● سوره کوثر آیه 1 - دارالقران
کوثر : خیر کثیر
توضیح : کوثر از ماده کثرت و مبالغه در کثرت است و معنای آن خیر کثیر می باشد ؛ همان خیر کثیری که ادامه دهنده نبوت است. پیامبراکرم(ص) در زمان ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه(س) به همین خیر کثیر اشاره فرمود . آن حضرت خطاب به امام علی(ع) دعا فرمود: «و اخرج منکما الکثیر الطیب. خداوند از شما دو تن، نسل کثیر پاکیزه بیرون آورد.» انس گفت: «والله اخرج منهما الکثیر الطیب[123] خداوند از آن دو، نسل زیاد و پاکیزه ای بیرون آورد .»
فخر رازی در این باره می گوید: معنای سوره این است که خداوند به پیامبر نسلی می دهد که در طول زمان باقی می ماند . بنگر چه تعداد از خانواده وی کشته شدند، در حالی که عالم از فرزندان رسول خدا مملو و آکنده است و هیچ کس از خاندان بنی امیه نمی تواند با وی در این زمینه برابری نماید، و نیز دقت کن که چگونه از نسل پیامبر، علمای بزرگواری مانند باقر، صادق، کاظم، رضا، و نفس زکیه[124] پدیدار شدند[125].
علمای اهل سنت معنای دیگری را هم برای کوثر نقل کرده اند، همچون قرآن[126]، کثرت اصحاب و پیروان[127]، نور قلب پیامبر[128]، شفاعت [129]، توحید[130]، معجزات پروردگار[131]، تفسیر قرآن و تخفیف شرایع[132]، لا اله الا الله محمد رسول الله[133]، فقه در دین [134]، نمازهای پنجگانه[135]، نبوت[136]، اسلام[137]، علمای امت[138]، علم و حکمت[139]، فضائل بسیار [140]، مقام محمود[141]، اجابت دعوت [142]، کارهای بزرگ[143]، نهری در بهشت[144]، خیر[145]، کثیر[146]، ایثار رفعت ذکر[147] و غیره.
قابل توجه است که این اقوال به رسول خدا انتساب ندارد و همچنین آنان دلیل و مدرکی بر گفته خودشان ارائه نکرده اند. علاوه بر آن، این معانی تناسبی با سیاق آیات ندارد .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره کوثر آیه 1 - رشد-تفسیر المیزان
کوثر : کثرت اولاد
توضیح : خداوند در قرآن کریم در سوره کوثر میفرماید:
بسم الله الرحمن الرحیم * انااعطیناک الکوثر * فصل لربک و انحر * ان شانئک هو الابتر *
به نام خداوند بخشنده مهربان* ما به تو کوثر عطا کردیم* پس نماز بگذار و در راه خدا قربانی کن* بدگوی تو ابتر است.
کلمه کوثر معانی زیادی دارد ولی چون ابتر به معنای «کسی است که فرزندانی ندارد و نسلش قطع شده است، لذا باید گفت منظور از کوثر در این سوره، «کثرت اولاد» است، یعنی "ما به تو اولاد زیادی بخشیدیم و نسل دشمنت را قطع کردیم."
نکته قابل توجه آن است که نسل رسول خدا فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام ادامه یافته است و خداوند هم به رسولش اطمینان داده است که اولادش زیاد خواهد شد. بنابراین اولاد فاطمه حتماً باید اولاد رسول خدا محسوب شوند تا این وعده الهی تحقق یابد.
منابع:
تفسیر المیزان/ 20/ 521 و 522.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره فتح آیه 10 - قمی، میرزا ابوالقاسم، قوانین الاصول، خطّ عبدالرحیم، تبریز، 1275ق - منبع الکترونیکی
یَدُ : دست
توضیح : بعضی از الفاظ قرآنکریم دارای معانی مجازی است، مثلاً در آیه شریفه یَدُاللّهِ فَوقَ أیْدِیهِم (الفتح/ 10) یعنی قدرت خداوند از قدرت ایشان بیشتر است، کلمه ید در معنی مجازی استعمال شده است.
بازشناسی حقیقت از مجاز در درک صحیح مفاهیم قرآن کریم نقش بسزایی دارد. میگویند : الفاظ اولاً و بالذات دارای معانی حقیقیاند مگر آن که قرینهای ما را از معنای حقیقی منع کرده و منصرف سازد. این قرائن را در اصطلاح «قرائن مانعه» یا «قرائن صارفه» نامند (قمی، 29).
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره احزاب آیه 33 - تفسیرنمونه
تطهیر : پاک ساختن
توضیح : تطهیر به معنای پاک ساختن است و در حقیقت تاکیدی بر مساله اذهاب رجس و نفی پلیدیها است، و ذکر آن به صورت مفعول مطلق نیز تاکید دیگری بر این معنی محسوب میشود.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره احزاب آیه 33 - تفسیرنمونه
الرِّجْسَ : شیء ناپاک
توضیح : واژه «رجس» به معنای شیء ناپاک است اعم از اینکه از نظر طبع آدمی ناپاک باشد یا به حکم عقل یا شرع و یا همه اینها (مفردات راغب، ماده رجس)
و اینکه در بعضی موارد رجس به معنای گناه یا شرک یا بخل و حسد و یا اعتقاد باطل و مانند آن تفسیر شده، در حقیقت بیان مصداقهایی از آن است وگرنه مفهوم این کلمه، مفهومی عام و فراگیر است، و همه انواع پلیدیها را شامل میشود. دلیلش هم این است که الف و لام رجس در این آیه الف و لام جنس است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یونس آیه 2 - سایت قرآنی دارالکریم
ساحر : شعبده باز
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یونس آیه 3 - سایت قرآنی دارالکریم
سته : شش
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یونس آیه 4 - سایت قرآنی دارالکریم
شراب : نوشیدنی
توضیح : بر اساس این آیه کسانی که راه کفر و انکار پوییدند و عمل صالحى نیز نداشتند؛ نوشیدنى از آب گرم و سوزان و عذاب الیم در انتظارشان است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یونس آیه 5 - سایت قرآنی دارالکریم
سنه : سال
توضیح : قرآن کریم خورشید و ماه را سبب تشخیص زمان می داند و معرفی می کند و می فرماید خدا کسى است که خورشید را روشنایى، و ماه را نور قرار داد و براى آن منزلگاههایى مقدّر کرد، تا عدد سالها و حساب را بدانید.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یونس آیه 87 - قاموس قرآن
مصر : محل زندگی حضرت موسی و یوسف (ع)
توضیح : این کلمه پنج بار در قرآن کریم ذکر شده در چهار محل مراد از آن مصر فرعون است و ظاهراً گاهى مراد از آن شهر است. (یونس/ 87؛ یوسف/21و99) ولى از «أَ لَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْرِی مِنْ تَحْتِی ... » (زخرف/51) ظاهراً مراد مملکت است. اما در (بقره/61) به قولى مراد از آن مصر معروف می باشد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.