لیست نکته های نفيسه مرادي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره یوسف آیه 28 - مقایسه نادرست مکر زن و مکر شیطان
مفسران بسیاری، با استناد به آیه فوق، مکر زن را بزرگتر از مکر شیطان دانسته اند و این در حالی است که به نکات زیر دقت ننموده اند:
1) «ان کیدکن عظیم» سخن عزیز مصر، آن هم در شرایط خاصی است . در واقع عزیز مصر به عنوان شوهر زلیخا، نگرش شخصی خود به زن را اظهار می نماید و قرآن صرفا ناقل سخن اوست و این به معنی تایید سخن وی نیست. چرا که در قران بارها اتفاق افتاده که نقل قول هایی از افراد مختلف ، کافر و مشرک، مومن و مسلمان و ... بیان نموده همانطور که از قول فرعون هم نقل می کند که وی گفت: «انا ربکم الاعلی». سوره یوسف بیان سرگذشت یوسف است که در آن نقل قولهای فراوانی وجود دارد.
2) آیه ای که فرموده «انّ کید الشیطان کان ضعیفا» گوینده اش، خداوند متعال است، و ضعف کید شیطان در مقابل عظمت خداوند است و معلوم است که هر مکر و کیدی در برابر عظمت خداوند ضعیف است چرا که او «خیر الماکرین» است. حتی اگر مکر کننده بزرگترین دشمن انسان باشد که خداوند او را «عدو مبین» انسان معرفی نموده، باز مکرش در برابر خداوند هیچ است.
3) کید زلیخا، صرفا در مورد خاصی بوده که از طریق عادی نمی توانسته به خواسته اش برسد و هر انسانی - چه زن چه مرد - وقتی از طریق عادی به خواسته اش نرسد و از طرفی تابع هوای نفسش هم باشد، حتما از کید و مکر استفاده می کند و نمونه های آن چه بسیار است و این مختص زنان نیست.
4) اینکه برخی مفسرین، کید زلیخا را به تمام صنف زنان تعمیم داده اند، توهین و هتک حرمت زنان است. زیرا هیچ زن خدا ترس و مومن و با حیایی، از موهبت های الهی خاص خود، در مسیر غیر شرعی استفاده نخواهد کرد و به همسر خود خیانت نمی کند.
5) اگر از میان تمام زنان، زلیخا خطا کرد، از میان مردان که نمونه های بسیاری در قرآن ذکر شده، بدتر از فعل زلیخا، ادعای فرعون بود که خود را «رب اعلی» خواند. و چه بسیار کید و مکرها که مردان کافر به کار بستند و دست خود را به خون انبیا الهی آغشته نمودند و... پس زن یا مرد بودن در سرپیچی از فرمان الهی موثر نیست و انچه مهم است تقواست که ان اکرمکم عند الله اتقاکم.
حاصل سخن آنکه شاید بتوان گفت، چون مفسران مرد بوده اند، نگرش مردانه خود نسبت به زن را در تفسیر از آیه دخیل نموده اند و از مقصود اصلی آیه دور مانده اند. والله اعلم
قالب : تفسیری گوینده : نفیسه مرادی
منبع : موضوع اصلی : زن
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : خوب بود
  سوره روم آیه 20 - کتاب آفرینش
از آیه 20 تا 25 سوره مبارکه روم خداوند به نمونه هایی از آیاتش در نظام هستی اشاره می کند هم چون : آفرینش انسان از خاک ،آفرینش و آرامش همسران در کنار هم ، آفرینش آسمان ها و زمین ، تفاوت زبان ها و رنگ های مردم ، نعمت خوابیدن هم در شب و هم در روز ، وجود رعد و برق ، بارش باران از آسمان ، زنده شدن زمین به واسطه بارش باران ، بر پا و برجا بودن آسمان و زمین نمونه هایی از آیات الهی در نظام آفرینش می باشند، اما نکته جالب اینجاست که به قول جناب ملاصدرا این نظام آفرینش هم کتاب است کتاب تکوین ، این کتاب تکوین با کتاب تشریع ( قرآن ) هماهنگ است. انسان چه در کتاب تکوین ( نظام آفرینش هستی) چه در کتاب تشریع ( قرآن) با دقت بنگرد و بیندیشد ، هدایت می شود.
پس هم باید به آیات قرآن توجه داشت هم به آیات هستی( الله اعلم)
قالب : اعتقادی گوینده : نفیسه مرادی
منبع : نظر نگارنده موضوع اصلی : جهان- عالَم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره روم آیه 8 - افکار جهت دار
دقت کردید آدم ها عادت دارند با خودشان فکر کنند ، به همه چیز فکر می کنند ، به دیروز ، امروز و حتی فردایی که نیامده ، افکارشان باری به هر جهت است ، خداوند در این آیه به افکار بشر جهت میدهد و از او می خواهد که به جای مشغول کردن ذهن به افکار بیهوده ، به آفرینش آسمان ها وزمین و هر چه در بین آنهاست بیندیشد تا بتواند راه درست را پیدا کند ، اما گویا بیشتر مردم حوصله اندیشیدن در جهت مثبت را ندارند. الله اعلم
توضیح : پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله : یک ساعت اندیشیدن بهتر از هفتاد سال عبادت است.
قالب : اخلاقی گوینده : نفیسه مرادی
منبع : نظر نگارنده موضوع اصلی : خرد- عقل
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره روم آیه 5 - نصرت الهی مصداق رحیمیت
درست است که خداوند هر کس را که بخواهد یاری میکند اما این به معنای استبداد و دیکتاتوری و رابطه ای یک طرفه نیست بلکه خداوند قید رحیم بودن آورده و برای خودش قانون گذاشته که رحمت خاصم شامل حال مومنان است همان کسانی که به یاری خداوند شاد می شوند و نصرت و یاری خداوند که مصداقی از رحمت اوست حتما شامل حال مومنانی می شود که در سوره مومنون توصیفشان نموده است. الله اعلم
قالب : تفسیری گوینده : نفیسه مرادی
منبع : نظر نگارنده موضوع اصلی : قدر - تقدیر - اندازه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره روم آیه 24 - آثار رحمت الهی
بعد از بارش باران موجوداتی مثل مارها و مورها و کرمها و ... که درون زمین زندگی میکنند از آن خارج می شوند ، زمین سخت و خشن ، نرم و انعطاف پذیر میشود، دانه هایی که مدتها درون زمین بودند رشد میکنند و از تاریکی درون خاک به روشنایی خورشید میرسند.
انسان که خود از خاک آفریده شده نیز همچون زمین است ، اگر خود را در معرض بارش رحمت الهی قرار دهد زنده می شود وجودش از زشتی ها و پلیدی ها پاک می شود. دلش نرم و قابل انعطاف میشود و در واقع رقت قلب پیدا میکند و استعدادهای بالقوه اش بالفعل میشوند و از تاریکی ها به نور میرسد «یخرجهم من الظلمات الی النور»
توضیح : با انجام واجبات و ترک محرمات الهی می توان خود را در معرض بارش رحمت الهی قرار داد. ان شاالله
قالب : اخلاقی گوینده : نفیسه مرادی
منبع : موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.