● سوره زخرف آیه 1 - شأن نزول آیه
بسم الله الرحمن الرحیم
بسیارى از اهل مدینه تاجر بودند و در کار خود کمفروشى مىکردند، و بسیارى از معاملات آنها معاملات حرام بود، این آیات نازل شد و پیامبر ص آنها را براى اهل مدینه تلاوت فرمود سپس افزود خمس بخمس:" پنج چیز در برابر پنج چیز است"! عرض کردند اى رسول خدا: کدام پنج در مقابل کدام پنج است؟! فرمود:
هیچ قومى عهدشکنى نکردند مگر اینکه خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط ساخت.
و هیچ جمعیتى به غیر حکم الهى حکم نکردند مگر اینکه فقر در میان آنها زیاد شد.
و در میان هیچ ملتى فحشاء ظاهر نشد مگر اینکه مرگ و میر در میان آنها فراوان گشت! هیچ گروهى کمفروشى نکردند مگر اینکه زراعت آنها از بین رفت و قحطى آنها را فرو گرفت! و هیچ قومى زکات را منع نکردند مگر اینکه باران از آنها قطع شد"!
قالب : تفسیری |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی |
موضوع اصلی : کم فروشی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 24 - روانشناسی
بسم الله الرحمن الرحیم
انسان در اعمال و افعال خود بر طبق احوال و ملکات نفسانیهاش حرکت میکند آنچه در نفسش رسوخ کرده کردارش نیز مطابق آن میباشد اگر چه از نظر علم و دانش خلاف آن را قبول کرده باشد و مسئله فریب وجدان یکى از مسائل مسلّم روانشناسى امروز است و مىبینیم اشخاصی که بچیزهاى مضر معتاد شدهاند با اینکه خودشان زشتى اعمال خویش را بخوبى درک میکنند با اینحال در مقام عمل همان ملکات و صفات زشت نفسانى بآنان مجال اندیشه را نداده و خواه ناخواه آنها را بسوى آن اعمال زشت سوق میدهد.
قالب : تفسیری |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : انوار العرفان فى تفسیر القرآن / ابوالفضل داورپناه |
موضوع اصلی : انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره قیامة آیه 14 - بصیرت
بسم الله الرحمن الرحیم
«بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَ لَوْ أَلْقى مَعاذِیرَهُ»
قیامت: 14- 15 بعضىها گفتهاند: تاء «بَصِیرَةٌ» براى مبالغه است و بعضى آنرا بمعنى دلیل گرفته و گفتهاست: بلکه انسان شاهد و حجّت نفس خودش است هر چند عذرهایش را هم القاء کند، بنظر میاید که با ملاحظهى آیهى قبل «یُنَبَّؤُا الْإِنْسانُ یَوْمَئِذٍ بِما قَدَّمَ وَ أَخَّرَ» معناى اوّل بهتر باشد، زیرا در این آیه فرموده: روز قیامت انسان بآنچه عمل کرده خبر داده میشود، بعد در مقام اعراض میفرماید: بلکه انسان بر نفس خود یکپارچه بصیرت و بینائى است هر چند در مقام دفاع عذرهائى هم بیاورد .
قالب : لغوی |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : قاموس قرآن |
موضوع اصلی : انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بلد آیه 10 - انگیزه پرخاشگری
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْنِ «آیا ما راه خیر و شرّ (حق و باطل) را به او ننمودیم؟» عوامل بسیارى مانند نحوه تربیت و شرایط رشد اجتماعى و فرهنگى و همچنین یادگیریها و تجارب شخصى انسان باعث مىشود که او، از دو راه خیر و نیکى و خوشرفتارى با مردم و یا شرّ و ظلم و تجاوز یکى را انتخاب کند. مثلا گاهى انسان مىآموزد که ناکامى را با رفتارى پرخاشگرانه نسبت به دیگران یا با انزوا و فرو رفتن در خود جبران کند و گاهى هم یاد مىگیرد که با اندیشه و تفکر درباره حل مشکلاتى که برایش پیش مىآید، در برابر ناکامیها بایستد و بکوشد راه حلهاى جدیدى که بیشتر به کار غلبه بر مشکلات مىآیند براى جبران ناکامیها پیدا کند.
توضیح : انگیزه پرخاشگرى در رفتار تجاوزگرانه انسان در برابر دیگران با هدف آزار دادن آنها، چه به صورت تجاوز فیزیکى و چه تجاوز لفظى، ظاهر مىشود.
قالب : اجتماعی |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : قرآن و روان شناسی تألیف محمد عثمان نجاتی ترجمه عباس عرب |
موضوع اصلی : انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره الرحمن آیه 1 - رحمان
بسم الله الرحمن الرحیم
یکى از مختّصات «رحمن» آنست که در قرآن هر جا کلمه رحمن آمده است , میشود بجاى آن «اللّه» ذکر کرد و بالعکس بر خلاف نامهاى دیگر خدا .
قالب : لغوی |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : قاموس قرآن , سید علی اکبر قرشی |
موضوع اصلی : صفات خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انشقاق آیه 2 - حق
بسم الله الرحمن الرحیم
ثابت. ضدّ باطل. راغب گوید: اصل حقّ بمعنى مطابقت و موافقت است. در قاموس ضدّ باطل، صدق، وجود ثابت و غیره گفته است. در مجمع ذیل آیه 7 از سوره انفال گوید: حقّ آنست که شىء در موقع خود واقع شود.
سخن مجمع عبارت اخراى قول راغب است پس معناى حقّ مطابقت و وقوع شىء در محل خویش است و آن در تمام مصادیق قابل تطبیق است.
إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ
آنگاه که آسمان بشکافد و از پروردگار خویش فرمان برد و ثابت و حتمى است که فرمان خواهد برد یعنى: «حقّت السماء للطاعة عن امر ربّها» همچنین است آیه پنجم همان سوره.
قالب : لغوی |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : قاموس قرآن سید علی اکبر قرشی |
موضوع اصلی : آیه- آیات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انشقاق آیه 1 - انشقاق
بسم الله الرحمن الرحیم
الشّقّ: شکافتگى که در چیزى واقع مىشود.
شققته بنصفین: دو نیمش کردم.
آیه: (ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا- 26/ عبس) (اشاره به شکافته شدن زمین سخت و سربرآوردن گیاه نرم از روزنههاى دقیق زمین است).
و آیه: (یَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ- 44/ ق) (در باره بیرون آمدن انسانها از دل زمین و شکافته شدن زمین در آستانه قیامت است، که در اصل- تتشقّق- بوده).
و آیات: (وَ انْشَقَّتِ السَّماءُ- 16/ حاقّه) (إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ- 1/ انشقاق) (وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ- 1/ قمر) گفتهاند اشاره به انشقاق قمر در زمان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله است و نیز گفته شده، شکافتگى و دو نیمه شدن ماه، آثارى است که در آستانه قیامت در ماه رخ مىدهد و گفته شده معنایش- وضح الأمر: است یعنى امر آشکار شد.
قالب : لغوی |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : ترجمه مفردات الفاظ قرآن از سید غلامرضا خسروی حسینی |
موضوع اصلی : آیه- آیات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعلی آیه 9 - ذکر
بسم الله الرحمن الرحیم
ذکر( اذْکُرْ) : یادآورى است. گاهى چیزى به یاد مىآید و مراد از آن حالتى است در نفس که بوسیله آن انسان چیزى را که معرفت و شناخت آن را قبلا حاصل کرده است حفظ مىکند. باز اندیشى ذکر و یادآورى مانند حفظ کردن است جز اینکه واژه حفظ به اعتبار بدست آوردن و دریافتن چیزى گفته مىشود ولى ذکر به اعتبار حضور در ذهن و بخاطر آوردن آن است، گاهى نیز ذکر را براى حضور در دل و سخن هر دو بکار مىبرند از این جهت گفته مىشود که ذکر دو گونه است: یکى قلبى و دیگرى زبانى .
هر یک از این یادآوریها هم دو نوع است:
اوّل- یاد و ذکرى که بعد از فراموشى است.
دوّم- ذکرى که پس از فراموشى نیست بلکه براى ادامه حفظ کردن و بخاطر سپردن است.
قالب : لغوی |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : ترجمه مفردات الفاظ قرآن , سید غلامرضا خسروی حسینی |
موضوع اصلی : عمل انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نحل آیه 108 - مهر بر دل ها
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن این حالت جمود فکری را به عنوان « مهر زدن بر دلها» یا « قرار گرفتن دلها در پوششی» و یا « قفل نهادن بر آنها » توصیف کرده است .
اینان به خاطر اختیار زندگی دنیا و هدف قرار دادن آن و نومیدی از اهتدا , به سوی زندگی آخرت یکباره دل از آن زندگی شستند , و در نتیجه حس و شعور و عقلشان اسیر در چهارچوب مادیات شد.
و یا در جای دیگر , آیه 24 سوره محمد , این مساله ذکر شده است :
«أَ فَلا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»
آیا آنها در قرآن تدبر نمی کنند؟ یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است
قالب : اعتقادی |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : ترجمه تفسیر المیزان علامه طباطبایی و قرآن و روانشناسی نوشته محمد عثمان نجاتی و ترجمه عباس عرب |
موضوع اصلی : خرد- عقل |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره طارق آیه 1 - ماده « طرق»
بسم الله الرحمن الرحیم
ماده" طرق" در اصل به معناى زدن به شدت است، به طورى که صدایش به گوشها برسد. و" مطرقه- چکش" را هم به همین جهت مطرقه مىگویند، و نیز اگر راه را طریق گفتهاند باز به این مناسبت است که رونده با پا بدان مىکوبد و صداى پایش به گوشها مىرسد. ولى به تدریج در پیمودن طریق استعمال شده و در آن شایع گشت، و سپس اختصاص یافت به آمدن از سفر در هنگام شب، و این نیز بدان مناسبت بود که غالبا شخصى که شبانه از راه مىرسد همه درها را بسته مىبیند، و ناگزیر در را مىکوبد، و سپس استعمالش در هر چیزى که شب ظاهر شود شایع گشت، مانند ستارگان که در شب پیدا مىشوند، و در آیه همین معنا منظور است.
قالب : لغوی |
گوینده : حسن اعظمی |
منبع : ترجمه تفسیر المیزان , سید محمد باقر موسوی همدانی |
موضوع اصلی : سوره طارق |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.