از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید ترجمه ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » آیت الله مشکینی
و از میوه های درختان خرما و انگور مایعاتی مستی آور ( ناپاک ) و نیز روزیی نیکو و پاک برمی گیرید. حقّا که در این ( رویش و محصول و منافع ) نشانه ای است ( از قدرت و حکمت خدا ) برای گروهی که عقل خود را به کار می برند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : ایه بسیار واضح و مبرهن هست و نیاز به پرانتز های علما ندارد!!! که حتی مسکرات رو روزی پاک خوانده است و نشان دهنده آن است که مسکرات حرام نیست و به اشتباه تابو و حرام خوانده شده اند!!
2) : عذر میخوام در کمال احترام باید بگم چرا سعی در تفسیر و عوض کردن متن قران دارین؟.مگه غیر از اینه که خود خدا گفته قران را به زبان ساده افریدیم.یعنی این زبان ساده برای اعراب جاهل1400 سال پیش قابل درک بوده اما برای انسان الان قابل درک نیست و نیاز به تفسیر داره؟یعنی شما از خدا بیشتر متوجه میشوید و قادرترید که به انسان بفهمانید؟ضمن اینکه اگه کسی یه مقدار عربی هم بلد باشه متوجه میشه که معنی این عبارت ((و از میوه‌هاى نخلها و انگورها شرابى مستى‌آور و رزقى نیکو به دست مى‌آورید، و خردمندان را در این عبرتى است)) این جمله است و نه چیزه دیگه و نیاز به تفسیرهای الکی و ماله کشی نداره.حالا اگه شما میتونید این ترجمه رو توضیح بدید.که در این عبارن منظور از سکر مسکرات یعنی چیزی که مستی می اورد ینی همون شراب خودمون هست نه چیز دیگه.این عبارت از کلمه ((هم))برای ایجاد تضاد استفاده نکرده که مثلا بگیم شراب و رزق نیکو در تضادن بلکه در کنار هم اوردشون ینی چی؟ینی شراب رزقی نیکوست. از این تناقض ها بسیار است. ارادتمند شما محراب طلبه انصرافی
3) : کاربر گرامى کلمه سَکَر در این آیه منظور شیرینى گوارا و پاک است و بعد این کلمه، وَ رِزقاً حَسَنًا(رزق نیکو) آورده شده همه چیز واضح و روشن آمده ؛ خداوند درقرآن حکیم آورده که از قمار ومشروبات الکلى دورى کنید که در آن پلیدى هاست ( از تله هاى شیطان و لشکریانش است)
4) : دوست عزیز در هیچ جای قران منع نشده که شراب مست کننده ( مصرف بشود) اونکه در قران اومده خمر هست ک ب هیچ عنوان معنی شراب که ادم را سر خوش میکند و به معنی سکر هستش رو نمیده. خمر به معنی پنهان کردن هستش که منع شده نه سکر که در این ایه و حرف ربط هستش یعنی مایع مست کننده که سرخوش میکند و روزی نیکو هستش
رمضانی (داور) : کلمه (خمر) بطورى که از لغت استفاده مى‏‌شود به معناى هر مایع مست کننده است، مایعى که اصلا به این منظور درستش مى‏‌کنند، و اصل در معنایش ستر (پوشیدن) است، و اگر مسکر را خمر و پوشاننده خواندند، بدین جهت است که عقل را مى‌‏پوشاند، و نمى‏‌گذارد میان خوب و بد و خیر و شر را تمیز دهد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت الله مکارم شیرازی
و از میوه های درختان نخل و انگور ، مسکرات ( ناپاک ) و روزی خوب و پاکیزه می گیرید در این ، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که اندیشه می کنند! [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان)
از میوه نخلها و تاکها به شما داده ایم که از آن سکر ( خمر ) و روزی نیکو گیرید که در این برای گروهی که خردورزی کنند عبرتهاست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد الهی قمشه‌ای
و هم از میوه های درخت خرما و انگور که از آن نوشابه های شیرین و رزق حلال نیکو به دست آرید ، که در این کار نیز آیتی ( از قدرت حق ) برای خردمندان پدیدار است. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد مهدی فولادوند
و از میوه درختان خرما و انگور ، باده مستی بخش و خوراکی نیکو برای خود می گیرید. قطعاً در این [ ها ] برای مردمی که تعقل می کنند نشانه ای است. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : تفاوت بین می گیرند با بگیرید و بدست آورید مثل تفاوت زمین و آسمان است علما لطفا جلسه ای بگذارند و تکلیفشان را در این خصوص روشن کنند بالخره می گیرند درست است یا بگیرید ، به نظر خودم که می گیرند درست تر است بخاطر ن آخر تتخذون
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » جناب آقای صفوی (بر اساس المیزان)
و از میوه های درختان خرما و انگور برای شما چیزی آفرید که از آنها هم باده برمی گیرید و هم رزقی نیکو تهیّه می کنید . به یقین ، در این نیز برای مردمی که خرد را به کار می گیرند نشانه ای بر یکتایی خداست . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) رجبی : با سلام من قصد ندارم که خوردن شراب و بد بودنشو توجیح کنم .ولی هیچ کلمه یا اشاره ایی بر حرام بودن شراب گفته نشده .
رمضانی (داور) : حرمت شراب در آیات دیگر قرآن بیان شده است: بقره/219، نساء/43، مائده/90. در خصوص این آیه، گویا شخصى پرسیده: ما از انگور و خرما چه استفاده‏اى مى‏کنیم؟ در جواب فرموده:" از آن سکر و رزق حسن مى‏گیرید". و معناى جمله" تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَراً وَ رِزْقاً حَسَناً" این است که، از میوه‏هاى نخل و انگور چیزى مى‏گیرند که مانند شراب با تمام انواعى که دارد مسکر است، و رزق پاکیزه و خوب، از قبیل مویز و شیره و غیر ذلک از چیزهایى که آذوقه به شمار مى‏رود. اصلا آیه شریفه در مقام بیان حلال و حرام نیست، بلکه در این مقام است که منافعى را که بشر آن روز از این میوه‏ها مى‏بردند بشمارد.
البته در این آیه شراب گرفتن را در مقابل اتخاذ رزق حسن قرار داده، تا بفهماند شراب رزق حسن نیست و دلالت بر زشتى این کار دارد.‏
2) : یه چیزی گفتی!!!!کجا بقره و مائده و نساء از حرمت شراب گفته🙄🙄برعکس نهی کرده و عمل شیطان گفته
رمضانی (داور) : حرمت یعنی حرام است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » حجت الاسلام انصاریان
و از محصولات درختان خرما و انگور [ گاهی بر خلاف خواسته خدا ] نوشابه ای مست کننده و [ زمانی دیگر ] رزقی پاکیزه و نیکو می گیرید در این [ حقیقت ] نشانه ای [ بر توحید ، ربوبیّت و قدرت خدا ] ست برای گروهی که تعقّل می کنند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : قادر متعال می فرماید :از ثمرات درخت خرما وانگورگرفته می شود شراب مست کننده(که حرام ونجس میباشد)و رزق نیکو (با واو عطف بر می گردد به خرما وانگور :یعنی شیره خرما-شیره انگور-سرکه انگور وسرکه خرما)که همانا نشانه ای است برای گروهی عقل خود را به کار می بندند
2) : کجای این آیه حرام و نجس آورده که شما آنرا نوشته اید. چرا به خود چنین اجازه ای داده اید؟
3) : معنی عین آفتاب واضح است
" سکر را از انگور و خرما میگیرید" ! پرانتز ها را که خدای عالم نفرموده است
و البته برای آنها که تعقل کنند نه تفسیر . پرانتز سازی!!
4) : بیان دیگری از ترجمۀ استاد انصاریان:
و از ثمره و میوۀ درختان خرما و انگور، (دو محصول متضاد به دست می­آورید)
هم شراب الکلی مى گیرید (که برای نمونه، مضرّ کبد و لوزالمعده هست )
و هم رزق حسن تهیّه مى کنید (مانند شیرۀ انگور و خرما که مفید برای کبد است)
در این وقایع، نشانه و نکته­ای نهفته است
براى گروه تعقّل پیشه
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه علمدار .ب - ترجمه خرمشاهی
و از میوه درختان خرما و انگور باده مستى‏بخش و خوراکى نیکو براى خود مى گیرید قطعا در این[ها] براى مردمى که تعقل مى‏کنند نشانه‏اى است
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : بر اساس تفسیر المیزان (سکر) سین با فتحه یعنی شهد وشربت و سین با ضمه یعنی مستی و شراب و در این آیه هم سین با فتحه امده پس مستی و شراب معنی نمی شود لطفا در تفسیر این آیه اطلاع رسانی شود
2) : این یک بهانه است و معنی اصلی همان شراب است
3) : تفسیرو رها کنید ک فقط برای توجیه اولا در قران عربی 1400 سال پیش اعراب نبوده و حتی نقطه هم نبوده اینها بعدا اعراب گذاری شده است و بخاطر همین ما دهاا قرائت مختلف قراتن از ورش تا قابون و.... داریم. السکر از سکر میاد به معنی مست کننده سر خوش کننده نه تلخو شیرین ملس بودن و اینجا واو حرف ربط هستش یعنی شراب مست کننده که روزی نیکوی شماست
رمضانی (داور) : آیا به نظر حضرتعالی، واو حرف ربط معنای «که» می دهد که اینطور معنا کردید و نوشتید «اینجا واو حرف ربط هستش یعنی شراب مست کننده که روزی نیکوی شماست»!!!!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نور استاد خرمدل
( خداوند ) از میوه‌های درختان خرما و انگور ، ( غذای پربرکتی نصیب شما می‌سازد که گاه آن را به صورت زیانباری در می‌آورید و از آن ) شراب درست می‌کنید و ( گاه ) رزق پاک و پاکیزه از آن می‌گیرید . بی‌گمان در این نشانه‌ای ( از قدرت آفریدگار ) برای کسانی است که از عقل و خرد سود می‌گیرند .‏
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داريوش بيضايي - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
و همچنین از میوه های نخل خرما و انگور برای شما (شهد و) شیرینی و خوراکیهای نیکو فراهم میشود که این هم برای مردم عاقل (و فکور) آیتی (از آیات عظمت خداوند) است, [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبدالله عبداللهي - ترجمه برگرفته از بیان السعادة
و هم از میوه هاى نخل خرما و مو انگور که از آن نوشابه هاى شیرین و رزق حلال نیکو به دست آورید در این کار نیز آیت حقّ براى خردمندان پدیدار است [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اميد رسا - مترجم: امید رسا
" و از میوه هایِ درَخت هایِ خُرما ، و اَنگورها ؛ شَهدی [شیرین ، و تَخمیرکُنَنده] می گیرَند از آن ؛ و [همچنین] رِزقی نیکو [و طَیِّب]! ؛ حَقیقتاً در آن ، حَتماً آیه ای [و نشانه ای] است برایِ قُومی که تَعَقُّل می نمایَند! ". [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.