● سوره بقرة آیه 208 - ایجاد رابطهى مسالمتآمیز با گروههاى
بقره-208: نکتهها:
قرآن، ایجاد رابطهى مسالمتآمیز با گروههاى زیر را مطرح کرده است:
1 با مشرکانِ بىآزار. «لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ» «ممتحنه، 8»
با کسانى که سر جنگ با شما ندارند و مزاحم وطن شما نیستند،خوشرفتارى کنید.
2 با اهل کتاب. «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ» «آل عمران، 64»
به اهل کتاب بگو: بیایید تا در آنچه ما و شما هم عقیده هستیم، متّحد باشیم.
3 با دیگر مسلمانان. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً» در چند آیه قبل «بقره، 197» درباره اجتماع بزرگ سیاسى عبادى حج فرمود:در آنجا فسق وجدال نباشد.
پس مىتوان جامعهاى بدون فسق و جدال تشکیل داد و چه بهتر که همیشه چنین باشیم و از گامهاى شیطانى که عامل تفرقه است دورى نمائیم.
روایات متعدّد، دخول در سِلم را ورود در تحت رهبرى معصوم دانستهاند. «تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 205» چنان که در روایات آمده است: «ولایة على بن ابى طالب حصنى» و ناگفته پیداست که دخول در حِصن و دژ، دخول در سِلم و سلامتى و آرامش است و چه آرامشى بالاتر از اینکه انسان احساس کند رهبرش الهى، معصوم، آگاه، دلسوز و پیشگامترین افراد در همه ارزشها و کمالات مىباشد.
قالب : تفسیری |
گوینده : حجه الاسلام قرائتی |
منبع : تفسیر نور، ج1، ص: 327 |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 207 - شأن نزول آیه حضرت علی (ع) است.
بقره-207: نکتهها:
ابن أبی الحدید که از علماى قرن هفتم اهل سنّت است، در شرح نهج البلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفتهاند این آیه درباره على بن ابى طالب علیه السلام نازل شده است که در لیلة المبیت در بستر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله خوابید. و این موضوع در حدى از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آن را انکار نمىکند. «شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 262»
مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیلهاى یک نفر را براى کشتن پیامبر صلى اللَّه علیه و آله انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعى از بین ببرند تا بنى هاشم به خونخواهى او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر صلى اللَّه علیه و آله از نقشهى آنان با خبر شد و على علیه السلام براى اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید. «1»
__________________________________________________
( 1. بسیارى از علماى اهل سنّت، به این فضیلت على علیه السلام اقرار کردهاند که علّامه امینى «ره» در الغدیر (ج 2، ص 48) آنان را نام برده است، از آن جمله امام أحمد حنبل، در مسند خود (ج 1، ص 348) مىباشد. صاحب تفسیر أطیب البیان مىنویسد: در کتاب غایة المرام، بیست حدیث آمده که نُه حدیث از علماى اهل سنّت و یازده حدیث از علماى شیعه است و این آیه را دربارهى فداکارى حضرت على علیه السلام دانستهاند. در تاریخ طبرى، (ج 2، ص 373) نیز که از نوشتههاى قرن سوم است، ماجراى خوابیدن حضرت على علیه السلام در بستر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله نقل شده است. هم چنان که تاریخ یعقوبى (ج 2، ص 39) موضوع را به صراحت بازگو مىنماید. در شرح نهج البلاغه ابن أبی الحدید (ج 4، ص 73) آمده است: معاویه چهار هزار درهم پول داد تا بگویند این آیه در شأن ابن ملجم نازل شده است!. تفسیر نمونه، ج 2، ص 49.)
همین که على علیه السلام در آن شب خطرناک به جاى پیامبر خوابید، خداوند به دو فرشتهى خود، جبرئیل و میکائیل فرمود: کدامیک از شما حاضرید فداى دیگرى شوید؟! هیچکدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود:
اینک مشاهده کنید که چگونه على بن ابى طالب علیهما السلام حاضر است جان خود را فداى رسول خدا کند.
گاهى باید براى احیاى یک معروف و یا محو یک منکر، جان را تسلیم کرد.
حضرت على علیه السلام فرمودند:
کسى که در راه امر به معروف و نهى از منکر کشته شود، یکى از مصادیق این آیه است. «تفسیر صافى، ج 1، ص 241»
قالب : تفسیری |
گوینده : حجه الاسلام قرائتی |
منبع : تفسیر نور، ج1، ص: 326-325 |
موضوع اصلی : امیر المومنین علی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 205 - اگر نااهل به قدرت رسد...
بقره-205:نکتهها:
کلمه «تَوَلَّى» را دو نوع مىتوان معنا نمود: یکى به معناى به قدرت و حکومت رسیدن که در ترجمه آمده است. و دیگر به معناى اعراض کردن است که در این صورت معناى آیه این مىشود: هر گاه از حقّ و هدایت الهى اعراض نمود و از نزد تو بیرون رفت، به سراغ فتنه و فساد مىرود.
در آیه قبل، گفتار به ظاهر نیکوى منافقان مطرح شد و در این آیه رفتار مفسدانهى آنان را بیان مىکند.
قرآن مىفرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ» «حج41»
اگر صالحان حکومت را بدست گیرند، نماز به پا مىدارند و زکات مىدهند و امر به معروف و نهى از منکر مىکنند.
و بدین وسیله رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ مىکنند، ولى اگر نااهل به قدرت رسید و ولایت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوسهاى درونى و ناآگاهىها و فشارهاى بیرونى، همه چیز جامعه را فداى خود مىکند. به گفتهى المیزان تاریخ گواه آن است که چه مسلمان نمایانى به نام اسلام و تظاهر به ایمان، بر مردم حاکم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند.
کسانى که با جعل قوانین و تهاجم فرهنگى و تبلیغات و مواد مخدّر، سبب نابودى اقتصاد و نسل نو مىشوند، مصداق این آیه و «مفسد فى الارض» هستند.
هلاک حرث به معناى محو کشاورزى، و هلاک نسل، انحراف نسل آینده است.
مراغى و فخر رازى در تفاسیر خود احتمال دادهاند که مراد از «الْحَرْثَ» زنان باشند، بدلیل «نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ» «1» و مراد از «نسل» فرزندان. یعنى طاغوتها، نظام خانواده و تربیت فرزندان را نابود مىکنند.
قالب : تفسیری |
گوینده : حجه الاسلام قرائتی |
منبع : تفسیر نور، ج1، ص: 324-323 |
موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 204 - قدرت مانور منافقان تنها در زندگی دنیوی است.
بقره-204:نکتهها:
کلمه «لد» به معناى خصومت زیاد است و کلمه «أَلَدُّ» به کسى گفته مىشود که شدیدترین خصومتها را دارد. کلمهى «الْخِصامِ» یا جمعِ «خصم» است و یا مصدر، به معناى خصومت است.
منافقان با ترفندهاى مقایسهاى، آمارى، کارشناسى، تجربى و حدسهاى به ظاهر عالمانه با تکیه بر مسائل اجتماعى و با شایعات، تهدید، تطمیع و تبلیغات، تنها قدرت مانور در همین زندگى مادّى را دارند، ولى در میدان معنویّات و در توجّه به امدادهاى غیبى و ارادهى خداوندى، پاى آنان لنگ است و در آخرت نیز زبانشان بسته و حتّى اجازه عذرخواهى نیز ندارند.
قالب : تفسیری |
گوینده : حجه الاسلام قرائتی |
منبع : تفسیر نور-ج1-ص322 |
موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 138 - رنگ خدایی داشتن
سوره بقره-آیه138:
انسان در زندگى خویش باید رنگى را بپذیرد، امّا در میان همه رنگها، رنگ خدایى بهتر است. ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد و قبیله و هوسها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادرى و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت. همهى رنگها به مرور زمان کم رنگ و بىرنگ مىشود. امّا رنگ خدایى همیشگى و پایدار است.
«کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» « قصص، 88» و چه رنگى بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگى مىکنیم. بگذریم که یهود، کودکان خود را با آبى مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبى مىدهند.
بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدارا به خود جلب کند.
همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد. همهى رنگها پاک مىشوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مىروند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغهى الهى یعنى اخلاص و ایمان است.
در حدیث آمده است: شخصى در دیوار خانه خود سوراخى ایجاد مىکرد، امام صادق علیه السلام پرسید: چرا اینکار را انجام مىدهى؟! جواب داد: تا دود اجاق منزل بیرون رود. امام فرمود: مىتوانى این منظور را داشته باشى که روزنهى ورود روشنایى قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. یعنى اگر بناست در دیوار روزنهاى ایجاد شود، چرا تنها براى بیرون کردن دود باشد؟ چرا براى ورود نور نباشد؟ «1» بله مىتوان به هر کارى، رنگ خدایى داد.
راه خدا یکى است. اگر رنگ خدایى نباشد، رنگهاى دیگر، انسان را گیج و متحیّر مىکند. و همرنگ شدن با جماعتى که اکثر آنها دچار انحرافند خود مایه رسوایى و خوارى در قیامت است.
قالب : روایی |
گوینده : حجه الاسلام قرائتی |
منبع : تفسیر نور، ج1، ص: 215- 214 |
موضوع اصلی : مخلصین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 7 - ویژگی های قلوب کفار
خداوند در آیات قرآنی نه صفت برای قلب کفار بیان کرده:
الف)انکار-نحل22
ب)تعصب-فتح26
ج)انحراف-توبه127
د)قساوت-زمر22
ه)موت-روم52
و)زنگار-مطففین14
ز)مرض-بقره14
ح)ضیق-انعام125
ط)طبع-نساء155
قالب : تفسیری |
گوینده : عطیه سادات فیض |
منبع : تفسیر نور -حجه الاسلام محسن قرائتی |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 23 - تحدی
بقره-23:هماوردطلبی قرآن گرچه در همه ابعاد آن اعم از فصاحت و بلاغت و قصص و حکایات و ... مطرح شده و حوزه خاصی برای آن در نظر گرفته نشده اما به نظر می رسد که در تحدی اصل مهم و بنیادین(بطون قرآن) می باشد.
قالب : تفسیری |
گوینده : عطیه سادات فیض |
منبع : |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.