از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید ترجمه ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » آیت الله مشکینی
خداوند نور آسمان ها و زمین است ( روشنی بخش آنها ، هدایت گر اهل آنها و مدبر امور آنهاست ) داستان نور او ( دین و کتاب او ) مانند چراغدانی است که در آن چراغ پرفروغی است و آن چراغ در میان شیشه و آن شیشه همانند ستاره ای فروزان و نورانی است ، آن چراغ افروخته می شود از ( روغن ) درخت پربرکت زیتونی که ( از نظر محل ) نه شرقی است ( که آفتاب وقت عصر بر آن نتابد ) و نه غربی ( که آفتاب وقت صبح بر آن نتابد بلکه در محلی است که دائما خورشید بر آن می تابد ) ، روغن آن ( از صافی و شفافی ) نزدیک است که بدرخشد هر چند بدان آتش نرسد. نورهایی است انباشته بر یکدیگر ( نور زیت و چراغ و شیشه و چراغدان یعنی نور بودن خدا در بالاترین درجه تصور است ) خداوند به سوی نور خود ( دین خود ) هر که را بخواهد ( به راهنمایی خاصه ) هدایت می کند. و خداوند برای مردم مثال ها می زند و خدا به همه چیز داناست. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : آموزنده است
2) : از داخل پرانتزاش خوشم نمیاد معنی گسترده قرآن رو خیلی محدود میکنه تا قد فکر الان آدم بشه گاهی باید گفت نمیدونم یا اصلا چیزی نگفت.مثلا چرا باید بر چراغ ، خورشید بتابه؟ بالاخره خدا نور است یا نور، کتاب است ؟
رمضانی (داور) : پرانتزها برای نوضیح بیشتر است. در آیه مَثَل نور، به چراغدان تشبیه شده و در ادامه آیه وصف خصوصیات آن بیان شده. تابش خورشید نتیجه بیانی است که برای درخت زیتون شده است پس تابش خورشید بر درخت زیتون است نه چراغ. خدا نور آسمانها و زمین است و مراد از آن نور، نورى است خاص که خداى تعالى آن را تنها به مؤمنین اختصاص داده و آن به طورى که از کلام استفاده مى‏‌شود حقیقت ایمان است‏.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت الله مکارم شیرازی
خداوند نور آسمانها و زمین است مثل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی ( پر فروغ ) باشد ، آن چراغ در حبابی قرار گیرد ، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان ، این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پربرکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی ( روغنش آن چنان صاف و خالص است که ) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله ور شود نوری است بر فراز نوری و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت می کند ، و خداوند به هر چیزی داناست. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : خیلی جالب بود ممنون
2) جلیلی : سلام ترجمه ناقص هست چون معنی " یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ" در ترجمه مکارم شیرازی وجود نداره
3) : آنچه در این آیه (نور، 35) می¬توان اضافه کرد این است که این سوره و به ویژه این آیه یکی از محوری¬ترین سوره ها و آیه ها در قرآن است. این سوره به تعبیر من سوره ای است که مرتبط و تقویت کننده نظام خانواده است و من در این باره مقاله ای نوشته ام و در رسانه خبرآنلاین منتشر شده است. اما این آیه هم در این سوره و هم در کل قرآن تجلی خاص دارد و در تفسیر آن بحث¬ها شده و البته مشکلاتی هم در فهم آن وجود دارد. به نظر می¬رسد اگر در این آیه ما واژه نور را در اول «الله» در تقدیر بگیریم فهم آیه آسان¬تر و معنای آن منطقی¬تر می¬شود. یعنی می¬توانیم بگوییم نور خدا نور آسمانها و زمین است یعنی اگر بخواهیم در مورد نور خدای بی¬مثال (شوری، 11) مثالی بزنیم باید از روشنایی آسمانها و زمین مثال بزنیم. یعنی همه آفرینش مَثَل نور خداست و به قول سعدی:
آفرینش همه تنبیه خداوند دل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار
دلیل آن این است که بلافاصله پس از «الله نورالسموات و الارض» واژه «مثل نوره» آمده که «ها» به الله بر میگردد. پس معلوم می شود که در تقدیر نور الله بوده و شاید به خاطر ایجاز یا فصاحت از ذکر آن خودداری شده است. معنای آن هم آسان¬تر می¬شود و به جای تأویلات ناروا در مورد اینکه خدا نور آسمانها و زمین است، یا از نور مادی و غیر مادی بحث کنیم می¬توان گفت که اگر بخواهیم مثلی در باره نور خدا بزنیم باید از مثل نور آسمانها و زمین و معناداری و معنابخشی آن سخن بگوییم.
نکته دیگر ذاتی بودن این نور یا انوار در هر موجودی است. اینکه در ادامه آیه خدا نور خود را چون چراغدان می¬نامد که چراغ در شیشه آبگینه قرار دارد و آن شیشه گویى «اخترى درخشان است که از درخت‏ خجسته زیتونى که نه شرقى و نه غربى است افروخته مى¬‏شود و نزدیک است که روغنش هر چند بدان آتشى نرسیده باشد روشنى بخشد و نور علی نور است» بیانگر آن است که در جهان به هر چه بنگری با کمال وضوح و روشنی همانند ستاره ای درخشان، جز دست قدرت خدا چیز دیگری نمی¬بینی و برای بیان حقیقت پروردگار به هیچ واسطه ای نیاز نیست. روشنگری هر ذره ای در جهت خدا شناسی و خدا پرستی ذاتی است و به قول هاتف اصفهانی:
دل هر ذره را که بشکافی آفتابیش در میـــان بینی
و یا به قول بابا طاهر:
به صحرا بنـــگرم صحرا ته وینـم به دریا بنــــــگرم دریا ته وینـــم
به هرجا بنگر‏م کوه و در و دشت نشـــــان روی زیبـــــای ته وینم
و این چنین است که خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت مى¬‏کند. نه شرقی و نه غربی بودن این نور به معنای مستقیم بودن و خودکفا بودن هر موجود در جهان است که خود بنفسه گویای همه چیز است. ذات و درون هر چه را تحقیق، و لایه های آن را بررسی کنی گویی نوری بر روی نور دیگر است، و نیز هر چه بالا بروی نیز همانطور نوری در دل نور دیگر را خواهی دید.
این وصف نور خدایی که به نور آسمانها و زمین تعبیر شده و تا آیه 38 ادامه دارد آن را به مکان و افراد خاص مرتبط می¬کند به این معنا که نور خدا را در مکانهایی می¬داند که در آن صبح و شام ذکر او می¬شود و در آن مردان (و زنانی) هستند که کسب و تجارت، آنان را از یاد خدا، اقامه نماز و دادن زکات و ترس از روز جزا باز نمی¬دارد. به عبارت دیگر نور خدایی در افرادی تجلی می¬کند که در مکانهای مقدس به یاد خدا و اقامه نماز و دادن زکات (مسایل اعتقادی، فرهنگی و اقتصادی) مشغولند. این تعبیر با تفاسیری که آیه نور را با بزرگانی از اهل بیت تطبیق می¬دهد هم مخالفتی ندارد. تصویر سازی در این آیات برای نشان دادن عظمت اعمال مؤمنان فوق العاده است. .غلامرضا فدائی
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان)
خدا نور آسمانها و زمین است نو را و همچون محفظه ای است که در آن چراغی باشد ، و چراغ در شیشه ای ، شیشه ای که گویی ستاره ای است درخشان ، و آن چراغ با روغن زیتی صاف روشن باشد که از درخت پر برکت زیتون ( سر زمین مقدس ) گرفته شده باشد نه زیتون شرقی و نه غربی ، در نتیجه آن چنان صاف و قابل احتراق باشد که نزدیک است خود به خود بسوزد هر چند که آتش بدان نرسد ، و معلوم است که چنین چراغی نورش دو چندان و نوری بالای نور است ، خدا هر که را خواهد به نور خویش هدایت کند و این مثلها را خدا برای مردمی می زند که خدا به همه چیز دانا است . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : این آیه بسیار بسیار مهم است اما بسیار کم به آن توجه میشود. اهمیت این آیه در آنست که خداوند هویت خودرا تا حدی روشن میکند اما اغلب مفسرین آنرا سمبلیک برداشت کرده اند توجه کنید مطابق علم روز سرعتی بالاتر از نور وجود ندارد و هرو هر سیستمی که بخواهد اطلاعات را پردازش کند بهترین روش آن استفاده از نور و نشانه های زیادی در مورد ماهیت نوری خداوند در احادیث و روایات وجود دارد که متاسفانه در تفاسیر فقط به هدایت گری تفسیر میشود
2) : چه خوب بود تعدادی از این روایات مربوط به ماهیت نوری آفریدگار رو بیان می نمودید
3) : البته که ماهیت خدای را بیان نموده.. ولی اگر دقیق نگاه کنیم..خود همین نور که ما با چشم جسمانی مشاهده میکنیم.. نمیتونه که بر ما ارجح باشه و آیه نازل بکنه.. و یا بپرستیمش.. خود این نور باز ذاتی دارد ..وجودی دارد.. وجودی که آن نور واقعی است.. و آن وجود را براستی که انسان با دل خود بیشتر از هرچیز حس خواهد کرد. پس نظر مفسران هم جایگاه خود را خواهد داشت.
4) : دقت کنید در پایان آیه فرمودند خداوند برای مردم مثال ها می زنند یعنی این یک مثال است. و مطمئن باشید اگر ماهیت خداوند برای انسان قابل درک بود، خداوند و پیامبر خدا نمی فرمودند که در ماهیت و چیستی خدا تفکر نکنید زیرا عقل انسان بر وجود نامحدود و برتر خداوند نمی تواند احاطه پیدا کند. اگر شدنی بود خداوند ما رو هدایت می کردند تا با ماهیت خداوند آشنا شویم ولی از توان ما خارجه. زیرا ما مخلوق هستیم و خالق ما بسیار برتر و والاتر از حد تصورات ما هستند و در ظرف ذهن ما نمی گنجند. توصیه می کنم بیشتر تامل کنید و گمراه نشوید‌.
5) : البته بعد از گفتن نور میگه مثال نورش شبیه این موارد هست،،،
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد الهی قمشه‌ای
خدا نور ( وجودبخش ) آسمانها و زمین است ، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد و آن چراغ در میان شیشه ای که از تلألؤ آن گویی ستاره ای است درخشان ، و روشن از درخت مبارک زیتون که ( با آنکه ) شرقی و غربی نیست ( شرق و غرب جهان بدان فروزان است ) و بی آنکه آتشی زیت آن را برافروزد خود به خود ( جهانی را ) روشنی بخشد ، پرتو آن نور ( حقیقت ) بر روی نور ( معرفت ) قرار گرفته است. و خدا هر که را خواهد به نور خود ( و اشراقات وحی خویش ) هدایت کند و ( این ) مثلها را خدا برای مردم ( هوشمند ) می زند ( که به راه معرفتش هدایت یابند ) و خدا به همه امور داناست! [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : با سلام و با سپاس !!ترجمه پر نغز و کامل بود
محتوای داخل پرانتزها خیلی خوب بود .ذهن رو از ابهام خارج میکرد .مخصوصا پرتو نور حقیقت بر روی نور معرفت بسیار نغز و راهگشا بود .اجرکم عندالله!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد مهدی فولادوند
خدا نور آسمانها و زمین است. مَثَلِ نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی ، و آن چراغ در شیشه ای است. آن شیشه گویی اختری درخشان است که از درخت خجسته زیتونی که نه شرقی است و نه غربی ، افروخته می شود. نزدیک است که روغنش- هر چند بدان آتشی نرسیده باشد- روشنی بخشد. روشنی بر روی روشنی است. خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت می کند ، و این مثلها را خدا برای مردم می زند و خدا به هر چیزی داناست. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » جناب آقای صفوی (بر اساس المیزان)
خداوند نوری است که آسمان ها و زمین به سبب آن پدید آمده اند و برای او نوری ویژه مؤمنان است . این نور در مَثَل همچون چراغدانی است که در آن چراغی باشد و آن چراغ در بلوری ، که وزش باد شعله اش را نلرزاند و از فروغش نکاهد . آن بلور چنان بدرخشد که گویی اختری تابان است . آن چراغ با روغنی که از درخت پربرکت زیتون فراهم آمده است افروخته می شود; درختی که نه در جانب شرق است و نه در جانب غرب که تنها یک سوی آن از تابش خورشید بهره بَرَد; نزدیک است روغن آن از شدّت صافی روشنی بخشد ، هرچند آتشی به آن نرسیده و شعلهورش نکرده باشد; نوری است شدید بر روی نوری شدید . خدا هر که را بخواهد ( شایسته بداند ) ، به نورِ هدایتش راه می نماید ، و خدا این مَثَل ها را برای مردم می آورَد و خدا به هر چیزی داناست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » حجت الاسلام انصاریان
خدا نور آسمان ها و زمین است وصف نورش مانند چراغدانی است که در آن ، چراغ پر فروغی است ، و آن چراغ در میان آبگینه بلورینی است ، که آن قندیل بلورین گویی ستاره تابانی است ، [ و آن چراغ ] از [ روغن ] درخت زیتونی پربرکت که نه شرقی است و نه غربی افروخته می شود ، [ و ] روغن آن [ از پاکی و صافی ] نزدیک است روشنی بدهد گرچه آتشی به آن نرسیده باشد ، نوری است بر فراز نوری خدا هر کس را بخواهد به سوی نور خود هدایت می کند ، و خدا برای مردم مثل ها می زند [ تا حقایق را بفهمند ] و خدا به همه چیز داناست. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - ترجمه خرمشاهی
خداوند نور آسمانها و زمین است داستان نورش همچون چراغدانى است که در آن چراغى هست، و چراغ در آبگینه‏اى هست، که آبگینه گویى ستاره‏اى درخشان است، که از درخت مبارک زیتون -که نه شرقى است و نه غربىافروخته شود نزدیک است که روغنش، با آنکه آتشى به آن نرسیده است، فروزان گردد، نور در نور است، خداوند به نور خویش هر کس را که خواهد هدایت کند، و خداوند براى مردم مثلها مى‏زند و خداوند به هر چیزى داناست‏ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : این آیه ، آیه ی عجیبی است که فوق تصور ماست ولی به نور مطلق خداوند و نور محمد وآل محمد به زیبایی هرچه تمامتر اشاره میکند.باید ساعتها و شایدهم روزها روش فکر کرد
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مهدي ب
خدا نور (وجودبخش) آسمانها و زمین است، (خداوند نوری است که آسمان‌ها و زمین به سبب آن پدید آمده‌اند)، داستان نور خداوند به مشکاتی ماند (همانند چراغ‌دانی است) که در آن چراغی (پرفروغ) روشن باشد، آن چراغ در میان شیشه‌ای (یعنی در حبابی) قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان (از تلألؤ آن گویی ستاره‌ای است درخشان)، (آن چراغ با روغنی که از درخت پربرکت زیتون فراهم آمده‌است افروخته می‌شود) این چراغ افروخته می‌شود از (روغن) درخت مبارک و پربرکت زیتون، که نه شرقی است و نه غربی (درختی که نه در جانب شرق است و نه در جانب غرب)، روغن آن نزدیک است که بدرخشد هر چند بدان آتش نرسد. روشنی بر روی روشنی است. نور در نور است، نوری است بر فراز نوری و خدا هر که را بخواهد (شایسته بداند)، به نورِ هدایتش راه می‌نماید، و خدا برای مردم مثل‌ها می‌زند [تا حقایق را بفهمند]، و خدا به همه امور داناست. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : این آقای مهدی چه نوع مفسری است که اسم فامیلش را پنهان کرده است

2) : بسیار درست و کامل
3) : ترجمه خیلی جالبی بود سپاس
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - ترجمه برگرفته از بیان السعادة
خداوند نور آسمانها و زمین است داستان نورش همچون چراغدانى است که در آن چراغى هست، و چراغ در آبگینه اى هست؛ آبگینه گویى ستاره اى درخشان است؛ [چراغ] از درخت مبارک زیتون که نه شرقى است و نه غربى افروخته شود نزدیک است که روغنش، با آن که آتشى به آن نرسیده است، روشنى دهد، نور در نور است؛ خداوند به نور خویش هر کس را که خواهد هدایت کند، و خداوند براى مردم این مثلها را مى زند و خداوند به هر چیزى داناست [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميد رسا - مترجم: امید رسا
" خداوند ، نورِ آسمانها و زمین است! ؛ مَثَلِ نورِ او مانَندِ چراغدانی است که در آن ، چراغی است ؛ [آن] چراغ ، در شیشه ای [شَفّاف و روشَن] است ؛ [آن] شیشه ، حقیقتاً مانَندِ ستاره ای درخشان است! ؛ [رُوشَن و] اَفروخته می‌شَوَد از درختِ مبارَکِ زِیتونی که [وَسَط و مُتَعادِل است و] نَه شَرقی است و نَه غَربی! ؛ روغَنِ آن [از شدَّتِ درَخشندگی] نَزدیک است رُوشَن [و نوراَفزا] شَوَد ، و اگر چه آتَشی به آن نَرسیده است! ؛ نوری بر نوری [دیگر است]! ؛ هدایت می نمایَد خداوند ، برایِ نورَش هرکه را می خواهَد! ؛ و خداوند ، [این چنین] مَثَلها را برایِ مَردُم می زَند! ؛ و خداوند به هر چیزی [بِسیار] داناست! ". [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.