● سوره مومنون آیه 20 - حکمت نعمات
1- هر منطقهاى براى درخت وگیاه مخصوصى مناسب است. «تخرجمنطورسیناء»
2- بعضى زمینها از نظر معنوى و مادّى مبارکند. (طور سینا محل نزول وحى و محل رویش درختان زیتون است). «من طور سیناء»
3- روغن زیتون، یکى از نعمتهاى الهى است. «تَنبُتُ بالدُّهن»
قالب : تفسیری |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) |
موضوع اصلی : خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره مومنون آیه 19 - حکمت نعمات
1- آب، سرچشمهى حیات گیاهان ونباتات است. «فاَنشأنا لکم به»
2- درختان و گیاهان، براى استفادهى انسانها آفریده شدهاند. (کلمهى «لکم» دو بار در آیهى 19 به کار رفته است).
3- در میان میوهها، بعضى مثل خرما وانگور حساب دیگرى دارد. «نَخیل واَعناب»
4- خداوند حکیم، نیازهاى مادّى انسان را تأمین کرده است. «نَخیل واَعناب»
5 - تولید خداوند بیش از مصرف انسانهاست. «فَواکِهُ کثیرةٌ و منها تأکلون»
6- آنچه را که خداوند آفریده، مفید ومبارک است. «فَواکهُ کثیرة - تَأکلون - صِبغٍ» (ولى آن جا که زیان و خرابى است، کار انسان است، چنانکه در آیه 67 سوره نحل مىخوانیم: «تتّخذون منه سکراً» شما از آن شراب درست مىکنید)
قالب : تفسیری |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) |
موضوع اصلی : خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 17 - آفرینش آسمانها
شاید مراد از کلمه «طرائق»، راه عبور فرشتگان و یا راه و مدار حرکت کرات باشد و ممکن است منظور، هفت آسمان باشد که به یکدیگر راه دارند.
آیات قبل، آفرینش انسان را طرح کرد و این آیه آفرینش آسمانها را.
قالب : تفسیری |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) |
موضوع اصلی : خلقت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 15 - مرگ
خداوند در این آیات، مردن را قطعى و حتمى شمرده است، در این جا ذکر کلامى از امیرالمؤمنین علیه السلام مناسب است:
«فلو أنّ احداً یجد الى البقاء سُلّماً او لدفع الموت سبیلاً لکان ذلک سلیمانبن داوود علیه السلام الّذى سُخّر له ملک الجنّ و الانس، مع النبوّة و عظیم الزلفة ... رمته قسى الفناء بنبال الموت». حضرت فرمود: اگر کسى براى ماندن همیشگى در دنیا چارهاى مىاندیشید یا براى برطرف کردن مرگ راهى مىیافت، او سلیمان پسر داود علیه السلام بود که بر جن و انس حکومت داشت، علاوه بر آن که پیامبر بود و مقام و منزلتى بزرگ داشت ... (با این حال) کمانهاى نیستى با تیرهاى مرگ، او را از پاى درآوردند (و از جهان هستى رخت بربست).
آیهى قبل سیر تکامل خلقت انسان را بیان و خداوند به خود تبریک گفت، این دو آیه نیز مراحل نهائى تکامل را پس از مرگ بیان مىکند.
قالب : روایی |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) |
موضوع اصلی : مرگ |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 14 - بهترین خالق
امام باقرعلیه السلام فرمودند: مراد از «خلقاً آخر» دمیده شدن روح در بدن است.
مراد از «احسن الخالقین» به فرموده امام رضاعلیه السلام آن است که قدرت آفریدن را خدا به دیگران نیز داده، مثلاً حضرت عیسى از طرف خداوند مىآفریند. «أخلق لکم من الطین کهیئة الطّیر»
دلائل بهترین خالق بودن خداوند بسیار است از جمله:
الف: خالقیّت او دائمى است.
ب: محدودیّت به اشیاى خاصّى ندارد.
ج: تنوّع در آن نامحدود است.
د: از سادهترین چیز مهمترین را مىسازد.
ه: مواد اوّلیهاش از خودش مىباشد.
و: در ساختن تقلید نمىکند.
ز: پشیمانى و تردید در او راه ندارد.
ح: بر اساس رحمت مىآفریند، و تمام ساختههایش هدفدار است.
ط: ساخته او با نظام هستى هماهنگ است.
قالب : روایی |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) |
موضوع اصلی : خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 8 - اهمّیت امانت در روایات
به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتدارى آنان بنگرید.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله در آخرین لحظههاى عمر خود به حضرت علىعلیه السلام فرمود: «ادّ الامانة الى البّر و الفاجر فیما قلّ و جلّ حتّى الخیط و الَمخیط» امانت را به صاحبش برگردان، چه نیکوکار باشد و چه گناهکار، ارزشمند باشد یا ناچیز، اگر چه مقدارى نخ باشد و یا پارچه و لباسى دوخته شده.
همهى نعمتهاى مادّى، معنوى و سیاسى، امانت الهى هستند. (امام خمینىقدس سره فرمود: جمهورى اسلامى امانت الهى است)
قرآن کریم برخى از اهل کتاب را که امانتدار هستند، ستوده است. «و من اهل الکتاب من ان تأمنه بِقنطار یُؤدّه الیک» اگر به برخى از اهل کتاب، مال فراوانى به امانت بسپارى، آن را به تو برمىگرداند.
قالب : روایی |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) |
موضوع اصلی : امانتداری |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 88 - رفتار با مشرکان
زورگویى و تهدید به اخراج و تبعید، به نوعى در مورد همهى انبیا بوده است، چنانکه در جاى دیگر مىخوانیم: کافران نسبت به پیامبران خود چنین تهدیدهایى داشتهاند. «قال الّذین کفروا لرسلهم لنخرجنّکم من أرضنا أو لتعودنّ فى ملّتنا»
هیچ یک از انبیا پیش از رسالت، مشرک و بتپرست نبودهاند، ولى برخورد آنان با مشرکان آرام بوده است. امّا پس از رسالت با عزم و ارادهاى قوىتر مردم را هدایت کرده و با مشرکان مقابله مىکردند، لذا خطاب «لتعودنّ»، به پیروان انبیا است، نه خود آنان.
قالب : تفسیری |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : استاد قرائتی(تفسیر نور) |
موضوع اصلی : پیامبران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 7 - آیه 7
امام صادق علیه السلام در پاسخ از حکم استمناء، آیهى 7 را تلاوت فرمودند.
قالب : تفسیری |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : |
موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 5 - زنان عفیف
در جامعه اسلامى، پاسدارى از نماز وناموس، بسیار مهم است. در همین چند آیه، نسبت به ناموس با تعبیر «حافظون» و درباره نماز با جمله «على صلوتهم یحافظون» یاد شده است.
در روایات مىخوانیم: جز با زن عفیفه ازدواج نکنید و با کسى که در مال خود او را امین نمىدانید، همبستر نشوید.
قالب : روایی |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : |
موضوع اصلی : پاکدامنی- عفّت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 4 - زکات
«زکات» در لغت، به معناى رشد و نموّ و پاکیزگى است و در اصطلاح، یک نوع مالیات شرعى و از ارکان و واجبات دین است.
زکات، یکى از پنج چیزى است که بناى اسلام بر آن استوار است.
در قرآن 32بار کلمه «زکات» و 32بار واژه «بَرَک» آمده، گویا زکات مساوى با برکت است.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله افرادى را که زکات نمىدادند، از مسجد بیرون کرد.
حضرت مهدى علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تارکین زکات مىجنگد.
کسى که زکات ندهد، هنگام مرگش به او گفته مىشود: یهودى بمیر یا مسیحى.
تارک زکات در لحظهى مرگ از خداوند مىخواهد که او را به دنیا باز گرداند تا کار نیک انجام دهد، امّا مهلت او پایان یافته است.
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زکات بدهند، هیچ فقیرى در زمین باقى نمىماند.
قالب : احکام |
گوینده : حامد متبحری |
منبع : استاد قرائتی (تفسیر نور) |
موضوع اصلی : احکام مالی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.