● سوره اسراء آیه 81 - حق و باطل
«حقّ»، به معناى ثابت و باقى است. لذا خدا و هرچه از سوى او باشد، حقّ است. «حقّ» یکى از نامهاى خداوند است. کلمهى «زَهوق» به معناى رفتن است. «زهق نفسه» یعنى روح از بدنش خارج شد.
براى این آیه مصادیقى همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مکّه و شکستن بتها را گفتهاند که در همهى آنها باطل شکست خورده است. ولى آیه داراى مفهوم گستردهاى است و فناى باطل و بقاى حق را نوید مىدهد.
بقاى حقّ و نابودى باطل، یک سنّت وقانون الهى است، نه پندارى و تصادفى، هر چند پیروان حقّ کم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا که حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانى است. «فامّا الزَبَد فیذهب جُفاءً و امّا ما ینفع النّاس فَیَمکث فى الارض»(197)
قرآن مىفرماید: «نَقذِف بالحقّ على الباطل فیَدمغه»(198) ما حقّ را بر سر باطل مىکوبیم و آن را نابود مىسازیم. و در این صورت است که باطل رفتنى است. بنابراین حقّ باید با قدرت و کوبنده بر باطل هجوم آورد.
قالب : تاریخی |
گوینده : محمد فردین دوست |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : پیروزی- فتح |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 135 - عدالت
1- به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمهى ایمان است. «یا ایها الذین امنوا کونوا قوّامین بالقسط»
2- قیام به عدالت، باید خوى و خصلت مؤمن گردد. کلمه «قوّام» یعنى بر پا کننده دائمى قسط و عدل.
3- عدالت، حتّى نسبت به غیر مسلمان نیز باید مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «کونوا قوّامین بالقسط»
4- عدالت باید در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامین بالقسط»
5 - گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «کونوا... شهداء للّه»
6- نباید هدف از گواهى دادن، دستیابى به اغراض دنیوى باشد. «شهداء للَّه»
7- اقرار انسان علیه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسکم»
8 - ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسکم او الوالدین و الاقربین»
9- رعایت مصالح خود و بستگان و فقرا، باید تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسکم...»
10- سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنیا از طریق شهادت به ناحقّ تأمین نخواهد شد. «ان یکن غنیّاً او فقیراً فاللَّه اولى بهما»
11- همه در برابر قانون مساویند. «غنیاً او فقیراً»
12- پیروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فامیل و فقر و غنا نشانهى هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا»
13- اداى شهادت واجب است وکتمان وتحریف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا»
14- هر نوع کارشکنى، تأخیر وجلوگیرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا»
15- ضامن اجراى عدالت، ایمان به علم الهى است. «فان الله کان بما تعملون خبیراً»
قالب : اعتقادی |
گوینده : محمد فردین دوست |
منبع : تفسیر المیزان |
موضوع اصلی : صالحان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره آل عمران آیه 76 - پیام
- در برابر تفکّرات غلط، موضع بگیرید. «بلى»[80]
2- تقوى، انسان را از دروغ بستن به خدا و ضایع کردن حقّ مردم بیمه مىکند. «یقولون... الکذب... بلى من اوفى و اتّقى»
3- شعار، کار ساز نیست، عمل و تقوا لازم است. «اوفى واتّقى»
4- وفاى به عهد، از نشانههاى تقواست. «اوفى واتّقى»
5 - وفاى به عهد وتقوا، ملاک محبوبیّت است، نه اهلکتاب بودن. «یحبّ المتّقین»
--------------------------------------------------------------------------------
80) کلمه «بلىغالباً در موردى بکار مىرود که منطق و تفکّر قبلى را رد مىکند.
قالب : اجتماعی |
گوینده : محمد فردین دوست |
منبع : قران-تفسیر المیزان |
موضوع اصلی : عمل انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.