لیست نکته های فاطمه نصيري خليلي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره زمر آیه 64 - خطاب ایها الجاهلون
جمله" أَیُّهَا الْجاهِلُونَ" خطاب رسول خدا (ص) به ایشان است تا اشاره کند به اینکه پیشنهاد آنان- که آن جناب هم غیر خدا را بپرستد- با اینکه ادله گذشته در یگانگى خدا در ربوبیت و الوهیت روشن بود، چیزى جز نفهمى و نادانى ایشان نمى‏تواند باشد.
قالب : تفسیری گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
منبع : ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 439 موضوع اصلی : جهل
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره قلم آیه 1 - معنای قلم
مقصود از قلم همین قلمهایى است که بآن حروف و کلمات و مطالب نوشته میشود و امر قلم بسیار مهم است زیرا اگر بواسطه قلم مطالب از ممکن غیب و ذهن بشر در خارج ظهور و بروز پیدا نمیکرد و در دفاتر نوشته و ثبت نمیشد که هر طبقه بعدى از طبقه پیشین مطالبى و معلوماتى استفاده نمایند و آنها را تکمیل نموده بکار بندند هیچ کمال و دانشى براى انسان میسّر نبود پس میتوان گفت قوام دین و دنیاى مردم بقلم است.
آرى اگر قلم نبود چگونه آیات قرآنى و احادیث و کلمات بزرگان دین تا حال در دسترس بشر باقى میماند پس اگر مقصود از قلم همین قلم معهود باشد میتوان گفت شاید مقصود از، نون، مداد باشد و مقصود از وَ ما یَسْطُرُونَ آن چیزى و آن مطالبى است که بتوسط قلم و مداد نوشته میشود. مقصود از قلم عقل است که اول (ما خلق اللَّه) بشمار میرود.
قالب : لغوی گوینده : بانو امین اصفهانی
منبع : مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج‏14، ص: 3 موضوع اصلی : داستان قوم پیامبر اسلام (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره طه آیه 80 - سلطنت فراعنه
من عدوّکم: بزرگترین دشمنان بنى اسرائیل، فراعنه مصر بودند که از سال حدود سه هزار الى حدود سال سیصد قبل از میلاد سلطنت کردن
قالب : تفسیری گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
منبع : تفسیر روشن، ج‏13، ص: 335 موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره توبة آیه 30 - دروغ مسیحیان
«وَ قالَتِ النَّصارى‏ الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ ذلِکَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ: معناى این آیه آن است که اینان این گفتار را از پیش خود بزبان اختراع کردند و گرنه در کتابى ذکر نشده و پیامبرى نگفته بود، و دلیل و برهانى بر آن نداشتند و سخن نادرستى بود، و برخى گفته‏اند: در جایى که لفظ «قول» با لفظ «افواه» (زبانها) با هم ذکر شد معنایش آن است که این سخن دروغ و نادرست است.
قالب : تفسیری گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
منبع : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏11، ص: 71 موضوع اصلی : مسیحی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره تحریم آیه 7 - خطاب ذم
با توجه بیشتر در آیات قرآن می‌بینیم که این آیه تنها آیه‌ای که خطاب به کفار آمده است. البته چون خطاب در روز قیامت انجام میشودٰ می‌توان گفت که کفار مورد خطاب مستقیم خداوند در دنیا نمی‌باشند. در آخرت نیز مشخص نیست که این حطاب از جانب خداوند باشد یا مأموران الهی.
قالب : تفسیری گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
منبع : ... موضوع اصلی : کافر و کافران
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره کافرون آیه 1 - خطاب ذم
در الاتقان این نوع خطاب را جزو خطاب ذم دسته بندی کرده و متضمن اهانت می‌داند. (سیوطی، 1380، ج2: 112)
قالب : تفسیری گوینده : سیوطی
منبع : الاتقان فی علوم القرآن: ج2. ترجمۀ سیدمهدی حائری قزوینی. تهران: امیرکبیر. موضوع اصلی : کفر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره تحریم آیه 7 - خطاب ذم
در الاتقان این نوع خطاب را جزو خطاب ذم دسته بندی کرده و متضمن اهانت می‌داند. (سیوطی، 1380، ج2: 112)
قالب : تفسیری گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
منبع : الاتقان فی علوم القرآن: ج2. ترجمۀ سیدمهدی حائری قزوینی. تهران: امیرکبیر. موضوع اصلی : کفر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره انعام آیه 145 - گوشت مردار در اضطرار بر دو نفر حلال نیست
عن أبى عبدالله (ع) فى قوله: «فمن اضطر غیر باغ و لاعاد» قال: الباغى الظالم و العادى الغاصب.(تفسیر عیاشى، ج 1، ص 74، ح 151; بحارالأنوار، ج 62، ص 136، ح 5)
از امام صادق (ع) درباره آیه «فمن اضطر غیر باغ و لاعاد» روایت شده است: مراد از «باغى»، ستمگر و مراد از «عادى»، غاصب است.
قالب : روایی گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
منبع : تفسیر راهنما موضوع اصلی : بدون موضوع
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره انعام آیه 145 - گوشت مردار در اضطرار بر دو نفر حلال نیست
عن أبى عبدالله (ع) فى قول الله عزو جل: «فمن اضطر غیر باغ و لاعاد» قال: الباغى الذى یخرج على الإمام و العادى الذى یقطع الطریق لایحل لهما المیتة.(معانى الأخبار، ص 213، ح 1; نورالثقلین، ج 1، ص 155، ح 503)
از امام صادق (ع) درباره آیه «فمن اضطر غیر باغ و لاعاد» روایت شده است: مراد از «باغى» کسى است که علیه امام قیام کند. و منظور از «عادى»، راهزن است.
براى این دو (در حال اضطرار)، مردار حلال نیست.
قالب : روایی گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
منبع : تفسیر راهنما موضوع اصلی : بدون موضوع
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره انعام آیه 144 - مسخ گاومیش؟؟!!
ایوب بن نوح قال: سألت أباالحسن الثالث (ع) عن الجاموس و اعلمته أن أهل العراق یقولون إنه مسخ فقال: او ما سمعت قول الله: «و من الإبل اثنین و من البقر اثنین».(تفسیر عیاشى، ج 1، ص 380، ح 115 ; تفسیر برهان، ج 1، ص 558، ح 4)

ایوب بن نوح گوید، از امام هادى (ع) درباره گاو میش سؤال کردم و گفتم: اهل عراق آن حیوانات مسخ شده مى دانند، آن حضرت فرمود: آیا نشنیده اى سخن خداوند را که فرمود: «از شتر دو نوع آن و از گاو دو نوع آن» براى شما آفرید. (یعنى اینکه گاو میش نیز از جنس «گاو» است و از حیوانات مسخ شده نیست.)
قالب : روایی گوینده : فاطمه نصیری خلیلی
منبع : تفسیر راهنما موضوع اصلی : بدون موضوع
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.

  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 23
  • >
  • >>