1)
اکبری : مگر غیر از این است که قدرتی جز خدا وجود ندارد. با این تفسیر و ترجمه که برداشت چشم زخم از آیه شده قدرت خدا زیر سوال میرود چون خود خدا اقرار میکند که نزدیک بود با چشمانشان تو را به هلاکت برسانند!
به نظر من این ترجمه و تفسیر ناصحیح است. و چشم زخم وجود ندارد چون تنها قدرت خداست و اگر قرار باشد کسی جز خود انسان زندگی وی را تغییر دهد آن خداوند است و اگر غیر ازین باشد شرک است!
2)
: دوست عزیز بله درست گفتید تنها قدرت خداست؛
اما کل این مسئله که شخصی توسط انسانی دیگر نابود شود در ابتدا از منبع قدرت اصلی و بی پایان خداوند نشأت می گیرد و این که انسان می تواند با چاقو دیگری را از بین ببرد یا با مشت و یا حتی چشم!!! باز هم به تقدیر خداوند حکیم بر می گردد که این خواص را به هر مخلوقی داده است و هیچ تناقضی با مساله اقتدار خداوند ندارد...
3)
: بسم الله الرحمن الرحیم ...به عقل خودم فکر نمی کنم به کاربردن عبارت چشم زخم در ترجمه آیه شریفه جایی داشته باشد زیرا در جریان عادی دیوانه را چشم نمی زنند..انه لمجنون که نعوذ باالله به نظر می رسد نقل قول کفار درباره حضرت رسول اکرم (ص)است برای تحقیر به کارمی رود نه برای وصف شگفت انگیز بودن...البته بعضی عوام برخی ناسزا ها را برای تمجید هم به کار می برند شاید این گونه بوده باشد...امیدوارم سروران گرامی بنده را ارشاد نمایند
رمضانی (داور) : کلمه" زلق" به معناى زلل و لغزش است، و" ازلاق" به معناى ازلال، یعنى صرع است، و کنایه است از کشتن و هلاک کردن.
و معناى آیه این است که: محققا آنها که کافر شدند وقتى قرآن را شنیدند نزدیک بود با چشمهاى خود تو را به زمین بیندازند، یعنى با چشم زخم خود تو را بکشند.
و مراد از این" ازلاق به ابصار"- به طورى که همه مفسرین گفتهاند- چشم زدن است، که خود نوعى از تاثیرات نفسانى است. بعضى از مفسرین گفتهاند: معناى آیه این است که وقتى ذکر را یعنى قرآن را از تو مىشنوند با نظرى سرشار از کینه و خشم به تو نظر مىکنند، به طورى که مىخواهند با همان نگاه تیزشان تو را بکشند.