● سوره حج آیه 5 - گرفتن روح از وجود انسان
کلمهى «یُتَوفّى» که از ریشهى «وفاة» است، به معناى گرفتن کامل روح از وجود انسان و بیانگر بقاى روح بشر پس از مرگ است.
کلمهى «بَهیج» از ریشهى «بهجة» به معناى شادابى و خرّمى است. چنانکه نگاه به سبزه و گیاه مایهى ابتهاج و شادابى انسان مىشود.
گرچه در این آیه، دوران پیرى و کهنسالى، پستترین دوران عمر انسان شمرده شده، امّا علّتى که براى آن بیان گردیده، اختصاص به پیران ندارد، بلکه هر زمان که قواى عقلانى انسان ضعیف و ناتوان گردد، دوران پستى است، گرچه در جوانى باشد. «أرذَل العُمُر... لایعلم مِن بَعد علمٍ شیئاً»
قالب : لغوی |
گوینده : میثم خواحه |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : روح |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حج آیه 4 - شیطان و گمراه کردن پیروانش
در معناى «کُتِبَ»، جبرى علیه شیطان وجود ندارد، زیرا در آیات دیگر مىخوانیم: شیطان با ارادهى خود و لجاجت با حقّ، سجده نکرد و به کار خداوند اعتراض نمود و سوگند یاد کرد که مردم را گمراه کند. [22] بنابراین، «کُتِب علیه» یعنى براساس اراده و تصمیمى که شیطان گرفت، گمراه کردن پیروانش براى او حتمى شده است
قالب : تفسیری |
گوینده : میثم خواحه |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : شیطان- ابلیس |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حج آیه 3 - بحث و جدال بدون علم
«مَرید» به معناى بىخیر است، به بیابان بىگیاه مرید مىگویند و به نوجوان بىمو «اَمرَد» گفته مىشود.
آنچه که این آیه از آن نهى مىکند، بحث و جدال بدون داشتن آگاهىهاى لازم است، وگرنه جدال با مخالفان اگر با منطق صحیح و یا منطق خودشان باشد، بسیار هم بجاست. چنانکه در آیهاى دیگر مىفرماید: «جادلهم بالّتى هىَ أحسن» [21]
--------------------------------------------------------------------------------
21) نحل، 125.
قالب : لغوی |
گوینده : میثم خواحه |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : جدال باطل |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حج آیه 2 - سیمای قیامت
قرآن در معرفى سیماى قیامت، تعبیرات تکان دهندهاى دارد، از جمله:
«یوماً یَجعل الوِلدان شَیبا» [18] روزى که کودکان را پیر مىکند.
«یوماً عَبوساً قَمطریرا» [19] روزى که عبوس و سخت است.
«یوماً کان شَرّه مُستطیرا» [20] روزى که عذابش گسترده است.
علاقهى مادر به فرزند، قوىترین علاقههاست. لذا خداوند در بیان سختى قیامت، به قطع رابطهى مادر شیرده و مادر باردار با فرزندش مثال زده است. و گرنه در قیامت، هیچ مادر باردار یا شیردهى وجود ندارد.
--------------------------------------------------------------------------------
18) مزمّل، 17.
19) انسان، 10.
20) انسان، 7.
قالب : تفسیری |
گوینده : میثم خواحه |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : انسان در قیامت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.