● سوره توبة آیه 72 - تساوی در درجات
وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ
خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ هایی از بهشت وعده داده.......
چنان که زنان و مردان در پیمودن راه کمال و فضلیت در دنیا یکسان هستند در کسب درجات بهشت نیز تفاوتی بین آنها نیست. آنها که نورانیت و فضیلت بیشتری کسب کردند، درجات بالاتری دارند، خواه زن باشند یا مرد.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : تدبر در قران |
موضوع اصلی : سوره توبه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حدید آیه 9 - به سوی نور
سوره مبارکه حدید آیه شریفه 9
هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ عَلَى عَبْدِهِ آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لِیُخْرِجَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ
او کسی است که آیات روشنی بر بنده اش (محمد) نازل می کند تا شما را از تاریکی ها به سوی نور برد، خداوند نسبت به شما مهربان و رحیم است.
قرآن ما را از تاریکی به نور می برد، تاریکی نشان از جهل، بی ایمانی، خشونت، یأس و........... (صفات ناپسند) است و نور نشانی از خردمندی، ایمان، رحمت، امید و..........(صفات پسندیده) است.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : |
موضوع اصلی : سوره حدید |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 153 - دو پند
سوره مبارکه بقره آیه شریفه 153
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ
ای کسانی که ایمان آورده اید : (در برابر حوادث) از صبر و نماز کمک بگیرید، بدون شک خدا با صابران است.
نماز نردبان آسمان است و صبر کلید حل مشکلات، صبر در گناه تقوی، صبر در شهوت عفاف صبر در عبادت طاعت و صبر در مصبیت آرامش است. خدا با صابران است، خدا با نیکوکاران است، خدا با متقیان است. یعنی به اینان محبت ویژه دارد.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : |
موضوع اصلی : سوره بقره |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره الرحمن آیه 20 - مفهوم «برزخ» چیست؟
«برزخ» در لغت به معناى چیزى است که در میان دو شئ حایل شود، سپس این معنا توسعه یافته و به هر امرى که در میان دو چیز یا دو مرحله قرار گیرد، اطلاق شده است.
قرآن درباره دریاى آب شیرین و شور که در کنار هم قرار دارند مىفرماید: «بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّایَبْغِیَانِ»
؛ در میان آن دو، برزخى است که مانع از غلبه یکى بر دیگرى است.
در اینجا منظور از «برزخ» جهانى است که میان دنیا و عالم آخرت قرار دارد؛ یعنى هنگامى که روح از بدن جدا مىشود، پیش از آن که بار دیگر در قیامت به بدن اصلى بازگردد، در عالمى که میان این دو عالم است و برزخ نامیده مىشود قرار خواهد داشت.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : |
موضوع اصلی : سوره الرحمن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ابراهیمی (داور) : دقت نمایید که نکته خدا را به طور یقینی بیان نمایید و آیه را منحصر در بیان و فهم خود نکنید بلکه این عبارت شما در عین صحت فقط می تواند مصداقی از بیان آیه باشد نه تمام معنای آیه.
● سوره اسراء آیه 1 - نامهای دیگر سوره اسراء
1- نامهاى این سوره و محل نزول آن
نام مشهور این سوره" بنى اسرائیل" است و نامهاى دیگرى نیز از قبیل" اسراء" و" سبحان" دارد .
روشن است که هر یک از این نامها به تناسب مطالبى است که در این سوره در رابطه با آن وجود دارد، اگر نام" بنى اسرائیل" بر آن گذارده شده به خاطر آنست که بخش قابل ملاحظهاى در آغاز و پایان این سوره پیرامون بنى اسرائیل است.
و اگر به آن" اسراء" گفته مىشود به خاطر نخستین آیه آن که پیرامون اسراء (معراج) پیامبر ص سخن مىگوید، و" سبحان" نیز از نخستین کلمه این سوره گرفته شده است.
ولى در روایاتى که فضیلت این سوره را بیان مىکند تنها به نام بنى اسرائیل برخورد مىکنیم، و به همین جهت غالب مفسران همین نام را براى سوره، برگزیدهاند.
به هر حال مشهور و معروف این است که تمام یکصد آیه این سوره در مکه نازل شده است، و مفاهیم و محتواى آن نیز کاملا متناسب با سورههاى مکى است.
هر چند بعضى از مفسران معتقدند پارهاى از آیات آن در مدینه نازل شده است، ولى گفتار مشهور صحیحتر به نظر مىرسد.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : سوره اسراء |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اسراء آیه 1 - معراج پیامبر
[سوره الإسراء (17): آیه 1]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
سُبْحانَ الَّذِی أَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ (1)
پاک و منزّه است آن (خدایى) که بندهاش را از مسجد الحرام تا مسجد الاقصى که اطرافش را برکت دادهایم شبانه بُرد، تا از نشانههاى خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست.
نکتهها:
معراج، مقدّسترین سفر در طول تاریخ است، مسافرش پیامبر اسلام صلى اللَّه علیه و آله، فرودگاهش مسجد الحرام، گذرگاهش مسجد الاقصى، میزبانش خدا، هدف آن دیدن آیات الهى، سوغاتىاش اخبار آسمانها و ملکوت و بالا بردن سطح فهم بشر از این دنیاى مادّى بوده است.
بر اساس روایات، پیامبر یک سال قبل از هجرت، پس از نماز مغرب در مسجد الحرام، از طریق مسجد الاقصى به وسیلهى «بُراق» به آسمانها رفت و چون بازگشت، نماز صبح را در مسجد الحرام خواند.
معراج پیامبر، جسمانى و در بیدارى بوده، نه در خواب و با روح! و اصل آن از ضروریات دین و مورد اتّفاق همهى فرقههاى اسلامى است.
روایات متواتر و برخى دعاها و زیارتنامهها هم به این مسأله اشاره دارد و در برخى احادیث، منکر آن کافر معرّفى شده است.
خداوند، حضرت آدم را از آسمان به زمین آورد، ولى حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله را از زمین به آسمان برد. پیامبر در آن شب، عوالم بالا، ملکوت آسمانها و عجائب آفرینش را دیده و با انبیا ملاقات کردند. و احادیث قدسى در این سفر بر آن حضرت وارد شده است، رهبرى و ولایت على علیه السلام مطرح شد.
در این سفر، حضرت رسول، بهشت و جهنّم را دید، وضعیّت بهشتیان و نعمتهایشان و دوزخیان و عذابهایشان از مشاهدات دیگر پیامبر بود. وقتى پیامبر داستان معراج را بیان فرمود، بعضى مردم کمظرفیّت از دین برگشتند
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : سوره اسراء |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
: لطفا کمی عقلانی فکر کنید . درست است که پیامبر با خواست خدا به معراج رفته اند ولی این خرافات مسخره ای که وارد دین میکنید اسلام را به خطر می اندازد . وقتیکه این دروغ ها را به معراج پیامبر نسبت می دهید خیلی ها از دین زده می شوند واصل معراج را هم دروغ می پندارند . اگر واقعا خدا وپیامبر را دوست دارید کمی به آنها احترام بگذارید و در دین اغراق نکنید . وجود پیامبر برای همه نعمتیست ولی اغراق بیش از حد درباره ایشان باعث می شود مردم هم از اسلام و هم از پیامبر زده شوند و گناه آن به گردن آنهاست که فکر می کنند با این کار ارادت خود را نسبت به ایشان نشان می دهند در حالی که نمی دانند که با این کار چقدر به بندگان خدا آسیب میرسانند و آنها را از خدا وپیامبر دور می کنند
رمضانی (داور) : سلام خدمت قرآن پژوه ارجمند
نگرانی شما قابل تقدیر است ولی اغراقی در این مطلب دیده نشد جز آنکه همه مطالب دارای سند قطعی و مسلم تمام فرقههاست.
● سوره معارج آیه 40 - کرویت زمین
فَلَا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ
سوگند به پروردگار مشرق ها و مغرب ها.......
لازمه ی تعدد مشرق و مغرب که در آیه اشاره شده، کروی بودن زمین است، زیرا هر نقطه برای گروهی مشرق و برای گروهی دیگر مغرب می باشد. در قرن هجدهم میلادی نظریه کروی بودن زمین مطرح شد، اما قبل از آن زمین را مسطح یا مخروطی می پنداشتند.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : |
موضوع اصلی : سوره معارج |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نمل آیه 88 - حرکت کوه ها
وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِیَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ
کوه ها را می بینی و آنها را ساکن و جامد می پنداری، در حالی که مانند ابر در حرکتند.
حرکت کوه ها، سخنی است برخلاف نگاه اولیه به آنها، بیندیشیم که منظور از حرکت کوه ها چیست؟ کره ی زمین حرکت دارد، آیا همین حرکت به کوه ها هم نسبت داده می شود؟ ذرات اتم، در حال حرکت هستند و کوهها هم از ذرات اتمی تشکیل شده، این حرکت به کوه ها هم نسبت داده می شود؟ یا.........؟
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نور آیه 22 - بزرگواری
وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ
دیگران را ببخشید و به آنها محبت و احسان کنید، مگر دوست ندارید که خدا هم خطاهای شما را ببخشاید؟!
همه ی عالم جلوه ی رحمت خداست و پیامبرش را ( رحمه العالمین) نامید. پیروان آن حضرت نیز باید پیام آور رحمت باشند.
قالب : اخلاقی |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : |
موضوع اصلی : سوره نور |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 3 - ایمان چیست؟
ایمان چیست؟
ایمان مرکب است از سه چیز: اول- تصدیق به قلب، دوم- اقرار به زبان، سوم- عمل به ارکان چنانچه حدیث شریف رضوى علیه السلام فرمود: الایمان هو التّصدیق بالقلب و الاقرار باللّسان و العمل بالارکان «3». پس هر که اخلال کند به اعتقاد قلبى منافق است، و هر که اخلال کند، به اقرار زبانى کافر و هر که اخلال نماید به عمل، فاسق باشد.
قالب : تفسیری |
گوینده : سیده منصوره خادم |
منبع : تفسیر اثنی عشری |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.