1)
رئوف : این آیه شریفه شاهدی بر مشروعیت اص صحت است.مفهوم مخالف این آیه این است که اگر انسان عادلی برای شما خبری آورد نیاز نیست که تحقیق کنید و اصل را بر صحت بگذارید.مثل شهادت دادن عادل به امری . یا خبر دادن از وقوع خطری از جانب دشمن یا قوم خاصی.یا در تحقیقات در مورد شخصی...اما عقل و دیگر روایات و آیات قران در کنار این آیه شریفه به ما می فهمانند که در بعضی از امور مثل امور مالی باید 2 شاهد عادل شهادت دهند.یا در حدود مثل زنا باید 4 عادل شهادت دهند.و یا اینکه حضرت علی ع برای ارزیابی صحت اخبار واصله از جاسوسان حکومتی ،جاسوسی بر ایشان می گمارد...به هر حال در اموری مثل بیع اگر خواستیم مالی را از کسی بخریم همین که بدانیم عادل است به او می توانیم اعتماد کنیم.اما در کل باید بدانیم که که این آیه در خصوص تحقیق خبر شخص فاسق واجب است که تحقیق شود و احتیاط واجب باید کرد اما در مورد عادل یان وجوب وجود ندارد اما به شرط عقل و قرینه روایات باید به شرحی که در فوق گذشت عمل کرد.