1)
حسینی : به نظر می رسد که آیت الله مشکینی تفسیر کاملی را در مور این مسئله بیان داشته زیرا که اهمیت مسئله را درک کرده است
2)
: با سلام
در مورد بند اخر تا جایی که من فهمیدم در مورد توافقات مالی است ولی مردها چنین برداشت می کنند که در زمانی که زنی در صیغه انهاست هیچ وظیفه ای در قبالش ندارند و فقط باید از آن زن لذت جنسی ببرند تا زمانی که صیغه به پایان برسد و مالی را که توافق کرده اند پرداخت نمایند. یعنی از نظر خدا زنی که به هر دلیلی نتوانسته ازدواج دائم داشته باشد و صیغه مردی می شود باید از داشتن یه زندگی محروم شود و فقط به همبستر شدن قانع باشد.
3)
: باتوجه به متن قران هیچ اشاره ای به زنان اسیر یا غنیمت گرفته شده ندارد
4)
: یک انسان نمی تواند مالک انسان دیگری شود« .....هر چه را برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند....»
5)
: بابا چه دین با حالیه
6)
: بابا چه دین با حالیه
7)
: من یه سوالی دارم اقای مشکینی لطفا بگید دلیل منطقی و عقلانی اینکه زن اسیر حکم مطلقه رو داره چیه؟
8)
: سلام چطور اینجا استمعتم رو ازدواج موقت معنی میکنین؟ این کلمه به معنای بهره جستن هست!! پس هرچه از زنان بهره جنسی میجویید اجرت ان را به ایشان بدهید.... ازدواج موقت رو چطور در میارین؟
شاه آبادی (داور) : علاوه بر ظهور آیه روایات نیز موید این معنا است.
9)
: با سلام.
از آیات آلله مشکینی بپرسید آیا به نظر شما و با وجدان آگاهی که خداوند به همه ما انسانها عطا فرموده (حال استفاده میکنیم یا نه امر دیگری است) چگونه میتوان با زنی که همسر مرد دیگری است همبستر شد تنها به این دلیل که ما با ایشان در جنگیم. لطفاً قدری فکر کنید. تفکر مقدمه خردمندی است.
شاه آبادی (داور) : طبق حکم خداوند، ابتدا حکم زوجیت آن زن با مرد کافر از بین می رود.
10)
: خودت اگه زنت به بردگی گرفته شه ، راضی هستی باهاش نکاح کنند ؟
شاه آبادی (داور) : با این قیاس ها احکام الهی را نمی سنجند. اساساً مائراضی هستیم که در جنگ مقابل پیامبر اکرم قرار بگیریم و کشته شویم و به جهنم برویم؟
خود اسارت بعد از جنگ رابطه زوجیت را میان زن و مرد قطع می کند.
11)
: با سلام
با توجه به اینکه خداوند در قران کسانی را که امکان ازدواج دارند به عقد نکاح دعوت می کند و برای کسانی که امکان ازدواج نکاح ندارند توصیه میکند عفت پیشه کنند تا خداوند انها را بی نیاز کند(وبرای چنین کسانی از ازدواج موقت به عنوان راه حل بجای عقد نکاح سخنی به میان نیامده)بلکه به پاکدامنی توصیه شده اند این سوال برای بنده ایجاد شده که ایا مقصود از کلمه متعه در ایه 24 سوره نسا ازدواج موقت است یا بهره مندی جنسی ؟؟؟الطفا رتباط ایه 24 نسا را با ایه فوق الذکر بیان نمایید باتشکر
12)
: لطفا بفرمایید با توجه به آیه
وَ إِذْ نَجَّیْناکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذابِ یُذَبِّحُونَ أَبْناءَکُمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِساءَکُمْ وَ فی ذلِکُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَظیمٌ
و ( نیز به یاد آورید ) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایی بخشیدیم که همواره شما را به بدترین صورت آزار می دادند: پسران شما را سر می بریدند و زنان شما را ( برای کنیزی ) زنده نگه می داشتند سوره بقره آیه 49
در باره سر بریدن هم فقط اشاره میکنم به قوم یهودی بنی قریظه که به نقلی 600 یا 800 نفر از مردان بنی قریظه از دم تیغ گذشتند!!!!
در حالی که ظلم ظلم است چه فرعونیان باشند چه کسان دیگر واگر نظر خدا نسبت به کار فرعونیان ظلم بوده همین عمل متقابل هم در این آیه دیده میشود
13)
طوفانی : در این آیه هیچ ظهوری در مورد جنگ و اسارت زنان کفار وجو ندارد!
همچنین بر بطلان عقد نکاح زنان اسیر نیز هیچ نصّ صریح و یا اشاره ی ضمنی هم وجود ندارد و نظر آقای مشکینی و امثال ایشان صرفا یک استنباط شخصی بیشتر نیست!
لذا ذکر نظر شخصی در مقام ترجمه یک اشتباه فاحش به نظر من است!
ما که نباید در مقام ترجمه به تفسیر دست بزنیم!
14)
: به نام خدا؛ بسیاری از افرادی که در کشوری بی دین زندگی می کنند، به خاطر بی اطلاعی از ادیان الهی و روزمرگی و دلایلی از این دست است که به اسلام یا دینی دیگر نمی پیوندند ولی سرشان به کار خودشان است و با وجدان کاری هم کارهایشان را انجام می دهند و به همنوعانشان از روی انسانیت کمک می کنند. حال اگر کشوری مسلمان به بهانه ی اینکه اینها کافرند و به خدا ایمان ندارند به این کشور حمله کند، افراد مذبور یا به اجبار دولت حاکم یا به خاطر دفاع از سرزمین مادریشان به جنگ می روند. از آن طرف کشور مسلمان بخشی از این کشور کافر را تصرف می کند و زنان این مناطق تصرف شده هم به تصرف مسلمانان درمی آید، حال این زنان که شوهرشان را که مهربان و با وجدان کاری هم هست را دوست دارند به خاطر اسارت حکمشان طلاق است و دیگری می تواند با آن ها ازدواج کند. آیا چنین چیزی از نظر این آیه رواست؟
ابراهیمی (داور) : مسلمانان حق ندارند ابتدای به جنگ داشته باشند و صرف کافر بودن ملتی مجوز جنگ با آنان نخواهد بود.
15)
: نظر به این ترجمه یا دین اسلام نقض دارد و یا هم ترجمه درست نیست. چون منطق این را قبول ندارد که به محض که در جنگ به عیال مردم دست یافتی، با آن اعمال جنسی را انجام بده. به نظر من این آیه به غنیمت ربط ندارد و منظور از زنهای مالک شده همان زنهای اند که قبلا با ایشان نکاح نموده اید (ایشان هم شوهر دار است که خودت شوهرش هستی). اما اگر قسمی که ترجمه شده درست است. طبعا این دین دارای نقض و قرآن هم خیالبافی های شخص است
16)
: مگر نه اینکه مردان مسلمان با زنان کافر نمیتوانند ازدواج کنند،و مگر نه اینکه اخیتیار اسر دست خودش نیست و بسته شدن عقد به رضایت طرفینه، و صحت این ازدواج اجباری چگونه است؟
17)
: پس این سه شرط یا اسلام بیاورید یا جزیه بدهید و یا بجنگید، قضیش چیه و از کجا شروع شده؟
*من احساس میکنم این آیه (با توجه به آیه قبل که محرمان و زنانی که نمی توان با آن ها ازدواج کرد را می شمارد) منظورش اینه که زنان کافر اسیر شده اگر مسلمان بشن اونوقت چون شوهرشون کافره اینا حکمشون طلاقه و میشه از اون زنان مانند سایر زنان مجرد خواستگاری کرد و اگه اون زن راضی نشد نمیشه باهاش ازدواج کرد، ولی فکر نمی کنم منظور این باشه که اونا رو به اجبار به کنیزی گرفت چون این خلاف انسانیت و آزادگی میشه
ابراهیمی (داور) : در این آیه زن اسیر به منزله کنیز هست و نه زن عقدی که صیغه ی عقد جاری شود.
18)
: آوردن معنی تصاحب در جنگ از کجا آورده شده؟
چون در معانی پایین این صفحه که ترجمه های دیگری را آورده اید همچین چیزی نیامده
19)
: معنی آیه از سوی آقای مشکینی غلط بوده زیرا در اسلام ازدواج و نکاح یک طرفه نیست و دو طرفه و براساس رضایت هر دو طرف می باشد در ثانی چنانچه زن در زمان اسارت بخواهد از شوهرش طلاق بگیرد خدا این اختیار را به او داده نه اینکه به صرف اسارت زن مطلقه محسوب شود . این جور معنی کردن و عدم استنباط درست از ماملکت ایمانکم بزرگترین ضربه را به اسلام زده و می زند .
20)
: به فرض که همه آیات قرآن درست وعقد باطل.چطوری میشه با یه زنی که شوهر ،پسر و برادراشو کشتی همبستر بشی.خب بنده خدا تو قاتل اقوام نزدیکشی چطوری میخاد به توسکس کنه؟حتما به زور دیگه.
21)
: اینطور که از این آیه استنباط میشود، خداوند نکاه با زنهایی از کفار که در جنگ با آنها به اسارت مسلمین در آمده اند را حلال شمرده، حال آیا اگر کفار هم همین معامله را با مسلمین بکتتد، یعنی زنهای شوهر داری را که از مسلمین به اسارتشان در آمده به نکاح در بیاورند اگرچه کافرند و شرعا این آیه به آنها چنین اجازه ای نمیدهد اما منطقا و اخلاقا قابل سرزنش نیستند چون طبق منطق خدا عمل کرده اند و همان رفتاری را با مسلمین میکنند که مسلمین با آنها انجام میدهند.
22)
: چرا اکی به قرآن اضافه میکنید حکم زن اسیر کلیست نه فقط زن تازه اسیر شده دیگر تفاسیر هم بخوانید این حکم کلی بوده حتی برای زنی که در اسارت به دنیا آمده و بعدا ازدواج کند اگر مالک خواست میتواند با او همبستر شود
23)
: استمتعتم یعنی بهره گرفتن . اجورهم هم یعنی پاداششان . یعنی اگر از زنی بهره گرفتی پاداششو بهش بده . اگر هم منظور بهره جنسی بوده و منظور از پاداش هم مهریه باشد که باز هم نمی توان بهره جنسی را ازدواج موقت در نظر گرفت . چون هیچ صحبتی از زمان مشخص برای اخذ بهره جنسی در آیه شریفه به میان نیامده . پس تفسیر به ازدواج است .
24)
: ای مردم کمی واقع بین باشید شاید این آیه خودش یکی از معجزات قرآن باشد که می خواهد ایمان ما انسانها را بسنجد.
اول) توی جنگ وقتی که زنی اسیر میشه یعنی اون زن باهات جنگ کرده که اسیر شده پس نمی توانیم بگوییم زن به زور از خانه اش آورده شده.
دوم) در آبه گفته شده ازدواج نه تجاوز و شرط ازدواج یک مرد مسلمان با یک زن کافر اینه که زن ، مسلمان بشه و اگر کسی در اسارت مورد لطف و مهربانی قرار بگیره امکانش هست که تغییر عقیده داده و مسلمان بشه و چون بحث جنگ هست و معمولا در جنگ حلوا نذر نمی کنند پس نمی توانی که زن را برگردانی تا از شوهر خود طلاق گرفته و برگردد با یک مسلمان ازدواج بکنه پس به حکم خداوند حکم ازدواج زن باطل شده و اگر عشقی بین زن و مرد به وجود آمده باشد آن دو می توانند با هم ازدواج کنند.
سوم) میگوییم باید زن مسلمان بشه و اگه زن مسلمان بشه شاید توی ذهنش همش این باشه که نکنه من قبلا شوهر داشتم و حالا ازدواج کرده ام حرام باشه (آنوقت ما انسانها به قرآن خرده می گرفتیم که چرا احکام را کامل برای ما انسانها بیان نکرده)
25)
: به نظر من حکم خداوند در این آیه در مورد زنان اسیر حمایت از ایشان می باشد . زنی که بدون حامی و یا پناهگاهی است با میل و اراده البته نه به زور و اجبار می تواند ازدواخ کند و شاید حکم مطلقه شدنش با اسیری همسرش نیز برای همین است . البته در هر صورت اسلام اجباری برای هیچکس قائل نشده است.
26)
: این آیه با این معنى کاملا تایید کننده ى حرکت داعش است که به زنان اسیر رحم نمیکنن
من به شخصه کاملا مخالف این آیه با این معنى هستم چرا که هرکس میتونه خودش رو حق بدونه و مابقى رو کفار و به راحتى بهشون تجاوز کنه ولى به نظر بنده کى میتونه و کى حق داره تعیین کنه کى کافره و کى مومن جز خود خدا...!!!؟؟؟
27)
: اگر مطمئن بشم که این آیه منظورش همون برداشتی که ازش کردم هست دیگه خودم رو مسلمون نمیدونم
28)
: نظرات دوستان را خواندم اما قانع نشدم
هنوز این ابهام وجود دارد که چور زنی که شوهر دارد میتواند به عنوان کنیز یا برده
تملک بشوند کدام زنی حاضر است به عقد کسی دراید در حالی که شوهر
و شاید حتی فرزند داشته باشد؟؟
بعید میدانم این حکم خدا باشد
یا شاید من متوجه نشدم
البته میتوان جواب این پرسش را با انواع سفسطه ها ماست مالی کرد اما همچنان این نکته ابهام امیز خواهد بود
رمضانی (داور) : کنیز، زنِ کافرى است که در جنگ با مسلمین به اسارت درآمده. در مورد زنانی که در جنگ اسیر می شدند، باید گفت: این گروه یا خود کنیز بودند(یعنی به عنوان برده در جامعه کفر زندگی می کردند) که در حکم دیگر کنیزان هستند. زمانی که تحت تملک یک مسلمان درآیند، با توجه به شرایط خاصی که در این زمینه وجود دارد، بر صاحب خود حلال خواهند بود.
اما اگر زنی آزاد باشند، در ابتدای امر کنیز نمی شوند تا تحت ملکیت درآیند، بلکه در اسلام راهکارهای گوناگونی در نظر گرفته شد که بر اساس آن ها امکان آزادی این افراد وجود داشته باشد. با توجه به نیازمندی های همان زمان مثلا با تعلیم سواد یا دادن فدیه امکان آزادی برای این افراد فراهم می شد.
اما اگر این گونه نبود، این اسیران هم در حکم کنیز در می آمدند، چنان که در همه جوامع آن زمان زن اسیر به منزله کنیز محسوب می شد. به محض تعلق این عنوان بر یک زن، عقد ازدواج او با همسر قبلی اش ملغی محسوب شده، امکان بازگشت او به بلاد کفر منتفی می شد. بر اساس ضوابط خاص خود در تملک مردی مسلمان در می آمد و رابطه با او بعد از طی شرایطی خاص حلال بود. اصولا بر اساس مبانی فکری اسلام ازدواج یا هر نوع رابطه جنسی با هیچ زن شوهر داری که در تعابیر فقهی«محصنه» نامیده می شود، جایز نیست، قرآن به این امر به صراحت اشاره می کند و در زمره زنانی که ازدواج با آنان حرام است می فرماید: « وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء؛ زنـان شـوهـردار (بـر شما حرام است؛) »؛ این حکم اختصاصى به زنان مسلمان ندارد، بلکه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همین حکم را دارند؛ یعنى ازدواج با آن ها ممنوع است.
اما در ادامه همین آیه به این قانون کلی یک استثنا تعلق می گیرد: « إِلاَّ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ؛ مگر آن ها را که مالک شده اید ».تـنـها استثنای این حکم ، زنان غیر مسلمانى هستند که به اسارت مسلمانان در جنگ ها درمى آیند. اسلام اسارت آن ها را به منزله طلاق از شوهران سابق تلقى کـرده، اجـازه مى دهد بعد از تمام شدن عده با آنان ازدواج کنند و یا همچون یک کنیز با آنان رفتار شود (الا ما ملکت ایمانکم ).
البته با دقت روشن می شود که این مورد هم استثنا محسوب نمی شود، زیرا این زنان دیگر شوهر دار محسوب نمی شوند. به اصطلاح علم بلاغت ایـن اسـتـثـنا، استثناى منقطع است، یعنى چنین زنان شوهردارى که در اسارت مسلمانان قرار مى گیرند، رابطه آن ها به مجرد اسارت با شوهران شان قطع خواهد شـد، درسـت هـمـانـنـد زن غـیر مسلمانى که با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه کفر شوهر) قطع مى گردد، به منزله طلاق تلقی شده و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت.
اسـلام بـه هـیـچ وجه اجازه نداده است که مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج کنند یا رابطه جنسی داشته باشد و نوعی بی بند و باری جنسی مجاز تلقی گردد، به همین جهت، برای همه این زنان کنیز یا تازه مسلمان، عده مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشویى با آن ها جلوگیرى نموده است.
29)
: براساس عقاید شیعه قرآن بهمراه احادیث و روایات و سنت نبوی باید مورداستفاده قرار گیرد نه به تنهایی چون از کلام خدا نمی شود تفسیر به رأی نمود و تنها برگزیدگان خود آورنده قرآن قادر به تربیت آن هستند.تفاسیر علما باتوجه به سنت وروایات یا با استفاده از سایر آیات قرآن کریم است.درضمن همان خدایی که صیغه طلاق را یکی از راههای حرام شدن زن و شوهر نسبت به هم قرار داده ،این احکام را بیان نموده است .
30)
: بخش اول ترجمه کاملا غلط است:
ترجمه درست به شرح زیر است:
و (به قرینه ایه قبل نیز بر شما حرام شد، "ازدواج "- (منطقا با رضایت دو طرف" با ) زنان شوهردار جز آنهایی که ( در بازار برده فروشی ) به بردگی شما درآمده اند. (در اینصورت ازدواج با ان زنان مجاز است ) . اینها ( احکام ) نوشته و مقرر شده خدا بر شماست. و غیر اینها ( غیر چهارده قسم گذشته ) برای شما حلال شده که با اموال خود ( به ازدواج ) بطلبید در حالی که خوددار از گناه و دور از زنا باشید. و با هر زنی از آنان ( از غیر این چهارده قسم ) که ازدواج موقت کردید مهر او را به عنوان واجب ( مالی ) بپردازید ، و بر شما گناهی نیست پس از تعیین مهر واجب در آنچه بدان توافق نمایید ( از اسقاط مهر یا کم و زیاد کردن آن ) ، و همانا خداوند همواره دانا ( به مصالح امور ) و دارای اتقان صنع ( در تشریع و تکوین ) است.
31)
: اگر ترجمه جناب مشکینی صحیح باشد من ترجیح میدهم مسلمان نباشم.کی گفته اسارتشان بدون شوهر در حکم طلاق هست در صورتی که دلشون پیش شوهرشان هست.این ترجمه فقط از یک ذهن خراب میتونه در بیاد.
32)
: با سلام باید بگویم که متا سفانه ما قران را با اوهام خود که عقل میدانیم تفسیر میکنیم در صورتی که تفسیر کار علما است اما نظر خود را بگویم نه تفسیر به نظر بنده خداوند این حکم را داده چرا که اگر این زنان آزاد شوند که مایع درد سرند میروند میگویند مسلمانان زن ها را آزاد میکنند پس زنها با خیال راحت بجنگید موقع خطر تسلیم شوید که بعد ازاد میشوید اگر هم ازاد نشوند مایع فساد میشوند در مسلمانان واز این کار ها با اسلام شده مانند اسپانیا که در جنگی که با مسلمانان کردنند شکست خوردند وبعدا برای اینکه زور مسلمین رو نداشتند زنانشان را بزک کرده فرستادند و جوانان تازه مسلمان را فریب دادند و بعد حمله کردند
33)
: 1- منظور از کفار دقیقا چه کسانی هستند؟ کسانی به توحید خداوند اعتقاد ندارند؟ چون بعضی هر غیر مسلمانی را کافر میدونن اما بعید بنظر میرسه خداوند پیروانان سایر ادیان الهی رو کافر بدونه
2- بنظر این نوع تفسیر که صرفا بعد از جنگ زنان کسانی که به جنگ مسلمانان رفته اند بطور اتوماتیک بتوانند به نکاح مسلمانان در آیند با نگاه و دید حق تعالی نسبت به حرمت انسانها ولو کافر همخوانی ندارد
3- بفرض اسارت زنان به مثابه حکم طلاق باشد آیا هرکس زنی را به اسارت گرفت در دم آن زن به نکاح او در خواهد آمد؟ این به معنی راه افتادن مسابقه بین جنگجویان مسلمان برای تملک زنان نیست؟!!
4- بنظر هنوز در خیلی از آیات علم انسانی و غیر معصوم ما به حد کافی و وافی به درک و فهم دقیق لایه های زیرین کلام خدا نرسیده و صرفا معنی لغوی واژهای عربی نمی تواند روح آیه را بیان کند
34)
: چون زنان از جنگ معاف هستند زنانی که به اسارت در میآیند باید پس از پایان جنگ با احترام به قبیله خودشان باز گردانده شوند واین تفسیر اشتباه است که میشود از جنسی از آنان استفاده کرد اگر هم این بوده تا پیغمبر زنده بوده در جنگهاش در دوره جاهلیت بر قرار بوده الان اینگونه تفسیر ها برای حال صادق نیست وچهره قرآن واسلام را چه بخواهید یا نخواهید خراب میکند .
35)
: چون زنان از جنگ معاف هستند زنانی که به اسارت در میآیند باید پس از پایان جنگ با احترام به قبیله خودشان باز گردانده شوند واین تفسیر اشتباه است که میشود از جنسی از آنان استفاده کرد اگر هم این بوده تا پیغمبر زنده بوده در جنگهاش در دوره جاهلیت بر قرار بوده الان اینگونه تفسیر ها برای حال صادق نیست وچهره قرآن واسلام را چه بخواهید یا نخواهید خراب میکند .
36)
: سلام به همگی. صد در صد عقل هیچ کدوم از ما کامل نیست و چه بسا بر اساس یک سری مبانی غلط قضاوت می کنیم.
اما بنده نظر خود را می گویم... فرض کنید زنی به جنگ ما مسلمونا اومده و ما بر آنها پیروز می شیم و دشمنارو اسیر می کنیم. زن و مرد. حالا اون زنی که به اسارت ما در اومده ما باید باهاش چیکار کنیم؟؟
فرض کنید همین الان یه زن اسیر دست ماست. الان با این زن چیکار کنیم؟؟ به نظرتون بکشیمش؟ خب طبیعیه که خیلیا این نظر رو رد می کنن. آخه کشتن اسیر که دیگه بی پناه شده اونم یه زن دور از جوانمردیه.
یا نه به جای کشتن اون رو آزاد کنیم. فکر می کنم همه شما در صورتی که این کار شدنی باشه همینکار رو میکنید.یعنی این زن اسیر رو آزاد میکنید. خب چه خوب همونطور که رسول خدا(ص) هم همینکار رو می کرد معمولا. ولی انصافا در خیلی از موارد هم چنین راهی به مصلحت نیست. من فقط دارم با عقل خودم نظرم رو براتون بیان میکنم. خب پس این زن اسیر که تو دستای من و تو اسیر شده رو نه می کشیم نه آزاد میکنیم(البته اگر آزاد کردن مصلحت باشه که چه بهتر همین کار رو میکنیم) پس چی کار کنیم؟
یه راه دیگه هم هست. این زن اسیر رو بندازیم زندان. یعنی همینطور محبوس باشه. اگه اینکار به مصلحت باشه خب ناگزیریم که همینکار رو بکنیم.
ولی موضوع اینه الان این زن اسیر توی زندان. هم به روحیاتش آسیب می رسه هم نمیتونه درست تربیت بشه. هم غرائز مختلفش به ویژه غریزه جنسی اش تامین نمیشه.
ولی راه آخر همینه که مثل همسر این زن اسیر رو به دست یکی از مسلمونا بدیم. این طوری علاوه بر اینکه مشکلاتی که در حبس و اسارت مطرح است وجود ندارد، بلکه بین زن اسیر و مردش بعد از مدتی قهرا رابطه ای دوستانه شکل می گیرد و این رابطه با بچه دار شدنشان تقویت میشه. تازه این کار عفت زن رو هم از بین نمی بره چرا که اولا بچه دار شدن این کنیز مانع دست به دست شدنش میشه و ثانیا چون شهوتش ارضا میشه دیگه به فساد هم روی نمیاره. تازه آزادم میشه! یعنی حتی بعد از مرگ شوهرش هم دست به دست نمیشه.
دیگه فک نکنم این وسط ایراد خاصی باشه. بهترین رفتار با این زن اسیر که توی دستمونه بعد از آزاد کردن همینه.
اما یه ایراد وجود داره. اونم اینه که رضایت زن اسیر مطرح نمیشه. خب اولا که این زن خودش اومده با ما بجنگه. یعنی با "رضایت" خودش عواقب کار رو پذیرفته.
اما جدای از رضایت بحث مهم تر که فک کنم منظور ما هم این باشه... بحث "آمادگی روحی و جسمی" زن اسیره. خب در صورت نبود این آمادگی. مثلا دختر خیلی کوچک باشه. یا مثلا آسیب ببینه اگر رابطه داشته باشه با مردای مسلمون یا هرچی. چیز واضحیه که ما نمیتونیم به زور متوسل بشیم در ارتباط با این زن. چرا که موجب آسیب شدید به این زن اسیر میشیم در حالی که آسیب به اسیر حرامه. تازه چون این یک زن اسیره حرمتش هم بالاتره. چه آنکه حتی به زن رسمی هم نبای چنین آسیبی وارد کرد. جدای از این اگر بدون آمادگی اون زن اسیر با هاش ارتباط داشته باشه مرد مسلمون یا به عبارتی تجاوز بکنه به اون زن خب مسلما بر خلاف قرآن عمل کرده چرا که قرآن در همین سوره نساء به احسان به بردگان فرمان داده. ولی خب اگر با آداب طبیعی مثل اینکه عده زن اسیر رعایت بشه یا مثلا اینکه فقط ب یه مرد رابطه داشته باشه. یا اینکه در مکانی پوشیده و خلوت با اون آمیزش بشه. قبل از آمیزش با اون ملاعبه بشه و... (که همه این ها در اسلام نیازه (البته ملاعبه رو نمی دونم که آیا واجبه یا نه) و باید رعایت بشن) به احتمال بسیار زیاد اون زن اسیر هم آمادگی پیدا می کنه برای رابطه.
به خاطر همیناس که زنان اسیر دست مسلمونا خیلیاشون مسلمون شدن و حتی ترجیح دادن که پیش پیامبر بمونن.
خلاصه اینکه خدا خیلی عادل و مهربونه. تو این شک نکنید. پس اگر حکمی به چشمتون عجیب اومد بدونید یه مشکلی این وسط هست. وگر نه احکام خدا فطرت پسند، عقلایی و صحیح اند. (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ... وَیَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ) از محکم ترین آیات قرآن.
37)
: به نام خدا
اگر حکم اسلامی این باشد که اسارت زن به منزله طلاق او تلقی می گردد پس زنی که اسیر می شود عملا زن شوهردار نیست و لذا نمی تواند مصداق این آیه باشد. لطفا به این نکته منطقی توجه بفرمائید.