● سوره نساء آیه 3 - حقوق یتیمان
راه کار کاربردی برای مردم ارائه شد تا بدینسان علاوه بر راه حلی برای جلوگیری از گناه( که محبت و لطف خداوند محسوب می شود) مراقب حفظ حقوق ظاهرا قابل صدمه دیدن یتیمان و ضعفا باید بود.
قالب : اخلاقی |
گوینده : محمد به روز سعدآباد |
منبع : |
موضوع اصلی : حقوق |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 2 - یتیم
با توجه به مقدمات آیه قبل لازم است که مراقب تقوای خود در محافظت و محدوده حرام و حرمت مال و اموال یتیم باشید. دستکاری غیر مجاز و بدون اجازه و شرایط متعارف در اموال یتیم نداشته باشید.
قالب : احکام |
گوینده : محمد به روز سعدآباد |
منبع : * |
موضوع اصلی : احکام مالی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 1 - مقدمه برای پذیرش احکام
در صدور احکام و پذیرش مغز و ظاهر حکم نیاز به شرایطی است که تشریح ان را به شکل مقدمات می توان مطرح کرد. برای احکام صادره بعدی و توجه به سطح بصیرت مورد نیاز جهت استنباط صحیح و تصمیم درست نیاز به توجه به موارد ذیل به شرح آیه مبارکه می باشد:
1) تقوا پیشه کنید!
2)خداوند پرورش دهنده شماست.
3) شما داراری اتحادی به شکل خلق شده از نفس واحدی را دارید و زوج آن را از خودش قرار داد.(هم خونی و هم خویی در شماست).
4)هنگامی که سوالی را مطرح می کنید تقوا پیشه کنید!
5) همچنین از نزدیکانتان سوال می کنید و یا از نزدیکانتان پیش خداوند سوالی را می آورید تقوا پیشه کنید!
6) اخطار می شود که خداوند مراقب شماست!
قالب : اخلاقی |
گوینده : محمد به روز سعدآباد |
منبع : |
موضوع اصلی : احکام |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حمد آیه 3 - الرحمن الرحیم
موضوع استفاده اجباری موجودات و مخلوقات از موهبت خداوندی به شکل وجه رحمانیت خداوند.
و در مقابل استفاده اختیاری از وجه لطف و موهبت رحیمیت خداوند مطرح است
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد به روز سعدآباد |
منبع : |
موضوع اصلی : وجهالله |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ماجدی (داور) : اجبار بدین لحاظ که برای حیات و ... چاره ای جز رحمت الهی نیست و حال آنکه اصل وجود ما هم به جبر و از باب رحمت الهی است
کلمه (رحمان) صیغه مبالغه است که بر کثرت و بسیارى رحمت دلالت مىکند، و کلمه (رحیم) بر وزن فعیل صفت مشبهه است، که ثبات و بقاء و دوام را میرساند، پس خداى رحمان معنایش خداى کثیر الرحمة، و معناى رحیم خداى دائم الرحمة است، و بهمین جهت مناسب با کلمه رحمت این است که دلالت کند بر رحمت کثیرى که شامل حال عموم موجودات و انسانها از مؤمنین و کافر مىشود، و به همین معنا در بسیارى از موارد در قرآن استعمال شده، از آن جمله فرموده: (الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى، مصدر رحمت عامه خدا عرش است که مهیمن بر همه موجودات است)و نیز فرموده: (قُلْ مَنْ کانَ فِی الضَّلالَةِ فَلْیَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمنُ مَدًّا، بگو آن کس که در ضلالت است باید خدا او را در ضلالتش مدد برساند) و از این قبیل موارد دیگر.
و نیز بهمین جهت مناسبتر آنست که کلمه (رحیم) بر نعمت دائمى، و رحمت ثابت و باقى او دلالت کند، رحمتى که تنها بمؤمنین افاضه مىکند، و در عالمى افاضه مىکند که فنا ناپذیر است، و آن عالم آخرت است، هم چنان که خداى تعالى فرمود: (وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً، خداوند همواره، به خصوص مؤمنین رحیم بوده است)، و نیز فرموده: (إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِیمٌ، بدرستى که او به ایشان رئوف و رحیم است)، و آیاتى دیگر، و به همین جهت بعضى گفتهاند: رحمان عام است، و شامل مؤمن و کافر مىشود، و رحیم خاص مؤمنین است.
● سوره حمد آیه 2 - الحمدلله
لطفا خوانده شود الحمد....لله و دقت شود به صورت الحم...دلله خوانده نشود
قالب : لغوی |
گوینده : محمد به روز سعدآباد |
منبع : |
موضوع اصلی : تکلّم- سخن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.