1)
: نمیدونم من با خدا وقران مشکلی ندارم ولی همیشه سعی میکنم سوره نسا رو نخونم چون واقعا ناراحت میشم خدایی که این قدر عادل هستش پس چرا مردان رو این قدر بالا برده و به اونها فضیلت و برتری داده وزن را فقط در حد تامین نیاز جنسی شوهر دانسته !!!!!!!!!!!!!!!!!
ابراهیمی (داور) : عدلی که در ذهن شماست با عدالتی که در واقعیت باید وجود داشته باشد فرق می کند.
توجه داشته باشید که در دین اسلام زن فقط مسئول تامین نیاز جنسی شوهر نیست بلکه مرد نیز وظیفه تامین نیاز جنسی همسرش را نیز دارد.
در ضمن در دین اسلام خداوند زن و شوهر را ارکان خانواده دانسته و بین آنها مودت و رحمت قرار داده تا نیازهای دو طرف برطرف شده و فرزندانی صالح تربیت کنند.
به شما پیشنهاد می کنم که در ابتدا درباره دین اطلاعات کامل و کافی بدست بیاورید تا سوالات شما کاملا پاسخ داده شود.
2)
: اقایون داور خداوکیل خودتونم میدونید جوابی براب گفتنن ندارین همونطور که ما جواب سوال بچه هامونو نمیتونیم بدیم. بامسسسسوووووواک بزنیم؟؟؟؟؟؟ حالا مارکش باید چی باشه !!!!1 خیلی مضحکه
3)
: به نظر من اقایون ترجمه کننده منظور این قسمت زدن زن رو درست به ما نرسوندن با این ترجمه منم جلو کسایی که تو دانشگاه مسلمون نیستن کم اوردم و وقتی این ایه رو نشونم دادن واقعا تو بحث جلو کلی دانشجو کم اوردم.ایمان
4)
: سلام
به دهنم اومد در مورد نظرات چند جمله بگم
اول اینکه خدا فرموده با عقل خودتون و نسبت به شرایط خودتون یا بهتره بگم با کینه و غرض در مورد آفرینشش حکم نکنیم
اگه لازم باشه آیه مورد نظر رو هم می تونم ذکر کنم
پس اگر زن ها به این موضوع اعتراض دارن بهتره منظقی تر فکر کنن
زن در قران پایین تر از مرد نیست
ارزشی خیلی زیادی داره
کمتر از مرد نیست مگر در عالم ماده ، که قران عالم ماده رو بی ارزش ترین چیز بیان میکنه
استنباط من اینه خدا از لحاظ مادی بین زن و مرد فرق گذاشته ولی از لحاظ مقایسه روح زن و مرد رو یکجور خطاب می کنه پس وقتی خطاب میکنه در قیامت فلان چیز رو میدم به مومنین منظورش مرد نیست و روح تعالی یافته انسانه
در ضمن اگه تو سوره نسا به برداشت انسان که عقلش کامل نیست زن پایین تر خلق شده در خیلی از جاها مرتبه ای برای زن قائل شده که واقعا جا داره مرد ها حسادت کنن
دلیل پایین بودن زنها رو به این میبینید که فرمانبردار باشن ؟
مثلا فرماندهی مرد خیلی با ارزشه ؟
فکر کنید اگه در روابط بین انسانها هر دو قدرت تصمیم گیری داشتن آیا مدام دعوا نبود
پس یکی رو فرمانده و یکی رو فرمانبردار قرار داد
فرماندهی برای ما ارزش داره در صورتی که اگه به تعالی انسان فکر کنیم میبینیم همچین با ارزش هم نیست و در اون دنیا اصلا به کارمون نمیاد
در جایی از قران زن رو مکمل مرد معرفی می کنه و البته برعکسش
متاسفانه تمام نظرات بالا مبتنی بر غرض و از روی دات کینه ای بودن انسان بیان شده
قران غیر سوره نسا بازم سوره داره که از زن صحبت کرده که بعد خوندنشون میتونید در مورد سوره نسا درک صحیحی پیدا کنید
من شخصا بعد از خوندن قران برای زن ارزش خیلی زیادی قائل شدم
دکتر الهی قمشه ای در تفسیر سوره انعام میگه عشق واقعی یعنی از جونت واسه عشقت بی دریغ بگذری
این عشق میتونه همسرت باشه و به طبع اون خدا و البته زن همیشه معشوقه است و مرد عاشق
در تورات مباحث خیلی جالبی از خلقت زن و مراتب اون بیان می کنه
خواشا بخونید
5)
: من خواستم بپرسم اگر مرد در مسائل جنسی اصلا سمت زنش نره و زن هر کاری کنه بی فایده باشه زن باید چیکار کنه ؟ شوهرش را بزند یا چه ؟
شاه آبادی (داور) : زن نیز در امور جنسی دارای حق است و این حق در رساله های عملیه آمده و مرد نمی تواند از آن سرباز زند. ممکن است این مسائل ناشی از ناتوانی یا مشکلات روحی یا جسمی باشد که باید با کمک پزشک برطرف شود.
6)
: من که از تمام حرفهایی که اینجا از طرف داورها گفته شده به هیچ نتیجه ای نرسیدم،شما دارید دفاع می کنید اما هیچکس منظورتون رو متوجه نمیشه بخاطر همین یا شما کم آوردید یا ما...........
که معلومه شما...چون سوالهای بی پاسخ اینجا زیاد دیدم که بیشترشون سوالهای خود منم هست،با این آیه ما همیشه در برابر همه کم میاریم!!!وقتی بگن خدای شما کجاش عادلِ؟وقتی که بین حقوق زن و مرد که هردو مخلوق خودش هستند و در کنار هم قرار می گیرند فرق گذاشته؟؟شما بگید آقایون داور من جواب این آدمها رو چی باید بدم به عنوان یه کسی که اسم خودمو گذاشتم مسلمون؟؟تا کم نیارم و ثابت کنم که خدای من عدالت داره؟؟؟
ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
احتجاج با مردم روشهای گوناگونی دارد. در احتجاج لزوما نباید دلیل آورد بلکه با توجه به گفتار مخاطب باید عمل کرد. مطالب بیان شده کاملا صحیح است و اگر دقت در آنها به عمل آید، اقناع کننده عقل پرسش گر خواهد بود.
در ضمن در قرآن فقط این آیه درباره ارتباط زن و شوهر نیامده و باید تمامی قرآن را بطور کامل مورد توجه قرار داد و مطالب مربوط به ارتباط زن و شوهر بررسی شواهد و با توجه به مبانی این مطالب که در قرآن آمده است، به برداشتی جامع درباره نظر دین و قرآن پیدا کرد و در مرحله بعد به سراغ احتجاج رفت. انجام مراحل مذکور می تواند پاسخی برای عقل پرسشگر و حقیقت جوی انسان فراهم کند و آن را قانع نماید.
7)
: من با زنم حرفم شد همه مراحل رو انجام دادم دیدم نشد رفتم از دستشویی مسواک اوردم تا صبح زدم به کمر زنم.اونم خوابیده بود می خندید به من حرص میداد.
8)
: آیه 34 نساء ( نشوز و تنبیه بدنی)
نکته مهم، اسلام به شدت با خشونت خانگی مخالف است و روایات زیادی بر این مطلب تصریح دارند.
حضرت رسول اکرم (صلی علیه و آله) « در شگفتم از کسی که زنش را میزند. در حالی که خود او به زدن سزاوار تر است. » یا میفرمایند: « آیا مردی از شما همسرش را میزند، آنگاه با او هم آغوش میشود؟!»
باید روشن شود منظور از نشوز چیست که اسلام میفرماید: در صورت دیدن نشانههای نشوز اول موعظه دوم قهر در بستر ( بستر را جدا نکند در همان بستر قهر کند) سوم ضرب و زدن.
فقها و علمای تفسیر سه پاسخ به مفهوم نشوز دادهاند که منجر به تولید سه دیدگاه شده است.
1- مراد تخطی زن از اطاعت همسر است.
2- مراد تخطی زن از تمکین خاص است.
3- مراد ترک تعفف و عفت و احتمالات فحشاست.
احتمال اول ضعیف ترین احتمال است چرا که اطاعت زن از مرد به طور مطلق در هیچ جا عنوان نشده تا تخطی از آن نشوز باشد.
برای حمایت از احتمال دوم گفته اند چون ازدواج یک قرار داد و تعهد است و تمکین جنسی جزء تعهدات اصلی زن است به جهت مصالح خانوادگی زدن را نه با شدت بلکه به تعبیر امام صادق (ع)
« با چوب مسواک ( که قطعاٌ هر وسیلهی کوچکی که درد آور نباشد) به کار گیرد.»
یعنی مرد شدت نیاز خود را به این وسیله به همسر بفهماند تا احساسات و عواطف زن را تحریک کند و این نیاز را به بیرون از خانه انتقال ندهد.
اما بهترین احتمال که با مویداتی همراه است، احتمال سوم میباشد؛ منظور از نشوز ؛ ترک تعفف و عفاف زنان است. یعنی زمانی که علایم و نشانههای خیانت زنان مشاهده شود و آنان اجانب و بیگانهها را به منزل راه دهند، نشوز زنان محقق شده که منجر به تنبیه بدنی میشود.
روایتی از حضرت رسول در حجه الوداع نقل شده است که حضرت با استناد به آیهی نشوز این مطلب را بیان کردهاند.
« همانا برای همسرانتان بر شما حقیست و برای شما بر آنان نیز حقیست. حق شما بر آنان این است که بسترتان را در اختیار کسی قرار ندهند و کسی را بدون اجازهی شما به منزلتان راه ندهند. اگر مرتکب فحشا شدند پس خدا به شما اجازه داده است که بر آنها سخت بگیرید و در رخت خواب از آنان روی بر گردانید و آنان را بزنید . زدنی که شدید نباشد. پس وقتی از کار خود دست برداشته و مطیع شدند، بر شماست که خوراک و پوشاک آنها را به معروف بدهید.»
قرینه ی دیگر بر قوت احتمال سوم فراز اول آیه است : حافظات للغیب...
زنانی که در غیاب شوهران خود حافظ حقوق شوهر هستند و بعد میفرماید کسانی که نشانهی نشوز دارند، یعنی حدود و حقوق همسر را رعایت نمیکند یعنی زدن مختص به موارد دیدن نشانه های خیانت در همسر است نه هرگونه تمکین خاص
در نهایت ضرورت بررسی و تحقیق تفاسیر آیات قابل انکار نیست، اما این که به بهانه به روز بودن تدبر بر قرآن نکنیم امر صحیحی نیست، برای مطالعه ی بیشتر در بحث زن در قرآن به کتاب: زن در آیینهی جمال و جلال آیت الله جوادی آملی مراجعه فرمایید.
9)
: سلام. زبان عربی زبان کامل و پرپیچ و خمیه.ااگه تو فرهنگ لغات عرب نگاه کنید میبینید که یه لغت ممکنه چندین و چند معنی داشته باشه که بعضا هیچ ربطی بهم ندارند. یکی از این لغات فعل "ضرب" هست. اولین معنی که برای "ضرب" به ذهن میاد "زدن/کتک زدن" هست. بخاطر همینه که متاسفانه تو اکثر ترجمه های قرآن این آیه را به "کتک زدن زن" ترجمه کرده اند. حالا من یه سوال دارم: وقتی خدا توی یه آیه دیگه میگه "ضرب الله مثلا ..." آیا منظورش اینه که خدا مثالی را کتک زد؟!!! یا وقتی میگیم 2×2 منظور از ضرب "کتک زدنه"؟ دوستان به علامت × دقت کنید. دوتا خط که بطور کامل همدیگه را قطع کردن. درسته. یکی از معانی "ضرب" قطع کامله. یعنی مرحله سوم این آیه. مرحله اول تذکر، مرحله دوم جدایی در بستر و مرحله سوم قطع کامل ارتباط. یه چیزی احتمالا تو مایه های قهر. میدونید که زنها چقدر ازین موضوع لطمه میخورن...
10)
: از دو پاسخ آخر واقعا لذت برده و متقاعد شدم. عالی بود!در ضمن خیلی متشکرم که نظرات خوانندگان را به نمایش میگذارید. برای من که بسیار نجاتبخش بودند.
11)
: سلام
من واقعا واقعا واقعا از اقا یا خام که جواب شماره 9 رو گذاشتند سپاسگذارم بهم ارامش قلبی دادی .همش فکر میکردم خدا خدای مردهاست تا زنها. خیلی تو دین ما علما تو این زمینه که تفسیر و تصور درست از ایه ها رو به گوش مردم برسونن کوتاهی کردند و نه تنها موجب هدایت خلق نشدن بلکه با این تفاسیر اشتباه انسانها رو به گمراهی کشیدند و این مسیولیت بزرگی هست خصوصا در جامعه ما که فارسی زبان هستیم هر کسی که چهار تا کلمه عربی می دونه نباید دست به تفسیر بزنه و هم خودش رو هلاک کنه و هم کلی ادم پشت سرش رو. پاسخ شماره 9 کامل ترین پاسخ و نظر داور کاملا ضعیف و نا گویا.نباید چون مرد هستید همه چی رو به نفع خودتون و با دیدگاه مرد سالارتون پاسخ بدید .مسلما برای شما هم سخته که تصور کنید خدا منظورش زدن و تنبیه بدنی نبوده ته دلتون از خدا می خواید ای کاش مییگفت زن رو بکشید
12)
: سلام
من 2 تا نظر تو سایت گذاشتم نظر اول رو اساس می کنم برای تایید تو سایت نگذارند برای همین حیفم اومد نظر بدون تشکر از پاسخ 9 و 8 نداشته باشم .من از دو پاسخ 9و8 سپاسگزارم من رو نجات دادید و قلبم رو ارامش دادید . بحث لجبازی با خدا نیست. بحث اینه که دینه من باید من رو و نیازهای من رو جواب بده .نیاز های بشری من رو .با این دو پاسخ این دو نقص بزرگ برای من برطرف شد . و باعث شد به ترجمه های تنهای قران اکتفا نکنم .متاسفانه گاهی بسیار کودکانه و سطحی ترجمه شده اند.
13)
: ازنظر شماره 9 لذت بردم
فکر میکنم خدای مهربان کمترین مجازات رو برای یک زن خیانتکار در نظر گرفته
14)
: با سلام ممنون از نظر شما (شماره 9 ) من ازاونجاکه بااین آیه مشکل داشته ولی کلاعنادی نداشتم این تفسیرروپسندیدم امیدوارم واقعاازروی مطالعه باشه !
15)
: یک سوال که اینجا پیش میاد اینه که چطور خداوند به این موضوع اشاره کرده که اگر از زن اشتباهی سر زد مرد چه رفتاری داشته باشه، اما اگر عکس این موضوع اتفاق افتاد چی؟ زن چه اختیاری در این موارد داره؟ البته به جز فرمانبرداری!
16)
: باش قهر کوچولویی میکنه یا بش میگه که این کار چطوری اشتباهه اگر جواب نداد شکایت می کنه
17)
: در جواب 9 باید بگم که این نوع استدلال و پذیرش این نوع استدلال های به دور از خرده.
معلومه که شما اقای اللهی قمشه ای و طباطبائی و .... رو نمیشناسید (مرتبه ی علمی ومیزان تسلط اونا بر ادبیات عرب و علوم اسلامی رو نمی دونید)که میگید اونا اشتباه لغت رو ترجمه کردن(چون معانی دیگه ای هم داره).
یه مثال میزنم فقط میخوام مفهوم رو منتقل کنم تورو خدا به مثال گیر ندین و اون رو زیر سوال نبرید فقط مفهومش رو بگیرید.
من توی زبون محلی خودمون مثال رو ارائه میدم
من دارم یه کار برقی تو خونه می کنم به پسرم رو صدا میزنم میگم که فیوز رو بزن(خاموشش کن) بعد که اون کار رو انجام دادم میگم که پسرم حالا فیوز رو بزن(روشنش کن).
نشستیم تو خونه داریم تلوزیون می بینیم که یه باد سردی از در (یا پنجره ) میاد تو، میگم پسرم بیزحمت در رو بزن(یعنی در رو ببند).
یه وقت دیگه میگم پسرم بیزحمت مادرت رو صدا بزن کارش دارم.
حالا دارم پسرم رو تربیت می کنم. پسرم درسته که خدا بهت لطف کرده و تو رو باهوش و قوی افریده مودب هستی و بچه ی خوب و درسخونی هستی اگه بغل دستیت مداد رنگی هات رو برداشت اول مودبانه بهش بگو که پسش بده اگه نداد بعد باهاش صحبت نکن (قهر کن) بعد اگه دیدی جواب نداد بزنش و بعد هم اگه دیدی فایده نداره برو به معلم بگو تابین شما داوری کنه واقعا اگه معلم عادل باشه و .... ضمنا خدا همیشه طرف حقه و .... .
حالا فرض کنید من این حرف ها رو چند قرن پیش زده بودم. اما الان تو این دوره زمونه که واقعا دعوت به کتک کاری مزموم و زشت حساب میشه(حداقل خیلی بیشتر از اون چند قرن پیش) میخواهیم روش بحث بکنیم.
با دو ذهنیت میشه وارد بحث شد 1- منی که میخوام بحث بکنم اعتقاد قلبی داشته باشم که این سخن صد درصد درسته. اما یکدفعه امروزه با این مواجه میشم که یه مقدارش واقعا درست نیست مو لا درزش میره و ... . پس طبق ذهنیت من که این حتما باید درسته باشه فکرم به این سمت میره(یا میبرمش) که باید منظور من از زدن دعوا کردن نباشه (چون پسندیده نیست) حالا بیایم بگیم منظور از زدن دعوا کردن اونجوری نبوده اصلا دعوای لفظی منظور بوده و یا کاغذ A4 برداره لوله کنه اروم با اون بزندش و قس علی هذا .. و توجیه میشه و دیگهاین اصلا اشکال حساب نمیشه.
2- حالا اگه با یه ذهن بیطرف یعنی بدون حب و بغض به مسئله بنگریم بگیم که اره طبق علم و اطلاعات ما منظورش دعوا بوده و طرف پسرش رو به یه امر ناپسند دعوت کرده (حد اقل برا امروز دیگه کاربرد نداره و حرفش برای همه ی زمان ها نیست بلکه برای دوره خودشه بوده).
18)
: به صرف ی آیه نمیشه درباره ی حقوق زن در قران و از نظر حضرت پروردگار، نظر داد. باید بسیار کتاب خدا را خواند. نظرات مخالف و موافقی که البته با برهان نظرشون رو میگن رو باید مطالعه کرد و بهترین ش رو انتخاب کرد. دلایل بسیاری برای علاقه مند شدن به خدا در همین قران هست که این تک آیه ی مورد بحث برای از بین بردن اون قدرتی نداره. به امید هدایت...
19)
amari : بر فرض زن رو با مسواک زدیم چه فایده داره ؟؟؟
20)
: سلام.دوستان قرآن میفرمایدتعقلون...خوب توجه کنید.باعذرخواهی ازمراجع عظام.به هیچ وجه برتری دادنی وجودندارد چرا؟اول به این دلیل که صحبت ازوظایف زن ومرددرمحیط خانواده است پس صددرصدخداوندهدف دارد. این وظایف رادرمقیاس تجربی تصورکنید،،،که اگرمردآن وظایف رادارد خوب زن هم به سنگ زیربودن توصیه شده(تاکیدمیکنم)درخانواده نه دراجتماع.وبلافاصله خداون میگویدحقوق واجرش نزدمن محفوظ است ...حالاچرا؟کمی صبرکنید این یک.امادوم وضربوهن دراینجاشک نکنیدکه معنی زدن نمیدهدچراکه باآیات دیگرالله متناقض میشود،،،درموردزدن ودیه و...وحق الناس وحقوق زن شوهروماننداینها...ضربواعلی آذانهم روترجمه شده،،وخداوند مانع شنیدنشان شد...یاجلوگیری کرد...پس اینجا میفرمایداگرسرکشی کردندیانافرمانی مانعشان شوید،،،حال چگونه ؟هرانسانی به یک گونه مانع میشود،متفاوت است پس خداوندبنحوی درزندگی خانوادگی بندگان به ذات ومعرفت هرانسان واگذار میکند اینم دو... حال ازیک ودو نتیجه میگیریم،،، بلافاصله رجوع کنیدبه آیه بعدازین آیه که خداوندازجدایی زن ومردوداوری میگوید.. بدین صورت ازیک ودو ....ازیک وظایف هردورامشخص کرده ازجمله سنگ زیربودن زن درخانواده(نه اجتما)جهت تحکیم بنیان خانواده ...چراکه زن عاطفه بیشتری دارد ودلسوزتراست. درمورد ۲،،مرد رابه مانع شدن ازسرکشی زن دعوت میکندچراکه اگرادامه پیداکندصددرصدبه جدایی وطلاق وازبین رفتن خانواده میانجامد چراکه بلافاصله درآیه بعدازجدایی وداوری وسرانجام این دومورد درصورت عدم توجه وتدبربوجودمیاید صحبت میکند... پس بنابراین کافیست درمورد چنین آیاتیکه ممکن است سبب سوتفاهم شودکمی بیشترآیات رابصورت قبل وبعدوبصورت دقیقترترجمه کنیم...وازتناقض ممکنه باآیات دیگرهم غافل نشویم.مرسی ازتوجه شما
21)
: این آیه و آیه های مشابه این تا مدتها منو از دین و خدا دور کردن ، البته طبیعی هم هست چون اولین برداشت هر آدمی برداشت ظاهری هست تا روزی که به این بلوغ فکری رسیدم که خدایی با این همه قدرت و عظمت و مهربانی نمیتونه ظالم باشه وقتی من به عنوان یک ادم عامی میفهمم این ظلمه حتما خدا به طریق أولی میدونه که زدن ظلمه و از جلال و جبروت و مهربونیش ظلم دوره
قطعا اون آیه رو نمیشه طوری تعبیر و تفسیر کرد که از آیه مفهوم تحقیر زن بربیاد . قشنگترین تعبیر همون بود که ضرب رو به معنای قطع رابطه و جدایی بیان کرده بود
من نمیدونم روایتی که از امام صادق هست أیا مشخصا درش گفته شده که مربوط به این آیه است !؟
چون ما سر قضیه حضرت أیوب و همسرشون هم چیزی با مضمون زدن با چوب مسواک داشتیم که مربوط به خیانت و فساد اخلاقی میشد
حالا با همه این صحبت ها و با توجه به صحبتهایی که دوستان فرمودن راجع به برتری از نظر تقوا و جایگاه زن ، من هنوز ته ذهنم یه سری درگیری هایی مربوط به آیه های مربوط به زنها هست
راستش من نمیبینم همون احترامی که خدا برای مرد از نظر زندگی اجتماعی زمینی قرار داده برای زن هم قرار داده باشه منظورم اینه که اصلا توازن قوا وجود نداره
شاید بگین نباید به افرینش خدا ایراد گرفت اما من واقعا شبهه دارم چه لزومی داره که خدا بیاد یه جنسی رو از یه جنسی برتر بیافرینه و بعد به وأسطه اون برتری ها اونها رو سر جنس دیگه سوار کنه . من خیلی عالم نیستم اما ندیدم تا حالا تو قران خدا بیاد از صفات خاص زنها یاد کنه و برتری براشون محسوب کنه أونطور که در این آیه از برتری مردا سخن گفته
این ترجیح هر ادمیه کمتر نباشه چون هر کمتر بودنی نیاز و وابستگی میاره
از یه طرف خدا زنها رو به لحاظ جسمانی پایین تَر أفرید از طرف دیگه به خاطر همین کمتر افریدن از یه سری أمور محرومشون کرد و با فرستادن آیات شک برانگیز این ذهنیت رو تقویت کرد که زن از مرد کمتره و باید مطیع مرد و اماده به خدمت تو أمور جنسی مرد باشه کلا اینکه یک جنسی اجازه درس خوندنش یا بیرون رفتن و کار کردنش دست یه جنس دیگه باشه به نظر من اصلا حکایت از برابری ارزش زن و مرد نداره ( خواهشا قضیه تقوی رو مطرح نکنید )
22)
: من منظورم اینه که اگرچه که به نسبت عرب جاهلی و به نسبت کتاب های إنجیل و تورات و .. قران حق بیشتری برای زن قائل شده اما حقوقی برابر مرد برای او قائل نشده . و نمیشه هم گفت که حقوق مطابق فطرت وضع شده اند برای زن و مرد چون فطرت هیچ زنی أطاعت و زیردست بودن نیست فطرت هیچ زنی اماده به خدمت بودن جنسی نیست فطرت هیچ زنی نَفَر دوم اجتماع بودن نیست و مردها هم انقدرها علیه السلام نیستند که این همه جایگاه مدیریتی براشون در نظر گرفته بشه و ازش سو استفاده نکنن
در واقع اگه مردها خودشونو از زنها برتر بدونن و زنها رو با عناوین ناقص العقلی و ... تحقیر بکنن. حرجی بهشون نیست چون خدا به صورت ضمنی این جایگاه رو براشون مهیأ کرده و اصلا توازن قدرت رو در نظر نگرفته به طوری که مردها هم حقوق بیشتری دارند هم اقامه حقوقشون قائم به خودشونه اما زنها هم حقوق کمتری دارند هم اینکه باید دنبال حقشون از طریق دیگران بدوند شبیه مبحث تعیین داور و نظر قاضی در پرونده های طلاق امروزی که همیشه هم به ضرر زنها تموم میشه
به واقع انگار زن رو موجودی دارای فکر و اراده و مسلط به أمور شخصی خودش در نظر نگرفته نشونه اش مسأله طلاق
بحث نبوت و أمامت وقضات و شهادت و إرث و ولایت و ٤ همسری و عده و دیه و ... رو دیگه بهش اشاره نمیکنم که هر کدوم یه هجمه سنگین به حقوق زن محسوب میشه و جز اینکه برای هر کسی این ذهنیت رو به وجود بیاره که زن از مرد کمتره نتیجه ای نداره
با همه این ها من بازم باورم نمیشه خدا عادل نباشه حتما یه چیزایی هست که ما نمیبینمشونو نمیتونیم درکشون کنیم تا اون روز من به هر کسی دلش أزین مباحث چرکین باشه حق میدم چون موضوعات به این مهمی انقدر ناواضح و دلسرد کننده و آزار دهنده بیان شده اند که خود عرب زبانها هم توش موندن چه برسه به بقیه
نظر شخصی من البته در مقابل عظمت و حکمت خدا هیچ ارزش و جایگاهی نداره اما ای کاش خدا ارزش و احترام اجتماعی بیشتری برای زنها قائل میشد چون ته ذهن نود درصد زنها یه رنجش و پرسشی درباره حقوق اسلامیشون هست
23)
: افسوس و صد افسوس
24)
: زدن به معنای کتک زدن عرفی نیست بلکه در روایات بیان شده است که آرام به کمر زن بزنید. این امر توبیخی همراه با محبت و لطافت و حفظ مودت و مهربانی بین زن و شوهر است. اینگونه زدن برای آن است تا زن از مخالفتش روی برگردانده و به نیاز خود و همسرش پاسخ دهد.
دوست(17) عزیز قران برای همۀ ادوار نازل شده است،البته آیات شأن نزول دارند ولی قران مجیدهرگز قدیمی و دمده نمیشود.
25)
: بحثای زیادی شده ..از مسواک تا ....... خودمون رو گول نزنیم ولی جواب در خود ایه است ........
خدا بعد از این ایه می گوید اگر پذیرفت دیگر از راهی که باعث ازار او میشود دست بکشید این بعنی منظور ابه قبلش در تنبیه زن به هر راهی که باعث ازرده خاطر کردن اوست که این تنبیه با توجه به شخصیت های متفاوت در زنان و با توجه به عرف جامعه (از جامعه ی وحشی اغاز اسلام تا جامعه ی مدرن امروز )یک طیف وسیع از تنبیه لفظی تا زدن بدنی را شامل می شود
لازم به ذکر دو نکته هستم :
1.در بالای ابه سه وطیفه برای زن اختصاص داده :الف تواضع در برابر مرد (که اگر مردی از چنبین چیزی محروم باشد حس اینکه خانمش او را و زندگی با او را دوست دارد از بین می رود )...ب:حافظ اموال و اسرار او باشد ...صالح باشد و به او خیانت نکند
2.خدا برای زتی که سر کش شده است یعنی سه وظیفه ی اصلی خود را (و نه فقط یکی یا دوتا)انجام نمیدهد گفته است اول نصیحت بعد دوری بعد ازار بر اساس عرف....به نظر شما نقصی در این رویکرد هست ؟من که در مقابل چنبن زنی که از ادمیت به دور است رویکرد خدا رو عالی مبدونم ...
26)
mohammadi : سلام
اول عنوان کنم بنده پسر هستم و 26 ساله سعی دارم همی چیز رو عقلانی قبول کنم، چند روزه دارم بابت این ایه مطالعه میکنم واقعیت اینه که داورها نمیتونن متقاعد کنن و این خیلی بده حالا تنها نفری که حرفیو زد که بشتریا قبول کردند دوست شماره 9 بود اگر منابع و معانی درست باشه ، درسته کاملا ولی گیرم این کاملا درست باشه پس : "زدن با پشت مسواک بر کمر زن به آرامی می باشد.روایت از امام صادق (علیه السلام).منبع روایت: تفسیر نور الثقلین، ج1، ص: 478" یعنی چی ؟ یا روایت اشتباه است یا خدانکرده امام صادق تسلط نداشته یا قران عنوان میکنه که کتک بزنید ؟ امیدوارم که جواب بدند داورها !
27)
احمدی فقیه : سلام و درود
متأسفانه برای آیه ۳۴ سوره نسا ترجمههای مناسبی ارائه نشدهاست.
واژه «ضرب» به صورتهای گوناگون در قرآن مجید آمده و معانی مختلفی دارد، بیش از سی معنا برای آن یافتم، از جمله:
آوردن؛ زدن؛ دادن؛ رفتن؛ قطع کردن؛ خودداری کردن؛ دور کردن؛ دوری گزیدن؛ جدا کردن؛ بیاعتنایی کردن؛ مُهر کردن؛ مُهر خوردن؛ گام برداشتن؛ سیر کردن؛ سفر کردن؛ قرار دادن؛ چشم پوشی؛ تنبیه کردن؛ بیدار کردن؛ سخت گرفتن؛ شاهد گرفتن؛ پرده انداختن؛ کوبیدن؛ بازکردن؛ جابهجایی؛ عنوان کردن؛ آویختن.
🌹🌹🌹
https://telegram.me/ahmadifaghih
محمدامین احمدی فقیه
28)
: سلام با نظر خانم فقیه احمدی موافقم.این ترجمه همانند ترجمه آیه اول سوره روم غُلِبَت الروم:که با دومعنی :1.شکست خوردن 2. پیروز شدن
وحتی آیه بعدی فی اَدنی الارض 1.نزدیک ترین سرزمین یا زمین 2. پست ترین زمین (از لحاظ جفرافیایی) تحقیقات نشان داده که اون زمین به لحاظ جغرافیایی پست ترین و پایین ترین نقطه زمین محسوب میشه اما تفسیر و ترجمه چیز دیگه ایه.
ان شاء الله امام زمان (عج) میان و تمام حقایق رو آشکر میکنند...
29)
: سلام ...
من این تفاسیر و خوندم اما یک مشکل دارم باهاشون که ربطی اصلا به زدن زن و اینکه این معنی و میده یا اون معنی نداره...من می خوام بدونم چرا باید زن به حرف مرد اصلا گوش بده ؟ اینم که تو نظرات خوندم که گه 2 نفر تصمیم گیرنده باشن دعوا میشه یه نفر باید فرمانده باشه یکی فرمانبردار به نظرم خیلی نظر بچه گانه ایه چون خیلی از زوج ها هستن که با هم تصمیم می گیرن و خیلی هم زندگی بهتری دارن تا یه نفر تصمیم بگیره اون یکی بگه چشم اکه هم نگفت چشم این حق و داشته باشه باهاش قهر کنه و ... خدا خودش تو قرآن گفته زنان و مردان عاقل آفریده یعنی عقل کسی ناقص نیست َ! که اگه باشه به خیلی از صفات خدا ایراد وارد میشه.. و اینکه تو جامعه هم می بینیم خیلی از مردا هستن که تصمیمات غلطی می گیرن و خیلی از زن ها که از اونها بهتر تصمیم می گیرن ...اما این که با پیروی نکردن زن این حق ها داده بشه به مرد اونم یه طرفه یعنی فقط به مرد حق این کارارو بده من رو اذیت می کنه ...اینم بگم من با اینکه زن و مرد وطایف مختلفی دارن با توجه به ساختار وجودیشون مشکلی ندارم اما این پیروی کردنه ربطی نداره ..زن و مرد وطایفشون و انجام میدن و با هم دیگه هم تصمیم می گیرن ...اگه هم نمی تونن تصمیم واحد بگیرن و تفاهم ندارن که اصلا ازدواجشون غلطه
30)
: باسلام
به این مضمون اشاره میکند: که اگر زن تحت فرمان احساسات و عواطف خاص خود، نشوز کرده و از طاعت در امور جنسی از مرد سرباز زد، مرد به عنوان قیم و مدیر و مدبر اینگونه امور باید چارهجویی کند، اول او را موعظه و پند دهد اگر نشد مضاجع خود را از او دور دارد مثلا در رختخواب پشت به او بخوابد تا مایه تنبیه و توجه او شود و اگر این هم سودی نکرد، مرد چه باید بکند آیا زن را طلاق دهد یا او را تنبیه بدنی کند !معلوم است که چاره دوم بیشتر به مصلحت زن میباشد، البته این چیزی که در قرآن کریم آمده است تنها جنبه عاطفی دارد و الا با حدودی که در فقه دارد نمیتواند عنوان اکراه داشته باشد مثلا باید بدن زن سیاه، سرخ یا کبود نشود و جرح و شکستی ایجاد نشود و اسلام این حد را برای کسانی نهاده است که کلا وظیفه شناس نیستند، برای وادار کردن آنان به وظیفه، بهترین راهها را پیش روی نهاده است. بعضی از روانکاوان هم عقیده دارند که بعضی از زنان حالتی به نام مازوشیسم (آزارطلبی) دارند که این حالت در آنها تشدید میشود و تنها راه آرامش آنان تنبیه مختصر بدنی ا ست و ممکن است که آیه شریفه ناظر به چنین وضعیتی باشد. و اگر زن تسلیم شد قهرا مرد حق بهانه گرفتن ندارد.
31)
: سلام.از کلیه نظرات استفاده کردم.پیشنهاد میکنم برای درک بهتر این آیه به تفسیر آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید به نظرم بهترین جواب است.فقط خدمتتان عرض میکنم که اصل بر تحکیم بنیان خانواده است.نه زن بر تر است ونه مرد. یادمان باشد برای بهتر درک کردن قرآن باید زمان و شرایط زمان نزول آیه را در نظر داشته باشیم .اگر تفسیر قرآن را بخوانیم متوجه میشویم که نزول قران برای ارائه به امت تدریجی بوده . پس زمان و شرایط نزول آیه بسیار مهم است .خدا مهربان تر از آن است که در عقل ما بگنجد .اگر جایی متوجه مطلبی نشدیم فوری اقدام نکنیم پیگیر باشیم تا به جواب برسیم.هیچ شبهه ای نیست که در اسلام جواب نداشته باشد.قرآن برای همه زمانهاست و این از معجزات بزرگ قرآن است .توصیه میکنم کتابهای استاد شهی مرتضی مطهری را مطالعه فرمایید تا هیچ شبهه در ذهنتان نماند .بسیاری از شبهاتی که الان میشود سالها قبل پاسخ داده شده.
32)
: بعد از اینکه من همه نظرات دو خوندم به این نتیجه رسیدم که بله برابری خدا عادل بودنش خقیقت هست
این ایه برای تمام دوران هاست در زمان های قدیم اگر مردم مشکلی داشتن در این رابطه مردم با پیامبر زمانشون این مفاهیم درمیان میداشتن و از معنی حقیقی با خبر میشدن در زمان های ما که پیامبر و امامی نیست باید توجه کنیم که در بعضی از جاهای قران اماده ایا نمی اندیشید یا ایا تفکر نمیکنید یا جمبه هایی از این دست اگر توجه به تکامل داشته باشیم این جمله ها برای ماست دهن ما کلمل تر از نسل های قبلیمونه ووقتی ما میدونیم خدا کتک کاری رو امری ناپسند میدونه در اینجا ذهن ماست که باید فعال بشه به معانیه فارسی کاری نداشته باشید که هرکس یه معنی کرده ما میدونیم قران عربیه و تصرفی درش نیست ولی معنی شده هاش .... بنابراین خودمون که به این ایه ها بر میخوریم باید تحقیق کنیم این ضرب در عربی چه جاهایی استفاده میشه چه جوری در کلمات و جمله های مختلف ایا ممکن هست تعابیر مختلفی داشته باشه ؟تازه مگر نه اینکه کفته شده اموزه های دینی طبق شرایز زمان تغییر یا عوض یا منطیق میشه اگر درست باشه این جمله شما ایا در ایاتی برشما نازل شده نمی اندیشید در این ایات نشانه هایی است برای کسانی که ایمان اورده اند اگر میپرسید تکلیف پدران پدران و مادران مادران قبل ازما وقبل تر چیست که با همین معانی زندگی کردن در حق هم ظلم کردن به دلبل اینکه علما خوب معنی نکردن چیه باید گفت اول بیسوادی دوم تنبل بودن چند نفر ازما تاحالا واسه همچین سوالاتی خودمونو به زحمت انداختیم و دنبال ترجمه صحیح رفتبم ما تنبلیم راهش هست دنبالش نمیریم وگرنه خدا مهربان مهربان هاست ودر خلاف اگر مردی خیانت کنه حتما خداوند راهی جلوب پا زنها گداشته شاید ما نمیدونیم هنوز یه طور دقیق اگرم تو کشور ما بیعدالتی میشه ازجانب خدا نیست به اسم دین هست ما باید خودمون با دانشمون تصمیم درست بگیریم
33)
: به نظر من اسلام تنها دینی است که بین زن ومرد با مطرح کردن مهریه اختلاف انداخته . اگه کسی ملزم به پرداخت مهریه باشد انگار که کالایی را خریده و با آن کالا هرطوری بخواهد رفتار میکنه .ضمنا در صدر اسلام زنان حق حرف زدن و دخالت در امور را نداشتند. اگه غیر این بود پیغمبر وامامان نمی توانستند چند تا چندتا زن بگیرند . و اکنون این موضوع مهریه جامعه فعلی را به یک فاحشه خانه تبدیل کرده
34)
: سلام
دوستانی که کنجکاو هستید و با وجود شرح های بالا باز پاسخی که به نظر منطقی باشه رو دریافت نکردید حتما این کلیپی رو که توی لینک پایین هست رو ببینید...قانع میشید...در پناه حق یا علی
https://www.aparat.com/v/6GPp8/پاسخ_به_کتک_زدن_زنان_در_قرآن_،_خالد_یاسین#
35)
: آیا لازم است که به خاطر عدم پذیرش زمانه، اینهمه بحث و جدل بی فایده کنیم. همان خدایی که بردگی و تبعیض ، کشتن کفار و ... را روا داشته، همان خدا هم زدن زنان را روا داشته است.
36)
: خداوند نحوه زدن همسر را در آیه ۴۴ سوره صاد بیان کرده است. آنجا که به حضرت ایوب میفرماید او را با دسته اس از شاخه های نازک (مانند گندم یا ریحان) بزن تا هم احترام او حفظ شود و هم به او آسیبی نرسد و هم تو به قسمی که خوردی عمل کرده باشی.
37)
: باید همیشه یه گزینه آخری وجود داشته باشه و گزینه آخر معمولا اعمال خشونته. نمیشد که بگه اول موعظه کنید اگه فایده نداشت بازم موعظه کنید و اگه نداشت بازم موعظه... تو روابط بین الملل هم اول مذاکره میکنن بعد تحریم و بعد گزینه نظامی. قرآن اولین راه حل رو مهربونی و موعظه توصیه کرده و درحالت اضطراری و گزینه نهایی به تنبیه کردن فرمان داده. چون گزینه های خوب امتحانشونو پس دادن و حالا بین گزینه های موجود بد هست و شاید بدتر. چه بسا با یه اعمال خشونت یه عقل سرکش و طغیان گر سرجاش نشونده بشه و مانع جدایی و طلاق و اتفاقات بدتر بشه
38)
: سلام ، اول این رو در نظر بگیرید در قرآن گفته با زنانتان به شایستگی رفتار کنید , بنظرم اگه زن اخلاق بد یا ظلمی از مرد دیده که منجر به سرکشی اون شده باشه در مرحله اول که مرد باید اون رو پند بده خب اگه زن ظلمی دیده یا حقوقش رعایت نشده اون رو با مرد به اشتراک میزاره که بعد هر دو نفر مشکلات هم رو میفهمن و عمدتا اگه زن دلیل منطقی برای نافرمانی داشته باشه در این مرحله نشوز اون از بین میره ولی اگه تا دو مرحله بعد نشوز طول بکشه این از احترام نزاشتن زن به کانون خانواده و رعایت نکردن حقوق مرده، و خب مرد هم راه داره یکی طلاق یکی هم این زدن که اومده ، که یجور انتخاب بین بد و بدتره که مرد مقداری خشونت از خودش نشون بده تا زن متوجه احساسات اون بشه و یک نوع تلنگر به حساب میاد ، و اگه زن از روی لجبازی سرکشی بکنه و مرد طلاقش بده ممکنه در اینده باعث پشیمونی خود زن بشه و مشکلاتی هم برای بچه های خانواده پیش بیاد و حالا قبل از اینکه به جدایی برسه تنبیه بدنی بشه ، که اونم حد و حدودش رو مشخص کردن تا جایی که دیه به گردن مرد نباشه ، باعث سرخی و کبودی شکستگی نشه ، و این یجور انتخاب بین بد و بدتره برای حل کردن مشکل ،
تنبیه بدنی خفیف برای نشان دادن مخالف با حرکات و اعمال زن یا طلاق دادن اون که میتونه مشکلات و پشیمونی در اینده برای زن به وجود بیاره ؟ حالا بحث حضانت فرزندان بماند ...
با خوندن آیه شاید فک کنید مرد داره به زن ظلم میکنه اما خدایی کدوم مردی اول دو مرحله رو انجام میده و بعد تنبیه میکنه اون هم اونجوری که دیه به گردنش نباشه ؟
و اینکه آیه درباره زن نافرمانه اونم فقط نافرمانی اموراتی که جز وظایف شرعی زن حساب میشه نه تمیز کردن خونه و غذا پختن ...
نمیدونم این نتیجه گیری من از این آیه بود بنظرم هرچی بیشتر راجع بهش به نتایج بیشتری میرسیم و قطعا حکمتی از این سخن بوده
و کسایی که میگن قرآن به تفسیر نیاز نداره حتما حتما آیه ۴۴ سوره نحل و آیه ۷ سوره آل عمران رو مطالعه کنن خدا عاقبتمون رو بخیر کنه
39)
: جواب به ۳۳:
داری با شرایط زمان خودت میسنجی!معلومه اصلا قرآن نخوندی و تاریخ نمیدونی فقط میخوای یه چیزی گفته باشی.یکی مطالعه میکنه به یه نتیجه نادرستی میزسه خدا ازش میگذره.ولی شما نه تنها مطالعه نمیکنی بلکه نظر هم میدی.قرآن در تقبیخ مشرکا میگه چیزی میگن که دلیلی براش ندارن!خب دلیل نداری نظر نده!
طبق قرآن زنان اون موقع خیلی خیلی حرف میزن و مداخله داشتن.مثلا سوره مجادله رو ببین.یا زنان پیامبر یا خیلی جاهای دیگه و خیلی احادیث
40)
: علیرضا: نظری در پاسخ به سوال خانوم 21 میخواستم بر اساس مقدار مطالعه ای که داشتم بدم امیدوارم راه گشا باشه... به این نتیجه رسیدم برتری وجود نداره همون نظری که دوستمون گفت مرد و زن حقوق برابر دارند ولی نه مشابه...مسلما مطابق خلقت و برای داشتن نقش های مختلف و مکمل. در جایی از قرآن(نسا 34) خدا میگه مردها بر زنان قیومیت دارند صحبت از حفاظت از حریم و بنیان خانواده هست... در جای دیگه آل عمران(36) (حتما مطالعه بشه) به همسر عمران میگه خدا داناتر است پسر به خوبی دختر نیست یعنی این دختر بهتر از پسری که میخواستی هست و آن دختر مریم مقدس میشه و بخاطر ابعاد وجودی و کمالات که سپری میکنه همرو به نتیجه اعلم بودن خدا میرسونه همونطور که در لحظه تولدش میگه خدا بهتر میداند... در مورد کتک زدن یکی از پر مجادله ترین آیات قرآن ازش یاد میشه کلا پنج الی شیش آیه توی((6236)) آیه اینطوری داریم که تامل زیاد میخواد من کنار مطالعه چندروزه رو این آیه به مرجع تقلیدم آقای سیستانی مراجعه کردم که قطعا سالیان سال مطالعه داشته و توضیح میده کوچیکترین دست درازی روی زن گناه بزرگی هست و من به شناخت ایشون از قرآن احترام میزارم متناسب باهاش عمل میکنم
41)
: لطفاً مقالهی « نشوز زن در یک دایره کوچکتر» را که در همین سایت وجود دارد مطالعه کنید که برای یافتن این مقاله در این سایت می توان ابتدا به قسمت مقالات در بالای صفحه مراجعه و بعد با جستجوی کلمهی نشوز به آن دسترسی یافت.