● سوره ص آیه 1 - فضیلت خواندن سوره ص
در فضیلت این سوره- که به خاطر آغازش به نام سوره «ص» نامیده شده- در روایتى از پیامبر گرامى اسلام صلّى اللّه علیه و اله مىخوانیم: «کسى که سوره «ص» را بخواند به اندازه هرکوهى که خدا مسخر داود فرموده بود حسنه به او مىدهد، و از آلوده شدن و اصرار بر گناه صغیر و کبیر حفظ مىکند».
و در حدیث دیگرى از امام باقر علیه السّلام چنین آمده: «کسى که سوره «ص» را در شب جمعه بخواند از خیر دنیا و آخرت آنقدر (از سوى خداوند) به او بخشیده مىشود که به هیچ کس داده نشده، جز پیامبران مرسل، و فرشتگان مقرب، و خدا او و تمام کسانى را که از خانوادهاش مورد علاقه او هستند وارد بهشت مىکند، حتّى خدمتگذارى که به او خدمت مىکرده».
البته منظور تلاوتى است اندیشه برانگیز، و تصمیم آفرین، اندیشه و تصمیمى که انگیزه عمل گردد، و محتواى سوره را در زندگى انسان پیاده کند.
قالب : شأن نزول |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : قدرت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یس آیه 20 - فرهنگ
دور بودن از شهر نشانه فرهنگ نیست وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدینَةِ رَجُلٌ
قالب : تفسیری |
گوینده : قرائتی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : معاشرت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یس آیه 9 - دید سطحی
انسان کافر به خدا، دید محدود و تحلیل سطحى دارد. «فهم لا یبصرون»
قالب : تفسیری |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : برداشت شخصی |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یس آیه 9 - غافلان بىایمان
غافلان بىایمان، نه از گذشته عبرت مىگیرند، «خلفهم» و نه از معجزه و استدلالى که پیش روى آنان است. «من بین ایدیهم»
(صدها چراغ دارد و بىراهه مىرود، بگذار تا بیفتد و بیند سزاى خویش.)
قالب : تفسیری |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : تفسیز نمونه |
موضوع اصلی : غفلت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 3 - شان نزول
قبل از اسلام معمول بود که بسیارى از مردم حجاز، دختران یتیم را به عنوان تکفّل و سرپرستى به خانه خود مىبردند، و بعد با آنها ازدواج کرده و اموال آنها را هم تملک مىکردند، و چون همه کار، دست آنها بود حتى مهریّه آنها را کمتر از معمول قرار مىدادند، و هنگامى که کمترین ناراحتى از آنها پیدا مىکردند به آسانى آنها را رها مىساختند.
در این هنگام آیه نازل شد و به سرپرستان ایتام دستور داد در صورتى با دختران یتیم ازدواج کنند که عدالت را بطور کامل در باره آنها رعایت نمایند.
قالب : شأن نزول |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : برگزیده تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : عدالت- انصاف- قسط |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 2 - شان نزول
شخصى از قبیله «بنى غطفان» برادر ثروتمندى داشت که از دنیا رفت، و او به عنوان سرپرستى از یتیمان برادر، اموال او را به تصرف در آورد، و هنگامى که برادرزاده به حدّ رشد رسید، از دادن حق او امتناع ورزید، موضوع را به خدمت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله عرض کردند، آیه نازل گردید، و مرد غاصب بر اثر شنیدن آن توبه کرد و اموال را به صاحبش بازگرداند و گفت: اعوذ باللّه من الحوب الکبیر: «به خدا پناه مىبرم از این که آلوده به گناه بزرگى شوم».
قالب : شأن نزول |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : توبه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره نساء آیه 1 - فضیلت تلاوت این سوره
فضیلت تلاوت این سوره:
پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله طبق روایتى فرمود: «هر کس سوره نساء را بخواند، گویا به اندازه هر مسلمانى که طبق مفاد این سوره ارث مىبرد، در راه خدا انفاق کرده است و همچنین پاداش کسى را که بردهاى را آزاد کرده به او مىدهند».
توضیح : بدیهى است در این روایت و در تمام روایات مشابه آن، منظور تنها خواندن آیات نیست بلکه خواندن، مقدمهاى است براى فهم و درک، و آن نیز به نوبه خود مقدمهاى است براى پیاده ساختن آن در زندگى فردى و اجتماعى.
قالب : روایی |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : برگزیده تفسیر نمونه، ج1، ص: 370 |
موضوع اصلی : سوره نساء |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره یس آیه 1 - نام رسول خدا
درخـصـوص سـوره ((یـس )) در روایـتى از امام صادق (ع ) مى خوانیم که فرمود:
((یس نام رسول خداست و دلیل بر آن این است که بعد از آن مى فرماید تو از مرسلین و بر صراط مستقیم هستى )).
قالب : روایی |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : برگزید تفسیر نمونه |
موضوع اصلی : سوره یس |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 1 - آیة الکرسی
از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند : کدام یک از سوره های قرآن برتر است؟ فرمودند :«سوره بقره»،عرض
کردند کدام آیه از آیات سوره بقره افضل است؟ فرمود :« آیة الکرسی.» (برگزیده تفسیر نمومه ج۱ ص ۳۵)
قالب : روایی |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : برگزیده تفسیر نمومه |
موضوع اصلی : آیه- آیات |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره سجدة آیه 1 - فضیلت سوره سجده
فضیلت سوره سجده♥
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است:
هر کس سوره سجده را قرائت نماید
مانند آن است که شب قدر را احیا گرفته است.
از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است:
هر کس در شب های جمعه سوره سجده را قرائت کند
خداوند نامه اعمالش را در روز قیامت به دست راست او می دهد
و از او حسابرسی نمی کند و او را از همراهان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم
و اهل بیت گرامیش قرار می دهد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هر شب پیش از خواب سوره سجده
را قرائت می کردند و تا این سوره و سوره ملک را نمی خواندند
به رختخواب نمی رفتند
در روایتی دیگر از ایشان آمده که قرائت این سوره در شب موجب
امنیت از شیطان و ترفیع درجات در قیامت می شود
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
♥آثار و برکات سوره سجده♥
1) ایمنی از تب و درد مفاصل
از پیامبر گرامی اسلامی نقل شده: هر کس سوره سجده را بنویسد
و با خود همراه داشته باشد از مبتلا شدن به تب
و سردرد و درد مفاصل در امان است.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز هم به داشتن نوشته
این سوره مبارکه و هم نوشیدن آب حاصل از شستن
این سوره برای رفع انواع تب ها مفید دانسته است.
2) عزل کردن حاکم ستمگر
در کتاب المصباح در باب خواص سوره سجده آمده: اگر سوره سجده را
بنویسد و در خانه والی و حاکمی قرار دهند در همان سال معزول می شود
---------------------------------------------
مجمع البیان، ج8، ص97
ثواب الاعمال، ص110
سنن الترمذی، ج4، ص239
کنزالعمال، ح2413
تفسیرالبرهان، ج4، ص385
المصباح کفعمی، ص456
قالب : روایی |
گوینده : مرتضی عزتیان |
منبع : مجمع البیان،ثواب الاعمال، سنن الترمذی، کنزالعمال،تفسیرالبرهان،المصباح کفعمی، |
موضوع اصلی : روایت- حدیث |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.