● سوره طه آیه 14 - ذکر خدای متعال
أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری در معنای لِذِکْری چند احتمال وجود دارد:
1)تا در نماز به یاد من باشی چون نماز مشتمل بر ذکرهاست.
2)چون من نماز را در کتابهای قبل ذکر کرده ام به آن امر نموده ام.
3)نماز تنها به یاد من باشد وبه یاد غیر من نباشد.
4)نماز را در اوقات ذکر من که همان اوقات نماز است به پادار.
5)تا من تورا با مدح وثنا یاد کنم و برای تو زبانی راستگو قرار دهم.
قالب : تفسیری |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : تفسیر جوامع |
موضوع اصلی : نماز |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 17 - مومن حقیقی
امام باقر(ع) پیرامون این آیه به زراره فرمود:
ای زراره! این رفتار شیطان برای شما و نظایر شما میباشد درحالیکه دیگران فارغ هستند و لازم نیست شیطان از چپ و راست برای اغوایشان بیاید. بلکه خودشان گمراه هستند.
قالب : روایی |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : تفسیر جامع |
موضوع اصلی : مومنین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 16 - شیطان در کمین است!
در کلمه لَأَقْعُدَنَّ دو تاکید دارد لام در ابتدا و نون در آخر. و به معنای نشستن است. و شیطان با تاکید زیاد چنان در کمین انسان مینشیند تا فرد آماده عمل شود. واین کلمه در این آیه دلالت میکند به آمادگی و انتظار شیطان تاموقع شروع عمل.
قالب : لغوی |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : خلاصه ای از تفسیر روشن |
موضوع اصلی : شیطان- ابلیس |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره اعراف آیه 15 - مهلت
در روایت داریم که خطاب خدای متعال به ابلیس که إِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرینَ تا الی یوم یبعثون نیست بلکه تا زمان حضرت قائم(عج) است...
قالب : روایی |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : |
موضوع اصلی : مصلحت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 13 - فیها در آیه
أَنْ تَتَکَبَّرَ فیها فَاخْرُجْ... برای فیها سه قول نقل کرده اند.
1)آسمان(السماء) 2)بهشت(الجنه) 3)فرود آمدن از مقام و مرتبه رفیع.
که هیچکدام از اینها جای متکبر( تَتَکَبَّرَ )نیست.
قالب : تفسیری |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 161 - شعیان اهل بیت
عیاشی از امام باقر ذیل عبارت دیناً قِیَماً مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً روایت نموده که فرمودند کسی بر ملت ابراهیم نیست مگر ما ائمه و شیعیان ما آل محمد-صلوات الله علیهم اجمعین_.
قالب : روایی |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : تفسیر جامع |
موضوع اصلی : شیعه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 160 - ثواب مومن
پیامبر فرمود چنانچه مومنی هر ماه سه روز روزه بگیرد و به او بگویند آیا تمام ماه را روزه داشته ای و بگوید بلی به خدا راست گفته است. آیا نمیبینید که خدا میفرماید مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها . لیکن این امر مختص به مومنین است فقط.
قالب : روایی |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : تفسیر جامع |
موضوع اصلی : مومنین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 159 - دین حق
از امام صادق درمورد این آیه سوال شد فرمودند به خدا قسم این مردممفارقت و دوری جستند از دین خدا که برایشان معین شده بود چون از امیرالمومنین جدا شدند و به دستجات و فرقه های مختلف منشعب شدند....
قالب : روایی |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : تفسیرجامع |
موضوع اصلی : مرتد |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 158 - ظهور بقیه الله
امام صادق در مورد آیه یَوْمَ یَأْتی بَعْضُ آیاتِ رَبِّکَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها فرمودند مراد ائمه هستند آیه منتظره حضرت حجت است و کسی که قبل از قیام ایشان ایمان نیاورده ایمانش سودی نخواهد داشت.
و فرمود خوشابحال شیعیان که انتظار ظهور ایشان را میکشند و.... آنها دوستان خدایند وبرایشان هیچ غم و انده نیست.
قالب : روایی |
گوینده : مسعود مستعلی |
منبع : تفسیرجامع |
موضوع اصلی : دینداری |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.