● سوره احقاف آیه 15 - مقام مادر درآیات قرآن
مقام مادر درآیات قرآن
نوع دستورهایی که اسلام به زن و مرد میدهد، در عین حال که یک راه مشترکی برای هر دو قائل است ولی راه مخصوص را هم از نظر دور نمیدارد، وقتی احترام به پدر و مادر را بازگو میکند، برای گرامی داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه و بالاستقلال طرح میکند. قرآن کریم میفرماید:
(اِمّا یَبلُغَنّ عِندک الکِبَر احَدُهُما او کِلاهما فلا تَقُل لهما اُفٍ و لا تَنهَرهُما و قُل لَهُما قولاٌ کریماٌ)
"اگر یکی از آن دو یا هر دو، در کنار تو به سالخوردگی رسیدند به آنها حتی «اوف» مگو و به آنها پرخاش مکن و با آنها سخنی شایسته بگوی." و در جایی دیگر میفرماید:
ما سفارش کردیم به انسان که احسان را نسبت به پدر و مادر فراموش نکند: (و وصّینا الانسانَ بِوالدیهِ احساناٌ)
و انسان را نسبتبه پدر ومادرش به احسان سفارش کردیم. (وقَضی ربُّک الاّ تعبُدوا الا ایاهُ و بالوالدَینِ احسانا
پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر ومادر خود احسان کنید. و در جای دیگر احسان به پدر ومادر را در کنار عبادت حق یاد میکند:
آیات قرآن که در مورد حق شناسی از والدین آمده است بر دو قسم است: یک قسم حق شناسی مشترک پدر ومادر را بیان میکند وقسم دیگر، آیاتی است که مخصوص حق شناسی مادر است، قرآن کریم اگر درباره پدر حکم خاصی بیان میکند فقط برای بیان وظیفه است،
(انِ اشکُر لی و لِوالدیکَ) شکرگزار من و پدر و مادرت باش.
اما با همه این تجلیلهای مشترک، وقتی میخواهد از زحمات پدر و مادر یاد کند، از زحمت مادر سخن میگوید، نه از زحمت پدر، آنجا که میفرماید:
(و وصّینا الانسانَ بِوالدیه احساناٌ حَملتهُ امُّه کرهاٌ و وضَعته کرها وحَملُه و فِصالُه ثلاثون شهرا) (5)
زحمات سی ماهه مادر را میشمارد، که: دوران بارداری، زایمان، و دوران شیرخوارگی برای مادر دشوار است. و همه اینها را به عنوان شرح خدمات مادر ذکر میکند. قرآن کریم به هنگام یادآوری زحمات حتی اشارهای هم به این موضوع ندارد که: پدر زحمت کشیده است.
بنابراین، آیات قرآن که در مورد حق شناسی از والدین آمده است بر دو قسم است: یک قسم حق شناسی مشترک پدر و مادر را بیان میکند و قسم دیگر، آیاتی است که مخصوص حق شناسی مادر است، قرآن کریم اگر درباره پدر حکم خاصی بیان میکند فقط برای بیان وظیفه است، نظیر:
(وعلی المولودِ له رزقُهُنَّ و کِسوَتُهُنَّ بِالمَعروف)
خوراک و پوشاک مادران به طور شایسته به عهده پدر فرزند است.
ولیکن هنگامی که سخن از تجلیل و بیان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذکر میکند.
قالب : تفسیری |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : زن در آیینه جلال وجمال /آیه الله جوادی آملی |
موضوع اصلی : قرآن کریم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نور آیه 39 - سه تشبیه براى اعمال کافران
آیه 39و40
الف/ مثل ((سراب )) که اعمال نیک کافران معاند را به ((آب نما)) تشبیه کرده است که از اصل ، چیزى جز خیال و وهم نیست و هیچ واقعیّت و حقیقتى ندارد.
ب /مَثَل ((ظُلُمات )) که اعمال زشت کافران معاند را به تاریکیهاى دریاى عمیق تشبیه نموده که ظلمت اندر ظلمت است : ظلمت کفر و عناد، ظلمت اعمال زشت و ظلمت خوى و نیّت پلید.
ج/ مثَل ((خاکستر و تند باد))
مثل سوّم ناظر به کارهاى نیکى است که کافران در حال غیر عناد به حکم فطرتشان به قصد قربت و براى رسیدن به سعادت انجام مى دهند، مانند: انفاق ، نیکى به بندگان
خدا، صله رحم ، حمایت از مظلوم و امثال اینها، ولى بعد به سبب عناد و کفرشان آن اعمال نیک خود را نابود مى کنند؛ زیرا مقصود از کافران در اینجا هر غیر مسلمان نیست ، بلکه کسانى است که در مقابل حقیقت مى ایستند و کفر و عناد و لجاجت مى ورزند.
- سخنى از امام خمینى رحمه اللّه در باره فطرت خدا جویى
چنانکه از مثل ((سراب )) استفاده مى شود هر انسانى به حکم فطرت ، خواهان کمال و سعادت است ، لیکن آدمى در راه رسیدن به کمال ، گاهى به اشتباه مى رود، فطرتش او را به سوى آب حقیقى که مایه حیات و شادابى واقعى است ، دعوت مى کند، ولى او سراب را به جاى آب مى پندارد و دنبال آن مى رود؛ آب در کوزه دارد و تشنه لبان مى گردد، یار در خانه دارد و دنبال اغیار مى دود و سرانجام از یار مى ماند و به مقصد نمى رسد.
امام خمینى قدّس سرّه کراراً در بیاناتشان به این مطلب اشاره مى کردند، از جمله در سال 1359 در جمع نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ، طى سخنان مبسوطى فرمودند:
((و این بشر یک خاصیّتهایى دارد که در هیچ موجودى نیست ، من جمله این است که در فطرت بشر طلب قدرت مطلق است ، نه قدرت محدود، طلب کمال مطلق است ، نه کمال محدود. علم مطلق را مى خواهد، قدرت مطلقه را مى خواهد و چون قدرت مطلق در غیر حقّ تعالى تحقّق ندارد، بشر به فطرت حقّ را مى خواهد و خودش نمى فهمد، یکى از ادلّه محکم اثبات کمال مطلق ، همین عشق بشر به کمال مطلق است . عشق فعلى دارد به یک کمال نه به توهّم کمال مطلق به حقیقت کمال مطلق . عاشق فعلى بدون معشوق فعلى محال است . در اینجا توهّم و ساختن نفى تاءثیر ندارد براى اینکه فطرت دنبال واقعیت کمال مطلق است نه دنبال یک توهّم کمال مطلق ، تاکسى مى گوید بازى خورده است . فطرت بازى نمى خورد.
قالب : لغوی |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : چهل مثل از قرآن/حسین حقیقت جو |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عطار : سراب از فعل سَرَب، تَسریب : به یه جائی (نا معلوم) گم وگور(مخفی یا متلاشی) شد؛ مانند نشتی شدن.
تسریب الماء والغاز والکهرباء: نشتی آب وگاز وبرق.
تسریب الاموال: اختلاس پولی وچاپیدن اموال.
تسریب العقول: وادار کردن نابغه ها را به مهاجرت وخرید وفروش دانشمندان.
تسریب المعلومات: جاسوسی کردن ونقل اطلاعات محرمانه وسرّی.
وبا کلمه سرآب (سر چشمه) هیچ ارتباطی ندارد وفقط تشابه لفظی یا نوشتاری هست وبس.
سرمد: اختصار سراب مدید: سراب ابدی؛ کاملا عربی هست وأعجمی یا مُعرّب نیست.
فَلَمَّا بَلَغا مَجْمَعَ بَیْنِهِما نَسِیا حُوتَهُما فَاتَّخَذَ سَبیلَهُ فِی الْبَحْرِ سَرَباً
● سوره رعد آیه 11 - قانونی سرنوشت ساز و حرکت آفرین و هشدار دهنده
آیه «انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم» خداوند سرنوشت هیچ قومی و «ملّتی» را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر ده
این قانون که یکی از پایه های اساسی جهان بینی و جامعه شناسی در اسلام است، به ما می گوید: مقدرات شما قبل از هر چیز و هر کسی در دست خود شما است و هرگونه تغییر و دگرگونی در خوشبختی و بدبختی اقوام در درجة اوّل به خود آنها بازگشت می کند.] و این یک سنّت تغییر ناپذیر الهی است. فیض و رحمت خدا بیکران و عمومی و همگانی است، ولی به تناسب شایستگیها و لیاقت ها به مردم می رسد. در ابتدا خدا نعمتهای مادّی و معنوی خویش را شامل حال اقوام می کند. چنانچه نعمتهای الهی را وسیله ای برای تکامل خویش ساختند و از آن در مسیر حق مدد گرفتند و شکر آن را که همان استفادة صحیح است بجا آوردند، نعمتش را پایدار، بلکه افزون می سازد؛ امّا هنگامی که این مواهب وسیله ای برای طغیان و سرکشی و ظلم و بیدادگری و تبعیض و ناسپاسی و غرور و آلودگی گردد، در این هنگام نعمت ها را می گیرد و یا آن را تبدیل به بلا و مصیبت می کند. بنابراین دگرگونیها همواره از ناحیة ما است وگرنه مواهب الهی زوال ناپذیر است پس آنچه که این آیة شریفه در مقام بیان آن است این است که سعادت و خوشبختی و شقاوت و بدبختی همة انسان ها و سرنوشت دنیوی و اخروی آنها را خودشان رقم می زنند. و خود راه ضلالت و گمراهی و یا هدایت و رستگاری را بر می گزینند.
(به مناست روز)
قالب : اجتماعی |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : شیرازی، ناصر با همکاری جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، دارالمکتب الاسلامیه، ج 10، ص 145. |
موضوع اصلی : فرهنگ |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره ق آیه 37 - در بیان دواى هرزه گردى خیال
ما چون حسّ احتیاج به دنیا نمودیم و آن را سرمایه حیات و سرچشمه لذات دریافتیم، در توجّه به آن حاضر و در تحصیل آن مىکوشیم. اگر ایمان به حیات آخرت پیدا کنیم و حسّ احتیاج به زندگانى آنجا نماییم و عبادات و خصوصاً نماز را سرمایه تعیّش آن عالم و سرچشمه سعادت آن نشئه بدانیم، البته در تحصیل آن کوشش مىنماییم، و در این سعى و کوشش زحمت و رنج و تکلّف در خود نمىیابیم، بلکه با کمال اشتیاق و شوق دنبال تحصیل آن مىرویم و شرایط حصول و قبول آن را با جان و دل تحصیل مىکنیم.
اکنون این سردى و سستى که در ما است از سردى فروغ ایمان و سستى بنیاد آن است، و الّا اگر این همه اخبار انبیاء و اولیاء علیهم السلام و برهان حکما و بزرگان علیهم الرضوان در ما ایجاد احتمال کرده بود، باید بهتر از این قیام به امر و کوشش در تحصیل کنیم. ولى جاى هزار گونه افسوس است که شیطان سلطنت بر باطن ما پیدا کرده و مجامع قلب و مسامع باطن ما را تصرّف نموده نمىگذارد فرموده حق و فرستادههاى او و گفتههاى علما و مواعظ کتابهاى الهى به گوش ما برسد. اکنون گوش ما گوش حیوانى دنیوى است و موعظههاى حقّ از حدّ ظاهر و از گوش حیوانى ما به باطن نمىرسد- و ذلِکَ لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ اوْ الْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید.
(به مناسبت ایام دهه فجر)
قالب : اخلاقی |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : آداب الصلاة/امام خمینى رضوان الله تعالی علیه |
موضوع اصلی : نماز |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره طلاق آیه 3 - تقوا و روزى
انسان اگر بصیرتى نداشته باشد در ابتدا خیال مىکند که تقوا همچنان که محدودیت است،محرومیت هم هست،هم محدودیت است و هم محرومیت،این طور مىگوید:آدم باید زندگى کند،با تقوا که نمىشود زندگى کرد،با تقوا زندگى کردن یعنى انسان خودش را از همه چیز محروم کند.باز قرآن عکس قضیه را ذکر مىکند:درست است،انسان وقتى که تقوا پیشه کند راههایى از روزى را-که البته راههاى نامشروع است-[از دست مىدهد.]آدم متقى هرگز از راههاى نامشروع به دنبال روزى نمىرود،ولى خدا راه دیگرى از روزى به روى او باز مىکند که آن راه مزیتى دارد که راه عادى و معمولى و لو حلال هم باشد ندارد و آن این است که رزق«لا یحتسب»به او مىرسد،یعنى از راههایى روزى به او مىرسد که خود گمان نمىبرد، چون راهى است که عادتا از آن راه به آن نمىرسد،یعنى حس مىکند که از دستخدا دارد مىگیرد.گفتیم که روزى همیشه به دستخداست،از راه عادى هم به انسان برسد باز به ستخداست،اما فرق است میان اینکه انسان طورى زندگى کند که دستخدا را و لطف خدا را در مورد خودش حس و مشاهده کند،و اینکه آن را حس و مشاهده نکند.آدم متقى و پرهیزکار،در روزى گرفتن از خدا دستخدا را مشاهده مىکند،مىبیند که او چطور آن محرومیتهاى از راه نامشروع را تحمل کرد و چگونه خداوند در دیگرى به روى او گشود و باز کرد
قالب : تفسیری |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : آشنایى با قرآن جلد ۸/متفکر شهید استاد مرتضى مطهرى |
موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره طلاق آیه 2 - تقوا و خروج از مشکلات
در قرآن کریم مکرر به آثار تقوا اشاره و تصریح شده است،و معمولا آثار تقوا چیزهایى است درست عکس آنچه که ابتدائا انسانى که بصیرتى ندارد از تقوا[می فهمد]یعنى در مورد تقوا خیال مىکند.یکى اینکه انسان وقتى که بصیرتى نداشته باشد،در ابتدا از تقوا محدودیت مىفهمد، مىگوید:انسان بخواهد خودش را مقید به تقوا کند،معنایش این است که خودش را در بن بست قرار بدهد،به دور خودش خطى بکشد و براى خود محدودیت قائل بشود.قرآن درست نقطه مقابل این مطلب را ذکر مىکند(و نکته لطیف همین است)یعنى بىتقوایى است که انسان را در بن بست قرار مىدهد،و تقواست که بن بست را مىشکند.این خیلى به نظر عجیب مىرسد.انسان مىگوید آدمى همین قدر که متقى شد،یعنى براى خودش محدودیت قائل است.وقتى انسان براى خودش محدودیت قائل
توضیح : است،به دستخودش براى خودش بن بست به وجود آورده است.قرآن مىفرماید خیر،تقوا بن بست و محدودیت نیست،بر عکس است،تقوا نداشتن انسان را دچار بن بستها و محدودیتهایى مىکند،و تقوا راهى است که خدا معین کرده است که اگر انسان از آن راه برود محدودیت و بن بستى براى او نیست.این است که مىفرماید: و من یتق الله یجعل له مخرجا هر کسى که تقواى الهى را پیشه کند خدا براى او راه بیرون رفتن از مضایق،و مشکلات را قرار مىدهد،یعنى خدا براى او راه باز مىکند براى خروج از بن بستها و بیرون آمدن از مشکلات.
قالب : تفسیری |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : آشنایى با قرآن جلد ۸/متفکر شهید استاد مرتضى مطهرى |
موضوع اصلی : سوره طلاق |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره تحریم آیه 6 - تجسم اعمال(خلاصه)
آیات 6-7-8
بعضى مفسرین از جمله آقاى طباطبایى سلمه الله فرمودهاند،این آیه جزء آیاتى است(که دلالت بر تجسم اعمال مىکند ما آیات زیادى در این زمینه داریم).مساله تجسم اعمال یکى از اصول معارف اسلامى در باب معاد است،و آن این است که هر عملى که از انسان در این دنیا سر مىزند،دو وجهه و دو چهره دارد.شاید تعبیرى رساتر از این نیست که بگوییم هر عملى دو چهره دارد:یک چهره چهره دنیایى و به اصطلاح حضرات چهره ملکى،و یک چهره دیگر چهره آخرتى یا چهره ملکوتى.نه تنها اعمال انسان اینچنین است،هر چه در این عالم هست اینچنین است.هر چه در دنیا وجود دارد دو چهرهاى است:چهرهاى دنیایى و چهرهاى غیبى و آخرتى.از چهره دنیایى امرى است فانى،زایل،از بین رونده،و از چهره آخرتى یا چهره ملکوتى امرى است باقى و زایل نشدنى،خواه عمل،عمل صالح باشد و خواه گناه باشد، عمل در مجموع جهان از بین نمىرود،در مجموع جهان هیچ چیزى معدوم نمىشود.
قالب : تفسیری |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : آشنایى با قرآن جلد ۸/متفکر شهید استاد مرتضى مطهرى |
موضوع اصلی : تجسّم اعمال |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 102 - سحر وافسون
ازجمله پیامها و درسهاى آیه شریفه این است که میزان درستى یا نادرستى اعمال، هدفهایى است که درنظر گرفته مى شود؛ بعنوان مثال، اگر فراگیرى سحر و افسون به نیّت مبارزه با آن و افسونگران و برطرف ساختن شبهات و روشن ساختن فرق میان سحر و اعجاز پیامبران و زدودن آثار شوم آن باشد، هماهنگ با تقوا و ایمان و درستى است و کارى است عادلانه؛ امّا چنانچه به قصد گسترش آن آفت اجتماعى و اخلاقى و بکار گرفتن آن در مسیر ظالمانه باشد، کفر به خدا است.
قالب : تفسیری |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : بقره تفسیر مجمع البیان جلد ۱ |
موضوع اصلی : سوره بقره |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یوسف آیه 55 - امانت دارری
امانت داری یکی از ارزشمندترین ارزشهای قرآنی است . حضرت موسی (ع) را به خاطر امانتداری و قدرتش، در خانه حضرت شعیب پناه دادند; (قصص/26) و حضرت یوسف را به خاطر امانتداری وعلمش، بر خزانه مصر نشاندند; (یوسف/55) و حتی رسول خدا (ص) که از سوی خداوند برگزیده شد، مشهور به امانتداری و به محمد امین معروف بود
قالب : اخلاقی |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : |
موضوع اصلی : امانتداری |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره آل عمران آیه 159 - دوست یابی
اگر میخواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشک و سنگین و بی لطافت، هیچ گاه در امر تربیت موفق نمیشود . مهربانی، دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم بی آن که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند; (آل عمران/159
قالب : اخلاقی |
گوینده : رعنا سلیمان عباسی |
منبع : |
موضوع اصلی : سوره آل عمران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.