● سوره بلد آیه 5 - انوار درخشان، ج18، ص: 145
أَ یَحْسَبُ أَنْ لَنْ یَقْدِرَ عَلَیْهِ أَحَدٌ:
با اینکه بشر و زندگى او آمیخته برنج و تعب و نیازهاى پىدرپى و بىشمار است و بطور بداهت براى رفع هر یک از نیازهاى خود باید از طریق اسباب بدان دست بیابد و بسیارى از موارد که سعى و کوشش خود را بکار مىبرد و باسباب دست میزند ولى در نتیجه ناامید از رسیدن بمقصد خواهد شد.
خلاصه بشر با اینکه خود را محکوم نظام جهان و محکوم علل و اسباب میداند با کثرت احتیاجات خود چگونه متوجه نمىشود که نیروى غیبى است که بر او فرمانروائى مینماید و حوادثى بر او رخ میدهد که هیچ وسیله دفاعى از خود نمیتواند نشان دهد چگونه از قدرت بىنهایت آفریدگار غفلت ورزد در صورتى که پروردگار شئون وجودى او را محدود قرار داده و براى هر حرکت و فعل اختیارى او حدود و مشخصاتى قرار داده و در مقام تمرد و خودستائى برآید و با ساحت او اظهار نخوت و غرور نماید و یا عملى را انجام داده بر ساحت او منت نهد و براى آن ارزشى قائل شود.
بدین وسیله براى خود نیز شخصیت پندارد و یا در مقام نیرنگ برآید عمل خیرى را انجام داده اظهار نگرانى نماید و از آن طاعت اظهار پشیمانى نموده غافل از اینکه عمل خود را حبط نموده سهل است صدمه بایمان و عقیده قلبى خود نیز وارد نموده و از حریم اسلام خارج شده است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بلد آیه 4 - انوار درخشان، ج18، ص: 144
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ:
آیه مبنى بر آنستکه خلقت بشر بر اساس رنج و تعب و آمیخته بناگواریهاى زندگى خواهد بود و پیوسته بشر در همه ادوار زندگى خود باقسام ناگواریها و مصائب و شدائد دست به گریبان خواهد بود بطوریکه لذتى نخواهد بود جز اینکه با ناگواریها توأم و با رنج و با نابسامانىها آمیخته باشد و هر یک از لذایذ دنیوى مانند مال و فرزند و چگونگى معیشت نیست جز اینکه با مصائب و رنجها بر انسان رو آورد بلکه هر چه فرش شود که از جمله لذایذ دنیوى بوده رفع درد و الم است مثلا صرف غذا بر اساس رفع گرسنگى و تعدیل نیروى و تأمین ما یتحلل اعضاء و جوارح مىباشد در نتیجه بشر در محیط شدت و یا تخلص و رهائى از شدت بسر مىبرد.
و نیز گفته شده مفاد آیه (خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ) مبنى بر منت است که بشر را مستوى القامه و با قامت رسا آفریده است که قدرت بر همه گونه حرکات و افعال و اختراعات و صنایع را دارد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
: برابر فرمایش بزرگ بانوی کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها که فرمودند من جز زیبایی در قتلگاه کربلا ندیدم . همچنین نظر عرفا در ابیاتی نظیر وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن و توجها به معنی بهشت نقد و مهمتر از همه رحمانیت و رحیمیت قادر مطلق بنظر می رسد کبد با معنی میانه به این مفهوم که انسان در میانه خیر و شر و سیاهی و سفیدی درون خود دست و پنجه نرم می کند نزدیکتر باشد.
● سوره بلد آیه 3 - انوار درخشان، ج18، ص: 201
وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ:
و نیز سوگند یاد نموده بمکه مشرفه که محل امن معرفى شده و هیچیک از قطعات و اماکن متبرکه این چنین مورد تشریف قرار نگرفتهاند پروردگار، شهر مکه و حومه آنرا محل امن و امان قرار داده و معرفى نموده و کسى در مکه نمیتواند دست بغارت اموال ساکنان آن بزند و از جمله احکام دین حنیف ابراهیم خلیل علیه السّلام بوده و مردم بت پرست نیز بدان ملتزم بوده و هستند و در اسلام نیز تنفیذ شده است از جمله احکام دین حنیف ابراهیم علیه السّلام که نسخ پذیر نیست و آیات قرآنى نیز درخواستهاى بسیارى از ابراهیم علیه السّلام حکایت نموده که شاهد بر مجاهدتها و پیکارهاى او است از جمله در باره احترام شهر مکه است که درخواست نمود از پروردگار گروهى از مردم را برانگیز و در اطراف خانه کعبه گرد آمده شهرکى بنا گذارد و در آن سکونت نموده سبب عمران و آبادانى خانه کعبه گردد گروهى از قبیله بنى جرهم از اقطار گرد آمده در اطراف کعبه سکونت نمودند.
و از جمله سکونت آن اختصاص باهل توحید دارد و کافر و مشرک نمیتواند وارد محیط حرم شود و از جمله چنانچه جنایتکارى بآن سرزمین وارد شود و پناه آورد ایمن از عقوبت خواهد بود.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بلد آیه 2 - انوار درخشان، ج18، ص: 143
وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ:
خطاب برسول صلّى اللّه علیه و آله نموده سوگند بشهر مکه یاد نموده که رسول صلّى اللّه علیه و آله در آن سرزمین که زادگاه و موطن او بوده و سبب زیادى بر فضیلت و شرافت آن میباشد و زیاده بر فضیلت ذاتى که پروردگار بآن سرزمین مقرر فرموده است همچنین که شهر مدینه در اثر سکونت و استقرار حکومت رسول صلّى اللّه علیه و آله در آن سرزمین مدینه طیبه معرفى مىشود.
و گفته شده مفاد آیه (وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ) آنستکه در مقام تسلیت رسول صلّى اللّه علیه و آله است که اهل مکه با او رفتار عناد و دشمنى مىنمودند در صدد قتل و اخراج او از مکه وطن مألوف او بودند و رعایت حرم امن الهى را در باره رسول صلّى اللّه علیه و آله نمىنمایند.
و نیز گفته شده که آیه مبنى بر سوگند بشهر مکه است که پس از اینکه رسول از آن اخراج شده بار دیگر در اثر فتح و ظفر وارد مکه خواهى شد و با اهل و ساکنان آن هر چه خواهى رفتار نمود.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بلد آیه 1 - انوار درخشان، ج18، ص: 142
لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ:
آیه مبنى بر سوگند ببلد حرام یعنى بمکه معظمه است و حرف لا براى تأکید سوگند است آیه مبنى بر سوگند بشهر مکه در اثر فضیلت آن که حرم امن پروردگار معرفى شده و مسقط رأس و زادگاه رسول صلّى اللّه علیه و آله و حرم امن و بنا نهاده ابراهیم خلیل علیه السّلام و محلى است که اسماعیل ذبیح علیه السّلام در آن زندگى مینمود و قبله اسلام مقرر شده است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره غاشیة آیه 15 - ترجمه جوامع الجامع، ج6، ص: 623
وَ نَمارِقُ مَصْفُوفَةٌ
پشتیهایى که در کنار یکدیگر چیده شده، مسندها و فرشهایى که هر جا مؤمن اراده نشستن کند بر روى بالش پوستى مىنشیند و به پشتى دیگرى تکیه مىدهد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره غاشیة آیه 14 - تفسیر آسان، ج18، ص: 263
وَ أَکْوابٌ مَوْضُوعَةٌ
یعنى ظروف و لیوانهاى آبخورى در اطراف آن چشمههاى جارى نهاده شده، و هرگاه شخص مؤمن تصمیم بگیرد آب بیاشامد آنها را پر از آب خواهد یافت
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره غاشیة آیه 13 - تفسیر آسان، ج18، ص: 263
فِیها سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ- یعنى در آن بهشت، تختهائى است که برافراشته و مرتفع میباشند. ابن عباس میگوید: لوح- هاى آن تختها از طلا و بوسیله زبرجد و درّ و یاقوت مکلل خواهند بود- آن تختها مادامى که صاحبانشان میخواهند بر فراز آنها بنشینند آنها فرود میآیند و پس از آن بلند و بجاى خود برقرار خواهند شد
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره غاشیة آیه 12 - انوار درخشان، ج18، ص: 114
فِیها عَیْنٌ جارِیَةٌ:
در بهشت چشمهها است که آب از آنها فوران خواهد داشت و آب آن سفید و شیرینتر از عسل چنانچه از آن بیاشامید هرگز تشنه نخواهید شد و از قلب و روان آنان نیز همه ناگواریها و مکاره زائل خواهد شد و بر صفاء و نورانیت اهل ایمان افزوده خواهد شد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره غاشیة آیه 11 - ترجمه جوامع الجامع، ج6، ص: 623
لا تَسْمَعُ فِیها لاغِیَةً بهشتیان یا پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله در بهشت سخن لغوى نمىشنوند، یا شخصى که سخن لغو بگوید وجود ندارد چون بهشتیان فقط سخن حکیمانه مىگویند و خدا را مىستایند.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
علمدار : وجودافراد در زمان حیات آمیخته ای از پاکی ها وناپاکی هاست و هیچکس در دنیا بجز پیامبران الهی و ائمه اطهار عاری از گناه نیست. اما در آخرت افرادی که به بهشت راه مییابند وجودشان از ناپاکی ها منزه شده و حتی سخنی لغو و بیهوده از آنان شنیده نمیشود که تمام وجودشان راحقیقت فرا میگیرد.