● سوره قدر آیه 1 - شب قدر
1- شب قدر، شب شکرگزارى و تشکر از خداوند است. زیرا مهمترین نعمت خداوند بر بشر، یعنى قرآن نازل شده است. «انّا انزلناه فى لیلة القدر»
2- ظرف و مظروف باید متناسب باشند. بهترین کتاب در بهترین شب بر بهترین انسانها نازل مىشود. «انّا انزلناه فى لیلة القدر»
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 12 - شیوه تبلیغ
- یکى از شیوههاى تبلیغى که پیامبر مأمور به آن است، طرح سؤال و جواب است. «قل لمن... قل للّه»
2- هستى بر اساس رحمت است و رحمت الهى بر همه چیز و همه جا گسترده است. «کتب على نفسه الرّحمة»
3- همان گونه که آفریدههاى خدا در دنیا (مثل باد، باران، روز و شب، گیاهان...) رحمت است، معاد هم رحمت است. «لیجمعنّکم»
4- دلیل بر پا شدن قیامت، برخوردارى مردم از رحمت است. «کتب على نفسه الرّحمة لیجمعنّکم»
5 - گرچه رحمت الهى گسترده و لازم است، لکن گروهى خود را محروم مىکنند. «خسروا انفسهم»
6- به جاى استدلال، در پى هوا و هوس بودن و به جاى اولیاى خدا، سراغ طاغوت رفتن و به جاى ایمان و اعتقاد به آخرت، کفر ورزیدن و به جاى تسلیمِ نور، تسلیمِ نار شدن، خسارت عظیم کفّار است. (تمام آیه)
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : تبلیغ |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 10 - مبلغ دین نباید از استهزائ ومسخره کردن دلتنگ شود
1- یاد مشکلات دیگران، صبر انسان را زیاد مىکند و مبلغ دین نباید از استهزاى مخالفان دلتنگ شود. «لقد استهزىء برُسلٍ من قبلک»
2- استهزا، یکى از جنگهاى روانى دشمن و براى تضعیف روحیهى رهبران است که باید در برابر آن مقاومت کرد. «استهزىء برسل من قبلک»
3- مسخره کنندگان، عاقبت ذلیل مىشوند و استهزا، دامن خودشان را مىگیرد. «فحاق بالّذین سخروا»
4- استهزاى دین، یکى از گناهان کبیره است که وعدهى عذاب بر آن داده شده است. «فحاق بالّذین سخروا...»
5 - خداوند حامى انبیاست واستهزا کنندگان را هلاک مىکند. «فحاق بالّذین سخروا...»
6- استهزا شیوه دائمى کفّار است. «کانوا به یستهزءون»
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : استهزا- تمسخر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 9 - فرشته نمی تواند پیامبر باشد
1- سنّتهاى الهى حکیمانه است و با تمایلات این و آن عوض نمىشود. «لو جعلناه ملکا» (حرف «لَو» نشانه آن است که ما کار خودمان را مىکنیم و کارى به تقاضاهاى بیجا نداریم.)
2- براى تربیت و دعوت، باید الگوهاى بشرى ارائه داد، که در دعوت و عمل پیشگام باشند. «لجعلناه رجلاً»
3- پیامبران از میان مردم انتخاب مىشوند. «لجعلناه رجلاً»
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : رسالت- پیامبری |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 8 - بهانه جویی برای نپذیرفتن حق
1- کفّار بهانهگیر، انسان را شایسته مقام رسالت نمىدانستند و تقاضاى دیدن فرشته را داشتند. «لولا انزل علیه ملک»
2- سنّت الهى چنین است که اگر معجزهاى به درخواست مردم انجام شود و انکار کنند، هلاکت قطعى سراغشان خواهد آمد. [248] «لقضى الامر»
(شیوه دعوتهاى الهى، براساس آزادى، تفکّر، انتخاب ومهلت داشتن است. تقاضاى راه دیگرى مانند نزول فرشته یا غذاى آسمانى، فرصت و مهلت را مىگیرد ودر این صورت تنها راه، پذیرش دعوت است وگرنه هلاکت.)
--------------------------------------------------------------------------------
248) تفسیر مراغى.
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : بهانه جویی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 7 - عدم پذیرش حق
- وقتى پاى لجاجت در کار باشد، هیچ دلیلى کارساز نیست، حتّى محسوسات را منکر مىشوند. «فلمسوه بایدیهم... ان هذا الاّ سحر مبین»
2- نسبت سحر، از رایجترین نسبتهایى بود که مشرکان به پیامبر مىدادند. «ان هذا الاّ سحر مبین»
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : لجاجت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره انعام آیه 5 - صفات نکوهیده
لجوجان و کافران، حاضر به شنیدن و تفکّر و تحقیق کردن نیستند، همین که حقى آمد، تکذیب مىکنند. «فقد کَذّبوا بالحقّ لمّا جاءهم»
3- هم باید به مؤمنان دلگرمى داد که راهشان حقّ است، «بالحق»و هم کافران را تهدید کرد که خبرهاى تلخ برایتان خواهد آمد.«فسوف یأتیهم»
4- استهزا، شیوهى همیشگى کفّار است. «کانوا به یستهزءون»
5 - سقوط انسان سه مرحله دارد: اعراض، تکذیب و استهزا. در این دو آیه به هر سه مورد اشاره شده است. «معرضین - کذّبوا یستهزءون
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : استهزا- تمسخر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 4 - لجبازی
براى لجبازان، نوع دلیل و آیه تفاوتى ندارد، آنها همه را رد مىکنند.
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : بهانه جویی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 3 - خداوند فرمانروای تمام هستی است
1- منطقهى فرمانروایى خداوند، تمام هستى است. «فى السموات و فى الارض»
2- خداوند چون حاکم است، آگاه است. «هو اللَّه فى السموات و فى الارض یعلم...»
3- آشکار و نهان انسان نزد خداوند یکسان است. [237] «یعلم سرّکم و جهرکم»
4- ایمان به احاطه علمى خداوند، هم انگیزه براى کار نیک است و هم بازدارنده از کار بد. «یعلم سرّکم و جهرکم»
5 - خداوند، از آیندهى کارهاى انسان آگاه است. «و یعلم ما تکسبون»
--------------------------------------------------------------------------------
237) اگر علم خداوند نسبت به آشکار و نهان آدمى تفاوت داشت، جملهى »یعلم« تکرار مىشد و مىفرمود: »یعلم سرّکم و یعلم جهرکم«
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : مالکیت خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره انعام آیه 2 - عمر انسان
1- مدّت عمر و پایان زندگى، به دست ما نیست.«هو الذى.... قضى اجلاً»
2- تنها خداوند بر أجل مسمّى (أجل قطعى)، آگاه است. «أجل مسمّى عنده»
3- با آنکه آفرینش و پایان کار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شک کنیم؟ «ثم انتم تمترون»
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد رجب زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : خلقت انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.