● سوره آل عمران آیه 109 - نکته آیه 109آل عمران
نزول آیات الهى بر پیامبر، بدون کم و کاست و براساس حقّ و حقیقت است.
همچنین عملها و عکس العملها، پاداشها و کیفرهاى امّتها، مطابق یک سرى اصول و سنّتهاى پایدار است. خداوند، نه بر بندگان تکلیفِ فوق طاقت مىکند و نه در کیفر و پاداش، شرایط و استعدادها و توان افراد را یکسان مىبیند، که اینها موجب ظلم مىگردد.
ظلم را کسى روا مىدارد که یا کمبود داشته باشد و یا نتواند از راه حقّ به مقصود خود نایل شود و یا از بدى و زشتى ستم غافل باشد، و بر خداوند سبحان هیچ یک از این موارد صادق نیست. خداوندى که همه چیز از اوست و بازگشت همه چیز نیز به سوى اوست، چه نیازى به ظلم کردن دارد؟!
قالب : تفسیری |
گوینده : ندا مهدیزاده |
منبع : تفسیر نور، ج2، ص: 129 |
موضوع اصلی : آیات خاص |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره آل عمران آیه 38 - نکته آیه 38 آل عمران
مادر مریم با همسر زکریّا خواهر بودند و هر دو عقیم و نازا.
مادر مریم با دیدن صحنهى غذا دادن پرنده به جوجههایش منقلب شد و به درگاه خدا دعا کرد، خداوند نیز به او مریم را عطا کرد. در اینجا هم وقتى حضرت زکریّا مقام و مرتبهى مریم را دید، از خداوند طلب فرزند نمود.
قالب : تفسیری |
گوینده : ندا مهدیزاده |
منبع : تفسیر نور، ج2، ص: 55 |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 38 - نکته آیه 38 آل عمران
مادر مریم با همسر زکریّا خواهر بودند و هر دو عقیم و نازا.
مادر مریم با دیدن صحنهى غذا دادن پرنده به جوجههایش منقلب شد و به درگاه خدا دعا کرد، خداوند نیز به او مریم را عطا کرد. در اینجا هم وقتى حضرت زکریّا مقام و مرتبهى مریم را دید، از خداوند طلب فرزند نمود.
قالب : تفسیری |
گوینده : ندا مهدیزاده |
منبع : تفسیر نور، ج2، ص: 55 |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 216 - نکته آیه 216 بقره
1- چگونه جهاد ناخوشایند است؟
در اینجا ممکن است این سؤال مطرح شود که چگونه این مساله با فطرى بودن اصول احکام الهى سازگار است، اگر جهاد یا امور دیگرى همانند آن، فطرى است چگونه ممکن است براى طبع انسان ناخوشایند بوده باشد.
در پاسخ این سؤال باید به این نکته توجه داشت که مسایل فطرى هنگامى در انسان تجلى مىکند که با شناخت، توأم باشد، مثلا انسان فطرتا طالب سود و مخالف زیان است و این در صورتى است که مصداق سود و زیان را بشناسد ولى اگر در تشخیص آن گرفتار اشتباه شد و موضوع سودمندى را زیانآور پنداشت، مسلما بر اثر این اشتباه، فطرت او گمراه خواهد شد و از آن امر مفید بیزار مىشود، عکس این مساله نیز صادق است.
در مورد جهاد افراد سطحى که تنها ضرب و جرح و مشکلات جهاد را مىنگرند ممکن است آن را ناخوش داشته باشند، ولى افراد دورنگر که مىدانند شرف و عظمت و افتخار و آزادى انسان در ایثار و جهاد است یقینا با آغوش باز از آن استقبال مىکنند، همان گونه که افراد ناآگاه از داروهاى تلخ و بد طعم بر اثر سطحىنگرى متنفرند، اما هنگامى که بیندیشند که سلامت و نجات آنها در آن است، آن را به جان و دل پذیرا مىشوند.
2- یک قانون کلى
آنچه در آیه بالا آمده، منحصر به مساله جهاد و جنگ با دشمنان نیست، بلکه از روى یک قانون کلى و عمومى پرده بر مىدارد، و تمام مرارتها و سختیهاى اطاعت فرمان خدا را براى انسان سهل و گوارا مىسازد، زیرا به مقتضاى" وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ" مىداند که خداوند آگاه از همه چیز و رحمان و رحیم نسبت به بندگانش در هر یک از دستوراتش، مصالحى دیده است که مایه نجات و سعادت بندگان است، و به این ترتیب بندگان مؤمن همه این دستورات را مانند داروهاى شفابخش مىنگرند و با جان و دل آن را پذیرا مىباشند.
قالب : تفسیری |
گوینده : آیت الله مکارم |
منبع : تفسیر نمونه، ج2، ص: 109 |
موضوع اصلی : آیات خاص |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 197 - نکته آیه 197 بقره
کلمه «رَفَثَ» به معناى آمیزش جنسى و «فُسُوقَ» به معناى دروغ و ناسزاگویى و جدال و گفتنِ «لا و الله» و «بلى و الله» است.
زمان مطرح شده در آیه، ناظر به حج و عمره با هم است. عمره تمتّع در طول سه ماه شوال، ذى القعده و ذى الحجّه انجام مىشود، ولى زمان حج ماه ذى الحجّه است.
قالب : تفسیری |
گوینده : حجه الاسلام قرائتی |
منبع : تفسیر نور ج 1 ص 313 |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.