● سوره بقرة آیه 160 - بازگشت لطف خداوند به توبهکنندگان-پیام
1- خداوند، امکان توبه و بازگشت را براى خطاکاران، در هر شرایطى فراهم نموده است. «یلعنهم اللّه... الاّ الّذین تابوا»
2- کتمان حقایق دینى، فساد است، زیرا به توبه کننده، فرمان اصلاح و جبران داده شده است. «تابوا واصلحوا»
3- توبهى هرگناه، متناسب با آن است. توبهى کتمان، بیان حقایق است. «تابوا... وبیّنوا»
4- چون در مقام تهدید وتوبیخ، لعنت خداوند شامل حال کتمان کنندگان شد، در مقام مهربانى نیز کلمات «اَنَا» و «توّاب» و «رحیم» بکار رفته تا بگوید: من خودم با مهربانى مخصوصم، به شما باز مىگردم. «یلعنهم اللَّه... انَا التوّاب الرّحیم»
5 - تهدید گنهکار و بشارت نیکوکار، دو رکن اساسى براى تربیت فرد و جامعه است. «یلعنهم اللّه... انَا التوّاب الرّحیم»
6- 1- خداوند، امکان توبه و بازگشت را براى خطاکاران، در هر شرایطى فراهم نموده است. «یلعنهم اللّه... الاّ الّذین تابوا»
2- کتمان حقایق دینى، فساد است، زیرا به توبه کننده، فرمان اصلاح و جبران داده شده است. «تابوا واصلحوا»
3- توبهى هرگناه، متناسب با آن است. توبهى کتمان، بیان حقایق است. «تابوا... وبیّنوا»
4- چون در مقام تهدید وتوبیخ، لعنت خداوند شامل حال کتمان کنندگان شد، در مقام مهربانى نیز کلمات «اَنَا» و «توّاب» و «رحیم» بکار رفته تا بگوید: من خودم با مهربانى مخصوصم، به شما باز مىگردم. «یلعنهم اللَّه... انَا التوّاب الرّحیم»
5 - تهدید گنهکار و بشارت نیکوکار، دو رکن اساسى براى تربیت فرد و جامعه است. «یلعنهم اللّه... انَا التوّاب الرّحیم»
6- بازگشت لطف خداوند به توبهکنندگان، دائمى، قطعى و همراه با محبّت است. «اتوب علیهم و انَا التوّاب الرّحیم» دائمى، قطعى و همراه با محبّت است. «اتوب علیهم و انَا التوّاب الرّحیم»
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : توبه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 159 - کتمان حقّ، بزرگترین گناهان است.-پیام
1- ظلم فرهنگى، بدترین ظلمهاست که لعنت خالق و مخلوق را به دنبال دارد. «یکتمون... یلعنهم اللّه و یلعنهم اللاعنون»
2- کتمان، حقّ ممنوع است، چه کتمان معجزات و دلائل حقّانیّت باشد؛ «البیّنات» و چه کتمان رهنمودها و ارشادات. «الهُدى» [484]
3- کتمان حقّ، بزرگترین گناهان است. چون مانع هدایت مردم و باقى ماندن نسلها در گمراهى است. «یلعنهم اللَّه»
4- کتمان حقّ، ظلم به دین خدا و حقّ مردم نسبت به هدایت یافتن است. لذا کتمان کنندگان حقّ را، خدا و مردم لعنت مىکنند. «یلعنهم اللَّه ویلعنهم اللاعنون»
5 - نفرین و لعنت مردم، مؤثر است و باید از اهرم نفرت مردم براى نهى از منکر استفاده نمود. «یلعنهم اللاعنون»
توضیح : 484) تفسیر المیزان.
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : |
موضوع اصلی : لعن- نفرین |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره بقرة آیه 158 - -پیام
1- توجّه خاصّ خداوند به برخى مکانها یا زمانها یا اشخاص، موجب مىشود که آنها از شعائر الهى گردند. «انّ الصفا و المروة من شعائر اللَّه»
2- نیّت، به کارها ارزش مىدهد. مشرکان براى لمس بتها، سعى مىکردند، ولى اسلام مىفرماید: براى رضاى خدا سعى کنید. [483] «فلاجناح علیه انیطّوف بهما»
3- اگر مراکز حقّ، توسط گروهى با خرافات آلوده شد، نباید از آن دست کشید، بلکه باید با حضور در آن مراکز، آنجا را پاکسازى نموده و دست گروه منحرف را از آن کوتاه کرد. «فلا جناح علیه ان یطّوف بهما»
4- عبادت باید عاشقانه و داوطلبانه باشد. «فمن تطوّع»
5 - خداوند در برابر عبادات بندگان، شاکر است. «فان اللَّه شاکر» این تعبیر، بزرگترین لطف از جانب او نسبت به بندگان است.
توضیح : 483) بسیارى از کارها ظاهرى یکسان دارد، امّا انگیزهاى متفاوت. نظیر دویدن یوسف و زلیخا به سوى درهاى بسته، یوسف مىدود تا آلوده نشود، ولى زلیخا مىدود که آلوده شود. »فاستبقا«
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : سنتهای خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 157 - -پیام
1- خداوند، صابران را غرق در رحمت خاصّ خود مىکند. «علیهم صلوات»
2- تشویق صابران از طرف خداوند، به ما مىآموزد که باید ایثارگران و صابران و مجاهدان، در جامعه از کرامت واحترام خاصّى برخوردار باشند. «علیهم صلوات من ربّهم...»
3- تشویق، از شئون ربوبیّت و لازمه تربیت است. «صلوات من ربهم»
4- هدایت صابران، قطعى و مسلّم است. با آنکه در قرآن، هدایت یافتن بسیارى از انسانها، تنها یک آرزو است؛ «لعّلهم یهتدون» ولى در مورد صابران، هدایت آنان قطعى تلقّى شده است. «اولئک هم المهتدون»
5 - هدایت، مراحلى دارد. با اینکه گویندگانِ «انّاللّهوانّاالیهراجعون» مؤمنان و هدایتشدگان هستند، ولى مرحله بالاتر را بعد از صبر و دریافت صلوات و رحمت الهى کسب مىکنند. «اولئک هم المهتدون»
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : هدایت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 156 - امید به دریافت پاداش -پیام
1- ریشهى صبر، ایمان به خداوند، معاد وامید به دریافت پاداش است. «الصّابرین الّذین... قالوا انّا للّه و انّا الیه راجعون»
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : |
موضوع اصلی : امید |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره بقرة آیه 155 - 1- آزمایش و امتحان یک برنامه و سنّت حتمى الهى است.-پیام
1- آزمایش و امتحان یک برنامه و سنّت حتمى الهى است. «ولَنبلوَنّکم»
2- ناگوارىها، سبب مقاومت ورشد است. بسیارى از صفات انسان از قبیل صبر، رضا، تسلیم، قناعت، رهد، تقوا، حلم و ایثار، در سایهى برخورد با تنگدستىها است. «وبشّر الصابرین»
3- مورد بشارت، در آیه بیان نشده است تا شامل انواع بشارتهاى الهى باشد. «بشّر الصابرین»
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : امتحان الهی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 154 - شهادت، زمانى ارزش دارد که در راه خدا باشد. -پیام
1- نگرشهاى محدود مادّى را باید با ایمان به خدا و گفتههاى او تکمیل و تصحیح کرد. «لاتقولوا»
2- تکالیف سخت، نیاز به پشتوانه اعتقادى و جبران خسارتها دارد. آرى، کسى که بداند زنده است، به شهادت رو مىکند. «لاتقولوا... اموات بل احیاء»
3- شهادت، زمانى ارزش دارد که در راه خدا باشد. «فى سبیل اللَّه»
4- پیکار در راه دین، از ارزشهاى والا در پیشگاه خداوند است. «یقتل فىسبیلاللَّه»
5 - روح، بعد از مرگ باقى است، هرچند جسم و بدن متلاشى شود. «احیاء»
6- سرچشمه بسیارى از تحلیلها، ناآگاهى از واقعیّات است.«لاتقولوا، لاتشعرون»
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : شهادت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 153 - صبر ونماز، وسیلهى جلب حمایتهاى الهى هستند.-پیام
1- ایمان اگر همراه با عمل و توکّل وصبر و عبادت باشد، کاربرد بیشترى خواهد داشت. [461] «الّذین آمنوا استعینوا بالصبرو...»
2- نماز اهرم است، بار نیست. «استعینوا بالصبر والصلوة»
3- صبر ونماز، وسیلهى جلب حمایتهاى الهى هستند. «استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین»
4- اگرچه خداوند با هرکس ودر هر جایى حضور دارد؛ «هو معکم اینما کنتم» [462]و لکن همراهى خدا با صابران، معناى خاصّى دارد و آن لطف، محبّت و یارى رسانى خداوند به صابران است. «انّ اللّه مع الصابرین»
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : صبر- شکیبایی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 152 - کسانى مشمول لطف خاصّ هستند، که همواره به یاد خدا باشند.-پیام
1- خداوند، به انسان شخصیّت مىبخشد ومقام انسان را تا جایى بالا مىبرد که مىفرماید: تو یاد من باش، تا من هم یاد تو باشم. «اذکرونى اذکرکم»
2- کسانى مشمول لطف خاصّ هستند، که همواره به یاد خدا باشند.«اذکرونى اذکرکم»
3- ذکر خدا و نعمتهاى او، زمینهى شکر و سپاس است. چنانکه غفلت از یاد خدا، مایهى کفران است. «اذکرونى، اشکروا لى و لاتکفرون»
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : ذکر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 151 - رهبرى موفق است که از خود مردم، در میان مردم و هم زبان مردم باشد. -پیام
- رهبرى موفق است که از خود مردم، در میان مردم و هم زبان مردم باشد. «ارسلنا فیکم رسولاً منکم»
2- تزکیه بر تعلیم مقدّم است. «یزکّیکم و یعلّمکم»
3- آموزش دین، محور اصلى است و آموزشهاى دیگر، در مراحل بعد از آن است. ابتدا «یعلّمکم الکتاب و الحکمة» وپس از آن «یعلّمکم ما لمتکونوا تعلمون»
4- انسان براى شناخت بسیارى از حقایق، نیازمند وحى است. بجاى «ما لاتعلمون» فرمود: «مالم تکونوا تعلمون» تا یادآور شود که اگر انبیا نبودند، انسان براى آگاهى از امورى همچون آیندهى خود و جهان، راه به جایى نداشت.
قالب : تفسیری |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : اولواالامر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.