● سوره آل عمران آیه 50 - تصدیق ادیان
1- پیامبران، یکدیگر را قبول دارند و تصدیق مىکنند. «و مصدّقا...»
2- دین، یک جریان است نه یک جرقه، و همهى انبیا داراى هدفى واحد هستند. «و مصدّقا لما بین یدىّ من التوراة»
3- وعدهى محرومیّت زدایى، رفع محدودیّتها و اعطاى آزادىهاى صحیح و معقول، رمز استقبال مردم است. «لاحلّ لکم بعض الّذى حرّم علیکم»
4- بعضى از محدودیّتها در ادیان سابق، جریمهى موقّت الهى بودهاند، نه حکم دائمى الهى. «لاحلّ لکم بعض الّذى حرّم علیکم»
5 - انبیا همان گونه که داراى ولایت تکوینى هستند و قدرت تصرّف در هستى را دارند؛ «اخلق لکم» صاحب ولایت تشریعى نیز هستند وقانون وضع مىکنند. «لاحلّ لکم...»
6- تنها کسى حقّ دارد قانون را عوض کند که رسول خدا و داراى معجزه باشد. بعد از جمله «احلّ لکم» جمله «جئتکم بآیة» آمده است.
7- معجزه از شئون ربوبیّت الهى و براى هدایت وتربیت مردم است. «آیة من ربّکم»
8 - هر کس اهل تعصّب وتحجّر باشد و تغییرات بجا را نپذیرد، تقوا ندارد. «لاحلّ لکم... اتّقوا اللّه»
9- لازمهى تقوا، اطاعت از پیامبر است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»
قالب : تفسیری |
گوینده : هادی محمودوند |
منبع : |
موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 46 - عیسی ابن مریم
- کسى که مىتواند به مریم، بدون داشتن همسر فرزند دهد، مىتواند در گهواره، زبان کودک او را به سخن گفتن باز کند. «یکلّم النّاس فى المهد»
2- آنجا که خدا بخواهد پاکدامنى را از اتهام پاک نماید، زبان بستهى کودک را باز مىکند. «یکلّم النّاس فى المهد»
3- در کودکى نیز مىتوان پیام الهى را به دیگران رساند.[49] «یکلّم النّاس فى المهد»
4- آنجا که خدا بخواهد، کودک همانند بزرگسالان سخن مىگوید. «فىالمهد وکهلا»
5 - از مادرى صالحه چون مریم، فرزندى مثل عیسى پدید مىآید. «منالصالحین»
قالب : تفسیری |
گوینده : هادی محمودوند |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان حضرت عیسی (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.