1)
: به نام خدا
خداوند هستی را خلق کرد. خداوند آدم رانیز خلق کرد . خداوند تمام اسمها را به آدم یاد داد. آدم و فرزندانش و نسل های بعدی این اسم ها را پشت گوش انداختند و یا به مرور فراموش کردند. پیامبران خدا برای یادآوری و باز آموزی و هدایت قوم خود آمدند. امااز میان آنان پنج تن برای هدایت تمام ابناء آدم و عالم و جن و بشر آمدند که اولوالعزم بودند. آخرین انبیاء و پیامبران الهی عالم حضرت خاتم یعنی سید المرسلین و خاتم النبیین پیامبر دین خدا یعنی اسلام است. کلام خدا یعنی قرآن کریم بر حضرت محمد (ص) وحی شده است.خدا خودش در همین کلام و کتابش بیان کرده است که هیچ تر و خشکی نیست که در این کتاب مبین نباشد! یعنی هر آنچه را که یکجا بر آدم (ع) گفتیم اینک همه را یک بار دیگر یکجا بر زبان خاتم (ص) جاری کردیم. خداهمه چیز را می داند ولی همگان همه چیز را شاید ندانند. حضرت محمد (ص) بر قومی یا بهتر بگوییم در میان قومی مبعوث شده است که به شهادت و اقرار خودشان و تاریخ قوم جاهلی بوده و از آن عصر در تاریخ عرب به نام عصرجاهلیت یاد شده است. یعنی عصر بی خدایی و دون الهی و غیر خدایی جاهلیت و نداشتن و نبودن واژگان و کلام الهی در زبان عربی عصر جاهلی. ولی در همان زمان واژگان و کلام الهی آمده در کتب الهی انبیای سلف در زبان های اقوام گوناگون به صورت پراکنده و به شکل و قالب متناسب هر زبان وجود داشته است اکنون نیز بسیاری از آنها در قالب زبان عربی در قرآن به چشم می خورد که تحت عنوان واژگان دخیل در قرآن مورد بحث هستند. خدا زبانی نو برای اعراب خلق نکرده است.بلکه با استفاده از واژگان و لسان و یا السنه اعجمی (عجمی) یک لسان عربی غیر از عربی جاهلی به نام عربی مبین جعل کرده و قرآن کریم به همین زبان یعنی عربی مبین بر پیامبر خاتم(ص) نازل شده است. مهم نیست واژه دخیل از کدام زبان یا زبانها وام گرفته شده است مهم این است که شکل یا اشکالی از این واژه های دخیل یا موجود در قرآن کریم در یک یا چند زبان اعجمی یا اجنبی و خارجی و یا زبان مرده و زنده ی جهان به چشم می خورد! و بررسی مفاهیم آنها جالب است. یکی از این واژه ها که تا کنون برای آن معنا و مفهوم دقیقی در ترجمه ها و تفاسیر موجود دیده نشده است واژه ی طول یا الطول یا ذی الطول است. این واژه یک واژه ی دخیل است و در بسیاری از زبانهای گروه زبانی هند و اروپایی با اشکال و املاء ها و تلفظ های متفاوت و معانی مختلف کاربرد داشته است.یکی از معانی آن این است: تحمل بدون شکایت و مقاومت. Thole or Thowel
تلفظ این واژه دقیقاً همان تلفظ واژه ی طول در زبان عربی به ویژه درآیه ی شریفه ی سوم درسوره ی مبارکه غافر(مومن) آمده است. علمای مسلمان تا کنون وجود واژگان دخیل در قرآن را از حدود سی زبان خارجی را شناسایی کرده اند و علمای غیر مسلمان نیز تا کنون نزدیک به 500 واژه ی غیر عربی موجود در قرآن مجید را به طور مستدل شناسایی و منتشر کرده اند. مع السلام.
عباسعلی عابدی استاد
2)
: خیلی بد ترجه کرده اید