● فاطمه نصيري خليلي -
آیتی
هیچ مؤمنى را نرسد که مؤمن دیگر را جز به خطا بکشد. و هر کس که مؤمنى را به خطا بکشد باید که بندهاى مؤمن را آزاد کند و خونبهایش را به خانوادهاش تسلیم کند، مگر آنکه خونبها را ببخشند. و اگر مقتول، مؤمن و از قومى است که دشمن شماست فقط بنده مؤمنى را آزاد کند و اگر از قومى است که با شما پیمان بستهاند، خونبها به خانوادهاش پرداخت شود و بنده مؤمنى را آزاد کند و هر کس که بندهاى نیابد براى توبه دو ماه پى در پى روزه بگیرد. و خدا دانا و حکیم است.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» احسن الحدیث
در خور شأن هیچ مؤمن نیست که مؤمنى را بکشد مگر از روى اشتباه، هر که مؤمنى را به خطا بکشد بر اوست که بنده مؤمنى آزاد کند و خونبهایى یکسان او تسلیم نماید مگر آنکه ببخشند و اگر از قومى است که دشمن شماست و او مؤمن است، وظیفه آزاد کردن بنده است، و اگر مقتول از گروهى است که میان شما و آنها پیمانى هست خونبهایى یکسان او تسلیم شود و بندهاى آزاد گردد، و هر که نتواند دو ماه پى در پى روزه بگیرد، این توبهاى از جانب خداست، خدا دانا و حکمت کردار است
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» ارفع
مؤمن حق ندارد مؤمنى را جز از روى خطا به قتل برساند و اگر به خطا کشت، باید برده مؤمنى را آزاد کند و خون بهاى او را به خانوادهاش بپردازد، مگر اینکه خانواده مقتول خون بها را ببخشد. اگر فرد کشته شده از خاندان دشمنان شماست ولى مؤمن است، تنها کفاره آزاد کردن برده مؤمن کفایت مىکند و اگر از خاندان کفارى است که با مسلمانان هم پیمانند، باید علاوه بر آزاد کردن برده مؤمن، خون بهاى او را نیز به بازماندگانش بپردازد و اگر بردهاى نیابد، باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد. این توبه الهى است که خدا دانا و حکیم است.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» امید مجد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» انگلیسی
Never should a believer kill a believer, except by mistake. And whoever kills a believer by mistake, it is ordained that he should free a believing slave, and pay compensation to the deceased's family, unless they remit it freely. If the deceased belonged to a people at war with you, and he was a believer, the freeing of a believing slave) is enough (. If he belonged to a people with whom ye have treaty of mutual alliance, compensation should be paid to his family, and a believing slave be freed. For those who find this beyond their means,) is prescribed (a fast for two months running: by way of repentance to Allah. for Allah hath All knowledge and All wisdom
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» بانو امین
و بر مؤمن جایز نیست که عمدا مؤمنى را بکشد مگر بخطاء و هر کس بخطاء مؤمنى را کشت باید بنده مؤمن را آزاد کند و این دیه ایست مسلّم که باید باهل مقتول برسد مگر اینکه اهل مقتول گذشت کند از حق خود پس اگر آن مقتول از جماعتى باشد که دشمن شما میباشند در صورتى که آن مقتول مؤمن بوده پس بر قاتل او واجب است که بنده مؤمنى را آزاد کند و هرگاه بوده باشد آن مقتول از جماعتى که بین آنها و شما مسلمانان عهد و پیمان است بر قاتل واجب است که دیه او را باهلش بدهد و یک بنده مؤمنى را نیز آزاد کند و هرگاه بندهئى نیافت که آزاد کند باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد این توبه ایست از حکم خدا و خدا عالم و درستکار است.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» بهاءالدین خرمشاهی
و هیچ مؤمنى نباید هیچ مؤمنى را بکشد، مگر از روى خطا، و هرکس که مؤمنى را به خطا بکشد، بر اوست که [به کفاره] برده مؤمنى را آزاد کند و خونبهایى به خانواده او بدهد، مگر آنکه آنان درگذرند و ببخشند، و اگر [مقتول] مؤمن و از قومى باشد که دشمن شما هستند، [قاتل] باید برده مؤمنى را آزاد کند، و اگر [مقتول] از قومى باشد که بین شما و ایشان پیمانى هست، آنگاه [قاتل] باید خونبهایى به خانواده او [مقتول] بپردازد و برده مؤمنى آزاد کند، و کسى که [برده] نیابد بر اوست که دو ماه پیاپى روزه بگیرد، این توبهپذیرى خداوند است و خداوند داناى فرزانه است
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر خسروی
کسیکه ایمان بخدا و رسولش آورده باشد (قلبش او را مانع از ارتکاب فواحش میگردد بخصوص تعدّى بجان دگرى آنهم بغیر حق) یعنى مؤمن حاضر و راضى نمیشود که مؤمن دیگرى را بقصد و عمدا بکشد مگر اینکه بخطا و بدون قصد او را بکشد و کسیکه مؤمنى را بخطا و ندانسته بقتل برساند (چون خطا ناشى از تهاون و نداشتن اهتمام و اعتناى بقضایاست مستلزم عقاب است و قتل خطا مانند آنکه کسى قصد شکار پرندهاى را بکند و تیرش بانسانى بخورد یا بگمان آنکه کافر حربى است او را بکشد و معلوم شود مسلمان بوده است یا با وسیلهاى که براى قتل نیست مثل عصایا مشت بکسى بزند و او بمیرد) عقاب چنین قتلى دو چیز است یکى کفّاره قتل و آن آزاد کردن رقبه بنده مؤمنى است (زیرا نفس مؤمنى را معدوم کرده و باید نفسى مانند آنرا بوسیله عتق زنده کند) دیگر پرداختن دیه که باید عوض خون مقتول بورثه او تسلیم نماید (و بدینوسیله هم دشمنى فیما بین بر طرف شود و هم بغض و کینه از بین برود) مگر اینکه ورثه مقتول از خون او در گذرند و دیه را بقاتل ببخشند و امّا اگر مقتول مؤمن باشد ولى از قبیلهاى باشد که دشمن مسلمانانند واجب آنستکه فقط بندهاى مؤمن (براى کفّاره قتل) آزاد کند (و دیه لازم نیست زیرا بقومى که با مسلمین محاربه دارند دادن مالى جایز نیست)- و اگر مقتول از قومى باشد که بین شما مسلمین و بین آنها عهد و پیمانى باشد (چنانکه امروز بین دول هست) واجب آنستکه هم دیه بورثه مقتول پرداخته شود (براى حفظ احترام عهود و دماء) و هم بنده مؤمنى را آزاد کند (که کفّاره عملش باشد) و اگر قاتل رقبهاى نیافت که آزاد کند بایستى دو ماه پى در پى روزه بگیرد تا اینکه خدا از او درگذرد (و توبه او براى تطهیر نفس و تکفیر از فعلش باشد) و بداند که خداوند همواره بحال بندگان خود دانا و در کار خود حکیم است (و در آنچه امر و نهى میفرماید بر وفق صلاح و مصلحت بندگان است)
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» تفسیر راهنما
و براى هیچ مؤمنى روا نیست که مؤمنى را بکشد مگر آنکه خطا باشد; و هر کس مؤمنى را از روى خطا بکشد، آزاد کردن یک برده مؤمن و دیه اى که به کسانش داده مى شود [لازم است ]مگر اینکه آن را ببخشند و اگر [مقتول ]از قومى است که دشمن شما هستند و او خود مؤمن بوده است آزاد کردن برده اى مؤمن [کافى است ]و اگر از قومى است که میان شما و آنان پیمانى برقرار است، دیه اى که به کسانش داده مى شود و آزاد کردن برده اى مؤمن [لازم است ]و هر کس [برده ]نیافت باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد، که این جبران خطاست از جانب خدا، و خدا دانا و حکیم است.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» دکتر خرمدل
هیچ مؤمنی را نسزد که مؤمن دیگری را بکشد مگر از روی خطا. کسی که مؤمنی را به خطا کشت باید که بردهی مؤمنی را آزاد کند و خونبهائی هم به کسان کشته بپردازد مگر این که آنان درگذرند (و از دریافت خونبها که صد شتر است، چشمپوشی کنند). اگر هم کشته، مؤمن و متعلّق به کافرانی بود که میان شما و ایشان جنگ و دشمنی بود، آزاد کردن بردهی مؤمنی دیهی او است (و دیگر خونبهائی به ورثهی کشته داده نمیشود). و اگر کشته، از زمرهی قومی بود که (کافر بودند و) میان شما و ایشان پیمانی برقرار بود (همچون اهل ذمّه و همپیمانان مسلمانان) پرداخت خونبها به کسان مقتول و آزادکردن بندهی مؤمنی دیهی او است. اگر هم دسترسی (به آزاد کردن برده) نداشت باید دو ماه (قاتل) پیاپی و بدون فاصله روزه بگیرد. خداوند (این را برای) توبه (ی شما) مقرّر داشته است، و خداوند آگاه (از بندگان خود و) حکیم است (در آنچه مقرّر میدارد).
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» روض الجنان
نباشد مؤمنى که بکشد مؤمنى را مگر به خطا و هر که بکشد مومنى را به خطا بر اوست آزاد کردن گردنى مؤمن و دیتى سپرده به خداوندش مگر که صدقه کنند اگر باشد از مردمانى که دشمن شما باشند و او مؤمن بود آزاد کردن گردنى مؤمن باید، و اگر باشد از گروهى میان شما و ایشان عهدى باشد دیتى سپرده باید به اهلش و آزاد کردن گردنى مؤمن، هر که نیابد روزه دو ماه پیوسته توبه از خداى، و بوده است خداى دانا و محکم کار
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» طاهره صفارزاده
و هیچ مؤمنى هرگز نباید فرد مؤمنى را به قتل برساند، مگر اینکه از روى خطا و تصادف
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» عباس مصباحزاده
و نباشد مر مؤمنى را که بکشد مؤمنى را مگر بخطا و کسى که کشت مؤمنى را بخطا پس بر او است آزاد کردن گردن مؤمنى و خونبهاى تسلیم کرده شده باهلش مگر آنکه تصدق کنند پس اگر باشد از جماعتى که دشمنند مر شما را و او مؤمن بوده است پس بر او است آزاد کردن گردنى مؤمن و اگر باشد از جماعتیکه میان شما و میان ایشان پیمانى است پس بر او است خونبهاى فرا سپرده به اهلش و آزاد کردن گردنى مؤمن پس کسى که نیابد پس بر او است روزه دو ماه پى هم توبه دادنى از خدا و باشد خدا داناى درستکردار
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» فیض الاسلام
و (چون گاهى میشود که یکى از اهل ایمان مؤمنى را ندانسته بکشد، حکم آن را بیان کرده میفرماید:) سزاوار نیست مؤمنى مؤمن دیگر را بکشد مگر از روى خطاء و قصد و آهنگ نداشتن، و هر کس مؤمن و گرونده (بخدا و رسول) را از روى خطاء و قصد کشتن نداشتن بکشد پس باید (کفّاره دهد یعنى کارى کند که گناهش پوشیده و بخشیده شود، و کفّاره در اینجا آنست که) بنده مؤمنى را آزاد نماید و دیه و خونبهاى کشته شده را به ارث برندگانش بدهد مگر آنکه ارث برندگان خونبها را (بکشنده) ببخشند، و اگر کشته شدهاى که مؤمن است از گروهى باشد که آن گروه دشمن شمایند (کافر میباشند) باید بنده مؤمنى آزاد کند (و دیه و خونبهایى بر او نیست، زیرا خونبها میراث است و کافر از مسلمان ارث نمیبرد) و اگر آن مؤمن کشته شده از گروهى باشد که میان شما و آنان عهد و پیمانى است باید خونبهاى او را بارث برندگانش بدهد و هم بنده مؤمنى را آزاد نماید، و کسى (کشنده مؤمنى از روى خطاء) که بنده مؤمنى را نیافت (تا آزاد نماید، یا نتوانست او را خریدارى کند) باید دو ماه پى در پى روزه بگیرد تا خدا توبه و بازگشت او را بپذیرد، و خدا (بهر چیز از قصد و خطاء شما) داناى (و بآنچه شما را بآن امر میکند) درستکار است.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» گرمارودی
هیچ مؤمنى حق ندارد مؤمنى (دیگر) را بکشد جز به خطا و هر که به خطا مؤمنى را بکشد آزاد کردن بردهاى مؤمن و پرداخت خونبهایى به خانوادهاش (بر عهده کشنده است) مگر آنان در گذرند پس اگر (کشته) از گروه دشمن شما امّا مؤمن است، آزاد کردن بردهاى مؤمن (بس است) و اگر از گروهى است که میان شما و ایشان پیمانى هست پرداخت خونبهایى به خانوادهاش و آزاد کردن بردهاى مؤمن (لازم است) و آن کس که (بردهاى) نیابد روزه دو ماه پیاپى (بر عهده اوست) براى پذیرش توبهاى از سوى خداوند و خداوند دانایى فرزانه است.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
» معزی
و نیست براى مؤمنى که بکشد مؤمنى را مگر به خطا و کسى که مؤمنى را به خطا بکشد بر او است آزاد کردن بنده مؤمنى و خونبهایى که پرداخت شود به خاندانش مگر آنکه تصدق کنند و اگر از گروهى باشند که دشمن شما هستند و او مؤمن باشد پس آزاد کردن بنده مؤمنى و اگر از گروهى باشد که میان شما و ایشان است پیمانى پس دیهاى پرداخت شده به خویشان او و آزاد ساختن بنده مؤمن و آن کس که ندارد پس روزه دو ماه پى در پى توبه است از نزد خدا و خدا است داناى حکیم
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● . پوربافراني
ترجمه مجتبوی
و هیچ مؤمنى را نسزد که مؤمنى را بکشد مگر بخطا، و هر که مؤمنى را بخطا بکشد بر اوست آزادکردن بنده مؤمنى و پرداخت خونبهایى به کسان او مگر آنکه ببخشند و اگر [کشتهشده] مؤمنى از گروه دشمن شما بود- کسان و وارثان او کافر حربى بودند- آزادکردن بنده مؤمنى [بس] است- زیرا کافر از مؤمن ارث نمىبرد تا خونبهاى مؤمن به او پرداخت شود-، و اگر از گروهى بود که میان شما و آنان پیمانى هست پرداخت خونبهایى به کسان او و آزادکردن بنده مؤمنى باید پس هر که نیابد- بندهاى نیابد که آزاد کند یا توان مالى نداشته باشد- بر اوست که دو ماه پیاپى روزه بدارد، [این کفاره براى آن قرار داده شده] تا بازگشتى باشد از سوى خدا، و خدا دانا و با حکمت است.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
And it does not behoove a believer to kill a believer except by mistake, and whoever kills a believer by mistake, he should free a believing slave, and blood-money should be paid to his people unless they remit it as alms; but if he be from a tribe hostile to you and he is a believer, the freeing of a believing slave (suffices), and if he is from a tribe between whom and you there is a convenant, the blood-money should be paid to his people along with the freeing of a believing slave; but he who cannot find (a slave) should fast for two months successively: a penance from Allah, and Allah is Knowing, Wise.
[ نظرات / امتیازها ]
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.