● سوره بقرة آیه 51 - مفردات راغب
ظالمون : ستمکاران
توضیح : بقره 51 - ظلم به معنی قرار دادن چیزی را در غیر جای مخصوص به خودش می باشد .
به این جهت عنوان ظالم بر گوساله پرستان بار شد که جا به جا کاری داشتند . باید خداوند را در جایگاه پرستش می گذاشتند ولی گوساله را پرستیدند ، و به همین دلیل کدورت و ظلمت وجودشان را فراگرفت و ظالم نامیده شدند .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 49 - مفردات راغب
عظیم : گسترده
توضیح : بقره 49-عظیم به معنی گستردگی و وسعت در همۀ ابعاد . یعنی در طول و در عرض و در عمق گسترده و فراگیر است . در این آیه صفت است برای عذاب .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 38 - مفردات راغب
حزن : غم و اندوه
توضیح : حزن:
الحُزْن - زمین سخت و نیز خشونت در نفس و آنچه که از غم و اندوه در جان آدمى حاصل مىشود، نقطه مقابل و ضدّ آن فرح و شادى است
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 38 - مفردات راغب
خوف : نگرانی و ترس و نا امنی
توضیح : خوف:
الْخَوْف- یعنى از نشانهاى پیدا و ناپیدا منتظر چیزى مکروه و ناپسند شدن همانطور که- رجاء امیدوارى و چشم داشت به چیزى دوست داشتنى است از روى نشانهاى خیالى یا معلوم.
نقطه مقابل- خوف- امن است که در کارهاى دنیوى و اخروى هر دو بکار مىرود.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 34 - ترجمه معانی الأخبار ج1 321
ابلیس : مأیوس از رحمت پروردگار
توضیح : باب 70- معنى ابلیس
(2) 1- عبّاس بن هلال گوید: امام رضا علیه السلام یادآور شد که ابلیس نامش «حارث» مىباشد و معنى قول خداوند «یا ابلیس» اى نافرمان است، و بدین جهت «ابلیس» نامیده شده، که از رحمت پروردگار نومید و مأیوس شد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 34 - قواعد عربی
فسجدوا : پس فورا سجده کردند
توضیح : فاء بر سر سَجَدوا دلالت بر فور و عدم تراخی دارد . یعنی به مجرد امر اسجدوا فورا امتثال نمودند و سجده کردند فسجدوا
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 32 - فرهنگ لسان العرب
الحکیم : کسی که دارای حکمت است
توضیح : حکمت یعنی معرفة افضل الاشیاء بافضل العلوم
خدا عالم علی الاطلاق است ، پس احاطۀ مطلق به کل جهان دارد ، یعنی تمام جزئیات و ظرائف و دقائق امور را میذاند و حکم می نماید .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 28 - المفردات
ترجعون : باز گردانده می شوید
توضیح : زمانی از کلمه بازگشتن استفاده میکنیم که قبلاً در آنجا بودیم و حال دوباره می خواهیم به آنجا برویم . رجوع یعنی برگشتن به جایی که قبلا ً آنجا بوده است .
انا لله و انا الیه راجعون
ما ز بالاییم و بالا می رویم
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 27 - قاموس
الخاسرون : زیانکاران
توضیح : خسارت دیدن به این معنی نیست که سودی نکرده اند بلکه براساس قاموس خاسر کسی است که اصل سرمایه اش را از دست داده است و این بدترین نوع ضرر و زیان است .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 26 - قاموس
الفاسقین : از انسانیت خارج شده
توضیح : در زبان عرب وقتی خرما از پوسته اش جدا می شود میگویند فَسَقَت الرطبه
فاسقین هم کسانی اند که از پوستۀ انسانیت خارج شده اند .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.