● سوره اعراف آیه 166 - نهى از منکر
1- نهى از منکر، اگر سبب هدایت دیگران نشود، سبب نجات خود ناهیان مىشود. «أنجینا الّذین ینهون»
2- فراموشى، اگر در اثر بى توجّهى و بىاعتنایى باشد کیفر دارد. «فلما نسوا ...»
3- هر که راه موعظه را بر روى خود ببندد، راه قهر الهى را به روى خویش باز کرده است. «نسوا - أخذنا»
4- نهى از منکر، یک وظیفه دائمى است. «ینهون» (فعل مضارع نشان استمرار است)
5 - بىتفاوتان، ظالمند. «الّذین ظلموا» (در آیهى قبل، بنىاسرائیل به سه دسته تقسیم شدند: متجاوزان، واعظان و سکوتکنندگانِ بىتفاوت. در این آیه سکوتکنندگان هم جزو ظالمانِ هلاک شده به حساب آمدهاند، زیرا تنها ناهیان از منکر نجات یافتند، «انجینا الّذین ینهون» پس سکوت، هم ظلم و هم زمینهى هلاکت است.)
6- از بزرگترین و شدیدترین عذابها، سقوط از مرحلهى انسانیّت است. «عذاب بئیس، کونوا قردةً خاسئین»
7- متجاوز، استحقاق از دست دادن انسانیّت و مسخ شدن را دارد و کیفر مستکبر، طرد و تحقیر است. «عتوا، قردةً خاسئین» آرى، ملّتى که در برابر قانون الهى گردنکشى کند، میمونوار از دیگران تقلید خواهد کرد.
8 - آنان که حکم خدا را با حیله، مسخ و دگرگون کنند، چهرهشان مسخ مىشود. بازیگرِ با دین، به صورت حیوان بازیگر (میمون) در مىآید. «کونوا قردة»
قالب : تفسیری |
گوینده : رضا رضائی |
منبع : |
موضوع اصلی : رسالت- پیامبری |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 21 - هر چیز که عزیزتر و مقدّستر باشد
1- هر چیز که عزیزتر و مقدّستر باشد، خطر ظلم دربارهى آن بیشتر است. از این رو ظلم به خدا و افترا بر ذات مقدس الهى، بدترین ظلمهاست. «ومن أظلم»
2- ظلم به تفکر و فرهنگ انسانها، بدترین ستمهاست. شرک، افترا به خدا، ادّعاى نبوّت دروغین، بدعت، تفسیر به رأى، همه نمونهاى از این گونه ظلمهاست. «و مَن اظلم ممّن افترى على اللَّه کذبا او کذّب بآیاته»
قالب : تفسیری |
گوینده : رضا رضائی |
منبع : سایت قرائتی |
موضوع اصلی : مسجد |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 20 - خداوند بر اهل کتاب حجّت را تمام کرده
1- خداوند بر اهل کتاب حجّت را تمام کرده و آنان پیامبر اسلام را به خوبى مىشناختند. «الّذین آتیناهم الکتاب یعرفونه»
2- پیامبر باید به گونهاى شناخته شود که هیچ شکّى در او نباشد. «یعرفونه کما یعرفون أبناءهم»
3- تنها شناخت و علم، مایهى نجات انسان نیست، چه بسیار خداشناسان و پیامبرشناسان و دینشناسان که به خاطر عناد و لجاجت از زیانکارانند. «یعرفونه کما یعرفون ابناءهم الّذین خسروا أنفسهم»
4- کتمان حقّ، سبب سوء عاقبت وخسارت است. «خسروا أنفسهم فهم لایؤمنون»
قالب : تفسیری |
گوینده : رضا رضائی |
منبع : سایت قرائتی |
موضوع اصلی : نبوت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 19 - حقّانیت پیامبر اسلام
1- براى حقّانیت پیامبر اسلام، گواه بودن خداوند کافى است. «قل اللَّه شهید»
2- طرح و بیان حقایق به شکل سؤال و جواب از شیوههاى تبلیغى قرآن است. «قل اىّ شىء...قل اللَّه»
3- غفلت و سهو و فراموشى و محدودیّت، هم قدرت خبرگیرى انسان را کم مىکند، هم قدرت گواه بودن او را، و چون خدا از این عوارض دور است، پس بزرگترین شاهدها خداوند است. «أکبر شهادة قل اللَّه»
4- قرآن، بزرگترین گواه بر رسالت پیامبر است. «اللَّه شهید بینى و... هذا القرآن»
5 - براى مردم غافل، سخن گفتن از زاویهى انذار مؤثّرتر است. «لانذرکم»
6- رسالت حضرت محمد صلى الله علیه وآله جهانى و جاودانى و براى همهى مردم در همهى عصرها و نسلهاست. «لانذرکم به و مَن بلغ»
7- تا قانون به مردم ابلاغ نشود، توبیخ و مسئولیّتى در کار نیست. «و من بلغ» و به اصطلاح علم اصول، عِقاب بدون بیان، قبیح است.
8 - از جمله شرایط لازم براى رهبر آسمانى: ایمان به مکتب: «اوحى الى هذا القرآن»، امید به آینده «و مَن بَلَغ»، صلابت «قل لا أشهد» و برائت از شرک است. «انّنى برىء ممّا تشرکون»
قالب : تفسیری |
گوینده : رضا رضائی |
منبع : سایت قرائتی |
موضوع اصلی : نبوت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.