● سوره نساء آیه 128 - تفسیرنور
نُشوز : طغیان
توضیح : «نُشوز»، از ریشهى «نشز» - زمین بلند - و معناى آن طغیان است
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 20 - تفسیرنور
«قِنطار» : مال زیاد
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 10 - تفسیرنمونه
سیصلى : داخل شدن در آتش و سوختن
توضیح : ((سیصلى )) در اصل از ماده ((صلى )) (بر وزن درد) به معنى داخل شدن در آتش و سوختن است
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ابراهیمی (داور) : بر سر کلام حرف استقبال (س) آمده است که دلالت لر وقوع فعل در آینده می کند.
● سوره نساء آیه 10 - تفسیرنمونه
سعیر : آتش شعله ور
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 1 - تفسیرنمونه
تسائلون : سوال کردن از یکدیگر
توضیح : تسائلون» از ماده «تسائل» به معنی سوال کردن از یکدیگر است و «تسائل بالله» به معنی این است که مردم به هنگامی که چیزی از یکدیگر می خواهند بگویند «اسئلک بالله...» (ترا به خدا) و این نشانه عظمت خداوند در نظرها است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 1 - تفسیرنمونه
نفس واحدة : نفس واحده
توضیح : منظور از ((نفس واحدة )) کیست ؟ آیا منظور از نفس واحده یک فرد شخصى است یا یک واحد نوعى (یعنى جنس مذکر) شکى نیست که ظاهر این تعبیر همان واحد شخصى را مى رساند و اشاره به نخستین انسانى است که قرآن او را به نام آدم پدر انسانهاى امروز معرفى کرده و تعبیر ((بنى آدم )) که در آیات فراوانى از قرآن وارد شده نیز اشاره به همین است و احتمال اینکه منظور وحدت نوعى بوده باشد از ظاهر آیه بسیار دور است . سپس در جمله بعد مى گوید: ((همسر آدم از او آفریده شد)) (و خلق منها زوجها). بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیده اند که همسر آدم ، ((حوا)) از بدن آدم آفریده شده و پاره اى از روایات غیر معتبر را که مى گوید: ((حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده )) را شاهد بر آن گرفته اند - در فصل دوم از سفر تکوین تورات نیز به این معنى تصریح شده است . ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیر این آیه برداشته مى شود و معلوم مى شود که منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید. در آیه 21 سوره روم مى خوانیم : ((و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها؛ از نشانه هاى قدرت خدا این است که همسران شما را از جنس شما قرار داد تا به وسیله آنها آرامش یابید)). و در آیه 72 سوره نحل مى فرماید: ((و الله جعل لکم من انفسکم ازواجا؛ خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد)). روشن است این که در این آیات مى خوانیم ((همسران شما را از شما قرار داد)) معنى آن این است که از جنس شما قرار داد نه از اعضاى بدن شما. و طبق روایتى که از امام باقر (علیه السلام ) در تفسیر عیاشى نقل شده ، خلقت حوا از یکى از دنده هاى آدم شدیدا تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است . سپس در جمله بعد مى فرماید: ((خداوند از آدم و همسرش ، مردان و زنان فراوانى به وجود آورد)) (و بث منهما رجالا کثیرا و نساء). از این تعبیر استفاده مى شود که تکثیر نسل فرزندان آدم تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته است و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است .
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره احزاب آیه 44 - تفسیرنمونه
یَوْمَ یَلْقَوْنَهُ : روز ملاقات
توضیح : مراد از «یَوْمَ یَلْقَوْنَهُ» ، «روز ملاقات» ، روز رستاخیز است که با کنار رفتن پردهها ، انسان به مقام شهود باطنى و دید قلبى مىرسد و خدا را ملاقات مىکند . که این روز ، " لقاء اللَّه" نامیده شده ، و معمولاً این تعبیر در آیات قرآن در همین معنى به کار مىرود.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره احزاب آیه 44 - تفسیرنمونه
تحیت : دعا کردن براى سلامتى و حیات دیگران
توضیح : کلمهى «تحیت» از «حیات» ، به معناى دعا کردن براى سلامتى و حیات دیگران است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 256 - تفسیر المیزان، نمونه
الدین : «جزا» و «طاعت»
توضیح : دین:در لغت به معنای «جزا» و «طاعت» ، و برخی «دین» را به معنای عادت و روش معنا کردهاند. (ر.ک:التهذیب،14/181)
راغب اصفهانی گفته است؛ «دین برای انقیاد و اطاعت از شریعت، اعتبار شده است» (ر.ک:مفردات راغب)
در قرآن مجید، «دین» در هر سه معنا استعمال شده است:
1ـ به معنای شریعت و مجموعه احکام و دستورات (حج :78) و (آلعمران:83)
2ـ به معنای جزاء و محاسبه: (ذاریات :5 و 6)
3ـ به معنای اطاعت و انقیاد: وَ مَن احسنُ دینا ممّنْ اَسلَمَ وَجهَهُ لله و هو محسن (نساء:125)
ولی آنچه مناسب با آیه شریفه مورد بحث است، معنای اول و سوم میباشد؛ به این معنا که «دین» مجموعهای از اعتقادات و دستورالعملها میباشد؛ و شخص دیندار کسی است که با اطاعت و انقیاد، از باورهای باطنی و سلوک ویژهای در ظاهر بهرهمند باشد. که بهترین آن درشریعت اسلام و اسلام بندگان تجلی میکند.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 256 - المیزان، ج 2، ص 347 ـ روحالمعانی، ذیل آیه 256 بقره
لاإکراه ؛ : ناپسند داشتن، امتناع
توضیح : کَره:ناپسند داشتن، امتناع (ر.ک:مقاییس اللغه، قاموس قرآن، التحقیق فی کلمات القرآن)چنان که در قرآن مجید میخوانیم: « لیحق الحقَّ و یُبطِلَ الباطِلَ ولو کَرِهالمجرمونَ » ؛ «اکراه» به معنی اجبار و بدون رضایت میباشد. (انفال ، 8)
عبارت لااکراه فی الدین میتواند، جمله خبری باشد و بیانگر حقیقت تکوینی باشد، که «در پذیرش دین و باورهای قلبی، اجبار وجود ندارد» و حتی محال است. و میتواند، لااکراه فی الدین یک جمله انشائی و حکم تشریعی باشد:که از اجبار و تحمیل در دین، نهی کرده باشد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.