● سوره اعراف آیه 87 - انتظار عذاب در قوم حضرت شعیب (علیه السلام)
1- وظیفهى پیامبر،ابلاغ دین و دستورات الهى است، «اُرسلتُ» مردم نیز در قبول و ردّ آن آزاد و داراى اختیار مىباشند. «طائفة منکم آمنوا... و طائفة لم یؤمنوا»
2- در مکتب انبیا، ایمان به هدف و راه آنان لازم است. «اُرسلتُ» یعنى ایمان به آنچه براى آن آمدهام.
3- تاریخ طرفداران حقّ و باطل را با توجّه به پایان و سرانجام کارشان باید مطالعه کرد. «فاصبروا»
4- گرایش گروهى از مردم به کفر، ما را متزلزل نکند که خداوند حاکم است. «فاصبروا حتّى یحکم اللّه بیننا»
5 - کسى که بداند خداوند بهترین و برترین داور است، صبور است و در کیفر و پاداش عجله نمىکند. «فاصبروا... و هو خیر الحاکمین» چنانکه باکى از حکم دیگران نیز ندارد.
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان حضرت شعیب (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 86 - دستورات حضرت شعیب (علیه السلام) به قوم خود
1- دشمنان حقّ، براى جلوگیرى از راه خدا، همه جا در کمین بوده و از هر راه و شیوهاى استفاده مىکنند. «و لاتقعدوا بکلّ صراط»
2- ترساندن مردم و ایجاد مزاحمت براى آنان، ممنوع است. «توعدون»
3- اگر دشمنان نتوانند مؤمنان را بىدین کنند، مىکوشند تا سیماى دین را تحریف کنند و بدجلوه دهند. «تبغونها عِوَجاً»
4- گاهى افزونى جمعیّت (با نظم و برنامه)، مىتواند یک ارزش باشد. «فکثّرکم»
5 - یکى از عوامل تربیت و هدایت مردم، توجّه به نعمتها و یادآورى سرگذشت پیشینیان است. «واذکروا... و انظروا»
6- مطالعهى تاریخ و عبرتگرفتن از آن، سفارش الهى است. «وانظروا کیف ...»
7- در مطالعهى زندگى مردم، به پایان و سرانجام کارشان بنگرید، نه کامیابىهاى مقطعى آنان. «عاقبة»
8 - بستن و یا منحرف نمودن راه خدا، نوعى فساد است. «تصدّون... تبغونها عوجا... المفسدین»
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان حضرت شعیب (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 85 - قوم حضرت شعیب (علیه السلام)
1- رفتار حضرت شعیب نسبت به مردم، دلسوزانه و برادرانه بود و شاید نسبتى با اهل مدین داشت. «اخاهم شعیباً»
2- تبلیغ و تربیت باید همراه با عاطفه و محبّت باشد. «قال یا قومِ»
3- توحید و یکتاپرستى، محور دعوت انبیاست. «اعبدوا اللّه...»
4- معجزه و دلیلهاى انبیا، در مسیر رشد و تربیت مردم و وابسته به ربوبیّت خداوند است. «بیّنة من ربّکم»
5 - پس از شرک و انحراف عقیدتى، انحرافهاى اقتصادى مهمترین مسألهى قوم حضرت شعیب بوده است. «اعبدوا اللّه... أوفوا الکیل»
6- کمفروشى، تقلّب در معامله، کم ارزش جلوه دادن اجناس مردم و ایجاد خلل در اقتصاد، حرام و از مصادیق فساد است. «لا تبخسوا النّاس اشیائهم و لاتفسدوا»
7- پیامبران، بر مسائل اقتصادى جامعه نیز نظارت داشته و درصدد سلامت و بهبود زندگى مردم بودند. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم» دین و برنامههاى آن، از زندگى دنیا جدا نیست.
8 - کم کارى هم مثل کم فروشى است، به جاى «أموالهم» فرمود: «أشیائهم» تا شامل همه چیز بشود.
9- ایمان کامل واقتصاد سالم، تأمینکننده سعادت دنیا وآخرت است. «ذلکم خیر»
10- هشدار و دستورهاى انبیا، سراسر خیر است و موجب سعادت انسان مىشود. «ذلکم خیر»
11- ایمان، ضامن کسب وکار صحیح وعدالت اجتماعى است. «لا تبخسوا النّاس... ان کنتم مؤمنین»
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان حضرت شعیب (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 84 - کیفیت عذاب قوم حضرت لوط (علیه السلام)
1- تغییر راه فطرت، (ارضاى جنسى از طریق مردان و همجنسبازى،) تغییر نعمت را به دنبال دارد. به جاى باران، پاره سنگ مىبارد. «وامطرنا علیهم مطراً» در دعاى کمیل مىخوانیم: «اللّهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغیّر النعم»
2- قهر الهى مخصوص آخرت نیست، گاهى نیز در همین دنیاست. «امطرنا»
3- از تاریخ وسرنوشت دیگران عبرت بگیریم. «فانظر... عاقبة المجرمین»
4- قهر خداوند مخصوص یک دسته از مجرمان نیست، همهى مجرمان به هوش باشند که سنّت الهى استثنا بردار نیست. «عاقبة المجرمین»
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان حضرت لوط (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 83 - نجات یافتگان و عذاب شدگان قوم حضرت لوط (علیه السلام)
1- انسان آزاد است و خودش راه خود را انتخاب مىکند. (همسر پیامبر با آنکه در خانهى وحى تغذیه مىشود، ممکن است راه کفر را برگزیند، چنانکه همسر فرعون راه توحید را برگزید). «الاّ امرأته» بنابراین همه جا تفکّر و اخلاق و تصمیم، وابسته به اقتصاد و تحت پوشش بودن این و آن نیست.
2- در اسلام، عامل نجات انسان رابطهى مکتبى است، نه خویشاوندى. «الاّ امرأته» پس سرنوشت هرکس در گرو عمل خود اوست.
3- حسابِ بستگانِ رهبران الهى را از حساب خودشان جدا کنیم. «الاّ امرأته»
4- در اسلام، زن همانند مرد موجودى مستقلّ است. «الاّ امرأته» و از طرفى نباید موقعیّت و قداست کسى موجب توجیه خلافکارىهاى بستگان او شود.
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان حضرت لوط (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره اعراف آیه 82 - نافرمانی های قوم حضرت لوط (علیه السلام)
1- زشتتر از نافرمانى وگناه، برخورد بىدلیل و غیر منطقى با ناصحان است. «ما کان جواب قومه الاّ ان قالوا اخرجوهم...»
2- در نهى از منکر، باید آمادهى تبعید و پذیرش مشکلات بود. «اخرجوهم»
3- مجرمان، براى پاکان حقّى در اجتماع قائل نیستند. «اخرجوهم من قریتکم»
4- هرگاه در جامعهاى فساد زیاد شد، پاکان را منزوى مىکنند و نهى از منکر و پاک بودن، جرم محسوب مىشود. «أخرجوهم... انّهم اُناس یتطهّرون»
5 - قوم لوط، با آنکه به گناه عادت کرده بودند، امّا حضرت لوط و یاران او را پاک مىدانستند. «انّهم اُناس یتطهّرون»
6- مهمتر از پاکى، پاک ماندن و مأیوس کردن نااهلان از اِعمال نفوذ است. «یتطهّرون» (فعل مضارع نشان استمرار است)
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : داستان حضرت لوط (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حج آیه 78 - پیام هایی در پایان سوره حج
1- ارزش کارها، به انگیزه و شیوه ومقدار آن بستگى دارد. (جهادى ارزش دارد که با تمام توان در راه خدا باشد) «فى اللّه حقّ جهاده»
2- هم به مردم شخصیت دهید، «اِجتَباکم - أبیکم - تَکونوا شهداء علىالناس» و هم سختگیرى نکنید. «ما جَعَل علیکم فى الدّین من حَرَج»
3- در وضع قانون، مراعات توان مردم را بکنیم. «ما جَعل علیکم فى الدّین من حَرَج»
4- اسلام، دین آسان واحکام آن انعطاف پذیر است. در زمانها و مکانهاى مختلف، شایستگى اجرا شدن را دارد. «ما جَعل علیکم فى الدّین من حَرَج»
5 - اسلام آئین ابراهیمى و سابقه بس درخشان دارد. «هو سَمّاکم المسلمین»
6- پیامبران، پدران امّتها هستند. «أبیکم»
7- «مسلمان» نام مبارکى است که از قبل براى ما انتخاب شده است. «مِن قَبل»
8 - پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله بر اعمال ما گواه است. «لیکون الرّسول شهیدا»
9- نماز و زکات، تشکّر از خداوند است. (باید به شکرانهى برگزیدگى و سابقه و لیاقت و گواه بودن امّت اسلام، نماز به پا داشت. «فاقیموا الصلوة...»
10- تنها به برگزیده بودن و نام اسلام و مسلمانى تکیه نکنیم، با نماز و زکات و تمسّک به خدا، این افتخارات را پاسدارى کنیم. «فاقیموا الصلوة و آتواالزکوة»
11- مشروعیّت ولایتها و حکومتهاى بشرى در گرو منتهى شدن به ولایت الهى است. «هو مولاکم»
«الحمدللّه ربّ العالمین»
سیماى سورهى مؤمنون
این سوره که یکصد وهجده آیه دارد، در مکّه نازل شده است.
با توجّه به بیان سیماى مؤمنان و آثار و نشانههاى ایمان در آیات ابتدایى این سوره، نام «مؤمنون» براى آن انتخاب گردیده است. البتّه سرگذشت پیامبرانى چون حضرت نوح، هود، موسى و عیسىعلیهم السلام و پاسخ اقوام مختلف به دعوت آنان در ادامه آمده است.
در فضیلت تلاوت این سوره، امام صادقعلیه السلام مىفرماید: تداوم بر تلاوت این سوره خصوصاً در روزهاى جمعه، مایهى سعادت دنیا و آخرت و همنشینى با پیامبران الهى در فردوس برین مىگردد. [1]
توضیح : 1) تفسیر مجمع البیان.
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : اطاعت- پیروی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
ابراهیمی (داور) : در وارد کردن مطالب دقت نمایید و مطالب مرتبط با هر سوره و آیه را در خود آن سوره و آیه وارد نمایید.
● سوره حج آیه 77 - معرفی راه رستگاری!
1- کار خیر (و ابتکارات و اختراعات و خدمات،) زمانى مؤثّر است که در سایهى ایمان و بندگى خدا باشد. «آمنوا ارکعوا ... وافعلوا الخیر»
2- حتّى با رکوع و سجود و تعبد و کار خیر، رستگارى خود را قطعى ندانید، زیرا آفت غرور و حبط عمل در کار است. «لعلّکم تفلحون»
3- فلاح و رستگارى، آخرین مرحلهى تکامل است که بعد از انجام عبادات و کارهاى خیر باید امید آن را داشت. «لعلّکم تفلحون»
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : عبادت- پرستش |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حج آیه 76 - عالَم، محضر خداست!
1- عالم، محضر خداست. «یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم»
2- اکنون که خدا مىداند وهمه به سوى او مىرویم، گناه نکنیم. «یعلم... تُرجَع»
3 - خداوند آفرینش را طورى آفریده که بازگشت همهى مسائل به سوى اوست. «و الى اللّه تُرجَع الامور»
4- حرکت هستى بهسوى خدا، به خواستن یا نخواستن آنها نیازى ندارد.«تُرجع»
5- کاروان هستى به سوى هدفى مشخص، روان است. «تُرجَع الامور»
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : سنتهای خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره حج آیه 75 - گزینش رسولان (علیهم السلام)
1- گزینش پیامبر، حقّ خداست، که خالق وبصیر است. «یَصطفِى - بصیر» (شاید کلمه سمیع و بصیر رمز آن باشد که ما هر کس را انتخاب مىکنیم و مسئولیّت مىدهیم، بر کارشان نظارت و حمایت داریم)
2- هر کسى لیاقت واستعداد پیامرسانى الهى ندارد. «من الملائکة رُسلا ومنالنّاس»
قالب : تفسیری |
گوینده : امیرعباس حسامی |
منبع : تفسیر نور |
موضوع اصلی : رسالت- پیامبری |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.