1)
: سلام.من با توجه به معنی این ایه دچار شک شدم.طبق معنای این ایه میشه وجود امام زمان (عج) رو نفی کرد.
ابراهیمی (داور) : منظور از فرستادگان، انبیا ع می باشد که یا شرعت آسمانی داشته اند و یا مبلغ شریعت نبیّ دیگری بوده اند که هر دو گروه موید به وحی الهی بوده اند و خداوند به وسیله وحی تمامی نیازهای هدایتی بشر را پاسخ گفته.
فلسفه وجود امام، کمی متفاوت است فلذا این آیه و سخنش با وجود امامان ع مشکلی ایجاد نمی کند.
اجرکم عند الله
2)
: ایه میگه حجت را تمام کردیم ... یعنی حجتی نمانده ... از طرفی میگیم امام زمان حجت خداست ... این تناقض چیه؟ مغالطه نکنید لطفا ... مساله ما شیعیان اینه که شما اخوندها هر چی می خواید میگید و ما پیروان باید ازتون قبول کنیم .... چه حرفیه ... منطقی جواب بدید
رمضانی (داور) : مؤمن خدا، لطفا به آیه توجه فرمایید. آیه میفرماید، رسولان را فرستادیم و برای چی این رسولان را فرستادیم. برای این فرستادیم که بعد از آمدن این رسولان دیگر جای هیچ عذر و بهانهای برای احدی نمیماند. لطفا با استفاده از تشابه واژهای آیات قرآن با آنچه در اصطلاح رایج است مغالطه نکنید.
3)
: اولا آیه میفرماید بعد از انبیاء مردم بر خداوند حجتی ندارند نه اینکه خداوند دیگر حجتی بر مردم ندارد. للناس علی الله حجه نمی فرماید لله علی ناس حجه
ثانیا حجت مذکور در آیه با حجت مد نظر شما فرق دارد موید کلام ما آیه 150/بقره است که درباره تغییر قبله نازل شده و عیناً تعبیر ( لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللَّهِ حُجَّةٌ) در آن بکارگرفته شده که به معنی اتمام حجت (اولتیماتوم) می باشد نه اتمام سلسه ی حجت های الهی. حجت دو معنا دارد در معنای برهان ، در مقام حجت الهی.
ثانیا اینکه بعد از انبیاء هیچ حجتی از جانب خداوند نیست برخلاف نصوص است چرا که خداوند در سوره انعام ایه 149 میفرماید قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَلَوْ شاءَ لَهَداکُمْ أَجْمَعینَ و در روایات از معصومین حجت بالغه بر ائمه هدی اطلاق شده. (در دعای ندبه میخوانیم یَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبالِغاتِ=ای فرزند حجّتهای رسا، زیارت آل یاسین السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ، دعای توسل یَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ در اذان اشهد ان علی حجت الله)
رابعا نگاه ساده انگارانه و گزینشی به آیات موجب خطا می شود تدبر ، تدبر.
مثال: دراینکه رسول خدا (ص) حجت خداوند است ریبی نیست اما در سوره شوری آیه 15 خداوند رسما حجت بودن پیامبر را نفی می کند نعوذبالله (قل.....لا حُجَّةَ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ بگو به مشرکان که هیچ حجتی بین ما و شما نیست) آیا میشود چنین برداشتی کرد؟ مشخصه خیر. لذا کلمه حجت در هر آیه معنای مختص به خود را دارد و در مورد آیه مورد مناقشه مفهوم عدم برهان و دلیل خلق بر خدا در روز جزاست.
یاعلی
4)
: سلام
بحث بسیار شیرین و دلچسبی بود
برای بنده جالب بود که مردم ما علاوه بر اظهار نظر در زمینه سیاسی باوجود نداشتن علم سیاسی کافی
در زمینه های دینی و مخصوصا زبان پیچیده ای مثل زبان عربی که یک اِ را اُ بخونی معنی کلمه عوض میشه به راحتی نظر میدن
از نظر بنده حقیر هرکس در زمینه ای که تخصص داره اعلام نظر کنه و از متخصص هر علم اون علم رو دریافت کنیم مشکلاتمون حل میشه
طلاب در زمینه علوم فقهی و دینی
سیاستمداران در زمینه های سیاسی
اقتصاد دانان در زمینه های اقتصادی و ...