● سوره واقعة آیه 5 - المیزان
وَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا فَکانَتْ هَباءً مُنْبَثًّا" این آیه عطف است بر کلمه" رجت"، و کلمه" بس"- با تشدید سین- به معناى خرد کردن است، یعنى جسمى را که داراى حجمى بوده آن قدر بکوبى تا مانند آرد به صورت ذراتى در آید.
بعضى «2» هم گفتهاند: کلمه" بس" به معناى به راه انداختن چیزى است، در حقیقت" بس جبال"، همان معنایى را مىرساند که آیه شریفه" وَ سُیِّرَتِ الْجِبالُ" «3» مىرساند.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 5 - مجمع البیان
آن گاه مىافزاید:
وَ بُسَّتِ الْجِبالُ بَسًّا
و کوههاى سخت و سر به آسمان ساییده در هم کوبیده شده و از هم فرو پاشند.
به باور گروهى از جمله «مجاهد» منظور این است که: و کوههاى سخت و استوار بر اثر آن زلزله سخت از هم فرو مىپاشند و ذرّه ذرّه مىشوند.
امّا به باور گروهى دیگر از جمله «سعید بن جبیر»، و کوههاى سخت به گونهاى از هم فرو مىپاشند که تکه تکه مىشوند.
از دیدگاه «حسن»، از جاى خود کنده مىشوند،
امّا از دیدگاه «کلبى»، سخت به حرکت در مىآیند.
«ابن عطیه» بر آن است که: و کوهها بسان خاکها و شنها پخش و گسترده و هموار مىگردند.
امّا «ابن کیسان» بر آن است که: و کوههاى سر به آسمان ساییده از هم مىپاشند و به صورت تلهایى از شن درمىآیند.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 4 - المیزان
إِذا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا" کلمه" رج" که از ماده" راء، جیم، جیم" است، به معناى تکان دادن به شدت چیزى است، و در این آیه منظور از آن زلزله قیامت است، که خداى سبحان در آیه" إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ" «1» آن را بس عظیم توصیف کرده، در خود آیه مورد بحث نیز با آوردن کلمه" رجا" همین عظمت را فهمانده، چون معمولا آوردن مفعول مطلق براى افاده اینگونه نکتهها است (وقتى مىگویى: من فلان کس را زدم و چه زدنى معنایش این است که نحوه زدنم طورى بود که دیگر قابل بیان نیست) در آیه مورد بحث نیز مىفرماید: چون زمین زلزله مىشود زلزلهاى که شدتش قابل وصف نیست، و جمله مورد بحث بدل از جمله" إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ"، و یا عطف بیان براى آن است، به هر حال در مقام توضیح آن است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 4 - مجمع البیان
در آیه بعد در وصف دیگر آن روز مىافزاید:
إِذا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا
آن گاه که زمین سخت به لرزه درآید و آرام نگیرد.
به باور گروهى از جمله «ابن عباس» منظور این است که: آن گاه که زمین به شدت به لرزه درآید و همه موجودات زنده را بمیراند و نابود سازد.
امّا به باور برخى دیگر منظور این است که: آن گاه که زمین سخت به لرزه درآید و با لرزش سخت خویش همه چیز را در هم نوردیده و مردگان را از شکم خویش بیرون ریزد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 3 - مجمع البیان
سپس در اشاره به دگرگونى حال انسانها مىفرماید:
خافِضَةٌ رافِعَةٌ
این رویداد تکاندهنده گروهى را به ذلت مىکشد و به کیفر کردارشان مىرسند و گروهى به پاداش عملکرد شایسته و درستاندیشى خویش به عزت و سرفرازى اوج مىگیرند.
به باور «ابن عباس» منظور این است که: با آن رویداد بزرگ گروهى از انسانها ذلیل و گروهى سربلند مىگردند.
امّا به باور «حسن» و «جبایى» منظور این است که: با رخ دادن آن رخداد هولناک، گروههایى به سوى آتش کشیده مىشوند و گروههایى به سوى بهشت هدایت مىگردند.
مفهوم روشنتر و کاملتر این دو تفسیر این است که: روز رستاخیز با رخ گشودنش گروهى از انسانها را - که عنوانهاى پر زرق و برقى، چون: ریاست، رهبرى، فقاهت، وزارت، وکالت، قضاوت، فرماندهى و نظیر اینها را در دنیا یدک کشیده و دست به ستم و شقاوت یازیدهاند - به ذلت و حقارت و آتش شعلهور دوزخ مى کشد و در برابر آنان ستمدیدگان حقطلب و آزادمنش و بشردوست - که در فرهنگ آن شقاوتپیشگان و اصلاحناپذیرانِ بىمقدار محکوم بودند - به عزت و سرفرازى اوج مىبخشد و به بهشت پرنعمت خدا هدایت مىکند.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 2 - المیزان
" لَیْسَ لِوَقْعَتِها کاذِبَةٌ" در مجمع البیان مىگوید: کلمه" کاذبة" مانند کلمه" عافیة" و کلمه" عاقبة" مصدر است «1».
و بنا به گفته وى معناى آیه چنین مىشود:" در وقوع و تحقیق قیامت هیچ دروغى نیست".
ولى بعضى «2» دیگر گفتهاند: کلمه مذکور همان اسم فاعل است، چیزى که هست در اینجا صفتى است براى موصوفى که حذف شده، و تقدیر کلام" لیس لوقعتها قضیة کاذبة" مىباشد، یعنى براى وقوع قیامت هیچ عامل که اقتضاى دروغ شدنش را داشته باشد و آن را دروغ کند وجود ندارد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 2 - مجمع البیان
آن گاه مىفرماید:
لَیْسَ لِوَقْعَتِها کاذِبَةٌ
کسى نمىتواند آن روز و فرا رسیدنش را، به دلیل آشکار بودن آن دروغ انگارد و نپذیرد.
به بیان روشنتر، منظور این است که: آن رویداد بزرگ به راستى روى خواهد داد، به همین دلیل در رخ دادن آن دروغى در کار نیست.
امّا به باور پارهاى منظور این است که: براى فرارسیدن آن رویداد هیچ مانعى نیست و این موضوع از دیدگاه خرد و قرآن و روایات قطعى است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره واقعة آیه 1 - المیزان
[وجه اینکه از قیامت به" واقعه" تعبیر فرمود]
" إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ" وقوع حادثه عبارت است از حدوث و پدید آمدن آن، و کلمه" واقعه" صفتى است که هر حادثهاى را با آن توصیف مىکنند، (مىگویند: واقعهاى رخ داده، یعنى حادثهاى پدید شده) و مراد از" واقعه" در آیه مورد بحث واقعه قیامت است، و اگر در اینجا به طور مطلق و بدون بیان آمده، و نفرموده آن واقعه چیست، تنها فرموده:" چون واقعه رخ مىدهد" مثل اینکه شما بگویید:" هر وقت زید آمد چنین و چنان کن"، بدین جهت بوده که بفهماند واقعه قیامت آن قدر معروف است که توضیح آن و ذکر موصوفش مثل این مىماند که در مثال بالا بگویى" هر وقت زید بقال آمد چنین و چنان کن" با اینکه شنونده شما زید را به خوبى مىشناسد، و به همین جهت است که گفتهاند: اصلا کلمه" واقعه" یکى از نامهاى قیامت است، که قرآن این نامگذارى را کرده، هم چنان که نامهاى دیگرى چون" حاقة"، و" قارعة"، و" غاشیة" بر آن نهاده است.
____________________________________________________
و جمله" إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ" به طور ضمنى بر معناى شرط هم دلالت دارد، و جا داشت جزاى آن شرط را بیان کند، و بفرماید:" چون قیامت بپا مىشود چه مىشود"، ولى جزا را نیاورد، تا بفهماند آنچه مىشود آن قدر عظیم و مهم است که به بیان نمىگنجد، ولى به هر حال از سیاق آیاتى که در این سوره اوصاف قیامت را ذکر کرده فهمیده مىشود که آن جزا چه چیز است، و مردم در آن روز چه وضعى دارند، پس مىشود گفت که مثلا تقدیر کلام:" اذا وقعت الواقعة فاز المؤمنون و خسر الکافرون- چون قیامت بپا شود مؤمنین رستگار و کفار زیانکار مىشوند" مىباشد.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره واقعة آیه 1 - مجمع البیان
سوره مبارکه «رحمان» با وصف بهشت و نعمتهاى ارزشمند و پرشکوه آن به پایان رسید، اینک این سوره با توجه دادن به رویداد تکاندهنده رستاخیز آغاز مىگردد. در نخستین آیه از آیات این سوره مىفرماید:
إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ
هنگامى که رخداد هولناک رستاخیز روى مىدهد،
واژه «واقعة» بسان «آزفة» از نامهاى روز رستاخیز است و منظور آیه این است که: آن گاه که در آستانه رستاخیز و پیدایش آن، بر «نفخه صور» براى زنده شدن مردگان و شتافتن آنان به صحراى محشر دمیده شده و آن رویداد هراسانگیز روى مىدهد.
پارهاى بر آنند که واژه «واقعه»، اشاره به مجموعهاى از رویدادهاى تکاندهندهاى دارد که در آستانه رستاخیز و پدید آمدن آن رویداد بزرگ رخ مىدهد، و این نامگذارى به دلیل بسیارى رویدادها و یا سختى گرفتارىها و رنجهایى است که در آنها نهفته است. و تقدیر آیه این گونه است که: «اذکروا اذا وقعت الواقعة» به یاد آورید آن گاه را که آن رویداد تکاندهنده روى مىدهد.
و هدف آیه شریفه روشنگرى و بیدارى انسانها و توجّه دادن به آن روز سرنوشتساز و آماده شدن براى دیدار آن روز است.
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.