● سوره کافرون آیه 6 - پایداری در مقابل خواسته هاس کافران
این سرمشقى است براى همه مسلمانان که در هیچ شرائطى در اساس دین و اسلام با دشمنان سازش نکنند ، و هر وقت چنین تمنائى از ناحیه آنها صورت گیرد آنها را کاملا مایوس کنند ، مخصوصا در این سوره دو بار این معنى تاکید شده که من معبودهاى شما را نمىپرستم و این تاکید براى مایوس ساختن آنها است ، همچنین دوباره تاکید شده که شما هرگز معبود من ، خداى یگانه را نمىپرستید و این دلیلى است بر لجاجت آنها ، و سرانجامش این است که من و آئین توحیدیم ، و شما و آئین پوسیده شرک آلودتان !
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : تفسیر نمونه ج 27 |
موضوع اصلی : سوره کافرون |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 101 - هدایت از سوی خداوند است و بس
آن کس را که خداوند هدایت کند هرگز گمراه نگردد و آن را که خدا دشمن دارد هرگز نجات نیابد و هر آن کس را که خداوند بی نیاز گرداند نیازمند نخواهد شد.
قالب : روایی |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : نهج البلاغه خطبه 2 |
موضوع اصلی : توفیق الهی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 139 - ایمان شرط دور شدن از سستی و غم
پیام آیه در دل تک تک کلمات آن به بهترین شکل بیان شده و نیاز به هیچ توضیح اضافی ندارد.مسلمانان نه غمگین میشوند و نه سستی به آنها راه پیدا میکند اگر ... ایمان داشته باشند.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : برداشت شخصی |
موضوع اصلی : ایمان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 110 - امربه معروف ونهی از منکر در کلام حضرت علی
امر به معروف و نهی از منکر در کلام علی علیه السلام
الف: فضیلت امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف برتر از جهاد
حضرت علی علیه السلام اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر را در مقایسه با جهاد در راه خدا این گونه بیان می فرمایند: همه اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مثل قطره در مقابل دریاست. همچنین امام علیه السلام در پاسخ به این شبهه که ممکن است بر اثر امر به معروف و نهی از منکر جان یا روزی کسی به خطر بیفتد می فرمایند:
امر به معروف و نهی از منکر نه اجل کسی را نزدیک می سازد و نه روزی او را کم می کند.
امر به معروف و نهی از منکر دو صفت الهی
حضرت علی علیه السلام در اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر، آن دو را اوصاف الهی می شمارند: امر به معروف و نهی از منکر دو صفت از صفات پسندیده خداوند سبحان است و این دو مرگ کسی را نزدیک نمی کنند و روزی را نمی کاهند.
امر به معروف برترین اعمال
علی علیه السلام در تبیین اهمیّت مسأله امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند:
«امر به معروف با فضلیت ترین اعمال بندگان خداست» و در جای دیگر می فرمایند: هدف نهایی دین امر به معروف و نهی از منکر و بر پاداشتن حدود الهی است.
قالب : روایی |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه |
موضوع اصلی : امر به معروف |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره آل عمران آیه 110 - ترک امر به معروف ونهی از منکر
آیات الهی مسیر حرکتمان را در زندگی رقم میزنند .وای بر ما که تنها به خواندن آن اکتفا می کنیم. براستی وظیفه ی امر به معروف ونهی از منکر را چقدر اجرا می کنیم ؟ چرا در برابر این همه گناه که جامعه ی ما را پر کرده بی تفاوت عمل می کنیم . کم فروشی در ابعاد وسیع در جامعه را می بینیم و می گذریم. کارهای اداری مان در بسیاری از موارد با رشوه قابل انجام است. ربا در بسیاری از فعالیتهای اقتصادیمان ریشه دار شده . بد دهانی و بی حرمتی و تند خویی و ... در مقابل این مفاسد ومشکلات سکوت کرده ایم و هر گاه سخن از امر به معروف ونهی از منکر شود تنها حواسمان به حجاب بانوان معطوف میشود و بس. براستی ما در ایمان چگونه ایم؟ البته اولین فرد مورد اتهام خودم هستم که باید به خودم نهیب بزنم .خدا آخر و عاقبت ما را ختم به خیر کند که با این رویه که در پیش گرفته ایم به مقصد نمیرسیم.
قالب : اجتماعی |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : برداشت شخصی |
موضوع اصلی : امر به معروف |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 253 - آزادی و اختیار انسان در انتخاب
در این آیه صریحا به اصل آزادی انسان در انتخاب مسیر فکری و عقیدتی اش اشاره شده .این امر که پروردگار عالم با بینات و تذکرات پی در پی مسیر هدایت را نشان میدهد و در نهایت خود انسانها هستند که مسیر زندگیشان را انتخاب میکنند و در آن مسیر قدم می گذارند. نکته ی دیگر اینکه اگر کسی از روی ناآگاهی خطا کند نمی توان بر او ایرادی گرفت . اما اگر بعد از روشنگری و راهنمایی به خطا رود جای اعتراض نیست و عقوبت عملکرد خود را باید بپذیرد.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : برداشت شخصی |
موضوع اصلی : جبر و اختیار |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره مومنون آیه 4 - زکات یکی از بزرگترین عوامل تقارب طبقات اجتماعی
دادن زکات هم از امورى است که ایمان به خدا اقتضاى آن را دارد، چون انسان به کمال سعادت خود نمى رسد مگر آنکه در اجتماع سعادتمندى زندگى کند که در آن هر صاحب حقى به حق خود مى رسد. و جامعه روى سعادت را نمى بیند مگر اینکه طبقات مختلف مردم در بهره مندى از مزایاى حیات و برخوردارى از امتعه زندگى در سطوحى نزدیک به هم قرار داشته باشند. و به انفاق مالى به فقراء و مساکین از بزرگترین و قویترین عاملها براى رسیدن به این هدف است.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : تفسیر المیزان |
موضوع اصلی : زکات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره زلزال آیه 2 - روز قیامت روز آشکار شدن نهانها
روزقیامت روزی است که پرده ها کنار میرود و اسرار و رازها آشکار میشود .این امر تنها مخصوص انسان نیست بلکه ی همه ی عالم بدینگونه میشوند. (یوم تبلی اسرائر ) در اینجا خارج شدن اثقال از دل زمین نیز بر اساس همین قانون است .زمین نیز در روز قیامت هر چه را که در خود مخفی داشته نمایان میسازد .درآ ن زمان همه چیز آشکار و نمایان میشود.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : برداشت شخصی |
موضوع اصلی : سوره زلزال |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره همزة آیه 1 - تمسخر ، سلاح انسانهای ضعیف
یکى از محرّمات (که از عوامل غیبت هم به شمار مىرود) مسخره کردن و استهزاء است و شک نیست که سخریّه و استهزاء یکى از عواملی است که بسیارى از اوقات انسانهاى ضعیف الایمان را وادار به غیبت مىکند. آرى، هستند کسانى که به منظور بى اعتبار کردن دیگران از عامل تمسخر بهره مىگیرند و براى مجلس آرایى و خنداندن حاضران از آبرو و حیثیت دیگران مایه مىگذارند و با کارهایى از قبیل تقلید در راه رفتن، سخن گفتن، غذا خوردن و خلاصه به هر طریقى از اشاره و کنایه و... دیگران را به مسخره مىگیرند و از این راه حس خودپسندى و انتقامجویى خویش را اشباع مىکنند و حد اقلّ با خرج کردن آبروى دیگران مستمعان و دوستان خود را راضى مىسازند و بدین جهت است که قرآن کریم از این عمل شدیدا نهى کرده و آن را به عنوان ظلم و ستم مورد توبیخ و تهدید قرار داده است و امر به توبه مىکند و مىفرماید:
یا ایُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى انْ یَکُونُوا خَیْرا مِنْهُم وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى انْ یَکُنَّ خَیْرا مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَاولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ. [1] اى کسانى که ایمان آوردهاید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء کنند، شاید آنها که مورد استهزاء واقع مىشوند بهتر از مسخره کنندگان باشند. و همچنین زنان یکدیگر را مسخره نکنند، زیرا ممکن است زنان مسخره شده از آنها که مسخره مىکنند بهتر باشند. و مبادا از یکدیگر عیب جویى کنید و زنهار از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند یاد کنید که پس از ایمان آوردن، نامى که نشان از فسق و فجور دارد بسیار زشت است و هر کس که از این رفتار توبه نکند ستمگر و ظالم است.
قالب : تفسیری |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : |
موضوع اصلی : استهزا- تمسخر |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره کافرون آیه 4 - فضیلت تلاوت سوره کافرون
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کس سوره کافرون را تلاوت نماید شیاطین از او دور شده و از سختی های بزرگ روز قیامت در عافیت می باشد
قالب : روایی |
گوینده : مرضیه علمدار |
منبع : سایت تبیان |
موضوع اصلی : سوره کافرون |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.