لیست پیام های مهدي صادقي حسن آبادي
از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
  سوره نمل آیه 62 - دعا
1- از راه‏هاى شناخت خدا و یکتایى او، توجّه به یک قدرت نجاتبخش و بریدن از قدرت‏ها ووسایل دیگر در هنگام اضطرار است. «أمّن یجیب»
2- شرط استجابت دعا، قطع امید از دیگران واخلاص در دعاست. «یجیب‏المضطر»
3- آنان که با سکوت، از خداوند حاجتى مى‏خواهند، خداوند از حالشان با خبر است ولى دوست دارد بندگانش حاجت خود را به زبان آورند. «اذا دعاه»
4- انسان بر طبیعت حکومت دارد. «یجعلکم خلفاء الارض»
5 - آیا در حال اضطرار، به قدرت‏هاى مادّى توجّه مى‏کنید؟! «ءاله مع‏اللّه»
قالب : اخلاقی گوینده : مهدی صادقی حسن آبادی
منبع : موضوع اصلی : عمل انسان
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : منبع، تفسیر نور است.
  سوره مدثر آیه 56 - ایمان به خدا
1- گرچه انسان داراى اختیار است: «فمن شاء ذکره» امّا خواست او به تنهایى کافى نیست و تا خدا نخواهد چیزى واقع نمى‏شود. «و ما یذکرون الّا ان یشاء اللّه»
2- پند گرفتن از تذکّرات الهى جز با توفیق الهى میسر نمى‏شود. «و ما یذکرون الّا ان یشاء اللّه»
3- کفّار لجوج و سرسخت به هیچ قیمتى ایمان نمى‏آورند، جز آن که خداوند بخواهد و آنان را مجبور کند (که خداوند هم چنین نمى‏کند). «و ما یذکرون الّا ان یشاء اللّه»
4- تنها خداوند، سزاوار آن است که از او پروا کنیم و اگر خلافى انجام دادیم، فقط اوست که مى‏تواند ما را عفو کند و ببخشد. «هو اهل التقوى و اهل المغفرة»
قالب : اعتقادی گوینده : مهدی صادقی حسن آبادی
منبع : تفسیر نور موضوع اصلی : توحید
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
  سوره اسراء آیه 1 - معراج
1- معراج، لغو نیست، بلکه اسرارى قابل توجّه دارد. «سبحان الّذى اسرى‏...»
2- معراج، اردوى خصوصى و بازدید علمى پیامبر بود، وگرنه خداوند بى‏مکان است. «سبحان الّذى اسرى‏...»
3- عبودیّت، مقدّمه‏ى پرواز است و عروج، بى‏خروج از صفات رذیله، ممکن نیست. «أسرى‏ بعَبده»
4- انسان اگر هم به معراج برود، باز «عبد» است. پس درباره‏ى اولیاى خدا غلوّ نکنیم. «أسرى بعَبده»
5 - عبودیّت، از افتخارات پیامبر و زمینه‏ى دریافت‏هاى الهى اوست. «بعَبده»
6- پیامبرى که امتّش در آینده از فضانوردان نیز خواهند بود، لازم است به معراج و سفر آسمانى رفته باشد. «أسرى‏ بعبده»
7- براى قرب به خدا، شب بهترین وقت است.(21) «أسرى... لیلاً»
8 - شب معراج، شب بسیار مهمى است. «لیلاً» نکره آمده است.
9- اگر استعداد وشایستگى باشد، پرواز یکشبه انجام مى‏گیرد.«أسرى‏ بعبده لیلاً»
10- مسجد، بهترین سکوى پرواز معنوى مؤمن است. «من المسجد»
11- مسجد باید محور کارهاى ما باشد. «من المسجدالحرام الى المسجدالاقصى‏»
12- حرکت‏هاى مقدّس، باید از راههاى مقدّس باشد. «أسرى... من المسجد»
13- سرسبزى و برکات، باید بر محور مسجد باشد. «المسجد... بارَکنا حَوله»
14- بیت المقدّس و حوالى آن، محلّ نزول برکات آسمانى، مقّر پیامبران و فرودگاه فرشتگان در تاریخ بوده است. «بارکنا حَوله»
15- ظرفیّت علمى انسان، از دانستنى‏هاى زمین بیشتر و شگفتى‏هاى آسمان نیز از زمین بیشتر است. «أسرى‏... لنُریَه من آیاتنا»
16- هدف معراج، کسب معرفت و رشد معنوى بود. «لنُریَه من آیاتنا»
17- آیات الهى آن قدر بى‏انتهاست که رسول خدا نیز توان دستیابى به همه‏ى آنها را ندارد. «من آیاتنا»(22)
18- خداوند، به مخالفان هشدار مى‏دهد که آنان را مى‏بیند و سخنانشان را مى‏شنود. «السّمیع البصیر»
21) سُرى‏» به معناى سیر و حرکت شبانه است.
22) در جاى دیگر آمده است: «لقد رأى من آیات ربّه الکبرى‏» نجم، 18.
قالب : شأن نزول گوینده : مهدی صادقی حسن آبادی
منبع : حجت الاسلام قرائتی موضوع اصلی : معراج
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) صادقی حسن آبادی : احسنتم آموزنده بود
  سوره بقرة آیه 1 - حروف مقطعه
درباره‏ى حروف مقطّعه، اقوال مختلفى بیان شده است، از جمله:
1. قرآن، معجزه‏ى الهى از همین حروف الفبا تألیف یافته که در اختیار همه است، اگر مى‏توانید شما نیز از این حروف، کلام معجزه‏آمیز بیاورید.
2. این حروف، نام همان سوره‏اى است که در ابتدایش آمده است.
3. این حروف، اشاره به اسم اعظم الهى دارد.(98)
4. این حروف، نوعى سوگند و قسم خداوند است.(99)
5. این حروف، از اسرار بین خداوند و پیامبر است.(100) ومطابق بعضى روایات رموزى است که کسى جز خداوند نمى‏داند.(101)
امّا شاید بهترین نظر همان وجه اوّل باشد. زیرا در میان یکصد و چهارده سوره قرآن، که 29 سوره آن با حروف مقطّعه شروع مى‏شود، در بیست و چهار مورد بعد از این حروف، سخن از قرآن و معجزه بودن آن است. چنانکه در این سوره به دنبال «الم»، «ذلک الکتاب» آمده و به عظمت قرآن اشاره شده است.
در آغاز سوره شورى نیز حروف مقطّعه‏ى «حم عسق» آمده است که بعد از آن مى‏فرماید: «کذلک یُوحى الیک والى الّذین مِن قبلک اللّه العزیزُ الحکیم» خداوندِ عزیز و حکیم، این چنین بر تو و پیامبران پیش از تو وحى مى‏کند. یعنى وحى خداوند نیز با استفاده از همین حروف است. حروفى که در دسترس همه افراد بشرى است. البتّه خداوند با این حروف، کتابى نازل کرده که معجزه است. آیا انسان نیز مى‏تواند چنین کتابى فراهم کند؟!
آرى، خداوند از حروف الفبا، کتاب معجزه نازل مى‏کند، همچنان که از دل خاک صدها نوع میوه و گل و گیاه مى‏آفریند و انسان مى‏سازد. ولى نهایتِ هنر مردم این است که از خاک و گل، خشت و آجر بسازند!
توضیح : 98) تفسیر نورالثقلین.
99) بحارالانوار، ج‏88، ص‏7.
100) بحارالانوار، ج 89، ص 384.
101) تفسیر مجمع‏البیان.
قالب : فلسفی گوینده : مهدی صادقی حسن آبادی
منبع : حجت الاسلام قرائتی موضوع اصلی : حروف مقطعه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.