● سوره ضحی آیه 7 - تفسیر نور
ضَآلاًّ : گمراه و سرگشته
توضیح : پیغمبر قبل از نبوّت ، دریای موّاج کفر و شرک و ظلم و فسق و جهل و خرافات محیط را میدید و غرقشدگان در آن را نظاره میکرد ، امّا راه به جائی نمیبرد . نمیدانست چگونه خالق جهان را بپرستد و بدو نزدیک بشود ، و از بارگاه یزدان نجات مردمان را بطلبد . به غار حراء پناه میبرد و شبها و شبها با خود خلوت میکرد و سرگشته در تفکّرات و حیرتزده از مشاهده اوضاع به دنبال نجات میگشت ، تا در دل غار حراء نور وحی پرتو افکند و او را به حق رهنمود کرد
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره ضحی آیه 6 - تفسیر نور
یَتِیماً : یتیم ( پدر از دست داده)
توضیح : پیغمبر هنوز طفل شش ماههای در شکم مادر بود که پدرش از دنیا رفت . در عمر شش سالگی مادرش آمنه هم وفات کرد . در هشت سالگی پدر بزرگش عبدالمطّلب که سرپرستی او را به عهده داشت دار فانی را وداع گفت . از آن به بعد تحت سرپرستی عمویش ابوطالب قرار گرفت
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره ضحی آیه 5 - تفسیر نور
لَسَوْفَ یُعْطِیکَ : بزودی بر تو عطا خواهد کرد
توضیح : مراد نزول وحی ، ظهور دین ، تنفیذ فرمان ، خوشبختی و پیروزی بر ملّتهای دیگر است
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره ضحی آیه 3 - المصحف المیسّر
مَا وَدَّعَکَ : تو را ترک و رها نکرده است
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 20 -
سَیْناءَ : شبه جزیره، محل بعثت حضرت موسی
توضیح : سیناء در 2 آیه (مؤمنون/20) (تین/1-2) آمده است. سیناء شبه جزیرهای ما بین دریاى مدیترانه و کانال سوئز و فلسطین و خلیج عقبه است. بر اساس دعاى سمات که گفته شده: «سخن گفتى به وسیله آن با بندهات موسى ... در طور سیناء و در کوه حوریب» به نظر میاید این دو کوه غیر هماند و یکى محل بعثت موسى و دیگرى جاى آمدن الواح تورات.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره روم آیه 2 -
الرُّومُ : دولت روم شرقی یعنی امپراطوری بیزانس
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 12 -
جَهَنَّمَ : محبس آکنده از آتش و انواع عذابها در جهان آخرت
توضیح : کلمه جهنم 77بار در قرآن به کار رفته است. به اسماء و اوصاف دیگر نیز در قرآن آمده است: بئس القرار، بئس المثوی، بئس المهاد، بئس المصیر، جحیم، سعیر، سقر، سموم، سوء الدار، مرصاد، النار الکبری، هاویه، لظی. مکررترین این القاب نار است که 119 بار و پس از آن جحیم26بار در قرآن تکرار شده است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره هود آیه 44 - تفسیر نمونه
الْجُودِیِّ : کوهی که کشتی حضرت نوح پس از پایان گرفتن طوفان بر فراز آن به خاک نشست
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 102 - وسائل الشیعه، ج5، ص 181
بابِلَ : شهری باستانی در بین النهرین، محل به آتش افکندن حضرت ابراهیم (علیه السلام)
توضیح : این واژه در عبری«بابل» یا «باول» در یونانی «بابیلون» به معنی دروازه خدا بوده است. ویرانه های شهر بابل هم اکنون بر کرانه رود فرات، نزدیک حله کنونی و 88 کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد. منطقه تمدنی بابل نیز در جنوب بین النهرین از بغداد تا خلیج امتداد داشته است. از آغاز شهر بابل اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما چون این واژه ریشه سومری یا سامی شناخته شده ای ندارد باید میراثی از ساکنان پیش از سومر باشد. در احادیث اسلامی شهری ملعون محل نزول دو یا سه عذاب دانسته شده است. ماجرای رد الشمس نیز بنا به نظری در آنجا اتفاق افتاده است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره فجر آیه 7 - مفردات، ص 74
إِرَمَ : نام قوم یا سرزمین باستانی
توضیح : واژه «ارم» فقط یک بار در آیه 7 سوره فجر در گزارشی از قوم عاد ذکر شده است. این واژه در لغت به معنای نشانه ای از سنگ است که در گذشته برای راهنمایی رهگذران در بیابانها نصب می شده است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.