● سوره نساء آیه 15 - زنا
1- براى حفظ آبرو و شرف دیگران، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرّر کرده است، و حتّى اگر سه شاهد گواهى دهند، هر سه شلاّق مىخورند، ولى براى اثبات قتل، دو شاهد کافى است. «اربعة منکم»
2- شاهد بر زنا، هم باید مرد باشد و هم مسلمان، تا در اثبات جرم، دقّت لازم صورت گیرد. «اربعة منکم»
3- گواهى بر زنا واجب نیست. «فاِن شهدوا»
4- در قضاوت به علم خود قناعت نکنیم، گواهى لازم است. «فان شهدوا فامسکوهنّ»
5 - کیفر زن زناکار، حبس در «خانه» است، نه زندانهاى عمومى، که ممکن است فساد بیشتر بیاموزد. «فامسکوهنّ فى البیوت»
6- حبس زن در خانه، براى آنست که افراد جامعه را فاسد نکند و از ازدواج محروم بماند و میدانى براى لذّت پیدا نکند. «فأمسکوهنّ»
7- براى سالم سازى و پاکسازى جامعه، حبس مجرم لازم است. «فأمسکوهنّ»
8 - حبس ابد، کیفر زنان شوهردارى بوده است که مرتکب زنا شدهاند. «حتى یتوفّاهنّ الموت» البتّه این حکم موقّت بوده تا کیفر تازیانه وسنگسار کردن مطرح شود. «أو یجعل اللّه لهنّ سبیلا»
قالب : تفسیری |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : زنا |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 14 - اطاعت از خدا و رسولش
1- آنان که به وصیّتنامه عمل نمىکنند، یا بدهى متوفّى را نمىپردازند، یا با انکار حقّ یا ندادن سهم بعضى وارثان، سعى در تصاحب اموال مىکنند، براى همیشه در عذاب و قهر الهىاند. «تلک حدود اللّه... تعدّ حدود اللّه»
2- ملاک سعادت وشقاوت، اطاعت یا نافرمانى نسبت به خدا و رسول اوست، نه چیز دیگر. «من یطعاللّه ... و من یعصاللّه»
3- نافرمانى رسول خدا، نافرمانى خداست. «یعص اللَّه و رسوله»
4- نافرمانى مستمرّ، سبب خلود است. «من یعصاللّه... یدخله ناراً خاداً فیها» «یعص» فعل مضارع و رمز استمرار است.
5 - متجاوزان به حقوق دیگران، در ردیف کفّار، گرفتار عذاب جاویدان مىشوند. «خالداً فیها»
6- قهر خدا، هم عذاب جسمى دارد، هم خوارى روحى. «عذاب مهین»
قالب : تفسیری |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : اطاعت صحیح- پیروی صحیح |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 13 - ارث
1- احکام ارث، از حدود الهى است، پس نباید از مرز آن گذشت.«تلک حدوداللّه»
2- اطاعت از رسول خدا به منزلهى اطاعت از خداست. «یطع اللَّه و رسوله»
3- سعادت و رستگارى، در گرو حرکت در مسیر الهى است، نه کامگیرى بیشتر از ارث. «ذلک الفوز»
قالب : تفسیری |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : ارث |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 10 - عذاب خوردن مال یتیم
1- چهرهى واقعى خوردن مال یتیم در دنیا، به صورت خوردن آتش در قیامت آشکار خواهد شد. «یأکلون اموال الیتامى... یأکلون... نارا»
2- حضور در منزل ایتام و خوردن از مال آنان، در صورتى که مایهى ضرر و زیان به آنان نباشد، اشکالى ندارد. «یأکلون... ظلما»
قالب : تفسیری |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
منبع : |
موضوع اصلی : ارث |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 9 - تقسیم بندی ارث
1- باید خود را جاى دیگران گذاشت، تا دردها را بهتر درک کرد. با یتیمان مردم چنان رفتار کنیم که دوست داریم با یتیمان ما آنگونه رفتار شود. «ترکوا من خلفهم ذرّیةً ضعافاً»
2- هرکه آتشى روشن کند، دودش به چشم خودش مىرود. ظلم امروز به ایتام مردم، به صورت سنّت در جامعه در مىآید و فردا دامن یتیمان ما را هم مىگیرد. «ولیخش الّذین لو ترکوا...»
3- در شیوههاى تبلیغى، باید از عواطف وفطریّات هم استفاده کرد. «ذرّیة ضعافاً»
4- نه خیانت در اموال یتیمان، نه خشونت در گفتار با آنان. «فلیتّقوااللّه ولیقولوا...»
5 - یتیمان، در کنار لباس وخوراک، به محبّت و عاطفه و ارشاد هم نیاز دارند. «ولیقولوا قولاً سدیداً»
قالب : تفسیری |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : ارث |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 8 - تقسیم بندی ارث
1- به نگاهها، حضورها وتوقّعات طبیعى محرومان توجّه کنید. «واذا حضر القسمة»
2- اموال ارثى را مخفیانه تقسیم نکنید، تا امکان حضور دیگران هم باشد. «حَضر القسمة اولوا القربى»
3- در تقسیم ارث، علاوه بر افرادى که سهم مشخّص دارند، به فکر محرومان و یتیمان نیز باشید. «نصیباً مفروضاً... فارزقوهم منه»
4- با هدایاى مالى و زبان شیرین، از کینهها و حسادتها، پیشگیرى و پیوندهاى خانوادگى را مستحکمتر کنید. «فارزقوهم ... قولوا»
5 - هدایاى مادّى، همراه با محبّت و عواطف معنوى باشد. «قولوا لهم قولاً معروفاً»
قالب : تفسیری |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : ارث |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 5 - اموال خود را به سفیه نسپارید
1- سفیه، از تصرّف در مال خود ممنوع است. «لاتؤتوا السفهاء»
2- مالى که سبب برپا ماندن جامعه است، نباید در اختیار سفیه باشد. «اموالکم التى... قیاماً»
3- حاکم شدن سفیه حتّى بر اموال خود، ضربهى اقتصادى به جامعه است و جامعه نست به اموال شخصى افراد حقّ دارد. «اموالکم» به جاى «اموالهم»
4- در برخوردها، به مصالح اقتصادى جامعه و رشد فکرى افراد باید توجّه کرد، نه عواطف و ترحّمهاى گذرا. «لاتؤتوا السفهاء اموالکم»
5 - مال و ثروت، قوام زندگى و اهرم نظام است. «جعل اللّه لکم قیاماً»
6- سرمایه نباید راکد بماند. اموال یتیمان و سفیهان هم، باید در مدار تولید و سوددهى قرار گیرد و از درآمدش زندگى آنان بچرخد، نه از اصل مال. «وارزقوهم فیها» به جاى «منها»
7- به ابعاد روحى و شخصیّت محرومان باید توجّه کرد. «قولوا لهم قولاً معروفا»
8 - ممنوع کردن افراد از تصرّف در اموالشان، واکنش دارد. چارهى آن برخورد و سخن نیکوست. «قولاً معروفا»
قالب : تفسیری |
گوینده : ایت الله قرائتی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : احکام مالی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عطار : چابیدن اموال دیگران را بهربهانه باید جلوش گرفت و أموال باج خوران را توقیف وضبط بشه!
این آیه اگه اجرائی شود وجلوگیری از تلف وهدر اموال لاکچری وبی فایده وتشریفاتی واسراف وچشم هم چشمی ورقابت ناسالم وتبذیر وهدر وقت ودارائی وفرصت های طلائی وتوانائی ها . . .
همه مردم مُرفّه وبا نعیم ونعمت های فراوان زندگی خواهد کرد ونه دادگاه میماند نه دشمن را.
● سوره نساء آیه 4 - مهریه زن
1- پرداخت مهریّه به زن حقّ او و الزامى است. «و آتوا النساء...»
2- مهریّه، نرخ زن نیست، بلکه نشانهى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسر است. «صدقاتهن»
3- زن، مالک مهریهى خود است. پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهریهى او را براى خود ندارند.1 «آتوا النّساء صدقاتهن»
4- مهریّه، بهاى زن نیست، بلکه هدیهى مرد به همسرش مىباشد. «نحلة»
5 - زن، در گرفتن یا بخشیدن مهریه، آزاد و مستقل است. «فان طبن لکم»
6- مال گوارا، مالى است که صاحبش آنرا با طیب خاطر و رضایت ببخشد. «فان طبن... هنیئاً»
7- رضایت ظاهرى کافى نیست. رضایت قلبى لازم است. بخششهاى اکراهى، اجبارى و یا رودربایستى اعتبار ندارد. «طبن... نفساً»
8 - مهر و هبه، از اسباب مالک شدن است. «صدقاتهنّ، فَان طبن لکم عن شىء»
9- زنان تحت تأثیر عواطف همهى مهر خود را نبخشند. «شىء منه»
توضیح : چون در جاهلیّت و بعضى اقوام، مهریه زن را پدر یا بستگان مىگرفتند، خداوند در قرآن، ابتدا نام گیرنده را برد و فرمود: «و اتوا النساء» مهریه را به خود زن بدهید و نفرمود: «واتوا صدقات النساء» مهریه زنان را بپردازید، تا گیرنده هر که بتواند باشد.
قالب : تفسیری |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : ازدواج- نکاح- زناشویی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
: فلسفة حجاب:
مسئله مهریه جدا از مقوله ازدواج وتشکیل خانواده که خشت نخستین تشکیل جامعه جدا نیست، وکاملا فرهنگیه، اقتصادیه، اجتماعیه، سیاسیه، امنیتیه .
مهمترین دستگاه فرهنگی "وزارت آموزش وپرورش و وزارت بهداشت" واین دوتا حد اقل درنخست به مادر واگذارشد ومسئولیه سنگین وطاقت فرسا وهزینه بر ونیاز به بودجه کلان دارد.
مهریه مثل بیمه برای کل خانواده وجامعه اسلامی وفقط حق زن نیست.
شما وقتیکه کسی را انتخاب کردی وعاشقش شدی که مادر پچهات بشه وتربیت وسلامت روحی وبدنی پچها در طول 24 ساعته وبیشتراز 30 سال اینده بعهده میگیره، هر مهریه تعیین بشود کمه.
اما خانمها نباید از این "بودجه تربیتی وتأمین أمنیت اقتصادی وروانی خانواده" سوءاستفاده کند وحق مالکیت بدانند برای خرج عمل دماغ وتفریح و خرید جواهروتجملات ولوازم آریشی ومسافرت ورفیق بازی وتفاخر...... بلکه مسئولیت متعالی "ملت خانواده" باید بپردازند وامانت را اداء کند، نه فقط شب عروسی!
شبیه بودجه وزارت آموزش وپرورش مسئولیت بزرکه ومتعالیست نه "امتیاز" برای خرج تفریحات وکاسبی در ساخت وساز وکتاب وکاغذ وهمایش تشریفات و....
مسئله "مهریه" کاملا فرهنگیه وپذیرفتن مسؤلیت نه کاسبیه ونه امتیاز ونه باج ونه اهرم فشار وبرمیگرده به عقیده وفرهنگ مردم.
مهریه در متون دینی به عنوان صداق یاد شده که صداق به معنای نشانه صداقت طرفین است. برهمین اساس مهریه نباید به سلاحی بین دو طرف برای کشمکش آنها تبدیل شود. گاهی زوج به واسطه مهریه بر زوجه ظلم میکند و گاهی این ابزار توسط زوجه علیه زوج استفاده میشود
مختصر گفتم تا مطلب خستگی تحمیل نشه.
● سوره نساء آیه 3 - عدالت در ازدواج
1- اسلام، حامى محرومان، به ویژه یتیمان و بالاخص دختران یتیم است، آن هم در مسألهى عفّت و زناشویى و پرهیز از سوء استفاده از آنان. «...فىالیتامى»
2- لازم نیست براى ترک ازدواج با یتیمان، یقین به بىعدالتى داشته باشیم، احتمال و ترس از آن هم کافى است. «ان خفتم»
3- در انتخاب همسر، مىتوان سراغ ایتام رفت، مگر آنکه خوف بىعدالتى باشد. «ان خفتم... فانکحوا»
4- در انتخاب همسر، تمایل قلبى یک اصل است. «طاب لکم»
5 - اسلام، با تعدّد همسر براى مرد، فىالجمله موافق است. «فانکحوا... مثنى و ثلاث و رباع فان خفتم... فواحدة»
6- تعدّد زوجات، هم محدود به چهار همسر است و هم مشروط به مراعات. ه است.[229] «فانکحوا... رباع فان خفتم... فواحدة»
قالب : تفسیری |
گوینده : شهرام سلیمان زاده |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : همسر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 2 - مال یتیمان را نخورید
1- اموال یتیمان را باید به آنان پس داد، هرچند خود ندانند یا فراموش کنند. «آتوا الیتامى أموالهم»
2- اسلام، حامى طبقهى محروم و ضعیف است. «الیتامى»
3- کودکان یتیم، حقّ مالکیّت دارند. «اموالهم»
4- ممانعت، تبدیل وکاستن از مال یتیم، گناه بزرگ است. «انّه کان حوباً کبیراً»
5 - گناهان، کبیره و صغیره دارند. «حوباً کبیراً»
قالب : تفسیری |
گوینده : ایت الله قرائتی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : نیاز |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.