لیست نکته های حامد متبحري
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره مومنون آیه 20 - حکمت نعمات
1- هر منطقه‏اى براى درخت وگیاه مخصوصى مناسب است. «تخرج‏من‏طورسیناء»
2- بعضى زمین‏ها از نظر معنوى و مادّى مبارکند. (طور سینا محل نزول وحى و محل رویش درختان زیتون است). «من طور سیناء»
3- روغن زیتون، یکى از نعمت‏هاى الهى است. «تَنبُتُ بالدُّهن»
قالب : تفسیری گوینده : حامد متبحری
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) موضوع اصلی : خداوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : خوب است
  سوره مومنون آیه 19 - حکمت نعمات

1- آب، سرچشمه‏ى حیات گیاهان ونباتات است. «فاَنشأنا لکم به»
2- درختان و گیاهان، براى استفاده‏ى انسان‏ها آفریده شده‏اند. (کلمه‏ى «لکم» دو بار در آیه‏ى 19 به کار رفته است).
3- در میان میوه‏ها، بعضى مثل خرما وانگور حساب دیگرى دارد. «نَخیل واَعناب»
4- خداوند حکیم، نیازهاى مادّى انسان را تأمین کرده است. «نَخیل واَعناب»
5 - تولید خداوند بیش از مصرف انسان‏هاست. «فَواکِهُ کثیرةٌ و منها تأکلون»
6- آنچه را که خداوند آفریده، مفید ومبارک است. «فَواکهُ کثیرة - تَأکلون - صِبغٍ» (ولى آن جا که زیان و خرابى است، کار انسان است، چنانکه در آیه 67 سوره نحل مى‏خوانیم: «تتّخذون منه سکراً» شما از آن شراب درست مى‏کنید)
قالب : تفسیری گوینده : حامد متبحری
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) موضوع اصلی : خداوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 17 - آفرینش آسمانها
شاید مراد از کلمه «طرائق»، راه عبور فرشتگان و یا راه و مدار حرکت کرات باشد و ممکن است منظور، هفت آسمان باشد که به یکدیگر راه دارند.
آیات قبل، آفرینش انسان را طرح کرد و این آیه آفرینش آسمان‏ها را.
قالب : تفسیری گوینده : حامد متبحری
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) موضوع اصلی : خلقت
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 15 - مرگ
خداوند در این آیات، مردن را قطعى و حتمى شمرده است، در این جا ذکر کلامى از امیرالمؤمنین علیه السلام مناسب است:
«فلو أنّ احداً یجد الى البقاء سُلّماً او لدفع الموت سبیلاً لکان ذلک سلیمان‏بن داوود علیه السلام الّذى سُخّر له ملک الجنّ و الانس، مع النبوّة و عظیم الزلفة ... رمته قسى الفناء بنبال الموت». حضرت فرمود: اگر کسى براى ماندن همیشگى در دنیا چاره‏اى مى‏اندیشید یا براى برطرف کردن مرگ راهى مى‏یافت، او سلیمان پسر داود علیه السلام بود که بر جن و انس حکومت داشت، علاوه بر آن که پیامبر بود و مقام و منزلتى بزرگ داشت ... (با این حال) کمان‏هاى نیستى با تیرهاى مرگ، او را از پاى درآوردند (و از جهان هستى رخت بربست).
آیه‏ى قبل سیر تکامل خلقت انسان را بیان و خداوند به خود تبریک گفت، این دو آیه نیز مراحل نهائى تکامل را پس از مرگ بیان مى‏کند.
قالب : روایی گوینده : حامد متبحری
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) موضوع اصلی : مرگ
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 14 - بهترین خالق
امام باقرعلیه السلام فرمودند: مراد از «خلقاً آخر» دمیده شدن روح در بدن است.
مراد از «احسن الخالقین» به فرموده امام رضاعلیه السلام آن است که قدرت آفریدن را خدا به دیگران نیز داده، مثلاً حضرت عیسى از طرف خداوند مى‏آفریند. «أخلق لکم من الطین کهیئة الطّیر»
دلائل بهترین خالق بودن خداوند بسیار است از جمله:
الف: خالقیّت او دائمى است.
ب: محدودیّت به اشیاى خاصّى ندارد.
ج: تنوّع در آن نامحدود است.
د: از ساده‏ترین چیز مهم‏ترین را مى‏سازد.
ه: مواد اوّلیه‏اش از خودش مى‏باشد.
و: در ساختن تقلید نمى‏کند.
ز: پشیمانى و تردید در او راه ندارد.
ح: بر اساس رحمت مى‏آفریند، و تمام ساخته‏هایش هدفدار است.
ط: ساخته او با نظام هستى هماهنگ است.
قالب : روایی گوینده : حامد متبحری
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) موضوع اصلی : خداوند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 8 - اهمّیت امانت در روایات
به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتدارى آنان بنگرید.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله در آخرین لحظه‏هاى عمر خود به حضرت على‏علیه السلام فرمود: «ادّ الامانة الى البّر و الفاجر فیما قلّ و جلّ حتّى الخیط و الَمخیط» امانت را به صاحبش برگردان، چه نیکوکار باشد و چه گناهکار، ارزشمند باشد یا ناچیز، اگر چه مقدارى نخ باشد و یا پارچه و لباسى دوخته شده.
همه‏ى نعمت‏هاى مادّى، معنوى و سیاسى، امانت الهى هستند. (امام خمینى‏قدس سره فرمود: جمهورى اسلامى امانت الهى است)
قرآن کریم برخى از اهل کتاب را که امانتدار هستند، ستوده است. «و من اهل الکتاب من ان تأمنه بِقنطار یُؤدّه الیک» اگر به برخى از اهل کتاب، مال فراوانى به امانت بسپارى، آن را به تو برمى‏گرداند.
قالب : روایی گوینده : حامد متبحری
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) موضوع اصلی : امانت‌داری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره اعراف آیه 88 - رفتار با مشرکان
زورگویى و تهدید به اخراج و تبعید، به نوعى در مورد همه‏ى انبیا بوده است، چنانکه در جاى دیگر مى‏خوانیم: کافران نسبت به پیامبران خود چنین تهدیدهایى داشته‏اند. «قال الّذین کفروا لرسلهم لنخرجنّکم من أرضنا أو لتعودنّ فى ملّتنا»
هیچ یک از انبیا پیش از رسالت، مشرک و بت‏پرست نبوده‏اند، ولى برخورد آنان با مشرکان آرام بوده است. امّا پس از رسالت با عزم و اراده‏اى قوى‏تر مردم را هدایت کرده و با مشرکان مقابله مى‏کردند، لذا خطاب «لتعودنّ»، به پیروان انبیا است، نه خود آنان.
قالب : تفسیری گوینده : حامد متبحری
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) موضوع اصلی : پیامبران
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 7 - آیه 7
امام صادق‏ علیه السلام در پاسخ از حکم استمناء، آیه‏ى 7 را تلاوت فرمودند.
قالب : تفسیری گوینده : حامد متبحری
منبع : موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 5 - زنان عفیف
در جامعه اسلامى، پاسدارى از نماز وناموس، بسیار مهم است. در همین چند آیه، نسبت به ناموس با تعبیر «حافظون» و درباره نماز با جمله «على صلوتهم یحافظون» یاد شده است.
در روایات مى‏خوانیم: جز با زن عفیفه ازدواج نکنید و با کسى که در مال خود او را امین نمى‏دانید، هم‏بستر نشوید.
قالب : روایی گوینده : حامد متبحری
منبع : موضوع اصلی : پاکدامنی- عفّت
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره مومنون آیه 4 - زکات
«زکات» در لغت، به معناى رشد و نموّ و پاکیزگى است و در اصطلاح، یک نوع مالیات شرعى و از ارکان و واجبات دین است.
زکات، یکى از پنج چیزى است که بناى اسلام بر آن استوار است.
در قرآن 32بار کلمه «زکات» و 32بار واژه «بَرَک» آمده، گویا زکات مساوى با برکت است.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله افرادى را که زکات نمى‏دادند، از مسجد بیرون کرد.
حضرت مهدى علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تارکین زکات مى‏جنگد.
کسى که زکات ندهد، هنگام مرگش به او گفته مى‏شود: یهودى بمیر یا مسیحى.
تارک زکات در لحظه‏ى مرگ از خداوند مى‏خواهد که او را به دنیا باز گرداند تا کار نیک انجام دهد، امّا مهلت او پایان یافته است.
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زکات بدهند، هیچ فقیرى در زمین باقى نمى‏ماند.
قالب : احکام گوینده : حامد متبحری
منبع : استاد قرائتی (تفسیر نور) موضوع اصلی : احکام مالی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.

  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 2
  • >
  • >>