1)
عطار : "و هیچ کس بار گناه دیگرى را به دوش نمى کشد» تفسیر (ولانزر ...)؛ با نون!
اما "ولا تزر ..."(با تاء):فعل امر ودستور قرآنی برای کل بشریت وقوانین
انسانهاوبرایتک تک افراد کره زمین وآسمان ها.
"و هیچ کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمى گیرد» تفسیر (ولانزر ...)؛ با نون است!
اما "ولا تزر ..."(با تاء):فعل امر ودستور قرآنی برای کل بشریت وقوانین انسانهاوبرای تک تک افراد کره زمین وآسمان ها.
دین اسلام دین "ألّا لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی":
دین اسلام تنها دین عدل وعدالت وقسط وظلم ستیز است.
چون همه قوانین کشورها از قدرت حکام وسلاطین وامراء وفراعنه و شاه ها و....
و درک مردم ازعدالت از این قوانین نشأت گرفته وهیچ ربطی به عدل وقسط ندارد؛ وبه اینصورت عدالت مسئله نسبی شده ؛واز کشور تاکشور واز ملت تا ملت واز قوم تا قوم واز دین تا دین تفاوتهای زیادی دارد.لذا شد: عدالت یعنی اجراء قانون است!.
وهیچ مفهومی مشخص ودقیق و یکی نداشت.
اما قرآن هدایت، عدل به این آیه مشخص با دقت وإعجاز کرد.
تفسیر مفهوم این آیه:
1- گناه نکنید وتوجیه عمل اشتباهت نکنید؛ چون دیگران گناه مرتکب میشن واشتباه انجام میدن. جلوی این اشتباه گرفته میشه:چون فساد هست ؛ من هم دزدی کنم و امثاله زیاده ...
2- گناه کسی به کسی دیگری ننداز چون از تهمت وافتراء بدتراست و مشابه این امر در دادگاها پراست؛ ای حکم بدون ادلة واثباتات قطعی نباید کسی را محکوم کنید وبه شواهد وقرائن إکتفاء نکنید! چون فلان شخص در مکان جرم حضور داشت، خودش ودوستانش و... مجرم شناخته میشن.
3- جرم وگناه کسی یا کسانیه که مرتکبش کردنند به تنهائی مجازات کنید وشامل فامیلشان ودوستانشان و دیگران نکنید.
واین سنت طاغوتیها بود وهست.ودر همه جا از قدیم وتا به امروز وفردا:
کندا،مصر,امریکا,ژاپان،عراق,روم,فرس,مایاها,فرعونیها,چین, سربیها,...
که هر شخصی مخالف دیکتاتور: خودش وفامیلش ودوستاناش وبردهاش و هر کی صله داشت اعدام ومجازات میکردند. قتل عام!
"و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنات بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتانا و اثما مبینا".
4- عدم صدور حکم یا قانون یا کردار یا گفتار(یا ترک عمل مثل عدم شهادت واقعیت)که عده سود ببرن وعده ضرر میبینن ومتضرر میشن."لاضرر ولا ضرار".
5- اصل قاعدة فقهی " قاعده دراءبا اصل احتیاط".
6- اگه دستورات قرآن فقط همین آیة بود؛ کافیست عدالت جهانی محقق بشه. وکافیست برچیدن کل ظلم به همه مخلوقات وموجودات حتی سنگ وچوپ و...
وکافیست بر اثبات معجزة کلام الله بود.
7- هرکسی مسئول گناه خود باشد وباید به تربیت خود تلاش کند واشتباهات خودش به گردن والدین یا قوانین یا دیگران یا بخت وقدروقضاء وغیره؛نندازد."قل کل یعمل علی شاکلته".
8- چهار چوپ آزادی هر شخص مشخص ومعین کرد: هرکاری میخواهی انجام بده (یا ترک عمل مثل عدم شهادت حقیقت) بجز آسیب به دیگران(اعم از طبیعت وآب وهوا وزمین وآسمان ...): این معنیه کلمة "أخری".
چقدر جهان را از این معجزه محروم است.
اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یسْبِقُکمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیرُکمْ!
2)
عطار : ألّا لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی = لا دوّم برای تأکید واز قرآن نیست: ألّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی.
بازهم إشتباه نوشتن وتکرار:
سربیها = صرب SERBIAN SERB
قوم صرب از نژاد اسلاو ،صربستانى
عدم عمل به این دستور ابدی "لا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی"؛ یعنی تجاوز بر حقوق دیگران است.
در جرم شناسی: مُجرم (خطا کار ، گناه کار) باگذاشتن جرمش در قالب عدالت ؛ جُرمش توجیه میکنه.
- قبل از قضاوت؛ قرار گذاشتن خودت را جای دیگران.