● سوره مطففین آیه 1 - تفسیر المیزان
مطففین : کم فروشان
توضیح : بسم الله الرحمن الرحیم
" وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ" کلمه" تطفیف" به معناى نقص در کیل و وزن است که خداى تعالى از آن نهى کرده، و آن را افساد در زمین خوانده است .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره منافقون آیه 2 - تفسیر احسن الحدیث
جنه : سپر
توضیح : جن بفتح اول به معنى مستور کردن است سپر را از آن جهت جنه گفتهاند که صاحب سپر زیر آن مستور مىشود
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انشقاق آیه 2 - قاموس قرآن
أَذِنَتْ : گوش دادن و اطاعت کردن
توضیح : از باب علم یعلم بمعنى گوش دادن و اطاعت کردن آمده است مانند «إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ» آنگاه که آسمان شکافته شود و از فرمان پروردگارش پیروى کند و اطاعت آن حتمى است .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعلی آیه 5 - تفسیر پرتوی از قرآن آیت الله سید محمود طالقانی
غُثاءً : خاشاک، کف روى آب، آنچه سیلاب کنار مىاندازد، برگ پوسیده
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعلی آیه 4 - تفسیر پرتوی از قرآن آیت الله سید محمود طالقانی
المرعی : چراگاه
توضیح : المرعى: اسم مکان: چراگاه: سبزهزار. از رعى: چریدن، چراندن، نگهدارى و سرپرستى کردن
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعلی آیه 1 - تفسیر پرتوی از قرآن آیت الله طالقانی
سبح : تنزیه خدا از هر بدی
توضیح : سبح: امر از تسبیح: سبحان اللَّه گفتن، تنزیه خداوند از نقص و بدى و بدخواهى، تقدیس او به عظمت. از سباحت: بشتاب روان و دور شدن، شناورى در آب و در هوا، در زندگى پیشرفتن، آرام گرفتن، سخن بسیار گفتن.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره طارق آیه 4 - قاموس قرآن تألیف سید علی اکبر قرشی
نفس : نفس در اصل بمعنى ذات است.
توضیح : طبرسى ذیل آیه وَ ما یَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ (بقره: 9) فرموده: نفس سه معنى دارد یکى بمعنى روح دیگرى بمعنى تأکید مثل «جائنى زید نفسه» سوم بمعنى ذات و اصل همان است. و در صحاح نیز گفته شده است که نفس بمعنى روح است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره طارق آیه 1 - قاموس قرآن , سید علی اکبر قرشی
طارق : کوبنده
توضیح : طارق از ریشه طرق به معنی کوبیدن است . مثل کوبیدن آهن و در زدن. در اقرب آمده: «طرقه طرقا: ضربه بالمطرقة- طرق الباب: قرعه». راه را از آن طریق گویند که رهگذران آنرا با پا میکوبند.
طارق بنا بر معناى اوّلى بمعنى کوبنده و ضارب است و نیز بکسیکه در وقت شب میاید و هکذا بستاره صبح گفته میشود در نهج البلاغه خطبه 222 فرموده: «طارق طرقنا بملفوفة فى وعائها» یعنى شبروى در شب نزد ما آمد با حلوائى در ظرفش.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 29 - قاموس قرآن , سید علی اکبر قرشی و ترجمه وتحقیق مفردات الفاظ قرآن , سید غلامرضا خسروی حسینی
مخلصین : خالص کنندگان (دین)
توضیح : بسم الله الرحمن الرحیم
خلص (مُخْلِصینَ) : بمعنی صافی و بیخلط شدن است . (مخلص) و مخلصین بصیغه اسم مفعول بمعنی آنست که خدا او را برای خود خالص کرده است و غیر خدا را در آن نصیبی نیست. اخلاص و پاک دلی مسلمین پاکی اعتقاد آنها از عقاید باطله است
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 29 - قاموس قرآن , سید علی اکبر قرشی
أقیموا : بر پا کردن
توضیح : بسم الله الرحمن الرحیم
أَقیمُوا(قوم) , مصدرش اِقامَه : را بر پا کردن و نیز ادامه شیء گفتهاند . اقامه در اینگونه آیات (مثل آیه : وَ أَنْ أَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً یونس: 105 یعنی : پیوسته توجّه بدین کن و بدان ملازم باش) ظاهرا بمعنی دوام و ثبوت است
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.