● سوره انبیاء آیه 71 - چند روایت پیرامون آیه
1- عن النبى(ص) انّ نمرود الجبار لمّا القى ابراهیم فى النار نزل الیه جبرئیل بقمیص من الجنّة و طنفسة من الجنّة، فألبسه القمیص و اقعده على الطنفسة و قعد معه یحدّثه.
پیامبر خدا(ص) فرمود: هنگامى که نمرود ستمگر ابراهیم را در آتش انداخت جبرئیل پیراهن و بساطى از بهشت آورد و پیراهن را به تن ابراهیم کرد و او را بر روى بساط نشانید و خود نیز نشست و با او صحبت کرد.
2- قال ابوعبداللّه(ع): لمّا القى ابراهیم(ع) فى النار و تلقّاه جبرئیل فى الهواء و هو یهوى فقال: یا ابراهیم ألک حاجة؟ فقال: أمّا الیک فلا.
امام صادق(ع) فرمود: چون ابراهیم را در آتش انداختند، جبرئیل در هوا با او ملاقات کرد، در حالى که سقوط مىکرد، پس گفت: اى ابراهیم آیا حاجتى دارى؟ گفت: به تو نه!
3- عن ابى جعفر(ع) قال: انّ دعاء ابراهیم یومئذ کان: یا أحد یا أحد، یا صمد یا صمد، یا من لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا أحد، ثم قال: توکلت على اللّه، فقال الرب: کفیت، فقال للنار: کونى بردا، قال :فاضطربت أسنان ابراهیم حتّى قال اللّه: و سلاما على ابراهیم، و انحطّ جبرئیل فاذا هو جالس مع ابراهیم یحدّثه فى النار.
امام باقر(ع) فرمود: در آن روز دعاى ابراهیم چنین بود: اى یگانه، اى یگانه، اى بىنیاز، اى بىنیاز، اى کسى که نزاییده و زاده نشده و همتایى براى او نیست. سپس گفت: به خدا توکل کردم. پروردگار فرمود: من تو را کفایت مىکنم، پس به آتش فرمود: سرد باش. در این هنگام از شدّت سرما دندانهاى ابراهیم لرزید، پس خدا فرمود: و سلامت باش بر ابراهیم، در این هنگام جبرئیل پایین آمد و کنار ابراهیم نشست و در داخل آتش با او صحبت کرد.
قالب : تفسیری |
گوینده : العبد حاج سعید |
منبع : تفسیر کوثر |
موضوع اصلی : حضرت ابراهیم (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 48 - سه ویژگى براى تورات
در این آیه نخست از موسى و هارون یاد مىکند و اینکه خداوند بر آنان تورات را فرستاد و سه ویژگى براى تورات ذکر مىکند:
1- فرقان، یعنى اینکه تورات جدا کننده حق از باطل و فرق گذارنده میان راستان و کجان است. این صفت براى عموم است و قید خاصى ندارد.
2- ضیاء، یعنى اینکه تورات روشنایى بخش است و نورى فراراه انسانهاى مؤمن و پرهیزگار است.
3- ذکر، یعنى اینکه تورات پند و اندرز و یادآورى براى پرهیزگاران است.
دو ویژگى اخیر، اختصاص به پرهیزگاران دارد و تورات تنها براى کسانى که ایمان و تقوا دارند روشنىبخش و اندرز است و اگر کسى به آن ایمان نداشته باشد، از چنین خصوصیاتى بهرهمند نخواهد بود.
این هر سه صفت که براى تورات ذکر شد در قرآن هم وجود دارد فرقان و نور و ذکر بودن قرآن کریم به ترتیب در سوره بقره آیه 185 و سوره مائده، آیه 15 و سوره حجر، آیه 9 آمده است.
در آیات مورد بحث نور و ذکر بودن تورات به پرهیزگاران اختصاص یافته و براى این پرهیزگاران دو صفت ذکر شده است: نخست اینکه آنان در نهان و در خلوت خود از خداوند بیم دارند، وقتى کسى در نهان از خدا بترسد، مسلم است که در آشکار هم از او مىترسد. دوم از صفات پرهیزگاران که در آیه مورد بحث آمده این است که آنان از عذاب الهى در قیامت و از هول روز محشر نگرانند و احساس ترس و بیم مىکنند.
بیم از خدا و بیم از قیامت، دو عامل بازدارنده انسان مؤمن از ارتکاب گناه است و نقش مهمى در ساختن شخصیت ایمانى او دارد و او را به انجام تکالیف دینى و انسانى متعهد مىسازد.
قالب : تفسیری |
گوینده : العبد حاج سعید |
منبع : تفسیر کوثر |
موضوع اصلی : حضرت موسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 47 - میزان در آیات و روایات
به طورى که از آیات و روایات مربوط به روز قیامت استفاده مىشود، انسان در قیامت پس از زنده شدن، مراحل گوناگونى را طى خواهد کرد تا به جایگاه اصلى خود که بهشت یا جهنّم و یا اعراف است برسد. این مراحل را «مواقف» یا ایستگاهها مىنامند و هر موقفى ویژگیهاى خود را دارد. یکى از آن موقفها موقف «میزان» است که در آن به اعمال انسان رسیدگى دقیق مىشود.
در قرآن کریم در آیات متعددى، از این موقف با کلماتى مانند: «وزن» و «موازین» یاد شده و روز قیامت روز حساب معرفى شده است. ما اکنون برخى از آیات مربوط به میزان را در زیر مىآوریم و سپس درباره میزان و چگونگى آن توضیح خواهیم داد:
و الوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون و من خفت موازینه فاولئک الذین خسروا انفسهم (اعراف/8 ـ 9)
و سنجش کردارها در آن روز (رستاخیز) حق است، پس هرکه میزان کردارش سنگین باشد، ایشان رستگارانند و هرکه میزان کردارش سبک باشد، آنانند که بر خویشتن زیان زدهاند.
و نضع الموازین القسط لیوم القیامة (انبیاء/47)
و در روز قیامت ترازوهاى دادگرى مىنهیم.
فاما من ثقلت موازینه فهو فى عیشة راضیة و اما من خفت موازینه فامّه هاویة (قارعه/ 6 - 9)
پس هرکس که میزان کردارش سنگین باشد، او در زندگانى خوشایندى است و امّا هرکس که میزان کردارش سبک باشد، پس جایگاه اصلى او جهنم است.
همچنین در روایات معصومین(ع) هم به صورتهاى گوناگونى از موقف میزان سخن گفته شده است. و آنها دو دستهاند: در دستهاى از آنها از میزان در قیامت به طور کلى صحبت شده و در دسته دیگر معنا و مفهوم میزان بیان شده است. روایات دسته دوم را در مقام بیان مفهوم میزان، ذکر خواهیم کرد و اکنون چند روایت از دسته اول را نقل مىکنیم:
- قال رسول اللّه(ص): یابن مسعود، احذر یوما تنشر فیه الصحائف و تظهر فیه الفضائح، فانه تعالى یقول: «و نضع الموازین القسط لیوم القیامة»
پیامبر خدا به ابن مسعود فرمود: اى ابن مسعود از روزى بترس که در آن نامههاى اعمال منتشر شود و رسواییها آشکار گردد، همانا خداوند مىفرماید: در روز قیامت ترازوهاى عدل و داد مىگذاریم.
ـ قال رسول اللّه(ص): مایوضع فى میزان امرىء یوم القیامة افضل من حسن الخلق.
پیامبر خدا(ص) فرمود: در روز قیامت، در میزان اعمال شخص، چیزى بهتر از اخلاق نیکو گذاشته نمىشود.
ـ قال رسول اللّه(ص): حبّى و حبّ اهل بیتى نافع فى سبعة مواطن... و عند المیزان و الحساب.
پیامر خدا(ص) فرمود: محبت من و اهل بیتم در هفت جا سودمند خواهد بود... و نزد میزان و نزد حساب.
- قال على (ع): و اما قوله تبارک وتعالى: «ونضع الموازین القسط» فهو میزان العدل یؤخذ به الخلائق یوم القیامة، یدین اللّه الخلق بعضهم من بعض بالموازین.
على (ع) فرمود: و اما سخن خداوند: ترازوهاى عدل و داد مىگذاریم، منظور از آن، ترازوى عدلى است که مردم در قیامت با آن مؤاخذه مىشوند وخداوند با آن ترازوها مردم را جزا مىدهد، و حق بعضى از مردم را از بعضى دیگر مىگیرد.
- عن ابى عبداللّه (ع) فى قوله تعالى: «و نضع الموازین القسط لیوم القیامة» قال: الانبیاء والاوصیاء.
امام صادق (ع) درباره سخن خداوند: و در قیامت ترازوهاى عدل مىگذاریم، فرمود: منظور پیامبران و اوصیا هستند. (یعنى وجود پیامبران و اوصیا وسیله سنجش اعمال است و اعمال مردم با آنها سنحیده مىشود.
ـ عن على بن الحسین(ع) قال: اعلموا عباداللّه ان اهل الشرک لاینصب لهم الموازین و لاینشر لهم الدواوین و انما یحشرون الى جهنم زمرا و انما نصب الموازین و نشر الدواوین لأهل الاسلام.
امام سجاد(ع) ضمن یک حدیث طولانى فرمود: اى بندگان خدا، بدانید که در قیامت براى مشرکان میزان و ترازوى اعمال گذاشته نمىشود و دفتر و دیوان نخواهند داشت بلکه آنان گروه گروه به سوى جهنم کشیده خواهند شد، نصب میزان و نشر نامه اعمال مخصوص اهل اسلام است.
قالب : تفسیری |
گوینده : العبد حاج سعید |
منبع : تفسیر کوثر |
موضوع اصلی : صفات خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انبیاء آیه 46 - پذیرش توبه تا قبل از عذاب الهی
تنبّه و بیدارى و اظهار ایمان پس از فرودآمدن عذاب الهى، سودى به حال کافران ندارد و از آنان پذیرفته نیست و راه توبه و بازگشت تا هنگامى باز است که عذاب الهى به سراغ شخص نیاید و چون عذاب نازل شد دیگر پشیمانى سودى نمىدهد. این حقیقت در چندین آیه از قرآن بیان شده، از جمله:
فلم یک ینفعهم ایمانهم لمّا رأو بأسنا سنت اللّه التى قد خلت فى عباده(غافر/85)
هنگامى که عذاب ما را دیدند، دیگر ایمانشان برایشان سودى نداشت، این سنت الهى است که در میان بندگانش جارى بوده است.
قالب : تفسیری |
گوینده : العبد حاج سعید |
منبع : تفسیر کوثر |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |