● سوره انبیاء آیه 98 - این گونه معبودها استثنا شدهاند،
سؤال: این آیه مىفرماید: هم بتپرستان و هم معبودهاى آنان، هیزم و آتشگیرهى دوزخ خواهند بود، آیا افرادى همچون حضرت عیسىعلیه السلام نیز که معبود قرار گرفتهاند، شامل این قاعده مىشوند و یا اینکه مستثنى هستند؟
پاسخ: این گونه معبودها استثنا شدهاند، زیرا اوّلاً، قرآن از آن معبودها به «وما تعبدون» تعبیر آورده که وجود کلمه «ما» در این عبارت، به موجودات غیر ذوىالعقول اشاره دارد،(86) ثانیاً، مخاطبین این آیه، بتپرستان مکّه بودند که بتهاى سنگى و چوبى و... را مىپرستیدند، ثالثاً در آیات بعدى همین سوره آمده است که: آن کسانى که (مثل حضرت عیسى) از طرف خداوند به آنان وعده نیکو داده شده، از دوزخ دور هستند.
--------------------------------------------------------------------------------
86) رسول خدا صلى الله علیه وآله در پاسخ به سؤال بالا فرمودند: رسم عرب این است که کلمه «ما» را براى بىعقلها بکار مىبرد و «ما تعبدون» بتهاى سنگ و چوبى هستند. بحار، ج 9، ص 282.
قالب : روایی |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : برزخ |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 100 - منظور از جمله «لا یسمعون»
معمولاً بیان صداها در زبان عرب بر وزن فعیل است، مثل: زفیر، شهیق، زئیر و هریر، و زفیر به صدایى گفته مىشود که با بازدم همراه است.
منظور از جمله «لا یسمعون» این نیست که اهل دوزخ هیچ صدایى نمىشنوند، بلکه مراد آنست که هر چه فریاد مىزنند پاسخ نجات بخشى دریافت نمىکنند، زیرا در قرآن آیاتى است که بر شنیدن اهل جهنّم دلالت مىکند، آنجا که از مأمور عذاب، مهلت مىخواهند و یا از خداوند، درخواست نجات مىکنند و یا زمانى که از آنان سؤال مىشود پاسخ مىدهند.
قالب : تفسیری |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : آیه- آیات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 105 - کلمهى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و کتاب است
کلمهى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و کتاب است. «و کل شىء فعلوه فىالزبر»(97) ولى به قرینهى آیه «و آتینا داود زبوراً»(98) به نظر مىرسد که مراد، کتاب اختصاصى حضرت داود علیه السلام باشد که در برگیرنده مجموعهى مناجاتها، نیایشها واندرزهاى آن حضرت است. این کتاب بعد از تورات نازل شده ومراد از «ذِکْر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانکه در آیه 48 همین سوره هم گذشت که تورات، ذکر است. «و لقد آتینا موسى و هارون الفرقان و ضیاء و ذکراً للمتقین»
بعضى گفتهاند که منظور از «زبور» در این آیه، تمام کتب آسمانى و مراد از «ذکر»، قرآن مجید است و کلمهى «من بعد» نیز بمعناى «علاوه بر» مىآید، که در این صورت معناى آیه چنین مىشود: ما علاوه بر قرآن، در تمام کتب آسمانى نوشتیم که وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود.
از امام صادقعلیه السلام دربارهى زبور و ذکر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذکر در نزد خداوند است و زبور کتاب نازل شده بر داود است و همهى کتابهاى نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهلبیت) هستیم.(99)
در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود که امروزه جزء کتب عهد قدیم بشمار مىرود، شبیه این تعابیر آمده است که: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. (100)
در روایات متعدّد آمده است که آن بندگان صالحى که وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدى علیه السلام هستند.(101)
در بعضى روایات مىخوانیم که اهلبیت پیامبر اسلامعلیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد.(102)
--------------------------------------------------------------------------------
97) قمر، 52.
98) نساء، 63 و اسراء، 55.
99) کافى، ج1، ص 225.
100) تفسیر نمونه.
101) تفسیر نورالثقلین.
102) تفسیر قمى، ج2، ص297.
قالب : لغوی |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : آیه- آیات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 103 - مخاطب آیه کسانى هستند که علاوه بر داشتن عقاید صحیح، در خط رهبرانى حرکت مىکنند که از طرف خدا و رسول او صلى الله علیه وآله تعیین شدهاند
بر اساس روایات، مخاطب آیه کسانى هستند که علاوه بر داشتن عقاید صحیح، در خط رهبرانى حرکت مىکنند که از طرف خدا و رسول او صلى الله علیه وآله تعیین شدهاند.(92)
--------------------------------------------------------------------------------
92) تفسیر المیزان.
قالب : روایی |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : آیه- آیات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 102 - امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام در خطبهى 183 نهجالبلاغه مىفرماید:
انسان در دنیا، هر چند هم در رفاه و کامیابى باشد، ولى خواسته یا ناخواسته ممکن است خبرهاى ناگوار و حوادث تلخ به گوشش برسد و از لذّت و عیش او بکاهد، امّا در قیامت، اهل بهشت به دور از هر خبر بد و سر و صداى ناهنجار و ناله و فریاد گرفتاران، با عیش کامل به کامروایى مشغولند.
امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام در خطبهى 183 نهجالبلاغه مىفرماید:
خداوند، آن چنان اهل بهشت را گرامى داشته که حتّى گوشهایشان صداى آتش دوزخ و ناله و فریاد اهل آن را نمىشنود.(88)
قرآن در بیان گستردگى کمّى و کیفى نعمتهاى بهشتى، آیات متنوّعى دارد. در آیهاى مىفرماید: «ما تشتهیه الانفس و تلذّ الاعین»(89) هر چه که میل انسان بکشد و هر چه که چشم از آن لذّت ببرد. در این آیه مىفرماید: «و هم فى ما اشتهت انفسهم خالدون» آنان در هر چه که دلشان بخواهد براى همیشه متنعّماند، و در جاى دیگر با این چنین عبارتى توصیف مىفرماید که: «فلا تعلم نفس ما اخفى لهم»(90) احدى نمىداند که چه لذائذ وکامیابىهایى براى اهلبهشت، ذخیره ومخفى شده است.
در حدیثى از رسول خدا صلى الله علیه وآله آمده است که: کیفیّت نعمتهاى بهشتى را نه گوشى شنیده و نه چشمى دیده است.(91)
--------------------------------------------------------------------------------
88) تفسیر نمونه.
89) زخرف، 71.
90) سجده، 17.
91) الفقیه، ج1، ص295.
قالب : روایی |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : انسان در قیامت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
خواحه : با سلام خدمت شما دوست عزیزم واقعا کارت عالیه
2)
: با سلام
از خواب غفلت بیدار شوید .
و مواظب تفسرهایتان باشید و حقایق پنهان در قران را بیابید و بدانید که برای رسیدن به به این حقیقت هرچه بیشتر تلاش کنید ، بیشتر از الهامات بهره مند خواهید شد .
موضو مذکور بخاطر ترجه جاهلانه ما تشتهیه الانفس و تلذّ الاعین»(89) میباشد ((هر چه که میل انسان بکشد و هر چه که چشم از آن لذّت ببرد).
اگاه باشید که میل و هوس نشان از وجود شیطان (نفس) است و در بهشت جایی برای شیطان نیست .
و این قصه ها صرفآ برای علاقه مند کردن دنیاپرستان تابع نفس به اعمال خوب است تا فکر کتنند پاداشی برایشان منظور میگردد .
● سوره انبیاء آیه 101 - حال عیسى علیه السلام و مریم علیها السلام که ناخواسته معبود دیگران واقع شدهاند چگونه است؟
در روایات آمده است که عدّهاى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله پرسیدند: اگر قرآن جایگاه عابد و معبودِ غیر خدا را آتش دوزخ قرار داده است،(87) پس حال عیسى علیه السلام و مریم علیها السلام که ناخواسته معبود دیگران واقع شدهاند چگونه است؟ حضرت صلى الله علیه وآله در پاسخ آنان، همین آیهى شریفه را تلاوت فرمودند.
--------------------------------------------------------------------------------
87) انبیا، 98.
قالب : اجتماعی |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : نامه عمل |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 112 - آنچه در قرآن در موارد افترا بر خداوند آمده است، وصف خیالى مردم از خداوند است نه وصف حقّ
آنچه در قرآن در موارد افترا بر خداوند آمده است، وصف خیالى مردم از خداوند است نه وصف حقّ و لذا مىخوانیم «و لکم الویل مما تصفون»(108) واى بر شما از توصیفى که مىکنید، و یا در جاى دیگر آمده است: «سیجزیهم وصفهم»(109) خداوند بزودى کیفر وصف آنان را خواهد داد، و یا در این آیه مىفرماید: «المستعان على ما تصفون» از خداوند بر آنچه که شما وصف مىکنید کمک مىخواهم.
--------------------------------------------------------------------------------
108) انبیاء، 18.
109) انعام، 139.
قالب : تفسیری |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : توحید |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 110 - دلایل مختلف که گاهى در تحقّق وعدههاى الهى تأخیرى دیده مىشود،
اگر گاهى در تحقّق وعدههاى الهى تأخیرى دیده مىشود، این به معناى بىخبرى وغفلت او نیست که او طبق صریح آیهى قرآن، همه چیز را مىداند و از همه جا آگاه است، بلکه به دلایل مختلف است، از جمله:
الف: تا هر میزان که خلافکار مىتواند، پیمانه گناه خودرا پر کند. «انّما نُملى لهم لیزدادوا اِثما»(107) همانا به آنان مهلت مىدهیم تا گناهانشان زیاد شود.
ب: خطاکار توفیقى بیابد و توبه کند.
ج: کارهاى نیک گناهکار مصرف شود و او دیگر در قیامت طلبى نداشته باشد.
--------------------------------------------------------------------------------
107) آلعمران، 178.
قالب : تفسیری |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : قضا و قدر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 109 - علم غیب دو گونه است
سؤال: از آیات و روایات بسیارى استفاده مىشود که پیامبراسلامصلى الله علیه وآله علم غیب گستردهاى داشتهاند، همانگونه که در دعاى ندبه مىخوانیم: «و علمته علم ما کان و مایکون الى انقضاء خلقه» یعنى خدایا! تو به پیامبرت، علم گذشته و علم آینده جهان را تعلیم دادى. امّا در آیاتى نظیر آیهى فوق به عباراتى برمىخوریم که نشانى از عدم علم پیامبر صلى الله علیه وآله است، آیا این آیات و روایات با یکدیگر متناقضند و یا وجه جمعى میان آنها وجود دارد؟
پاسخ: علم غیب دو گونه است، بخشى از آن به ذات احدیّت اختصاص دارد و کسى را بر آن راهى نیست، از جمله زمان وقوع قیامت، چنانکه در دعا نیز مىخوانیم: «و بحقّ علمک الّذى استأثرت به لنفسک» خدایا! تو را بحقّ علمى که آن را مخصوص خودت قرار دادى، امّا بخش دیگرى از آن را خداوند به انبیا واولیا و هرکه بخواهد عنایت مىفرماید، آنچنان که در این آیه مىبینیم: «تلک من انباء الغیب نوحیه الیک»(106) همان طور که بسیارى از مسائل قرآن را امورى غیبى تشکیل مىدهد.
وعدهى الهى براى کفّار، هم شکست و نابودى در جنگها و هم هلاکت و قهر و عذاب در قیامت است. «ما توعدون»
--------------------------------------------------------------------------------
106) آلعمران، 44.
قالب : تفسیری |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : آیه- آیات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ابراهیمی (داور) : البته علم غیب انبیا (علیهم السلام) تحت اذن الهی است و هر زمان که خداوند اذن دهد آنها از علو غیب آگاه می شوند.
● سوره انبیاء آیه 108 - «کلمة لااله الاّ اللّه حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى و انَا من شروطها»(
امام رضاعلیه السلام در میان هزاران نفر علاقمند در نیشابور در برابر تقاضاى مردم، حدیث قدسى سلسلة الذهب را بیان فرمودند که توحید قلعه و دژ الهى است که هرکس در آن قرار گیرد، از هر جهت بیمه است، سپس فرمودند: شرط این توحید، پذیرش و تبعیت از امام زنده است. «کلمة لااله الاّ اللّه حصنى فمن دخل حصنى امن من عذابى و انَا من شروطها»(105)
--------------------------------------------------------------------------------
105) بحار، ج3، ص7.
قالب : روایی |
گوینده : ابراهیم چراغی |
منبع : تفسیر نور استاد قرائتی |
موضوع اصلی : اطاعت- پیروی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.