لیست نکته های اميرحسين کاکو جويباري
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره مدثر آیه 6 - اخلاص در عمل
احسان با اخلاص احسانی است که منتی در پی نداشته باشد.پس برای احسانی که در راه خدا میکنی منت مگذار تا اعمالت نابود نشود
قالب : اخلاقی گوینده : امیرحسین کاکو جویباری
منبع : موضوع اصلی : اخلاق
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : لطفا در بخش پیام وارد فرمایید.
  سوره فاطر آیه 1 - درجات ملائکه
در واقع بخشی از این آیه درجات ملایکه را نشان می دهد. بال های هر ملک نشانگر جایگاه و مقدار قرب او به حق تعالی است. قدرت بالهای هر ملک مشخص می کند تا کدام درجه از عرش الهی بالا رود.بر خلاف روح انسان بعد از مرگ که جز اعمال ما تأخر و اعمالی که از قبل فرستاده تأثیری بر حال و منزلتش ندارد, ملایکه میتوانند جایگاه خود را با اعمالشان در همان جا تغییر دهند، برای مثال شیطان قبل و بعد از سر باز زدن از سجده به انسان که از کجا به کجا رسیده است.حتی خداوند حکیم مسئولیت هایی را بر دوش این فرشتگان گماشته است که این خود نشانگر این است که فرشتگان عقل و شعور دارند .این چنین است که درجات فرشتگان نیز مختلف است.
ومن الله التوفیق.
قالب : تفسیری گوینده : امیرحسین کاکو جویباری
منبع : موضوع اصلی : وجود
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) رمضانی (داور) : بال ملائکه نشان از میزان قدرت آنها در انجام فرامین خدا و مسئولیت آنها می‌باشد و در سوره مبارکه صافات آیات 164 تا 166بیان شده که هر یک از آنها مقام معلوم دارند بنابراین مقامشان قابل تغییر نیست.
فرشتگان موجوداتى عاقل و با شعورند و بندگان گرامى خدا هستند؛ «بل عباد مکرمون» (انبیاء/ 26)
آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصیت او نمى کنند؛ «لا یسبقونه بالقول و هم بأمره یعملون» (انبیاء/ 27)
آنها وظایف مهم و بسیار متنوعى از سوى خداوند بر عهده دارند.
آنها پیوسته مشغول تسبیح و تقدیس خداوند هستند، چنان که در آیه 5 سوره شورى مى خوانیم: «و الملائکة یسبحون بحمد ربهم و یستغفرون لمن فی الأرض؛ فرشتگان تسبیح و حمد پروردگار خود را بجا مى آورند و براى کسانى که در زمین هستند استغفار مى کنند.»
با این حال انسان به حسب استعداد تکامل از آنها برتر و والاتر است تا آنجا که همه فرشتگان بدون استثنا به خاطر آفرینش آدم به سجده افتادند و آدم معلم آنها گشت.» (بقره/30- 34)
ضمنا ابلیس، جزء ملائکه نبوده بلکه از جن بوده است.