تبعیت از اکسانی امر میکند آن هم به نحو احسنت...
نتیجه می گیریم که این افراد باید معصوم باشند. زیرا خداوند در ایاتی دیگر ما را از میل کم به ظالمین نهی کرده و به اتش وعده داده است .
2)
علمدار .ب : نتیجه گیری تان مبهم است . لطفا توضیح واضح تر وشفاف تر داشته باشید
3)
علمدار .ب : در میان سابقان در اسلام هم، کسى از همه بیشتر امتیاز دارد که نخستین مسلمان مىباشد و بهطورى که همه شیعیان و بسیارى از اهل سنت گفتهاند، نخستین کسى که به پیامبر ایمان آورد جناب خدیجه بود و بعد از او نخستین کس از مردان، علىبنابىطالب(ع) بود و در روایات آمده که انس بن مالک مىگفت: پیامبر اسلام روز دوشنبه مبعوث شد و یک روز بعد یعنى روز سهشنبه على اسلام آورد.(1)
ضمناً آیه مورد بحث که از پیشاهنگان در اسلام از مهاجران و انصار به نیکى یاد مىکند هرگز دلیل برآن نیست که تمام صحابه پیامبر اهل نجات بودند و عاقبت به خیر شدند، این ستایش و تمجید تا وقتى است که در همان حالت ایمان باقى بمانند. بدون شک اگر گناهى از آنان سر زد و خلاف دستورات خدا و رسول رفتار کردند، آنان هم مؤاخذه خواهند شد. )
برگرفته از تفسیر کوثر
4)
: ببخشید این تفسیر بسار بچه گانه ست و خودتونم میدونین که بسیار ناقصه ...بله صددرصد حضرت علی مشمول ایه است ولی ایه تنها مخصوص حضرت علی نیست ؟ ایا تنها علی مهاجرین و انصاره ؟؟؟؟!!!!!!! عزیزان ایه شامل تمام مهاجرین وانصار از لحظه هجرت حداقل تا شروع جنگ بدره این مقدار کمترین فاصله زمانی است که تمام مفسرین اهل سنت و تشیع به ان اقرار می کنند....هم حضرت ابوبکر شامل ایه است هم حضرت عمر هم حضرت عثمان و سایر عشره مبشره....واینا فقط تعداد بسیار کمی از مهاجرین بودند انصاری که سعد بی عباده را اوردند تا جانشین پیامبر کنند همان انصاری اند که رسول خدا را کمک کردند و مشمول ایه می باشند....
5)
: بسم الله الرحمن الرحیم.اللهم صل علی فاطمة الزهرا و ابیها و بعلها و بنیها.در مورد این ایه ی شریفه ابتدا باید مشخص کرد که منظور از پیشگامان چه گروهی هستند؟ایا پیشگامان در اسلام هستند؟یا پیشگامان در ایمان؟زیرا خداوند به گروهی که اسلام اورده بودند فرمود که نگویید ایمان اورده ایم بلکه بگویید اسلام اورده ایم.
قل لم تؤمنوا و لکن قولوا أسلمنا و لما یدخل الإیمان فی قلوبکم(14 حجرات)
(بگو: هنوز ایمان نیاوردهاید، ولی بگوئید: ما تسلیم شدهایم، هنوز ایمان به هیچ وجه در دلهای شما وارد نشده است.)
بنابراین ایمان اوردن در درجه ی بسیار بالاتری از اسلام اوردن است.
پس شایسته است که بگوییم خداوند از پیشگامان در ایمان راضی شده است نه پیشگامان در اسلام.زیرا امکان دارد شخصی اسلام اورده باشد ولی طبق ایه ی 14 سوره ی حجرات ایمان نیاورده باشد.
حال ایا کسی ادعا دارد که تمام صحابه از مومنان بودند؟اگر تمام صحابه از مومنان بودند که خداوند به گروهی از صحابه نمی فرمود شما فقط اسلام اورده اید و ایمان نیاورده اید.پس نمیتوان گفت که تمام صحابه مومن بوده اند.
لازم به ذکر است که ایمان اوردن و مومن بودن و اینکه فردی شامل ایه ی شریفه ی 100 توبه میشود نیاز به اثبات دارد.بنابراین اگر میگویید جناب ابی بکر خلیفه ی اول نیز مشمول این ایه میشود ابتدا ایمان ایشان را اثبات کنید به علاوه که موارد بسیاری از جناب ابی بکر در کتب حدیث و تاریخ ذکر شده است که ایمان ایشان را زیر سوال میبرد.
جواد نجفی
6)
: باسلام و احترام: این آیه شامل همه آنها (مهاجرین و انصار) می شود لیکن خداوند به خاطر این عملشان بهشت را برآنها واجب میداند تااین عملکرد خوبشان را به بقیه هم دراعصارمتفاوت جهت پیشقدمی درامرخیرگوشزد کند و ثوابی هم جهت پیشقدمی نصیب مهاجرین و انصارگردد ، حال باید درنظرگرفت بعد ازآن اگر خطایی از اینها(مهاجرین و انصار) سرزده باشد آن هم حتی به ذره و مثقال باید جواب پس بدهندو اگر کفه ترازو به طرف گناه سنگینی کند که جهنم هم برآنها واجب خواهد شد.
مثالی می آورم: در عصر و زمانه خودمان و از همین ایران اسلامی ، خیلی ها از اول انقلاب خود را فدایی انقلاب داشتند لیکن درفتنه 88 خراب کاری کردند خیلی ها خود را وام دار انقلاب داشتند لیکن بعد آقا زاده ها یشان درفتنه 88 خوشحالی اجانب را رقم زدند. بنابراین عملکرد اول این انسانها در دوران انقلاب با عملکرد آخر آنها فرق می کند. مردم واقع بین و انقلابی هم تاجایی که این افراد خوب بودندآنها رادوست داشتندبه بعد از آنها ناراحت هم هستند. خداوند هم به همین منوال عمل می کند.
7)
: دوست عزیزی که در نظرتان منکر این بحث شده اید که این آیه در شان حضرت امیرالمومنین علی (ع) است.من اصلا به این آیه کاری ندارم.اما چگونه است که شما به مولی الموحدین امام المتقین اسدالله الغالب علی ابن ابیطالب میگویید علی و به خلیفه اول و دوم و سوم می گویید حضرت.ریشه این همه عناد از کجاست.چرا در نظر شما اهل تسنن حضرت امیر این همه دارای شان کمی است که نامشان را اینگونه بیان می کنید
8)
: وعده الهی به رضوان مخصوص سابقان اولین است از مهاجران وانصار. نه تالیان اولین. یعنی کسانی از انصار ( امیرمومنان علی(ع) جعفر بن ابی طالب، حمزه بن عبد المطلب،خبّات، زید بن حارثه ، عمار وطبقه آنها) و کسانی از مهاجران( ابی ایوب، سعد بن معاذ، ابی الهیثم بن تیهان، خزیمه بن ثابت ذی الشهادتین، و طبقه آنها) نه کسانی که در طبقه دوم هستند(ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه ، زبیر،سعد و سعید) وعد در آیه برای متقدمان در ایمان است نه متاخران و تالی و گروه دوم که سابق اولی حساب نمی شوند.