1)
: ضمن عرض سلام
از کجای آیه معنی سود مستفاد می شود
چرا علمای اهل سنت چنین برداشتی از آیه ندارند
چرا بر خلاف معنی آیه که خمس به یتیمان و... میرسد در عمل فقط به سادات و حوزه ها تعلق میگیرد
2)
: در جواب به نظر بالا:
از مصارف دیگر خمس در روایات، مساکین و در راه ماندگان از سادات بنىهاشم است، چون گرفتن زکات بر فقراى سادات حرام است، پس باید از طریق خمس، نیازهاى آنان تأمین شود. «1» در واقع اسلام براى برطرف کردن محرومیّتهاى جامعه، دو چیز را واجب کرده است: یکى زکات که مربوط به همهى فقراى جامعه مىباشد و دیگرى خمس که بخشى از آن مخصوص فقراى سادات است و خمس و زکات به اندازهى نیاز سال فقرا به آنان پرداخت مىشود، نه بیشتر.
امام رضا علیه السلام فرمودند: «تصمیمگیرى در مقدار سهم براى هر یک از موارد ششگانهى ذکر شده در آیه، با امام است». «2»
3)
: چرا خمس از پنج یک هست .و زکاد ده یک هست.