● سوره فتح آیه 7 - مفهوم جند
کلمه جند به معنای جمع انبوهی از مردم است که غرضی واحد آنان را دور هم جمع کرده باشد و به همین جهت به لشکری که میخواهند یک ماموریت انجام دهند جند گفته میشود
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تفسیر المیزان |
موضوع اصلی : کلمه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره زمر آیه 6 - خلقت یکسان زن ومرد
در این آیه به صراحت به خلقت یکسان زن ومرد اشاره شده و این استدلال خرافی که آفرینش زن را پست تر از آفرینش مرد تلقی می کند در قرآن جایگاهی ندارد واز آیین بهود برگرفته شده
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : برداشت شخصی |
موضوع اصلی : خلقت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره تغابن آیه 11 - انواع مصائب
مصائب بر دو گونه است : مصائبى که با طبیعت زندگى انسان سرشته شده ,و اراده بشر کمترین تاثیرى در آن ندارد, مانند مرگ و میر و قسمتى از حوادث دردناک طبیعى .
دوم مصائبى که انسان به نحوى در آن نقشى داشته باشد.
قـرآن دربـاره دسته اول مى گوید, همه به اذن خدا روى مى دهد; و درباره قسم دوم مى گوید: به خـاطـر اعمال خودتان دامانتان را مى گیرد
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تفسیر راهنما |
موضوع اصلی : سنتهای خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شریف : زیبا بود :.... به خـاطـر اعمال خودتان دامانتان را مى گیرد .
● سوره تغابن آیه 6 - چرا کافر شدند وایمان نیاوردند؟
چرا کافر شدند وایمان نیاوردند؟قران بطور خلاصه پاسخ میدهد که اینها با لحنی تحقیر آمیز در پاسخ دعوت پیامبرانشان
می گفتند آیا انسانی(مثل شما) می خواهد ما را هدایت کند؟ در واقع انها متکبر بوند .یا خود را کامل و هدایت شده میدانستند و نیازی به پذیرش هدایت پیامبران احساس نمیکردند و یا اینکه برای انها بلحاظ سلسله مراتب و جایگاه اجتماعی و قومی و مالی قابل پذیرش نبود که هدایت و امر ونهی بشری هم رده یا پایین تر از خودشان را بپذیرند.
دلیل دیگری هم که کافران را به رد دعوت رسولان وا میداشت،عدم اعتقاد آنها به قیامت و مبعوث شدن آنها در آخرت برای پاسخگویی به اعمالشان بود.طبیعی است که عدم باور به معاد،نیاز به بشیر و نذیر و راهنما را منتفی میسازد
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تالار قرآن پویان |
موضوع اصلی : گمراهی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره تکویر آیه 15 - ستاره های سیاه
دانشمندان به تازگی دریافتند که در آسمان ستارههایی وجود دارد که به آنها ستارههای سیاه میگویند. که دارای دو ویژگی هستند 1- دیده نمیشوند 2- با سرعت بالایی حرکت می کنند 3- هر چیزی را به خود جذب میکنند و انگار که سطح آسمان را جارومی کنند. حتی دانشمندان لقب جاروی آسمانی دادهاند.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تالار قرآن پویان |
موضوع اصلی : آسمان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شریف : سلام
گفتید دویژگی . اما این که سه ....فکر می کنم یه ویرایش نیاز دارد.
● سوره واقعة آیه 9 - اصحاب مشئمه
گروهى بدبخت و تیره روز و بیچاره و بینوا که نامههاى اعمالشان را به دست چپشان مىدهند که خود نشانه و رمزى است براى تیره بختى و جرم و جنایت آنها.
تعبیر به «ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ» نیز در اینجا نهایت بدبختى و شقاوت آنها را منعکس مىسازد.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : فاسق- فاسقین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 8 - اصحاب میمنه
منظور از «أَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ» کسانى هستند که نامه اعمالشان را به دست راستشان مىدهند و این امر در قیامت رمز و نشانهاى براى مؤمنان نیکوکار و سعادتمند و اهل نجات است، چنانکه بارها در آیات قرآن به آن اشاره شده.
تعبیر به «ما أَصْحابُ الْمَیْمَنَةِ» (چه گروه سعادتمندى؟) براى بیان این حقیقت است که حد و نهایتى براى خوشبختى و سعادت آنها متصور نیست.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : صالحان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حاقة آیه 42 - پیامبر شاعر وکاهن نیست
در حقیقت دو آیه فوق نفى نسبتهاى ناروائى است که مشرکان و مخالفان به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله مىدادند، گاه مىگفتند: او شاعر است و این آیات شعر اوست، و گاه مىگفتند: او کاهن است و اینها کهانت.
«شعر» معمولا زائیده تخیّلات، و بیانگر احساسات برافروخته، و هیجانات عاطفى است، و به همین دلیل فراز و نشیب و افت و خیز فراوان دارد در حالى که قرآن در عین زیبائى و جذابى کاملا مستدل و منطقى، و محتوائى عقلانى دارد، و اگر پیشگوئیهائى از آینده کرده این پیشگوئیها اساس قرآن را تشکیل نمىدهد، تازه بر خلاف خبرهاى کاهنان همه قرین واقعیت بوده.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : بهتان- افترا |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حاقة آیه 39 - -
این دو تعبیر سراسر عالم «شهود» و «غیب» را شامل مىشود.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : خلقت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حاقة آیه 36 - کیفر وعمل به هم متناسبند
قابل توجه این که کیفر و عمل آنها کاملا با هم متناسبند، به خاطر قطع پیوند با خالق، در آنجا دوست گرم و صمیمى ندارند، و به خاطر ترک اطعام مستمندان، غذائى جز چرک و خون از گلوى آنها پایین نمىرود، چرا که آنها سالها لذیذترین طعامها را مىخوردند در حالى که بینوایان جز خون دل طعامى نداشتند.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار .ب |
منبع : تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : کیفر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.