● سوره احزاب آیه 33 - اطاعت از اهل بیت در راستای اطاعت از خداوند ورسولش
نکته ی حائز اهمیتی که به نظر می رسد این است که درست ،تطهیرِ اهل بیت را در قسمتی از آیه بیان می کند که دستور به اطاعت از خداوند و رسولش را داده است و خداوند لطیف در حقیقت ،خیلی ظریف و هوشمندانه اطاعت از اهل بیت رسول را نیز ضمیمه این اطاعت کرده است.
توضیح : در حقیقت در این آیه اطاعت از اهل بیت پیامبر گرامی اسلام را به همسران ایشان ،در ادامه ی اطاعت از خداوند و رسولش واجب نموده است قابل توجه کسانی که علی رغم روایات متعدد پیامبر گرامی اسلام مبنی بر انحصار اهل بیت به 5 تن ال عبا ،همچنان مصرند که همسران ایشان را نیز جزء اهل بیت بر شمارند .چینش ایه به روشنی بیانگر دستور به همسران رسول به اطاعت از اهل بیت است پس چگونه امکان دارد ایشان موظف باشند از یکدیگر اطاعت کنند.
قالب : تفسیری |
گوینده : سکینه محمدی |
منبع : برداشت شخصی |
موضوع اصلی : اطاعت- پیروی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 61 - حقانیت رسول اکرم و اهلبیت به طور همزمان
"التحلیل الموضوعی
( فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءکم ونساءنا ونساءکم وأنفسنا وأنفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله على الکاذبین ( 61 ) )
قوله عز وجل : ( فمن حاجک فیه ) أی جادلک فی عیسى أو فی الحق ( من بعد ما جاءک من العلم ) بأن عیسى عبد الله ورسوله ( فقل تعالوا ) وأصله تعالیوا تفاعلوا من العلو فاستثقلت الضمة على الیاء فحذفت ، قال الفراء : بمعنى تعال کأنه یقول : ارتفع قوله ( ندع ) جزم لجواب الأمر وعلامة الجزم سقوط الواو ( أبناءنا وأبناءکم ونساءنا ونساءکم وأنفسنا وأنفسکم ) قیل : أبناءنا أراد الحسن والحسین ، ونساءنا فاطمة . وأنفسنا عنى نفسه وعلیا رضی الله عنه والعرب تسمی ابن عم الرجل نفسه ، کما قال الله تعالى : " ولا تلمزوا أنفسکم " ( 11 - الحجرات ) یرید إخوانکم وقیل هو على العموم الجماعة أهل الدین ( ثم نبتهل ) قال ابن عباس رضی الله عنهما : أی نتضرع فی الدعاء ، وقال الکلبی : نجتهد ونبالغ فی الدعاء ، وقال الکسائی وأبو عبیدة : نلتعن والابتهال الالتعان یقال : علیه بهلة الله أی لعنته : ( فنجعل لعنة الله على الکاذبین ) منا ومنکم فی أمر عیسى ، فلما قرأ رسول الله صلى الله علیه وسلم هذه الآیة على وفد نجران ودعاهم إلى المباهلة قالوا : حتى نرجع وننظر فی أمرنا ثم نأتیک غدا ، فخلا بعضهم ببعض فقالوا للعاقب وکان ذا رأیهم : یا عبد المسیح ما ترى؟ قال : والله لقد عرفتم یا معشر النصارى أن محمدا نبی مرسل ، والله ما لاعن قوم نبیا قط فعاش کبیرهم ولا نبت صغیرهم ، ولئن فعلتم ذلک لنهلکن فإن أبیتم إلا الإقامة على ما أنتم علیه من القول فی صاحبکم فوادعوا الرجل وانصرفوا إلى بلادکم ، فأتوا رسول الله صلى الله علیه وسلم وقد غدا رسول الله صلى الله علیه وسلم محتضنا للحسین آخذا بید الحسن وفاطمة تمشی خلفه وعلی خلفها وهو یقول لهم : " إذا أنا دعوت فأمنوا " فقال أسقف نجران : یا معشر النصارى إنی لأرى وجوها لو سألوا الله أن یزیل جبلا من مکانه لأزاله فلا تبتهلوا فتهلکوا ولا یبقى على وجه الأرض منکم نصرانی إلى یوم القیامة ، فقالوا یا أبا القاسم : قد رأینا أن لا نلاعنک وأن نترکک على دینک ونثبت على دیننا ، فقال رسول الله صلى الله علیه وسلم : " فإن أبیتم المباهلة فأسلموا یکن لکم ما للمسلمین وعلیکم ما علیهم " فأبوا فقال : " فإنی أنابذکم " فقالوا : ما لنا بحرب العرب طاقة ، ولکنا نصالحک على أن لا تغزونا ولا تخیفنا ولا تردنا عن دیننا على أن نؤدی إلیک کل عام ألفی حلة ، ألفا فی صفر وألفا فی رجب ، فصالحهم رسول الله صلى الله علیه وسلم على ذلک وقال : " والذی نفسی بیده إن العذاب قد تدلى على أهل نجران ولو تلاعنوا لمسخوا قردة وخنازیر ولاضطرم علیهم الوادی نارا ، ولاستأصل الله نجران وأهله حتى الطیر على الشجر ، ولما حال الحول على النصارى کلهم حتى هلکوا " ."
متن عربی فوق تفسیر آیه توسط یکی از برادران اهل سنت است آدرسش هم عبارت است از :سایت اسلام ویب که سایت اهل سنت و جماعت هست ،المکتبة الاسلامیة همین سایت ،تفسیر آیه از کتاب تفسیر البغوی"
همانطور که می بینیم کاملا تصریح شده که پنج تن آل عبا برای مباهله رفتند هر چند توجیه و تفسیر کرده اند که پسر عمو در عربی مثل نفس انسان است اما خوب این توجیه شخصی مفسر است چیزی که مهم است اصل مسأله است و آن هم همراه بردن وجود نازنین این چهار تن می باشد در ضمن اگر پسر عمو مثل نفس انسان است پس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فقط یک پسر عمو نداشتندو ثانیااینکه گفته اند اهل دین مثل انفس ما هستند پس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حداقل می بایست یک نفر از سه خلیفه اول را همراه خود می بردند چرا که ایشان به اذن پروردگارحوادث آینده را می دانستند همانطور که حوادث آخر الزمان را نیز و خیلی مسائل دیگر راکه( برادران اهل سنت نیز در کتب خود آورده اند ) پیش بینی کرده اند پس حداقل به جا بود یکی از سه خلیفه ی اول را همراه می نمودند خلاصه ی مطلب اینکه این مباهله فقط مباهله برای حقانیت نبوت نبی اکرم نبوده بلکه در دل آن مباهله برای حقانیت اهل بیت ایشان و امامت ائمه اطهار نیز نهفته است .اهل نجران تسلیم شدند و همانطور که در تفسیر برادر اهل تسنن هم آمده چهره های مطهر و معصوم را تشخیص دادند کاش ما نیز که مسلمان هستیم سر تسلیم فرود می آوردیم و دل نازنین پیامبر نازنینمان را خون نمی کردیم و عزیزان پیامبر خود را یکی یکی پرپر نمی کردیم فاطمه اش را ،علیش را،حسنش را وریحانه اش حسینش و ...... ای عزیزان هم کیش و آیین ای برادران اهل سنت و نیز ای برادران اهل تشیع که خدایی ناکرده دلیل حقانیت شیعه را نمی دانید تو را به خدایی که می پرستید به سایت اسلام ویب مراجعه کنید و ببینید که هزاران حدیث در مقام و منزلت و حقانیت اهل بیت پیامبر و ائمه ی اطهار وجود دارد تا مبادا حادثه کربلا را در آخرالزمان و با گل سر سبد هستی مهدی موعودمان ناخواسته تکرار کنیم.اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان و العصر
قالب : تفسیری |
گوینده : سکینه محمدی |
منبع : با استفاده از تفاسیر |
موضوع اصلی : ولایت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یس آیه 5 - پیام های ایه 1 تا5
پیامها:
1- در قرآن مطلب سست و باطل راه ندارد و تمام آن محکم و استوار است. «والقرآن الحکیم»
2- سوگند به قرآن از سوى خداوند، بیانگر عظمت و قداست آن است. «و القرآن الحکیم» (قرآن کتاب با عظمت و مقدّسى است که خداوند به آن سوگند خورده است.)
3- در برابر هجوم تهمتها و تضعیفهاى ناروا، حمایتهاى صحیح و همه جانبه ضرورت دارد. «انّک لمن المرسلین»
4- مردان خدا در طول تاریخ تنها نیستند و در کنار سایر فرستادگان الهى هستند. «لمن المرسلین» آرى، رسالت پیامبران در طول تاریخ، جریانى است که به پیامبر اسلام ختم مىشود.
5 - راه پیامبر همان راه خداست. در سوره هود مىخوانیم: «انّ ربّى على صراط مستقیم»(16)، در این سوره نیز مىخوانیم: «انّک... على صراط مستقیم» (راه مستقیم، راه خدا و رسول اوست.)
6- براى موفقیّت سه چیز لازم است: الف: برنامهاى متقن و مستحکم. «القرآن الحکیم» ب: مجرى و رهبر آگاه. «لمن المرسلین» ج: راه و روشى روشن. «صراط مستقیم»
7- اساس مکتب و عقیده باید محکم باشد. «القرآن الحکیم» (هم خداوند حکیم است، «انّ الله عزیز حکیم»(17) هم قرآن حکیم است، «القرآن الحکیم» و هم پیامبر آموزگار حکمت است. «یعلّمهم الکتاب والحکمة»(18))
قالب : تفسیری |
گوینده : سکینه محمدی |
منبع : سایت درسهایی از قرآن |
موضوع اصلی : سوره یس |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |