● سوره کهف آیه 45 - قرآن
تذروه : ذرو : پراکندن، پخش کردن، تفریق ، تکثیر
توضیح : کلمه (تذروه) از«ذرو» است
حرف سوم واژه ذرء نه تنها در زبان عربی بلکه در زبانهای سامی نیز وضعیتی ناپایدار دارد و میان حروف همزه، واو، یاء، آلف، هِه و یود متغیر است یعنی ذرء ذرو ذرا یکی هستن
ابن منظور ذیل ریشه »ذ-ر-ء« پس از اشاره به سخن عمر بن خطاب »و إِنِّی ألَظُنُّکم آل المُغیرۀِ ذَرْءَ النار« میگوید که واژه »ذَرْءَ« به صورت »ذَرْوَ« نیز روایت شده است.
بنابر قول المنار، کاربردهای "ذرء" نشان میدهد که مفهوم اساسی این ریشه پراکندن، پخش کردن، تفریق و تکثیر است و البته یکی از معانی عمیق تر آن غربال کردن است
بررسی واژه »ذَرَأ« در قرآن و متون مقدس یهودی-مسیحی
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره کهف آیه 40 - abadis.ir/fatofa/حسبانا/
حُسْباناً : حساب کردن
توضیح : «حُسْبان» (بر وزن لقمان) مصدر، از مادّه «حساب»، به معنای حساب کردن
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : الحِسَابُ و الحُسْبَانُ: مصدران، و الثانی أقوى دلالة بالزیادة فی لفظه، أی حِسَاب دقیق شدید، و بمناسبة هذه الشدّة و الدقّة فی مفهومه: قد یستعمل فی مورد الحساب المنتهی الى الأخذ و العذاب.
وَ یُرْسِلَ عَلَیْها حُسْبانا : أی ما فیه حساب أعمالهم، و هو الحاسب لهم، و لما کان عملهم عصیانا
فالحاسب لهم هو العقاب، فأطلق المصدر على الفاعل مبالغة و تأکیدا، کما أنّ التعبیربالحسبان دون الحساب للإشارة الى الشدّة و الحدّة فی الحساب.
● سوره اسراء آیه 78 - almaany.com و vajehyab.com
غَسَقِ : تاریک وروشن , هوای گرگ ومیش , هنگام غروب , تاریک نمودن
توضیح : اولین مرحله از ظلمت و تاریکی شب (کلمه غسق به معنای اولین مرحله از ظلمت شب است ، وقتی گفته میشود قد غسق اللیل معنایش این است که تاریکی شب فرا رسید ، و غاسق شب ، آن ساعتی است که شفق و سرخی سمت مغرب ناپدید شود . )
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
رمضانی (داور) : مجمع، قاموس و اقرب آنرا تاریکى اول شب گفتهاند و بقیه لغتنامهها معنی غسق اللیل را شدت ظلمت معنا کردهاند.
● سوره هود آیه 6 - www.vajehyab.com/dehkhoda/مستودع
مُسْتَوْدَعَ : جای طفل در شکم
توضیح : زهدان . (از منتهی الارب ). جای طفل در شکم . (از اقرب الموارد)
با توجه به اینکه در آیه قبل آیه پنجم از سر و راز و مخفی شدن در بستر خواب صحبت به میان آمده و از علم خدا به آنچه در دل دارند و میخواهند انجام دهند
در این آیه از علم خداوند به محل قرارگیری نطفه یا جنین یا تخمک یا اسپرم در شکم اطلاع میدهد
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حج آیه 18 - قرآن
الدَّوَابِّ : جنبندگان ریز
توضیح : در تصویر سازی صورت گرفته همه بزرگ ها هستند پس جای ریزترین موجودات هم باید پر میشد که آنهم با دواب پر شد
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره فاطر آیه 28 - قرآن
الدَّوَابِّ : جمع دابه = جنبندگان میکروسکوپی
توضیح : مردم و جنبندگان میکروسکوپی و چهارپایان
اگر منظور جنبندگان بود نیازی نبود مردم و چهارپایان هم بیاید پس معنیش چیز دیگری است!
فکر نمیکنم معنی کلی جنبنده را داشته باشد
چون در کنار مردم و چهارپایان که گونه های مختلف دارند آمده
پس دواب هم باید چیزی جزئی تر باشد مثل دو کلمه دیگر
الدَّوَابِّ = جنبندگان میکروسکوپی
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 179 - www.vajehyab.com
ذَرَأَ : ظاهر ساخت ، بسیار کرد
توضیح : ایجاد به شیوه اختراع است ، و گویا معنای اصلیش ظهور بوده
ذَرَأَ : ذَرْءاً [ذرأ] اللّهُ الخَلْقَ: خداوند مخلوقات را آفرید
- الشی ءَ: آن چیز را بسیار کرد
- الأرضَ: زمین را تخم پاشى کرد
- ذَرَأ شَعْرُهُ: سفیدى موى سر او آغاز شد
بنابر قول المنار، کاربردهای "ذرء" نشان میدهد که مفهوم اساسی
این ریشه پراکندن، پخش کردن، تفریق و تکثیر است
بررسی واژه »ذَرَأ« در قرآن و متون مقدس یهودی-مسیحی / پژوهشنامۀ ادیان، سال41 ،شمارۀ 28 ،پاییزوزمستان 4911
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سبا آیه 46 - تدبر شخصی
صاحِبِکُمْ : صاحبتان
توضیح : صاحِبِکُمْ در سه سوره مبارکه از قرآن کریم آمده که به ترتیب : 34-سبا ، 53-نجم ، 81-تکویر میباشند
و در هر سه آیه معنی تقریبا این است که صاحبتان مسلط به امور هست و هیچ اشتباه و خطایی به او راه ندارد
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره کهف آیه 9 -
کهف : گودال، غار، غیبت
توضیح : این سوره از مرموزترین سوره های قرآن میباشد، ویژگی کهف این است که عده ای در آن از دیدگان بدان روزگار مخفی شدند و در واقع غایب شدند یا غیبت کردند و بعد از سیصد سال ظهور یافتند بر مردمشان تا نشانه ای باشند از قدرت خداوند تا غیبت حضرت مهدی را بهتر درک کنیم، کهف = غیبت
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.