● سوره طه آیه 94 - پرستش
هنگامى که حضرت موسى علیه السلام از کوه طور بازگشت و قوم خود را منحرف دید، سه گروهرازیر سؤال برد: الف: مردم «یا قَوْمِ أَ لَمْ یَعِدْکُمْ رَبُّکُمْ»، ب: هارون علیه السلام یا هارُونُ ما مَنَعَکَ ...، ج: سامرى «فَما خَطْبُکَ یا سامِرِیُّ».
به گفتهى تفسیر اطیبالبیان، چون هارون علیه السلام پیامبر و معصوم است و به وظیفهى نهى از منکر خود نیز عمل کرده است، مىتوان مؤاخذه موسى علیه السلام را به اصطلاح یک جنگ زرگرى دانست که به در مىگوید تا دیوار بشنود. به هارون مىگوید که مردم حساب کار خود را بکنند.
در تفسیر صافى به نقل از امام صادق علیه السلام آمده استکه توبیخ موسى علیه السلام براى آن بود که چرا هارون علیه السلام به محض دیدن آن وضع، آنرا فوراً به موسى اطلاع نداد.
در شیوهى تبلیغ گاه مىبایست براى تکان دادن افکار عمومى و ایجاد لرزه بر اندام مردهى جامعه، دست به کار تازهاى زد. چنانچه موسى علیه السلام آن برخورد تند را با جانشین معصوم خویش انجام داد و یا حضرت على علیه السلام در هنگام خطبه خواندن سیلى محکمى به صورت خود زدند، تا مردم را توجّه دهند.
قالب : تفسیری |
گوینده : علی رضا بلوری |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 127 - صفات
1- در بهشت، خشونت، رقابت، حسرت، تهمت، حسد، کینه، دروغ، اندوه و هیچ گونه مرگ و مرض و فقر راهى ندارد. «دارُ السَّلامِ»
2- برتر از نعمت امنیّت و سلامت، در سایهى لطف مخصوص پروردگار بودن است. «دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ»
3- خداوند خود امور رهروان راه مستقیم را به عهده دارد. «وَ هُوَ وَلِیُّهُمْ»
4- رسیدن به ولایت الهى، در سایهى عمل و تلاش انسان است. «وَ هُوَ وَلِیُّهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ»
قالب : تفسیری |
گوینده : علی رضا بلوری |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : تدبیر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 111 - شعر
گویا یکى از درخواستهاى مشرکان، نزول فرشتگان و سخن گفتن مردگان با آنان بوده است، غافل از آنکه این مشرکان به قدرى لجوجند که حتّى اگر امور غیبى مثل فرشتگان براى آنان محسوس شود باز هم ایمان نخواهند آورد. سعدى نیز مىگوید:
چون بود اصل گوهرى قابل تربیت را در او اثر باشد
هیچ صیقل نکو نداند کرد آهنى را که بد گهر باشد
سگ به دریاى هفتگانه مشوى چون شود تر، پلیدتر باشد
خر عیسى گرش به مکّه برى چون بیاید هنوز خر باشد
قالب : تفسیری |
گوینده : علی رضا بلوری |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.